Het ‘wat eten we met kerst’ topic

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 7 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Kerstavond zijn we altijd met zijn viertjes. We doen dan altijd minipannenkoekjes zelf bakken of pizzarette.

1e kerstdag met mijn familie, bij ons. Wij gaan een winter BBQ doen: stuk vlees dat er lang op moet, stoofvlees en een beenhammetje. Als nagerecht wil ik een soesjestoren en zelfgemaakt ijs.

2e kerstdag met schoonfamilie, maar die zijn erg voorzichtig vanwege corona. Sinterklaas ging ook al niet door. Dus maar de vraag hoe we dat gaan invullen. Maar altijd ieder een gerechtje. Ik zou wel het voorgerecht willen maken (hoofdgerecht doet altijd het gastgezin). Iets van minitaartjes/quiches (2 smaken) met een soepje (courgettesoep of zoeteaardappelsoep)

Adje vindt dit leuk.
  2. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Ik ga straks even de supermarkten hier in de buurt af (AH, jumbo en plus) om te kijken naar de boekjes met recepten :) vind ik altijd heerlijk.

Kerstavond werk ik een ochtenddienst en ga ik daarna lekker de keuken in. 3 gangen menu maar ik heb wel een dochter die niet mega veel eet dus ik hou het wel klein. Zalmpotje als voorgerecht heb ik al bedacht en als toetje iets met stoofpeertjes.

Eerste kerstdag moet ik werken tot 17.00 dus kom ik aan een gedekte tafel en gaan we lekker simpel gourmetten met broodjes, vlees (vega voor mij) en pannenkoekmix.

tweede kerstdag moet ik werken vanaf 17.00 dus dan eet ik op het werk mee, ze eten tapas hapjes en eet mijn vriend bij zijn ouders waarschijnlijk.

Adje vindt dit leuk.
  3. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik ben er voor het toetje uit denk ik ik ga een soesjestoren gedoopt in witte chocolade met kerstsnoepjes (van die kleine dingen) erover en 3 soorten ijs er bij. Ik denk vanilleijs, rode vruchtenijs en nog 1 denk een variant met chocolade. Ik ga op zoek naar een mini vinetta ijs, speciaal voor mijn zusje zei riep meteen toen ze hoorde geen vinetta want dat is te makkelijk :D

Sansaatje en Adje vinden dit leuk.
  4. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Die zijn er wel haha!

https://www.jumbo.com/producten/viennetta-vanille-mini-ijs-125ml-81074DS

Miekje86 vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Wat voor ijs ga je maken?

6. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Ik wil in elk geval 1 dag beenham maken en de andere dag denk ik varkenshaas met pistachekorst.

En één van de toetjes wordt een vanille soufflé met frambozensaus. Ik heb nu eindelijk ramekin schaaltjes kunnen scoren. (Die kon ik vorig jaar rond kerst nergens meer vinden).

NiVa0230 en Adje vinden dit leuk.
  7. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Ik heb vaak gezorgd met kerst.
    En dit jaar...m

..... doe ik NIKS !
    Ik werk Gewoon mijn uren. De vrijdag ervoor en maandag erna. Kerst is eigenlijk gewoon weekend.
    Zaterdagavond zijn wij uitgenodigd bij mijn ouders en zondag een brunch bij iemand van de andere familie. Ik denk dat we zondagavond pannenkoeken gaan bakken :)

Adje vindt dit leuk.
  8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    O ik hoef niet zo’n doos hoor :thumup:
    Ik kom gewoon bij jou eten :D

Adje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

1e dag zijn we met zijn 4en thuis en gaan we niet echt een maaltijd maken waarvoor we aan tafel gaan. De planning is de hele dag in huispakken/pyjama spelletjes spelen en films kijken en daarbij lekkere hapjes te maken en eten (een beetje tapas idee denk ik maar dan met alle keukens door elkaar). In de middag met koude borrelplank en avond warme borrelplanken en iets van kleine bordjes capriccio (of een capriccio salade) en kleine glaasjes garnalen cocktail of mini zalm/garnalen balletjes of iets dergelijks. In ieder geval dingen die we op de bank kunnen eten ipv aan tafel te gaan.
    2e dag doen we met de vriendengroep waar we elk jaar mee op vakantie gaan met kerst (dit jaar niet ivm Corona) en op die vakantie komen normaal elk jaar alle ouders van die vriendengroep altijd bij ons 3e kerstdag vieren en die komen nu dus thuis bij mijn beste vriendin allemaal samen en dan gaan we gourmetten met zijn allen. Ik heb de verantwoordelijkheid voor het dessert op me genomen voor die dag en ben in dubio of ik wat zelf ga maken (voor 23 mensen) of me er makkelijk van af maak en een lekkere taart bij de banketbakker bestel. Of een combinatie van beide en een taart en zelf iets maken maar ben nu nog wat inspiratieloos.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

dat idee sla ik even op, dat is wel leuk voor de kinderen.

Philou en Anouk2005 vinden dit leuk.
  11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Met Kerstavond zetten we kleine hapjes neer, denk een beetje aan tapas maar ook aan kleine gebakken appelflapjes, worstenbroodjes en wraprolletjes. ( die laatste 3 vindt mijn jongste dochter altijd zo leuk om te maken)

1ste kerstdag gaan we bij schoonzus gourmetten, heb er wel zin in. Ze maakt er altijd wel iets bijzonders van.

2de kerstdag komt mijn moeder maar dan weet ik nog niet wat we gaan eten.
    Ik denk iets van aardappeltorentjes, boontjes en kipfilet met champignons, paprika en een lekkere saus. Eenvoudig maar wel altijd lekker.

NiVa0230, Adje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Met 23 man bij elkaar waarvan groot deel opa’s en oma’s?? Poeh, die keuze zou ik nu zeker niet maken. Eerlijk gezegd zijn dat de bijeenkomsten waarvan ik hoop dat ze niet tot een extra lange lockdown zorgen als iedereen dat doet! Ben ook niet van de precies 4 mensen (5 of 6 gebeurd hier ook) maar dit vind ik best heftig om te lezen

Sansaatje, NiVa0230, MamaChantal en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Dat weet ik nog niet. Beetje luxe smaken. Met caramel, noten. Maar niet te bijzonder, want bij mijn familie zijn ze van doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Gebruik je een bepaald boek?

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Gezellig :D

Iertje81 vindt dit leuk.
  16. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    975
    1.256
    93
    Vrouw
    Kertsavond of middag: uit eten
    1ste kerstdag: kleine hapjes en lekker film kijken
    2 de kerstdag: tomaten soep, witlofhamkaas, aardappelkroketjes en biefstuk en zalm voor mij, ijs na
    Simpel maar wel lekker

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Ik heb nog een tussengerechtje bedacht, wat ik op eerste kerstdag ga maken:
    ‘Tomatenwater’ met coquilles, tomatensalsa een dragonolie

18. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    In de week voor kerst wordt onze nieuwe keuken bezorgd. Ik ben er dus niet zeker van of ik een werkende keuken heb met kerst :|.
    Eerste kerstdag gaan we naar de schoonouders en tweede gourmetten.

19. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.314
    113
    Ik lees even mee om inspiratie op te doen. Heeft iemand een idee van een koolhydraatarm kerstdiner of in ieder geval iets met niet al te veel calorieën?
    Ik zit sinds deze zomer weer op mijn streefgewicht en ik heb echt geen zin om na de feestdagen weer opnieuw te moeten beginnen.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Kerstavond langs de autobahn en eerste kerstdag nog geen idee, sowieso niet te complex. Iemand tips om mee te nemen en wat ongeveer 24 uur in de auto kan liggen.

Deel Deze Pagina