Het algemene BTW tarief van 19% naar 21%

Discussie in 'De lounge' gestart door Bkoenen, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

ah zo! Oke...maar zou het dan 21% zijn of gaan ze het onder loonbelasting doen en dus eerder in de 42% belasten?

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Dat denk ik ook. Hangt af van je belastingtarief, maar het zal inderdaad inkomstenbelasting zijn.

3. 2xtantein1week

2xtantein1week Fanatiek lid

15 dec 2011
    2.166
    1
    0
    Ok, prima. Wat ik zei was alleen antwoord op een vraag van iemand. Wat er in de afgelopen tijd allemaal gebeurt is heb ik er niet bijgehaald.. Dan kan ik wel 10 pagina's vullen :D Haha.

4. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Ik snap niet hoe ze denken de economie te stimuleren door het BTW tarief te verhogen. Men gaat nog meer de hand op de knip houden omdat ze simpelweg niet genoeg geld meer hebben om de luxe producten te kopen (met de 21% BTW).
    En het is niet alleen de BTW waarmee ze de burger 'pakken'. De eigen bijdrage zorg is al omhoog gegaan, maar willen ze nog meer omhoog gooien. Energie gaat duurder worden, water..iets wat we allemaal nodig hebben. Mensen gaan zo toch juist nog meer schulden maken?
    Ze gaan niet MEER kopen, dat kan simpelweg niet. Dus die 2% verhoging heeft denk ik meer negatieve gevolgen dan positieve gevolgen, zeker voor de economie.

Stimuleren doe je toch met aanbiedingen...niet met verhogingen. Of denk ik nou te simpel?

5. 2xtantein1week

15 dec 2011
    2.166
    1
    0

Het gaat natuurlijk niet alleen om luxe producten, ooko alle diensten gaan omhoog. Bijv: je accountant, de schilder, de schoorsteenveger, automonteur.. en nog veel meer!

6. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Klopt. En daardoor gaan nog meer mensen bezuinigen (zelf schilderen bijvoorbeeld). Gevolg: schilder zonder baan, overheid geen inkomensbelasting meer van de schilder z'n salaris, een uitkering rijker en weer iemand die meer moet gaan bezuinigen en de hand op de knip gaat houden.
    Waarin zit hier de stimulans voor de economie?

7. 2xtantein1week

15 dec 2011
    2.166
    1
    0
    Ik denk dat we op een gegeven moment wel moeten.. Je hebt wel gelijk hoor, ik bezuinig ook op alles en doe het liefst alles zelf.. Maar ik weet ook de cijfers niet. De rijken merken eigenlijk geen verschil en gaan lekker door met alle diensten. Misschien levert dat genoeg op? Ik zei al, ik heb daar geen verstand van, maar misschien is het positiever dan wij denken..

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #48 Devilschase, 2 mei 2012
    Laatst bewerkt: 2 mei 2012
    En trouwens wat nog meer geld oplevert;

Zoals ik al zei, pleur die grenzen dicht voor alle buitenlandse werknemers zoals Polen, Joegoeslaven, Russen etc. Hoeveel mensen van hun trekken wel geen uitkeringen hier? Meer dan genoeg, weg ermee, scheelt weer 1 miljard per jaar.

Kappen met het geven van geld aan Griekenland, welke er toch alleen maar bootjes van kopen. Ook ruim 5 miljard wat er gegeven wordt.

Verkoop de ABN AMRO, levert dik 16 miljard op, want daar is de ABN Amro goed voor. Waarom moeten er in Nederland 508292 banken zijn? gewoon 1 bank en verkoop de rest.

Weg met het geld voor ontwikkelingshulp, laten we nu eerst eens onze eigen burgers en economie helpen, scheelt 4,6 miljard per jaar.

Stoppen met het sturen van millitaire naar Oorlogsgebieden, scheelt 9 miljard!! per jaar. Ze hebben daar zelf ook geweren en zat andere landen die daar helpen.

Verder vind ik dat iedere buitenlandse medemens die na 7! jaar zich nog steeds niets verstaanbaar kan maken in NL woord en geschrift, terug gestuurt moeten worden als ze NIET werken en een uitkering ontvangen. Die mensen zijn in NL en helpen nergens aan mee met de economie, scheelt ook weer 2+ miljard per jaar.

Zo bespaar je toch ruim 30 miljard! per jaar, zonder dat je eigen volk eraan onderdoor gaat, elk dubbeltje moet omdraaien, vrouwen die moeten stoppen met werken ivm de KOT, BTW die omhoog gaat, WW die gekort wordt(nog meer?!) eigen risico van de zorg die achterlijk hoog wordt, niet te spreken over de BASISVERZEKERING van 105!! euro per maand. 1000en mensen extra die bij de voedselbank moeten aankloppen.

Komop zeg, het is toch te IDIOOT voor woorden dat er in het welvaardige NEDERLAND elke maand tientallen gezinnen extra bijkomen voor de voedselbank, meer dan 60.000 mensen! omdat ze geen GELD hebben om ETEN te kopen. What the? In de Europese Unie is jaarlijks voor zo'n half miljard euro aan voedsel over, maar Nederland maakt daar geen gebruik van omdat dat volgens staatssecretatis Henk Bleker een nationale aangelegenheid is, dat is toch te idioot voor woorden?

Ik vind dat nu het eigen volk wel eens een keer recht heeft op GEEN bezuinigingen, en dat ze eens moeten kijken naar hun idiote uitgaven naar andere landen toe. Dan kunnen mensen wel leuk zeggen "sja er moet toch ergens op bezuinigd worden" Ja, maar bekijk eerst eens de buitenlandse uitgaven voor je je complete volk naar de klote helpt. Sorry hoor.

pff

9. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Een groot deel van de mensen houdt al de hand op knip. De grote uitgaven worden veel uitgesteld. Sparen is momenteel HOT. Bij veel mensen is er wel geld, maar het komt niet van de rekening af.
    Er is geen juiste methode als het op besparingen uitkomt. Niet voor niets tuimelen momenteel alle economen over elkaar heen.
    Hoe dan ook moet het begrotingstekort omlaag. Dat hebben we zo afgesproken, en als het even niet uitkomt, kun je dit niet negeren, pacta sunt servanda.
    Het wordt lastig en is voor iedereen moeilijk. De "hogere" inkomens zullen dat ook voelen. Voor iedereen is het moeilijk om minder te besteden te hebben. We zijn toch gewend aan een bepaald bestedingspatroon.
    Ik hoop op een kordaat en welafgewogen optreden waar iedereen op de lange termijn het meeste baat bij heeft.

10. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    helemaal mee eens!

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Zal mij trouwens benieuwen wanneer we 42% belasting gaan betalen over het spaargeld op je rekening. Dus wanneer je aan het einde vh jaar met moeite 5000 euro gespaard hebt, je daar fijn 2100 euro naar de belastingdienst kan brengen.

Levert ook lekker veel geld op.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik vind wel dat je op moet passen met wat je zegt, want wie zegt dat iemand die na 7 jaar nog niet goed Nederlands praat niks bijdraagt aan de Nederlandse economie? Dat je de taal niet goed beheerst betekend niet dat je niet werkt.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ach stimuleert ook de economie, geven mensen hun spaargeld tenminste uit ;)

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik bedoel daarmee de mensen die dus thuis zitten, mensen die werken vind ik juist top! Stond er een beetje dom, heb het aangepast:)

15. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ja, alleen is dat geen bezuiniging maar een vorm van meer geld binnen halen over de rug van de burger. Zoals altijd met de linkse partijen. Daar ben je al 'rijk' met zo'n 45.000 euro per jaar, alleen vermelden ze dat niet zo expliciet........

Bezuinigen is in mijn ogen geld korten op bepaalde projecten en niet meer belasting heffen!

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik denk ook dat mensen meer de hand op de knip zullen houden. Maar ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken - wij denken echt over alle uitgaven na, die BTW verhoging is 1... reken daarbij dat er ook gesproken werd over bevriezing van ambtenarensalarissen (en veel mensen vallen onder die noemer!). Leuk, daar gaat je paar tientjes loonsverhoging waarmee je misschien net de inflatie en huurverhoging ondervangt :x... toenemende kosten zorg, verschraling van wat er vergoed wordt ten opzichte van een enorm eigen risico en exorbitant dure polissen, bezuiniging op kinderopvangtoeslag, etc. Dat alles maakt dat wij elke euro die we kunnen sparen, sparen. We hebben de buffer vrees ik gewoon al nodig om heel 'gewone' dingen mee te betalen. En dan verdienen wij echt niet slecht (hebben verder ook nergens recht op, en zijn gedwongen in vrije sector duur te huren... maar toch!) .

Alternatieven...

Voor zover ik weet, bestaat er nogsteeds een onbegrensde HRA (reken eens uit als je een huis van >5 ton of een miljoen hebt), en vliegt er ergens een stel JSF's rond... hebben we een van de duurste koningshuizen van Europa (alleen GB is duurder)... Ja, ik weet dat het ook veel oplevert, maar dat maakt het nog geen noodzaak dat Bea niet eens voor haar eigen huizen - meervoud - hoeft te betalen van haar salarisje van ruim 8 ton per jaar (naast een vermogen van 140 miljoen), terwijl een grote onder en middenlaag zijn huis amper meer kan betalen. Dus daar mag op zijn minst op ingeleverd worden. Al zou het maar een bevriezing van salaris zijn :D Je zou zeggen dat zij net zo goed 'ambtenaar' is, in dienst van het rijk, toch? Maar in de miljoenennota voor 2012 (van sept. 2011 dus) wordt veel bezuinigd op uitkeringen (zoals we weten). De uitkeringen voor leden van het Koninklijk Huis blijven 7,2 miljoen euro. (bron: nieuwsuit.com). Oei.

Het blijft voor mij klinken als een vooral rechts bezuinigingspakket. Hopelijk gaat er een andere wind waaien dit najaar!

Eerlijk gezegd vind ik die BTW verhoging niet eens zo heel erg in vergelijking met de andere dingen. Niet leuk, maar wel een 'redelijke' maatregel gezien de omstandigheden.

17. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Inderdaad, laten ze bij zichzelf beginnen en bijvoorbeeld geen recepties en borrels houden van duizenden euro's...

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

en hier ben ik het helemaal mee eens! het is nu gewoon eigen volk eerst!

19. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Als we even bij 'de schilder' blijven, kan ik een scenario schetsen wat zo ongelooflijk ver doorwerkt.
    Hij heeft zijn zakelijke kosten, want hij is ondernemer. Die gaan omhoog, zoals werkgevers gedeelten voor de WW, het als werkgever een half jaar lang betalen van de WW, klanten die minder komen omdat je beter zelf de kwast vast kunt houden met al die prijsstijgingen en extra kosten.
    Hij moet zijn werknemer gaan ontslaan, want hij heeft 1: teveel kosten en 2: te weinig werk. Zijn ontslagen werknemer moet gaan bezuinigen want nieuw werk is niet te vinden...de supermarkt waar zijn werknemer altijd de boodschappen deed is weer een goede klant armer want hij kan alleen het BROODnodige kopen. De leveranciers van de supermarkt merken de daling van afname en moeten werknemers gaan ontslaan. Die ontslagen werknemer moeten dus OOK gaan bezuinigen en pakken in de tussentijd een uitkering.

De schilder zelf gaan failliet. Zijn openstaande facturen kan hij niet meer betalen en daardoor benadeeld hij al die andere bedrijven (en uiteindelijk mensen) ook. Zelf kan hij niet meer zijn pand huren, dus er komt leegstand en daardoor geen huurinkomsten voor zijn verhuurder en dus weer een bedrijf wat een nadeel heeft ondervonden...
    Hij moet prive zijn kosten drastisch omlaag brengen en koopt even geen nieuwe schoenen en kleren, minder boodschappen. Auto moet weg, garage niet meer nodig. Zelfs kwikfit hoeft niet meer.

Ik kan uren doorgaan zo....

20. Amfy

Amfy Niet meer actief

komt het weer thuis te liggen in een oude sok onder het matras

hoppa de inbrekers zijn weer helemaal blij!

Deel Deze Pagina