Dit is toch vreselijk.. ik kende het verhaal nog niet maar arme ouders en arme baby Ziekenhuis mogelijk voor tuchtcollege vanwege onthoofde baby | NOS
Ik weet nog dat mensen in het vorige topic eraan twijfelden of dat wel kon. Wat een nachtmerrie, zeg. En ik vind het heel goed dat die man doorgaat met vechten. Vandaag las ik ook dat ze drie weken daarvoor de tweelingbroer al verloren waren met 22 weken.
Oh dat topic heb ik toen niet gezien. Nouja als hij verwijderd wordt dan is dat maar zo. Pff ook nog de tweelingbroer verloren, wat een hel
Mijn ouders zijn 38 jaar geleden op dezelfde manier hun 2e zoon verloren . Mijn vader heeft alles gezien, maar er is nooit meer over gesproken daarna. Het ziekenhuis en de arts destijds hebben alles afgewimpeld en mijn ouders het advies gegeven om het nog maar een keertje te proberen. Ze waren toch nog jong, lukte vast wel... Het kindje is ook niet begraven of gecremeerd maar gewoon 'weggegooid '. Mijn moeder heeft er jaren later nog steeds last van, maar kan er ook niet goed over praten. Ze heeft het artikel in de krant ook niet gelezen. Mijn vader wel. Ik blijf het vreselijk vinden voor hen.
Voor de artsen moet het ook vreselijk zijn... niemand heeft dit gewild en ik kan me niet voorstellen dat een arts hier niet ook een vreselijk trauma van heeft. ...
Ja.. Als er kleuters uit flats vallen of 3 keer overreden worden terwijl iedereen gewoon doorloopt, mag dat hier allemaal gewoon staan, maar zodra er een Nederlands ziekenhuis (terecht!!) aan de schandpaal genageld wordt.. Als je in een zaak als deze nog wilt beweren dat je goed gehandeld hebt en tegenover het tuchtcollege wilt verklaren dat jou niets te verwijten valt, zit dat trauma je ook niet zo heel hoog, in mijn ogen. Het is echt te absurd voor woorden dat dit kan in Nederland.. Of eigenlijk überhaupt. Arme, arme ouders en arm klein kindje..
Dat is denk ik ook de reden waarom zoiets nu naar buiten komt, de manier waarop ermee omgegaan is. Eigenlijk hier niks meer aan toe te voegen. Heel veel sterkte voor de ouders.
Ik vind het echt verschrikkelijk wat dit gezin overkomen is, op die manier je kind geboren zien worden, wat een nachtmerrie. Helaas heb ik bij de bevalling van mijn dochter* met 21 weken begrepen van de gynaecoloog dat het een bekende complicatie is bij extreem prematuren. Hij was blij dat het mijn dochter* niet overkomen was (en ons als ouders dus ook niet). Ik vind het heel goed dat de tuchtrechter naar deze zaak gaat kijken, als een bevalling zo mis gaat, is dat het minste wat je als gezin mag verwachten. Maar ik wil die uitspraak afwachten voordat ik de arts veroordeel. Die moest onder zeer hoge stress zo snel mogelijk het hoofdje van dit arme kind geboren laten worden. Hij heeft waarschijnlijk minder tijd gehad om te handelen, dan ik tijd heb gehad om dit stukje te typen. Als je dit verhaal leest, vraag je je af waarom het geen spoedkeizersnede is geweest, maar laat daar de tuchtrechter maar naar kijken. Tenslotte, als maar de helft waar is van wat de ouders vertellen over hoe het ziekenhuis hen na de dood van hun zoons behandeld heeft, dan mogen ze zich daar echt afvragen hoe ze zo harteloos met rouwende ouders kunnen omgaan.
Inderdaad. Die arts moet net zo goed in zijn hoofd even helemaal gek zijn geworden toen hij het onthoofde kindje uit de buik zag komen. Vind dat sommigen hier hard over de arts oordelen terwijl ze geen idee hebben hoe het gegaan is, wat de situatie was op dat moment. Een arts doet alles in zijn kunnen om een kind goed ter wereld te laten komen. Daar ben ik van overtuigd!
Nou bij mijn ouders dus niet. De arts destijds heeft alles ontkend en nooit weer een woord met hen gesproken. Het was in zijn ogen gewoon niet gebeurd. Ik wil niet zeggen dat dat nu ook zo is en ik geloof echt wel dat niet alle artsen hetzelfde zijn (gelukkig niet), maar ik vind het niet verkeerd dat daar naar gekeken wordt. Ik krijg als docent ook met inspectie te maken als de boel niet goed functioneert. Natuurlijk is het vreselijk en ik geloof ook wel dat je de tijd van nu niet kunt vergelijken met 38 jaar geleden, maar fouten blijven menselijk en daar mag je naar kijken.
Ik vind de oordelen ook erg hard. Het is verschrikkelijk. Maar we zijn er allemasl niet bij geweest. ook ik weeet niet wat er gebeurd is. Ik heb wel veel ervaring met extreem prematuren. wel weet ik dat een extreem prematuur erg kwetsbaar is. Als een kind (ook op tijd geboren) tijdens de bevalling ineens erg slecht wordt MOET hij er direct uit, anders overleefd hij het sowieso niet. Een vacuümpomp ed mag bij deze jonge kinderen niet ivm zeer hoge kans op hersenbloedingen. Dus een arts moet dan soms wel trekken om nog een kans op overleven te krijgen. Een keizersnede kan ook niet meer als een kind al half geboren is. Maar nogmaals, we kunnen alleen speculeren...
Echt vreselijk wat er gebeurd is. Sowieso goed dat dit onderzocht word, al is het alleen maar om de ouders antwoorden te geven. Maar ik denk niet dat we moeten vergeten dat dit niet alleen voor dr ouders, maar ook voor de arts en andere mensen die bij de bevalling waren heel traumatisch moet zijn geweest. Die arts wil op zo'n moment ook alleen maar dat de baby geboren word zodat hij een kans heeft.