Herkenbaar hoor. Wat al eerder voorgesteld is; maak een schema. En stel je er op in, dat je nu eenmaal dingen moet vragen voordat het gebeurt. Maak daar dus geen eeuwige strijd van. Meestal "zien" ze het inderdaad gewoon niet. Maar bij mij komt er af en toe ook stoom uit mijn oren hoor. Vuile was wat consequent NAAST de wasmand gesmeten wordt, eten pakken en dan gewoon echt ALLES op het aanrecht zo ter plekke achterlaten (ook de melk, het beleg etc). Ja hallo, ik ben je sloof niet hoor. Ook al wordt het zo niet bedoeld, het komt soms erg onrespectvol over.
Mijn 'schema' Elke morgen een was in de machine. Zorgen dat de vaatwasser leeg is voor ik ga koken, doekje over de wc en stofzuigen/dweilen. Dat moet van mij elke dag en dat doe ik eerst. Verder werk ik vanuit de hoek. Ik kies een hoek en daar doe ik wat, volgende dag het stukje ernaast en zo verder. Soms doe ik een hele kamer, soms een halve meter. Verder probeer ik vooral niks te plannen, want het loopt altijd anders Wat ik ook probeer is om 's avonds voor ik ga slapen alles redelijk aan de kant te hebben. Dan word ik niet al moedeloos als ik beneden kom. In het weekend is papa thuis en dan doe ik de was opvouwen, strijken en opruimen. De badkamer schoonmaken, de grote boodschappen en iets extra naar keuze... kast uitruimen ofzo. Vooral niet te streng voor jezelf zijn en prioriteiten stellen. Als je jezelf ruimte geeft komt er meer uit je handen en voel je je ook nog eens veel gelukkiger. (Werkt bij mij tenminste zo...)
Over een jaar zit ik niet meer thuis met verlof , dan werk ik weer fulltime plus een kleintje. Ook voor mijn verlof verveelde ik me niet. Het is alleen nu op dit moment. Ik werk al elf jaar fulltime dus het is nu een omschakeling. Zeker omdat ik nog zo fit en energiek ben. Komt bij dat we een klein appartement hebben, dus dat scheelt ook in schoonhouden.
Dit! Ik vind het echt niet erg om meer te doen dan hij, vriend werkt 6 dagen in de week (eigen bedrijf) maar helemaal niks doen in huis, vind ik echt niet oke. Ti's geen hotel!
Dat is onze taakverdeling in huis, ik werk 3 dagen en doe 100% het huishouden, hij maakt werkweken van zo'n 50 - 60 uur. Ik zou niet eens willen dat hij iets van me over zou nemen, doe het liever zelf haha.
In de weekenden vind ik het logisch dat hij meehelpt (als hij in de weekenden vrij is) maar doordeweeks na zijn werkdag niet. Ja een kind en huishouden is ook zwaar laat staan voor je man als die na zijn werkdag ook daar nog voor moet zorgen. Ik heb liever dat mijn man zijn tijd en aandacht dan besteed aan onze dochter die papa de hele dag heeft gemist ipv het huishouden.. (En dan heb je als moeder ook weer even je handen vrij van de kinderen ) Maargoed hier gebeurt sowieso alles samen want we zijn beide de hele dag van huis O en sowieso is het klussen voor hem, dat doet die ook na een lange werkdag. Kapstok ophangen, gordijnen ophangen, lampjes vervangen etc
Eens! Mijn man werkt meer dan 40 uur per week en is zeker 12 weken per jaar weg van huis, op reis voor zijn werk. Ik sta er dan alleen voor. Ik werk 2 korte, schooltijd aangepaste, dagen, de andere dagen ren en ik vlieg ik heen en weer naar school, zorg voor het huishouden, voor mijn dochter en dat er eten op tafel staat enz enz. Ik regel altijd alles als het gaat om opvang tijdens ziekte, vakanties enz. daar wordt hij niet mee belast. Of laat zich er niet mee belasten, net hoe je het bekijkt Als mijn man dan thuis komt, en hij heeft gewerkt,dan betekent dat niet dat hij met zijn benen languit kan gaan, want ik heb namelijk ook gewerkt. Welliswaar thuis en uren zonder kind, maar ook met (zoals nu, twee weken vakantie). En dat zijn soms loodzware dagen. Van mij wordt verwacht dat ik ook gewoon doorga, dus hij ook. Alleen ziet hij dat niet altijd of doet alsof hij het niet ziet. Dus ja, ik verwacht van hem dat hij zijn spullen achter zijn kont opruimt, zijn kleren in de was gooit enz. Meestal gaat dit een dag of 2 goed, daarna moet ik er weer wat van zeggen. Want ook hier is het wel vaak, als ik het niet doe, gebeurd het niet. Ik probeer nu zijn dingen te negeren, hij moet namelijk zelf gaan inzien dat hij diegene is die er een zooi van kan maken of iets laat liggen. En ik verwacht ook dat hij gewoon helpt zodra hij thuis is. Opruimen na het eten, vaatwasser in of uitruimen. Zoals hier ook al gezegd is, het is geen hotel. Vrouwen die minder werken dan de man zijn niet per definitie meteen de huishoudster van de man. Want om eerlijk te zijn, mijn dagen thuis zijn soms zwaarder dan een dag werken, ik zeg op mijn werk altijd gekscherend: "heh-heh even een dag pauze!"
Maar de dingen die jij zegt zijn toch logisch? Sorry maar dat valt hier echt niet onder het 'huishouden'. Het is vanzelfsprekend dat hij zijn eigen was in de wasmand gooit, het is toch geen kleuter En de vaatwasser inruimen is nou ook niet een hele klus, zo gedaan lijkt mij. Onder huishouden versta ik wel het poetsen van huis, stofzuigen etc
ja stofzuigen ed doet mijn man ook niet maar wanneer ik bijv uitgebreid gekookt heb en de kinderen moe zijn en ik ze boven ga douchen en pyjama's ed ga aantrekken vind ik wel dat hij de eettafel even kan leegruimen bijv.
Ja maar dat is toch logisch dat hij dat dan doet? of heb ik nou zo'n geluk met een man die dat dan uit zichzelf doet? Ik hoef dat soort dingen niet te vragen aan hem.. Dat is ook zo gedaan, geen 5 minuten werk
Nu gelukkig wel dus wij hebben het er trouwens wel altijd aan tafel over wie dochter doet en wie de tafel en afwas doet dus krijg sowieso geen kans om het te moeten vragen
Ik heb het idd alleen over even de vaatwasser inruimen, doekje over de tafel of iets dergelijks. Hij hoeft natuurlijk geen heel huishouden te draaien als hij thuis komt, dat is allemaal al gedaan. Of niet, en dan doe ik het de volgende dag
Zo logisch is dat niet voor iedereen, helaas. Ik vind dat mijn man, ook na een werkdag, best een stofzuiger kan pakken, vaatwasser inruimen enz. Als ik heb gewerkt wordt er ook verwacht dat ik kook, een was aanzet enz.
Ik heb hier eigenlijk nooit echt bij stil gestaan. Ik doe het huishouden en hij andere dingen. Als ik hem iets vraag dan doet hij dat met liefde. Maar niet uit zichzelf. Ik ben bewust thuisblijf moeder. Alles in en om het huis is mijn pakkie aan. Daarom hebben we hier ook (tijdelijk) weer voor gekozen. Het werkt hier goed. Daarentegen verwacht ik (of wij samen) weer andere dingen van hem. Hard werken en brood op de plank (hahahaha grapje, deze maak ik wel vaak trouwens, en vind mezelf dan erg grappig ahum..). Klusjes in en om huis (gras maaien enzo). Maar het aller belangrijkste vind ik dat hij in zijn vrije tijd alle aandacht heeft voor onze dochter! Voor ons werkt dit omdat we duidelijke "taken" hebben. Dus ik denk dat je samen nog een x aan tafel moet om elkaars verwachtingen naast elkaar te zetten en hier afspraken over te maken.
Ik ben ook bewust thuisblijfmamma. En ik doe echt veel in huis, maar als het doordeweeks een keertje anders loopt verwacht ik wel dat hij in het weekend even mee helpt. Mijn dagen zijn heel wat langer dan die van hem. En hij zit doordeweeks heerlijk relaxed in een hotel.
Lees dat veel meiden huishouden doen in weekend . Hier dus echt niet weekend is voor ons beide en dan is het genieten . Genieten van elkaar en leuke dingen doen samen . En samen ontbijten . Bv : fietsen bos wandelen , of als nichtje neefje komen daar leuke dingen mee doen [ zoals morgen]
Als ik dit zo lees ben ik blij om te lezen dat de mijne relatief veel doet in huis... Ik werk dan wel minder en mijn dochter is niet onze dochter dus die zorg komt grotendeels op mij terecht (oke, ik werk onregelmatig dus dan doet hij het). Maar hij doet de was, als ik aan het werk ben, haalt er regelmatig een stofzuiger doorheen, kookt altijd als hij vrij is, doet altijd de tafel afruimen, de vaatwasser inruimen en ook weer uitruimen, vuilnis. De grote klussen neem ik voor mijn rekening. Maar ik kom morgenochtend de nachtdienst uit, slapen, daarna verjaardag en dan gaan we daarna samen even het huis doen, zodat we de rest van het weekend (tot en met maandag) kunnen chillen!