Oke komt die volgens mij moet het zo kloppen begin met drie aan allebei de kanten 2 opties hij is gelijk dus er vallen er 6 af. nog 2 over dus nog een keer wegen en erblijft er 1 over. een kant is lichter dan heb je er nog drie. weer 2 wegen gelijk dan is het de laatste anders de lichtste.
Wel als je alles op 1 weegschaal zet en ze er 1 voor 1 af haald. Er gaan bij alle gewichten steeds 8 kilo af alleen bij die ene die lichter is niet.
Wuppie heeft het antwoord al gegeven. Ik denk dat het 'probleem' is dat jullie aan een personenweegschaal denken maar het gaat om een 'ouderwetse' weegschaal een balans waar je steeds aan twee kanten iets zet en het dan vergelijkt.
Nee hoor, ik dacht aan 2 schalen. Wuppies manier werkt alleen als het lichte gewicht niet toevallig bij die 6 zit. Ze gaat er van uit dat de eerste 6 het niet zijn en dat het 1 van de 2 laatsten moet zijn. maar die kans is juist kleiner. Kimmeding haalt er steeds 1 bij weg (dat kan op een schalenweegschaal niet) maar dan weeg je vaker dan 2 keer.
Als je een weegschaal hebt en je legt aan beide kanten 3 gewichten, kan het zijn dat een kant lichter is dan de andere (want daar zit de lichtste dan bij). Die 3 gewichten (waar de lichtste bij zit) gebruik je voor de 2de weging. Je legt op elke kant 1 gewicht: is het gelijk, dan is het 3de gewicht het lichtste en anders geeft je weegschaal het aan.
nee, dat is juist de bedoeling. Als je van die 8 gewichten er zes pakt, leg je aan beide kanten drie gewichten. Stel dat 7 gewichten een kilo wegen en eentje 900 gram. Je kan dan: - aan beide kanten 3 keer een kilo leggen - aan één van beide kanten 3 keer een kilo en aan de andere kant 2 keer een kilo en die 900 gram. In het eerste geval is de weegschaal in evenwicht, dan moet je de twee overgebleven gewichten (je had er ten slotte 8) wegen. Er zal dan namelijk nog één kilo en één 900 gram over zijn. In het tweede geval is de weegschaal niet in evenwicht. Je pakt dan de lichtste kant (2,9 kilo) en weegt van die drie gewichten twee gewichten. Je legt dan: - aan beide kanten één kilo - aan één kant een kilo en aan de andere kant 900 gram. Als de weegschaal in evenwicht is, is het niet-gewogen gewicht 900 gram, en in het geval dat de weegschaal niet in evenwicht is, dan is de hoge kant het gewicht van 900 gram