Het “grote” gezinnen topic! 3+

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door roever, 4 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Omg hellep m’n dochter is jarig en het is dus party hier. Sweet sixteen. Héle tent vol met pubers, adolescenten en zelfs twintigers (die ze niet kent). :roflmao: Hier had ik dus echt niet op gerekend.

Zonnestralen, Lies1611, Elsa86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.114
    1.182
    113
    Vrouw
    Ik heb er 5 op school momenteel.

2 in groep 7 (nr 2 een klas overgeslagen)
    1 in groep 5
    1 in groep 2
    1 in groep 1

Hier geen voorrangsregels voor het maken van een afspraak voor oudergesprek.

Maar het is me gelukt. Alle 5 achter elkaar aan. 1e om 15 en dan als het goed is om 1550 klaar. Kids moeten allemaal mee dus zal wel een chaos uurtje worden :roflmao:

Tussen 1 en 2 zit exact 13 maanden
    Tussen 2 en 3 zit 15m2d
    Tussen 3 en 4 zit 3j2m
    Tussen 4 en 5 zit 14m1w

Wij vinden die kleine verschillen echt veel fijner dan het gat van 3j2m.

We dachten dat we klaar waren met 3 kids maar uiteindelijk was de wens toch weer heel heftig aanwezig. Toen kwamen er nog 2.

toch3, Zonnestralen en Lies1611 vinden dit leuk.
  3. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Verschil tussen de kids hier:
    Nummer 1 en 2: 2j2w
    Nummer 2 en 3: 3j1m
    Nummer 3 en 4: 1j10m

Ik vind zo +/- 2 jaar tussen de kinderen helemaal prima
    Tussen 2 en 3 zat wat langer vanwege verhuizing etc. Ik vind het vooral leuk dat nummer 1 en 2 zo bewust hun broertje en zusje meemaken. Vooral bij nr 4 leefden ze zo toe naar de bevalling en zijn ze echt verwonderd door haar, zo mooi om te zien ❤️
    Dat vind ik ook zo fijn aan ons grotere gezin. Die instant liefde tussen de broertjes en hun zusje. Geen garantie voor later natuurlijk en ook nu is er wel een geplaag of ruzie, maar toch willen ze niemand missen.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.296
    17.185
    113
    Voor later kan ik me wel zorgen maken :( man komt uit gezin van 8 kinderen maar dat is veel gezeik onderling, elkaar niet willen zien etc. Deur plat lopen hoeft niet maar wel graag gewoon normale band wn elkaar willen helpen

5. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Ja snap ik wel hoor. Ik kom uit een gezin van 4 en met 1 is er ook altijd gedoe. Maar daar speelt ook meer, psychisch gezien.
    Dus daarom zei ik ook: geen garanties voor later. Maar met die ervaring probeer ik wel extra aandacht te besteden aan het gevoel van: je hoeft niet elkaars beste vrienden te worden, maar respect voor elkaar hebben we wel. Ik probeer de oudste twee ook veel samen te laten werken in kleine klusjes. Dan is het samen hun verantwoordelijkheid en probeer samen maar een goede werkwijze of oplossing te vinden. Alles mag behalve ruzie maken. Bijvoorbeeld tafel dekken en afruimen. Doe je dat samen of verdeel je het? Kamers opruimen: nr 2 vind het vreselijk om dat alleen te doen. Nr 1 doet het het liefst zo snel mogelijk en vliegt z’n kamer door zodat hij weer wat anders kan gaan doen. Maar ik stel dan als regel; pas beneden komen als beide kamers opgeruimd zijn. Ze komen steeds vaker tot de conclusie dat elkaar helpen gezelliger en efficiënter is (nadat het de eerste paar keren vooral veel geruzie, gehuil en gezeur was).

toch3 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Dit inderdaad! Daar doe je het voor he?
    Ik heb bij dr 2 heel vaak de opmerking gehad dat er zo veel tijd tussen 1 en 2 zat. Dat zou zielig zijn en ze zouden niks aan elkaar hebben. Mijn ervaring is echt dat leeftijdsverschil niks zegt!

Zonnestralen vindt dit leuk.
  7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.296
    17.185
    113
    Bij schoonfamilie ligt mijn inziens de fout al in de opvoeding, kind voortrekken enzo o_O ik zeg weleens dat hun met rangen werken. Hoe meer je schuift (richting hun) hoe hoger je op de lijst staat :|

Bij ons kreeg 1 zusje ook wel meer aandacht maar verstandelijk beperkt dus noodzakelijk dat zij meer/andere aandacht kreeg. Maar in mijn beleving was het voor de rest wel gelijk

8. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik kom zelf uit een gezin van 5 en vooral met 1 zus is er onderling regelmatig gezeik. Haar zie ik ook bijna nooit, alleen tijdens verjaardagen en dan bijna altijd bij hun, want bij ons kunnen ze nooit. En daar ben ik wel een beetje klaar mee.

Mijn man komt uit een gezin van 4 en daar is de band tussen broer en zussen heel goed. Dus mijn hoop is gevestigd op mijn schoonfamilie als voorbeeld:D

Ruzie is er hier geregeld. Maar toen ik vertelde dat er een kindje bij kwam waren de oudste 2 heel enthousiast en blij. De 3e begon te huilen, maar dat kwam omdat ze bang is dat het een jongen is:rolleyes:

Kolibrie2, roever, Lies1611 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Neilia

Neilia Niet meer actief

:roflmao: Arm kind

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.296
    17.185
    113
    Ja stel je voor, de horror :roflmao:

11. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Haha echt hè, alsof ze het nog niet zwaar genoeg heeft met haar 3 zussen. Stel je voor dat daar ook nog een broertje bij komt.

De oudste 2 willen juist graag een broertje. Dus iemand heeft in ieder geval 'geluk'.

12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hahaha @Elsa86 hilarisch! Die van mij uit '17 wilde de graag een zusje, "maar dan zo eentje met een piemeltje!":rolleyes:

Leuk om te lezen waar iedereen vandaan komt. Zelf ben ik enig kind, bij de schoonfamilie waren ze met zijn 6en. Daar is onderling geen gezeik, maar ook is iedereen niet enorm close.
    Maar als ik kijk naar mn ouders, die hebben allemaal geen contact meer met broers/zussen..

13. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Mijn oudste en jongste zouden nog graag een zusje willen. Mijn middelste wil graag een kloon van zichzelf :roflmao:

14. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mijn man heeft 4 broertjes. Maar wij hebben op dit moment het contact met zijn ouders verbroken en de jongens zijn allemaal mama’s kindjes dus die spreken we momenteel ook niet :rolleyes:

C hoopte dat de jongste een broertje zou zijn. Dan was het eerlijk verdeeld.
    N hoopte op nog een zusje. Dan bleef hij tenminste mama’s beste vriend :D
    Nu vraagt ie wel af en toe of die toch nog een broertje krijgt.
    Nee vriend .. je kleine zusje telt in der eentje al voor 4 en bezorgt me genoeg grijze haren.
    Daarbij hebben we daar echt geen plek voor :p

toch3, Lies1611 en Mamavanvier95 vinden dit leuk.
  15. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    @Lotion Wat verdrietig dat jullie er voor moesten kiezen het contact te verbreken. Is er uitzicht op herstel in de toekomst? Of een definitieve beslissing?

Mijn oudste twee wilden bij nr 3 al heel graag een zusje, maar dat werd weer een broertje. Ze zijn nu enorm dol op hem. Maar nummer 4 werd verrassend genoeg toch een meisje en toen ze dat hoorden was het huis echt te klein, zo wild werden ze van blijdschap. Ze wordt ook echt op handen gedragen door alle mannen hier in huis. Dat wordt later nog wat :rolleyes:

toch3 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    #296 Zonnestralen, 19 sep 2022
    Laatst bewerkt: 19 sep 2022
    Mijn ouders hebben twee kinderen gekregen. Samen en in totaal. Maar bij de scheiding zijn we op papier verdeeld over onze ouders. Dat was de basis ook wel. Ik heb mijn moeder er niet op kunnen betrappen dat ze het contact gestimuleerd heeft. Misschien buiten mijn zicht om. Maar van dat wat ik heb kunnen zien heeft ze ons ook wel echt gescheiden en tegen elkaar uit gespeeld. Hun waren een gezin en ik hoorde daar niet bij. Maar het ging ook wel dieper dan dat. Ik werd gemaakt tot een zwart schaap. Omdat erkenen wie ik was ten koste ging van de kwaliteiten van mijn moeder. Inmiddels besef ik dat ik eigenlijk zo slecht nog niet ben. Mijn vader was geen volwassene. Bij die tijd was hij al een tijdje aan het dementeren. Ik heb ervaren wat dat met je doet. Voor mij was dat echt heftig. Beiden kanten.

Mijn schoonmoeder maakt van haar persoonlijke veten ook wel graag een familie, buurt, straat, dorp veten. Haar 3 jongens hebben onderling weinig contact. En ik heb ook niet het idee dat ze dat überhaupt opmerkt. Haar energie lijkt uit te gaan naar het zo veel mogelijk verdelen. Gezien de eerste alinea was dat ook niet de manier om mij binnen te halen. Ik heb daar niet tegen in kunnen gaan omdat ik haar manieren van doen al snel herkende. En automatisch in de rol schoot van degene die geen invloed had. Het contact is ook niet daar inmiddels dat ik aan dat deel wat kan doen. Ik vind het wel heel rot voor mijn vriend.

Ik weet niet wat ik ga zeggen en vergaar aan inzicht als mijn kinderen het nest uit gevlogen zijn. Maar ik vind het juist heel belangrijk dat ze wat aan elkaar hebben. Dat is denk ik ook de grootste basis waarom ik een groot gezin wil. Wij passen gewoon niet zo heel goed binnen het normaal. Mijn hart zou echt breken als er dan één buiten onze boot zou vallen. Wij zijn denk ik wel allemaal neurodivers. En in mijn opvoeding vind ik het heel belangrijk dat de ander zichzelf mag zijn. En dat je nadenkt over waarom je iets niet ok vindt. Is dat omdat het niet valt binnen de norm of omdat het schade maakt? En zolang het valt binnen dat eerste hoop ik dat zij er willen zijn voor elkaar. Om elkaar te herinneren aan dat wat belangrijk is. Ipv de onnozele regels waarom je jezelf niet zou mogen zijn.

toch3 en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.114
    1.182
    113
    Vrouw
    Dit is toch wel echt een dingetje met een groot gezin.... ;)

roever, Kolibrie2, Mamavanvier95 en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Wat geef je ze mee?

19. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.114
    1.182
    113
    Vrouw
    1 broodtrommel met fruit en 1 met brood
    En 2 bekers drinken

En de oudsten krijgen niet altijd in een trommel het fruit mee hoor maar voor een peer of banaan is het wel handig omdat ze anders moes hebben ;)

Onze 2e krijgt bij het fruit ook nog een boterham. Hij heeft ASS en is hoogbegaafd en heeft eten/brandstof nodig om de prikkels aan te kunnen. Is alsnog een magere lat.

20. Neilia

Neilia Niet meer actief

wow :o:

Deel Deze Pagina