mag gerookte zalm nu wel of niet er staat me iets van bij dat ik het ooit ergens gelezen heb dat het niet goed voor je is als je zwanger bent. weten jullie dit? groetjes marea
Verse wel, vacuum verpakte (liever) niet ivm verhoogde kans op listeria. Staat ook op het voedingscentrum
Lekker bij de visboer kopen. En oja, restaurants gebruiken ook geen vacuümverpakte gerookte zalm! (of andere vis) Eet smakelijk
Dan ga jij naar heel luxe restaurants Zelfs bij de visboer vraag ik het na, en daar komt het ook vaak uit een vacuumverpakking.
Ik denk " ik stel die mei even gerust dat ze nog wel gewoon gerookte zalm kan eten..." maak je het weer moeilijk En terwijl je over het hele forum zo heerlijk relaxt bent! Nee joh, je hebt geijk ook zij gebruiken wel vaccuumverpakte vis maar de doorloopsnelheid is zo snel en restaurateurs weten natuurlijk wel heel goed hoe ze dingen moeten bewaren (HACCP enzo). By the way, complimenten voor je antwoorden her en der.. Duidelijk, eerlijk en zonder poespas... FIJN!
Ik heb het wel sporadisch gegeten (zo af en to een keertje) maar nu raak ik het niet meer aan! Zat gisteren in een diep dal met betrekking tot dit onderwerp. Dacht opeens serieus dat 'we' besmet waren.
Waarom niet gewoon NIET doen? Het is maar voor een paar maanden. Je weet dat voorverpakte (gerookte of rauwe) vis eten risico's met zich mee brengt. Zeker in een restaurant! Overal worden fouten gemaakt en stel, iemand 'vindt' een pakje zalm dat achterin de koeling was geraakt. Houdbaar tot vandaag. Kan nog prima denkt diegene het wordt geserveerd. Dan is het nog niet over de datum en mag het nog verkocht worden, maar die bacterie heeft dan al lekker de tijd gehad zich te verspreiden. Wat een risico inhoudt voor jullie allebei. En ik weet het, er zijn maar een paar besmettingen per jaar, zeker met dat soort enge gevolgen, maar om iets dat met klem wordt afgeraden toch te doen en maar te vertrouwen op de netheid van een restaurant... ik zou het zelf niet doen. Na je zwangerschap heb je nog een jaar of 70 om gerookte zalm te eten, moet je dan per se een risico nemen? @ Chebu, als je nog niets hebt gemerkt dan is er echt niets aan de hand hoor!
Vis is erg gezond voor de ontwikkeling van je baby ik eet minstens 2 maal in de week gerookte zalm. Bij de supermarkt verkopen ze zalmsnippers die niet vaccuumverpakt zijn en bij visboeren bij mij in de buurt verkopen ze geen vaccuumverpakte zalm. In een restaurant waag ik me er overigens niet aan.
Laat iedereen het lekker voor zichzelf eten. Ik eet sushi (mijn vk raadt het ook niet af) en ik eet gerookte zalm van de visboer en in restaurants. Soms, heel soms neem ik zelfs een toastje filet americain. Waarom?Omdat ik persoonlijk denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt. Maar laten we wel even vaststellen dat de risico's heel klein zijn. Elle
Bedankt Ellen Ik vind echt dat veel zwangeren veranderen in übermutsen. Tuurlijk moet je met sommige dingen uitkijken, maar dat gemeut is vaak onnodig. En ik hou idd niet zo van wollige taal. Ik wil m'n antwoord best vriendelijk verpakken, maar ik doe er geen extra lintje om Zachte heelmeesters... Sushi heb ik nog nooit gegeten, ben toch een beetje huiverig voor het idee. Is dat nou echt lekker? Het is wel heel gezond, maar 't idee dat alles rauw is, daar heb ik toch moeite mee, haha. Anna1978, kom je toevallig bij een visboer in 't zuiden/zuidwesten van de stad? Zeg maar ten zuiden van 't Zuiderpark? Ik heb trek in vis maar weet geen goede visboer hier in de stad (kom hier oorspronkelijk niet vandaan) dus tips zijn welkom!
@ElleNY groot gelijk iedereen moet zelf bepalen wat hij wel of niet wil eten. Ik persoonlijk ben er toch nog al huiverig voor Listeriose kan leiden tot vroeggeboorte of een doodgeboren kind, hoeft uiteraard niet maar ben me nu des te meer bewust van dit wondertje dat zo ontzettend gewenst is en dat ik alle risico's wil vermijden, hoe klein en bekrompen ook.
Helemaal mee eens. Ik eet ook sushi en heb ook een aantal keer gerookte zalm van de visboer gegeten. Mijn huisarts zegt zelfs dat de kans op besmettind door rauw vlees is 0.001% in NL, dus zo'n vaart zal het inderdaad echt niet lopen als je het een keer gegeten hebt. We moeten niet zo gaan overdrijven. Mijn verbazing over sommige vragen wordt steeds groter als ik denk dat het al zijn hoogtepunt bereikt heeft en geen enkele vraag mij meer zal verbazen. Waar blijft ons gezond verstand? En ik heb het nu niet over de gerookte zalm of over rauw vlees, want dit zijn dingen waar je terecht afvraagt of het wel verstandig is om te eten. Maar waar sommigen echt niet stil bij blijven, zeg! Een beetje ontspannen houding kan echt geen kwaad.
Gerookte zalm is ook heel lekker als je het in warme gerechten verwerkt. Als de zalm dan verhit wordt is de kans op besmetting helemaal nihil.
Volgens mij ben je voornamelijk jezelf aan het overtuigen Of in ieder geval je eigen gedrag goed aan het praten. Daar bedoel ik niet mee dat ik het er niet mee eens ben. Er is echter niets mis mee als mensen anderen waarschuwen voor mogelijke gevaren. Natuurlijk zijn die gevaren niet bijster groot, maar volgens mij wordt wel zelfs door VK afgeraden om rauwe vis te eten. Door die van mij in ieder geval wel. Wat je met die informatie doet, is natuurlijk helemaal aan jezelf. Maar niemand zal hier dan ook iemand dwingen om geen zalm te eten. Het is puur informatief. Ze vraagt er zelfs zelf naar.
Vind wel als iemand vraagt 'mag je rauw vlees' of 'mag je gerookte zalm', je niet zo maar kan zeggen 'ja, doe maar want het risico is bijna nihil'. Bijna nihil is nog steeds een risico. En je hebt genoeg mensen die 'iets ergens op internet gelezen hebben' en het meteen voor waarheid aannemen. Daarom als iemand zoiets vraagt vind ik het wel belangrijk om te zeggen dat het niet zonder risico's is... Ben het verder wel met ElleNY eens, je moet doen waar je je goed bij voelt. Heb ook gewoon gerookte zalm op en ook wel eens een klein glaasje wijn, maar wel pas na een maand of vier. Sommige mensen overdrijven ook echt. Van die vragen als 'mag je boter eten als je zwanger bent' en 'er is vier huizen verderop iemand aan het schilderen, is dat slecht' NL heeft zo ongeveer de hoogste mate van voedselkwaliteit en -veiligheid! Als 't zo slecht zou zijn, waarom zijn er dan zoveel Chinezen en Indiers?
Nou, dat is aan 't vergaan! Iets met vitamine D dacht ik. Het is in elk geval wetenschappelijk bewezen dat je iets "dommer wordt" als je zwanger was. Nou ja, en als je voorheen al niet de slimste was... (whaha, sorry, kon het even niet laten)
Hé, ja sushi is echt lekker. Een aanrader om een keertje leuk Japans te eten (dat is dan weer wat anders dan echt super goed) is Oni in de Prinsestraat in Den Haag. Erg lekker. Voor de beste sushi ga je naar het Okura in Amsterdam (wel een dikke portemonnaie meenemen). Bij deze restaurants kan je er trouwens vanuit gaan dat het allemaal super vers is. Zij nemen geen enkel risico! De beste visboer van Den Haag blijft Simonis maar in het zuiden weet ik het echt niet. Ik raad je aan om naar de Haven te gaan, daar is echt de beste vis! @MerleQ: mijn verloskundige raadt het niet af en zegt "Geniet lekker van sushi". Zo zie je maar weer... er wordt zelden één lijn getrokken. Oja, over roken, alcohol en drugs en een aantal andere dingen zijn ze het - geloof ik - wel allemaal eens. Blij toe dat ik deze verloskundige heb... past in mijn straatje @ Valhalla: waarom zou ik het niet doen? Omdat ik geen zin heb om overal 100 x over na te denken. Ik wil graag leven en dus luister ik naar mijn vk en lees ik het voedingcentrum (waar niets staat over rauwe vis!)en daar houdt het dan wel op. Ik realiseer me dat de risico's voor mijn kind groter zijn na de geboorte dan ervoor! Nogmaals iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt. Maar als ik nog één keer door iemand in een restaurant wordt aangesproken dat ik 'dat niet mag', ga ik gillen
Zo, ben ook blij met mijn verloskundige Die zegt het ook. En natuurlijk mag iedereen anderen op de eventuele gevaren wijzen, net zo dat er gezegd mag worden dat het ook allemaal erg meevalt met die gevaren en er minder panisch over gedaan hoeft te worden. Zo kan iedereen het voor zichzelf beslissen.
Het 'risico' zit ook in het vacu verpakken van de vis -en omdat het langer bewaard kan worden kan de bacterie zich lekker voortplanten- niet in of het rauw is of niet... Maar goed, dat in restaurants is wel vervelend ja. Zat ook eens lekker met een wit wijntje voor me (had over de hele avond nog geen half glas op) en toen ik weg liep hoorde ik mensen zeggen 'Ja, zei was dat, die zat gewoon te drinken'. Alsof ik lallend werd weggedragen ofzo... Of ik at van die groene pepers. Roept opeens iemand 'Nee niet doen dat komt allemaal bij je kind'. Ja hoor, placenta met jalapeno-smaak... Maar ik kan me ook goed voorstellen dat als je zo graag een kindje wil en het lukt eindelijk dat je dan zo voorzichtig bent, en misschien idd een beetje doorschiet met dingen.
Sjees, wat ontzettend irritant zeg! Mensen lijken altijd beter te weten wat goed en niet goed voor je is. Ik was vorige week bij een cultureel evenement. Toen ik om een uur of 1:30 uur 's nachts even naar de WC liep, werd ik ontzettend bekeken door de toiletjufrouw en die zei nog eens dat ik maar naar huis moet omdat het zo zielig is voor de baby. Pardon?!?! Zolang ik mij goed voel blijf ik gewoon leuke dingen doen en daar heeft baby volgens mij alleen maar baat bij en zeker geen last van.