oliebollen!!

Discussie in 'De lounge' gestart door doedie1991, 20 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

28 mei 2014
    660
    0
    16
    Hoi dames

Wil vast gaan oefenen met oliebollen bakken haha:p heeft iemand een makkelijk recept die erg lekker is??

Liefs doedie

2. Islah

Islah Niet meer actief

Was het met die donuts eigenlijk gelukt?

3. Aylen

Aylen Niet meer actief

Wil je het oliebollenkraamrecept of gewoon een "grootmoeders oliebollenrecept"? Aa dat eerste kan ik je helpen, wij hebben een oliebollenkraam :D

4. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

28 mei 2014
    660
    0
    16
    Als t maar lkkr is:D en leuk dat jullie een oliebollenkraam hebben zeg!! Hihi

5. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

28 mei 2014
    660
    0
    16
    Nee geen reacties. Op intrrnet een recept gevonden maar het deeg mislukte helaas dus dat werd toch maar weer krispie kreme:D

6. Islah

Islah Niet meer actief

O jammer... Was namelijk ook op zoek naar een goed donutrecept. Anders ga ik toch maar eens die van Joyofbaking gebruiken, haar recepten kloppen en lukken altijd!

7. doedie1991

doedie1991 Bekend lid

28 mei 2014
    660
    0
    16
    Kan ik die recept online vinden?

8. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zou ik je recept mogen ontvangen? Ik wil het dit jaar weer eens gaan proberen!

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zo wil ik nog een keer zelf Churros proberen te maken.

10. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    bij toeval dacht ik er vanochtend aan , ooo ik heb zin in een oliebol maar zelf bakken kan ik ze niet helaas :D:D

11. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Ik wil jouw recept ook wel Aylen! Dan kan ik een vriend van ons bewijzen dat ik ook best oliebollen kan bakken. En waarschijnlijk betere als die vetbollen van hem haha.

12. Aylen

Aylen Niet meer actief

#12 Aylen, 26 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2014
    O jee, ik was vergeten om hier te reageren!

Oliebollenbeslag per kilo bloem.

Pak 0,8 liter heet (niet kokend) water in een grote, ruime beslagteil (het beslag gaat groeien, dus echt een flinke bak) en los hierin al kloppend met een garde 20 gram zout en 60 gram suiker in op.

Dan pak je een afgewogen kilo bloem. Blijf met 1 hand in de beslagteil kloppen terwijl je met de andere hand de bloem langzaam in de teil schud. Doe dit echt langzaam, zodat het netjes oplost.

Laat in een apart bakje ongeveer 100 gram (konings)gist oplossen in een beetje warm water. Doe dit ook bij het beslag. En klop het goed door.

Zet de teil in de buurt van de verwarming of even in het zonnetje, zodat het kan rijzen. Laat het minstens een half uur en maximaal 45 minuten staan. Als het goed is gaat het beslag flink bewegen en komen er bellen in. Je kunt gaan bakken wanneer het beslag een beetje taai is geworden.

Wat het grote verschil is tussen de kermisoliebol en de bol uit de huiskeuken, is meestal dat het op de kermis in twee verschillende oliepannen gebakken wordt. 1 pan staat ingesteld op 130 graden en een andere op 180 graden. Wij gebruiken altijd sojaolie, maar arachideolie kan ook heel goed.

Je maakt een ijsschep nat met koud water en sleept deze door het beslag heen. Knijp de ijsschep met een draai van de pols leeg in de pan van 130 graden. Laat hem hier opzwellen. Het kan zijn dat de oliebol even "breekt". Je ziet dan het deeg open gaan. Draai hem dan om. Je laat hem aan beide kanten even opzwellen. Na een minuutje of 3 schep je de bol over in de hete pan van 180 graden. Daar laat je de bol aan beide kanten goudbruin worden. Meestal is 3 minuten per kant voldoende. Haal ze uit de olie met een schuimspaan of metalen zeef en laat ze goed uitlekken.

Als je ze met krenten wil, moet je de krenten en rozijnen even laten wellen in de beslagteil met zout en suiker en het hete water voordat je de bloem erbij doet.

Je moet natuurlijk wel meer beslag maken dan je in dit recept ziet, maar dit is om de verhouding aan te geven. Wij zetten altijd 15 tot 25 liter tegelijkertijd en daar haal je dan een paar honderd oliebollen uit. Kun je lekker uitdelen in de familie ;)

13. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ojee nou krijg ik zin in oliebollen. Ga dit recept zeker proberen.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Kan het ook met droge gist?

15. Aylen

Aylen Niet meer actief

Oh dat weet ik eigenlijk niet, dat heb ik nog niet gedaan. Maar als je het gaat uitproberen wil ik wel weten hoe het gegaan is :)

16. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    oh lekker zeg ik lust wel oliebollen :|

17. Aylen

Aylen Niet meer actief

Je kan ook gewoon bij onze Osse oliebollenkraam langskomen over een kleine twee maanden ;)

Deel Deze Pagina