Mijn moeder is geadopteerd. Haar ouders konden zelf geen kinderen krijgen en toen zij verhuisden naar een andere provincie kwam de pastoor dus ook langs. Ze hebben uitgelegd dat ze zelf geen kinderen konden krijgen en nóg kwam hij langs en bleef maar vragen. Mijn opa was zó vreselijk boos…
Ik kom zelf uit een groot gezin met 2 zussen en 2 broers. Mijn schoonouders komen uit gezinnen met 13 en 9 kinderen, mijn ouders waren beidde met 2. Onze generatie meestal 1 of 2. Wij , in de familie, de enige met ,3/4 kids. Maar hier in het dorp hebben de meeste er 2 of 3 en een hoop toch ook 4 eigenlijk. Wij hadden graag ook echt een groot gezin gewild, 7/8 kids. Maar omdat het zwanger worden maar niet lukte en ruim 5 jaar over de eerste hebben gedaan, en ook iedere keer dik een jaar of 2 en 3, we mogen gewoon in onze handjes knijpen met de wonders die we hebben. Ik wordt ondertussen ook bijna 40, en ik hoop dat deze 4de in mei gezond en wel geboren wordt.
Jeetje, bizar zeg… Ik kom zelf uit een gezin van 4, mijn man uit een gezin van 2. Zijn moeder had wel meer kinderen gewild. Onze broers en zussen hebben allemaal 2 kinderen, op 1 zus na, die heeft er 3. Verder in onze omgeving veel vrienden met 2 kinderen, hier in de buurt veel gezinnen met 3. Wij zijn met 4 wel de ‘uitzondering’ in de straat, maar niemand die raar reageert. Wel veel reacties als ‘respect’ of ‘ik zou er zelf niet aan moeten denken, veel te druk’. Dan leg ik altijd maar uit dat ik niet 4 baby’s tegelijk heb, de oudsten zijn gewoon zelfstandig en hoef ik echt niet de hele dag te voeden of te entertainen.. Je groeit er gewoon in is mijn ervaring. Waar ik meer ‘last’ van heb gehad zijn de reacties rondom het geslacht. Toen nr 3 weer een jongen bleek was het ‘O, nou als het maar gezond is’. En toen nr 4 een meisje bleek ‘Nou, gelukkig nu eindelijk een meisje, anders had je ook nog voor nr 5 of 6 door moeten gaan’. Alsof ik meer of minder van m’n kind zou houden als er wel of niet een piemel aan zit
@roever op het moment slapen de oudste 3 bij elkaar en de oudste 2 zelfs bij elkaar in bed omdat ze dat zelf willen. Wij zijn bezig met een nieuwbouw woning (2 onder 1 kap) en daarin komen 6 slaapkamer. Wij gaan op zolder. Dan komen er 2 slaapkamer boven de garage. En er komen nog 3 slaapkamers op de 1e verdieping. De dames willen graag een speelkamer en daarom zullen de jongste 2 eerst gaan delen.
Wat een gezellige drukte hier! Vier kinderen is hier al zeldzaam, nog meer zie ik al nooit voel me ook altijd wel bekeken als ik naar school loop met ze denk dat de familie er ook wel wat van vind, maar niemand zegt wat (gelukkig). En ik ken ook niemand die er zoveel heeft, behalve @Lotion Hier hebben de oudste 4 nu nog een eigen kamer, de baby ligt bij ons en tzt zullen er ook 2 samen moeten.
Ik kom zelf uit een gezin van 5, mijn man uit een gezin van 4. Mijn moeder komt ook uit een gezin van 5, mijn vader uit een gezin van 2. Mijn schoonmoeder uit een gezin van 11 en schoonvader uit een gezin van 8 (met 3 tweelingen). Wij zijn de enigen uit onze gezinnen met veel kinderen. Mijn zus heeft er 2, broer heeft er 3 en andere zus ook 2. Schoonzusje heeft er ook 2 en ander schoonzusje nog 1, maar wel de wens voor een 2e.
@JupitR Dankjewel! Ik moet zeggen dat me de warmte nog wel mee viel. Wij zijn allemaal warmtedieren en we hebben gelukkig airco in huis! Ik kreeg met 24+4 weken weeën en deze waren niet meer te remmen. Uiteindelijk is hij met 24+5 te wereld gekomen maar hij was veel te zwak. Na 3 uur is hij overleden. Was een hele moeilijke tijd en ook de reden dat er oorspronkelijk geen 4e meer bij zou komen, maar de wens bleef dus tijdens lockdown de knoop doorgehakt. Ik heb 1 broer, 1 zus en 2 broertjes maar dat is dan ook wel een uitzondering bij ons in de familie. De meesten hebben 2 of 3 kinderen. Bij ons op de basisschool loopt er eentje rond met 5 muiters en een paar met 4.
Ik vind van niet maar is ook kindafhankelijk. Oudste met ass heeft veel meer behoefte aan een eigen plek terwijl de meiden graag samen zijn. In geval van nood kunnen we van de speelkamer beneden nog een slaapkamer maken
Ik ben juist meer gaan scheiden want waarom 2x roze/blauw als ik ook 1x roze/1x blauw kan doen waardoor de kleuren mooier blijven Tenzij vlak voor een vakantie, dan is de laatste draai alles bij elkaar met kleurendoekje
We komen beide uit gezin van 8 kinderen. In onze generatie zijn wij wel met de meeste en ik acht de kans wel groot dat dat zo blijft. Qua omgeving is het heel normaal en valt 5 echt nog niet op
Maar geloof zegt niet "fok door tot het uiterste". We hebben ook ons verstand gekregen om het ook nog verantwoord te houden. Althans, dat is mijn kijk erop stel dat een arts na nr2 zegt dat het niet meer verantwoord is, kan je het dan voor jezelf in je relatie met God verantwoorden om er nog een rits achteraan te krijgen met mogelijk dodelijke afloop? Of dat je het psychisch totaal niet trekt om een elftal te hebben, zou God dat echt willen? Jezelf psychisch ten gronde richten om maar zoveel mogelijk kinderen te krijgen? En verder denk ik dat het ook de toon is. Is het open en oprecht of bestraffend en verwijtend?
Klopt. Helaas heeft hij dat een jaar 2 blijven doen. Zo erg dat mijn opa zich bij de kerk heeft laten uitschrijven (schijnt nog een gedoe geweest te zijn) kwam trouwens omdat mijn oma haar ouders neef en nicht waren. Zij kregen 4 kinderen waarvan er maar een zelf kinderen heeft kunnen krijgen. Daarnaast hadden ze ook nog allemaal iets anders. Mijn oma had een nierziekte waar ze helaas vrij jong aan gestorven is. Als ik de verhalen van mijn moeder hoor was ze wel echt een onwijs lieve moeder die ook heel wat kinderen heeft opgevangen als pleeggezin. Zo iemand die een elftal aan kinderen had willen hebben en daar haar hele hart aan had willen geven. Uiteindelijk 2 dochters geadopteerd.
Helemaal mee eens hoor. En toch zie ik een paar vrouwen in mijn omgeving kinderen krijgen deels omdat dat zo hoort, ze tegen ac zijn terwijl ze niet perse heel gelukkig worden van iedere 1,5 een nieuwe baby erbij.. tbm zijn omdat dit de rolverdeling hoort te zijn maar tegelijkertijd gillend gek worden. Ik snap dan nooit zo hoe je zo vasthoud aan je geloof terwijl het je diep ongelukkig maakt bij tijd en wijle. Hele andere discussie overigens
nou wij hebben verre van een elftal maar geloof me, momenteel trek ik t psychische ook niet … ze zijn zoooo op dreef, en ik weet serieus niet wat ik nog anders kan/moet doen dus tips voor jonge opstandige en drukke kids…. Kom maar op! Want ik vind t laatste tijd verre van leuk
jongen net 6 Jongen 4,5 Jongen net 3 Meid goed een jaar ik zou zo graag dat gezellige warme gezin willen zijn…. (En knuffelen en liefde in overvloed, begrijp me niet verkeerd..) Maar toch nog niet zoals gehoopt ofzo… Alsof ik iets verkeerd doe
Verkopen Nee maar zonder gekheid, dat het teveel wordt kan natuurlijk altijd, welke mix daarvoor is gebruikt maakt weinig uit. Een burn-out of overspannen kan iedereen overkomen. Ik bedoelde meer dat als je al overspannen bent bij (/door) 3 kinderen het onverstandig is om er nog bewust 3 bij te krijgen. En uiteraard zal het niet zo zwart/wit zijn. Is het al lang zo of door vakantie + nieuwe schooljaar?