Hoi allemaal, Mijn zoontje is 2,5 en een heeeeeerlijk ventje maar hij is niet zo snel om van alles te ontdekken zeg maar. Ik maak me daar absoluut geen zorgen om en het is ook niet de bedoeling hier een topic van te maken waarin je aangeeft hoe snel jouw kindje alles doet, maar ik lees hier af en toe dingen waarvan ik echt gemeend verbaasd ben omdat Florian daar nog helemaal niet mee bezig is, bijvoorbeeld: - fietsen op een driewieler, mijnheer gaat nog lekker op "vakantie" (zoals hij zelf zegt) met zijn kleine stapfietsje en een driewieler? leuk om op te zitten, maar verder......?? - zelf zijn schoenen aan/uittrekken, laat staan zijn kleding. - knutselen. strepen zetten met de stift vindt hij wel grappig, maar kleien/knippen etc. etc........ - zindelijkheid. hij vindt het super interessant om 10 x per dag op het potje te gaan zitten, maar plassen of poepen? Ja, als mama even niet kijkt lekker open en bloot op het gras.....hihihi..... Maar goed, kan zo nog wel even doorgaan. Herkennen sommige moeders dit? Nogmaals, ik maak me nergens druk om, denk altijd maar "ze doen de dingen wanneer ze eraan toe zijn", en natuurlijk stimuleer ik zaken wel, maar ben daar niet heel bewust mee bezig. Laat hem lekker zijn eigen ontwikkeling volgen. Ben toch wel eens benieuwd naar jullie reactie.
Hier nog zo één hoor! Nou is Sam nog nooit snel geweest met iets..... Hij deed zijn eerste losse stapjes ook pas 2 dagen na zijn 2e verjaardag. Hier ook nog niks wat of fietsen lijkt, aan- en uit kleden houdt op bij een beetje aan z'n sokken trekken, kleuren en kleien enzo is inderdaad niet veel meer dan een paar strepen zetten, en eten met een lepeltje?? Dat doen we dus ook nog mooi niet. Ach, tegen de tijd dat hij 18 is, zal 'ie het allemaal wel kunnen
Aan of uitkleden? 'Kan ik niet', maar als ik iets beloof kan wel alles uit Ach en alles komt goed, op een gegeven moment doen ze het toch allemaal die dingen hoor!
toevallig heb ik wel een snelle, en ik zelf ben daar regelmatig ook enorm verbaasd over... en het gaat inderdaad zoals het gaat en als ze op de basischool komen, liggen ze allemaal in hun ontwikkeling ongeveer gelijk en wordt er echt niet naar gekeken hoe snel ze waren met lopen kruipen of fietsen
Dochter is wel een snelle tante toevallig, maar ik heb hier allerlei oppas kindjes gehad en daar zaten er ook een hoop tussen als jouw zoon! En voor een deel zijn het nu kleuters of nog ouder. Maar ze kunnen zich inmiddels allemaal aan en uit kleden, naar de wc, knippen met een schaar
Hier ook geen snelle hoor! Op de driewieler weet hij dat z'n voetjes op de trappers moeten maar meer ook niet. Het potje kijkt hij echt nog niet naar om, terwijl ander kindjes al bijna zindelijk zijn. En woordjes zeggen begint nu ook echt pas te komen, wel erg grappig dat hij dan wel Aardbei zegt ipv een makkelijk woordje zoals bal Ik moet zeggen dat ik ook nog niet bewust bezig ben met stimuleren, zoals uit een bekertje drinken doet hij nu sinds 2 weken ineens goed. Dit was echt toevallig dat ik zag dat hij dat eigenlijk heel goed kan maar heb het hem nooit zelf geleerd. Misschien moet ik hem wel meer stimuleren maar ik heb zelf ook zoiets van als hij er aan toe is komt het vanzelf wel.
Wat herkenbaar allemaal. Het is ook meer door wat ik in de omgeving zie dat ik af en toe wel eens denk van "wow, dat zie ik Florian echt nog niet doen" dan dat ik vind dat hij allemaal dingen moet. Wat ook heeeeeeel irritant is, de opmerkingen van je omgeving. Kan hij dit nog niet, kan hij dat nog niet..... Florian is inderdaad qua motoriek niet zo vlot, maar met woorden, kleuren etc. wel. En iedere keer als hij dan ineens weer iets kan zoals jullie ook beschrijven denk ik steeds "zie je wel, het komt wel!", maar toch heb je af en toe van die momenten........ Ach, da's juist het mooie, we kunnen en moeten niks willen pushen, kinderen volgen hun eigen pad wel!
Kinderen doen inderdaad de dingen wanneer ze er aan toe zijn, maar ik denk dat we ze in sommige gevallen best wel wat meer mogen stimuleren. Voorbeeld van karinnetje: er wordt gezegd dat het beter is voor hun gebit om zo snel mogelijk te stoppen met flesjes. Dat betekende voor mij dat ik het gebruik van de fles verminderde en al voor hij 1 werd de beker erg heb gestimuleerd met als gevolg dat hij met 1 toch echt al uit beker/glas kon drinken. Dus ik denk dat het heel erg gaat om een balans vinden in eigen tempo bepalen en stimuleren.