Hier ook. En dan ook nog om 1900 in spitstijd. Wij slaan nu groep 1 maar over. Zouden we in principe allemaal al moeten weten.. We hebben ook een interessante wegbreng- en ophaalroutine moeten ontwikkelen, want het hoofdgebouw kent een voor- en achteringang en jongste moet er voor in. Oudste moet naar dependance van de school, die tegenover de achterkant van de school ligt. Op de looproute daartussen ligt de ingang van het kdv, dat we dus soms ook nog passeren.
Precies mijn punt, hahaha. Wij hebben het net weer overleefd. Wonder boven wonder heeft middelste het niet gehad. We waren wel echt helemaal voorbereid. Handdoeken in bed (want makkelijker te verschonen), emmers naast het bed en schoon beddengoed in de kamer klaargelegd. Veel beterschap!
@Eppo82, jij bedoelt hoe het financieel te doen? Hier zijn ze nog zo klein dat de kosten nog erg meevallen. Tenminste, kdv kost natuurlijk veel geld, maar krijg je ook wel veel toeslag voor. Zou het vooral in clubjes en eten duurder worden? Of meer kleding? Onze uitgaven passen hier iig nog binnen onze inkomsten en er is zeker ruimte om wat meer op te letten als het nodig is. Daarbij klim ik op werk nog wel een paar jaar wat tredes omhoog, dus hoop dat dat de hele kostenbundel zo'n beetje opvangt. En we hebben heel erg mazzel met ons energiecontract, dat we precies voor de stijgingen voor 3 jaar hebben vastgezet. Lang leve het forum, want er liep toen een topic over waardoor ik eraan dacht. En de auto gebruik is sowieso zo min mogelijk en hebben we niet nodig voor werk, gelukkig. We gebruiken hem veel op vakantie en verder sporadisch voor uitjes. Daar gaan onze kosten gelukkig niet in zitten.
Hier een kostenstijging van zo’n €800 tov een klein jaar geleden inderdaad @Eppo82. Groot deel zit ‘m in levensmiddelen - daar weigeren wij op te bezuinigen gezien de gezondheidsmaatstaf die we hanteren - maar verder net als bij ieder ander gezin bij brandstof etc. Nu kunnen we het prima bolwerken, maar als je al die bedragen in een maandoverzicht ziet draait je maag soms even om. Had ik liever naar de spaar doorgestort, zeg maar.
3 is het nieuwe 2 toch? Ik heb nog niet het idee dat ik een groot gezin heb. Maar ik schrijf graag mee.
Ja ons energiecontract liep afgelopen maar t dus af, dat scheelt zo’n 350 euro per maand (we hebben al wat bezuinigen doorgevoerd, anders zou het nog meer zijn) en eten is zo 100 euro meer per maand (terwijl ik daar ook al naar kijk). Maar bijv zwemles is 56 euro geworden ipv 49, en dat dan per volgende maand keer 2. Ik ben straks alleen al aan sporten voor de kids 175 euro per maand kwijt.
Voor de financiën hebben we er voor gekozen dat ik binnenkort ook 4 dagen ga werken. Puur ter investering in mijn werk. Ik begin met een nieuwe baan waar dan weer meer doorgroeimogelijkheden zijn dan nu. Zodoende hopen we het financieel te bolwerken. We zitten ook op stadsverwarming dus merken nu weinig van de kosten, dat zal volgend jaar wel anders zijn.. helaas kunnen we bv ook niet overstappen omdat er maar één aanbieder is en de prijzen toch afhankelijk zijn van en gebaseerd worden op de gasprijzen..
Wij hebben er ook 4. Maar eigenlijk voelt het voor mij niet als groot gezin. Dat start bij mij bij 6 of 7 ofzo Maar ik vind 4 wel (leuk) intensief. Wij hebben bewust gekozen voor meer leeftijdsverschil, oudste is 13, jongste 2. Dat heeft grote voordelen vind ik, oudste past op, ze vermaken de jongste soms, helpen haar, helpen elkaar. Nadeel vind ik dat ze allemaal hun eigen aandacht nodig hebben. Dat heeft elk kind natuurlijk, maar ik kan niet met mijn 3 oudsten naar de bios tegelijk, een buitenspeeltuin maak je mijn oudsten niet meer gelukkig mee. Wij doen dus best vaak iets met 1 of 2 kinderen. Als er momenten zijn dat er toevallig maar 1 of 2 kinderen thuis zijn grijp ik dat moment bijna altijd aan om iets met diegene te gaan doen. Wel zit de week vaak heel vol. Mijn man werkt meer dan fulltime, ik 24 uur. Daarnaast zitten we in vrijwilligersclubs, zoals deze week heb ik 1 vergadering 's avonds, mijn man 2. Daarnaast info avonden van school en dan is de week al weer voorbij. Maar bovenal vind ik het zo leuk en gezellig, dat gekletst in huis, de drukte, de reuring. Het is nooit saai hier of een sleur. Financieel vind ik het best tegenvallen als ze ouder worden. We kunnen het gelukkig goed betalen, maar het loopt wel op. Sport muziekles, schoolreisje, kamp van school, vrijwillige ouderbijdrage van school, projectkosten van school van de oudste. Fietsen die kapot gaan en gemaakt moeten worden of te klein worden en ze een nieuwe moeten (die kopen we overigens bijna altijd tweedehands voor weinig, al heeft de oudsre nu wel een nieuwe in de hoop dat hij daar de hele middelbare mee vooruit kan). En dan straks studeren, pff
Wij krijgen dit jaar ons 4e kindje, maar het voelt voor mij ook nog niet als een écht "groot gezin". Ik hou het voor mezelf overzichtelijk door niet te veel dingen op 1 dag te plannen, dus niet elke dag speelafspraakjes, afspraken buiten de deur enz zodat het niet te chaotisch wordt. Wij doen niet zo vaak dingen met de kinderen apart, meestal is het gewoon allemaal samen als we ergens heengaan. Maar ik heb niet het idee dat ik de kinderen tekort doe daardoor, omdat ik altijd thuis ben voor ze. Als er eentje weg is voelt ik het gemis gelijk, en juist dat levendige vind ik zo leuk aan het hebben van een aantal kinderen.
Eigenlijk vind ik 4 ook niet eens een groot gezin Dat begint echt vanaf 7 a 8 kinderen voor mij. 3 of 4 is iets van medium, als er iig zoiets bestaat. Mijn schoonmoeder zegt trouwens altijd dat ze "maar" 6 kinderen heeft.
Ik vind vanaf 4 kinderen een groot gezin, maar dat komt ook omdat het gewoon veel minder voorkomt. Qua financiën kunnen wij het goed redden. Momenteel iets minder, omdat we dubbele lasten hebben vanwege nieuwbouw, maar we redden het nog. Man werkt 40 uur in de wegenbouw en ik werk 16 uur, alleen maar nachtdiensten. Juist de ORT maakt dat erg aantrekkelijk. Ik werk nu 8 uur per week minder, voor ongeveer hetzelfde salaris.
Ik vond vroeger vanaf 5 groot. Want wij waren met 4 meiden en dat vond ik normaal. Maar als 2 het gemiddelde aantal kinderen is in Nederland, is vanaf 3 dus groter voor een groot deel van de Nederlanders en zou je de lading vanaf 3 kinderen kunnen dekken met 'groot' Alles is betrekkelijk, zoals al gezegd is
ja dat is zo. Ik zat meer te denken aan praktisch. 3 is best onpraktisch (vind ik) maar vanaf 4 of 5 is wel next level kan ik me voorstellen! Haha