Avondeten (nog?) niet lusten, iets anders geven?

Discussie in 'Voeding' gestart door Snoopy1979, 22 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi,

Eva is nogal lastig met avondeten (heb daar eerder al een onderwerp over geopend). Het gaat 1 keer in de 2 maanden ofzo een paar dagen beter, maar meestal wil ze haast niets. Nu lust ze ook nog niet veel: sperziebonen, brocoli, heel soms bloemkool en boerenkool (maar daar krijgt ze last van haar darmen van). Verder vindt ze gebakken aardappels lekker, spaghetti en rijst soms, maar dat zijn dan maar een paar korreltjes of 1 sliert. Niet veel dus. Wat vlees betreft vindt ze kip heel lekker. Meer niet.

Nu eten wij natuurlijk niet altijd wat Eva lekker vindt. Dus wel eens wortels, een pasta, een quiche, nasi e.d. Maar Eva vertikt het om nieuwe dingen te eten. Eigenlijk om andere dingen te eten dan ik hier boven beschrijf. Nu schotelen we haar altijd voor wat wij eten en laten haar haar een beetje haar gang gaan. Maar meestal belandt het eten op de grond of legt ze het weer terug op tafel, zo van: dat ken ik niet, dat stop ik dus ook niet in mijn mond ;). Als ze er echt niets van moet weten, toveren we altijd uit een bakje wat ze niet kan zien, iets wat ze wel lust. En daar eet ze dan wel (niet veel) wat van. Ze krijgt sowieso altijd een toetje, maar daar eet ze meestal ook niet veel van (een Danoontje gaat wel op ;)).

Pakken we het zo goed aan? Ze snapt nog niet dat ze sowieso altijd wel wat anders krijgt, maar die link zal ze op een gegeven moment wel gaan leggen.
    Ik maak me er trouwens niet druk over, ze eet overdag voldoende en ook zeker genoeg fruit, haar vitaminen krijgt ze wel binnen. Maar ik vraag me gewoon af of iemand nog tips heeft.
    Zo gaat het trouwens ook met melk, dat lust ze niet. Ze heeft 1 keer een paar keer een slok geprobeerd, maar weigert nu gewoon alles wat op melk lijkt. Ze drinkt gelukkig nog wel een beetje zelfgemaakte drinkyoghurt tussen de middag en 's avonds nog borstvoeding, maar die voeding wil ik afbouwen. En ze moet toch iets van 300ml zuivel binnenkrijgen?

groetjes,
    Snoopy

2. xxsuuzxx

xxsuuzxx Fanatiek lid

7 sep 2008
    2.417
    0
    0
    juf
    Gelderland
    Lastig he. Wij hebben het hier ook gehad dat ze niks wilde. Ik prakte haar eten altijd. Ze gruwelde ervan. Ben gestopt met prakken en madam eet zo alles op. Is lastig met stampotten maar goed, dan houden we daar rekening mee.

Als ik je verhaal zo lees, ben je goed bezig hoor. Als ze voldoende fruit eet en goed brood eet ben je al een heel eind. Ik zou gewoon blijven volhouden en haar prijzen als ze wel eet. Probeer er idd geen strijd van te maken.

Succes!

3. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Hier gaat het avondeten ook met vlagen goed en niet goed (vaker niet goed dan goed ;) ) Hij roept altijd heel enthousiast ete ete om dan vervolgens niet al te veel te eten.
    Wij dwingen hem ook niet om te eten. Hij krijgt ook sowieso een toetje, waar hij overigens dol op is. Gewone magere yoghurt of kwark zonder suiker oid. En als hij heel slecht gegeten heeft en we zijn bang dat het echt te weinig is om de nacht door te komen krijgt hij voor hij gaat slapen nog een boterham.
    Maar ze drinkt helemaal geen melk? Ook geen afgekolfde borstvoeding uit de fles meer? Anders zou je kunnen proberen het te gaan mengen met gewone melk. Dat heeft hier heel goed gewerkt.
    Maar ik zou me er verder niet te druk over maken hoor, als ze goed fruit eet krijgt ze haar vitamines echt wel binnen.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Suuz, ik heb Eva's eten nooit geprakt en het ging altijd goed, tot op zekere hoogte dan. Ze is gewoon heel lastig met nieuwe dingen. Wat ook lastig is, is dat ze niet echt van een lepel wil eten, tenminste, ze wil het wel, maar alles zelf doen. En dat gaat niet goed met alles (pastasaus blijft er dan niet op liggen, boerenkool dan weer wel en yoghurt gaat redelijk met veel geknoei).

Lotte, Eva is ook altijd blij als we aan tafel gaan, maar veel eten doet ze dus niet. Die boterham, hoe lang na het eten doen jullie dat? Ik wil niet dat ze gaat bedenken dat als ze geen avondeten krijgt, ze wel een boterham krijgt, brood vindt ze namelijk erg lekker. Nu krijgt ze nog de laatste voeding om haar maagje vol te krijgen (al heb ik volgens mij niet veel melk meer).
    Eva is met 11 maanden de fles gaan weigeren en toen zijn we ermee gestopt. Verder wil ze bv alleen uit de borst en gewone melk wil ze al helemaal niet. Ze krijgt dus alleen drinkyoghurt, een toetje (meestal yoghurt met wat diksap) en 1 keer de borst. Is voor nu wel genoeg, maar als ik stop met de laatste voeding moet ze wel wat anders lijkt me. Maar misschien is een paar plakjes kaas extra ook goed? Dat vindt ze namelijk heerlijk.

Verder eet ze gelukkig wel heel goed, daarom maak ik me ook absoluut geen zorgen. Maar wel leuk om te lezen hoe anderen het doen. Dat van die boterham vlak voor het naar bed gaan had ik nog niet aan gedacht namelijk. Als de laatste voeding wegvalt en ze gaat korter slapen (nu slaapt ze tussen de 11-13 uur, dus prima), dan is het wel een goede tip.

5. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Hier zit ik dus ook mee. Alleen eet ze ook al een tijdje weinig fruit. Eerst at ze bijna een heel potje fruit, nu maar een halve. s'morgens krijgt ze pap maar ze slaat de lepel gewoon weg en gaat huilen. Omdat ik bang ben dat ze te weinig krijgt geef ik haar de fles na (friso 3) zo'n 90 tot 120 ml. Dit drinkt ze wel op. Haar broodje gaat er trouwens ook wel in. Het warm eten is een ramp, na 6 lepeltjes begint ze te ouwehoeren en te huilen, een danoontje eet ze wel. Ik maak er geen strijd van maar soms erger ik me er vreselijk aan. Gewoon omdat ik bang ben dat ze niet genoeg krijgt. Ze plast goed en is vrolijk, dus ik denk dat het wel goed gaat. Maar ik wil graag dat ze meer eet, vooral groente en fruit. Mijn moeder krijgt het fruitpotje er wel helemaal in.

6. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    We geven die boterham ook alleen als we het idee hebben dat hij het nodig heeft. Dus ook niet altijd. En dan net voor hij naar bed gaat, dan is het nu dus boterham (eventueel bad) fles en naar bed. Wij eten vrij laat (+/-19.00u), maar hij gaat ook vrij laat naar bed (+/- 20.30)
    Ik denk dat een extra plakje kaas oid ook prima is hoor. Of misschien een ei ofzo.
    En 300cc is op zich ook niet zoveel hoor. Zit je zo aan. Als je haar drinkyoghurt geeft en dan een toetje en extra kaas is het volgens mij prima hoor. Drinkt ze verder wel goed? Hier heeft hij nu sinds een tijdje ontdekt dat hij zelf kan drinken uit zijn tuitbeker. En dan doet hij dat het liefst heel stoer met een hand, dan kijkt hij zo van hey zie mij hier drinken ;)
    Maar je gaat nu echt stoppen met de borstvoeding?

7. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Onze dame moest ook niets weten van melk tot ik het verwarmde. Misschien doe je dat al en dan zal je er niets aan hebben maar het hielp hier wel heel goed.

Rondt deze leeftijd gaan ze toch zo wie zo wat slechter eten? Misschien heeft ze gewoon geen honger omdat ze overdag zo goed eet? Zo te lezen pak je het supergoed aan( tenminste, zo zou ik het ook doen ;) ): zelf laten gaan en niet opdringen. Onze meid kan heel goed aangeven wanneer ze vol zit en vol is vol. Als ze goed groeit en het goed doet en gelukkig is doe jij het ook goed!

8. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Wel herkenbaar, ja. Dingen van een lepeltje dat stond ons ukkie ook tegen, afgelopen weken. En ja, soep, pap, saus enz, niet alles kan zonder lepeltje.
    Met nieuwe dingen gaat ze eerst spelen. Eerst mept ze het weg ;) , maar soms, als ik het lang genoeg op een vinger voor haar jou, gaat ze er heel voorzichtig met 1 vingertje aan voelen en pielen (knoeien dus) en als ik geluk heb hapt ze het dan voorzichtig van mijn vinger.
    Niet praktisch, soms schattig, en vergt in ieder geval heeeeeeeeeeeeeeel veel geduld, wat ik niet altijd op kan brengen.
    en zelluf doen, inderdaad, zelf kunnen pakken, mee kunnen spelen (uitsmeren, in meppen, mee gooien) en dan zelf in haar mond doen.
    En als ze besluit het niet te willen "verstopt" ze het ergens bij de zittting van haar kinderstoel. Eigenlijk superschattig als ik het zo op schrijf :rolleyes: .

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt weer voor jullie reacties!

Balou, misschien voor jullie een idee om stukje te gaan geven en dus niet uit een potje? Is het proberen waard.... Andersom ga ik maar niet proberen (dus potje geven), het is toch de bedoeling dat ze mee blijft eten.

Lotte, ei hadden van de week ook geprobeerd, maar dat is nou juist het probleem, wat ze niet kent, eet ze gewoon niet ;). Maar we blijven het wel aanbieden. Ik denk dat ze 100ml drinkyoghurt drinkt, 50 ml toetje en misschien 100ml uit de borst. En dat laatste valt straks dus weg. Dan maar extra kaas misschien. En anders, je kan het toch niet dwingen. Maar tips zijn altijd handig. Verder drinkt ze heel goed, zo'n 2 a 3 bekertjes diksap op een dag, dus dat is al 300 a 450 ml. En dus nog een beetje drinkyoghurt en een toetje. En veel sappig fruit (druiven, appel, mandarijn). Dus dat zit wel goed. Ze is niet echt een grote drinker maar het is genoeg.
    Wat ik met de borstvoeding wil weet ik nog niet helemaal. De ochtendvoeding hebben we er laatst vanaf gehaald en daar had ik het best moeilijk mee. Vooral omdat het zo lekker knus op bed is 's ochtends ;), nu gaan we meteen naar beneden... De avondvoeding genieten we allebei nog zo van, al is het niet veel meer vermoed ik, ik ben ook aan het lijnen. We willen heel graag een 2e kindje, maar hebben misschien wat hulp van het ziekenhuis nodig, zoals bij Eva. Maar dan moet ik een paar maanden gestopt zijn met de bv. Lastig dilemma, vooralsnog gaan we nog even door. Ik hoop dat Eva er gewoon over een maandje genoeg van heeft, dat zou het allermakkelijkst zijn!

Angel, ik heb ook al van alles geprobeerd, diksap door de melk, de melk wat verwarmen, maar dat wil ze niet. Gek genoeg wil ze het dus wel met wat yoghurt en diksap, onze drinkyoghurt dus ;). Daar drinkt ze meestal zo'n 100ml van, soms de hele beker (200ml).
    Eva heeft altijd haar avondeten al slecht gegeten, dus niet echt een fase hier wat dat betreft. Van de bijna 7 maanden bijvoeding heeft ze denk ik totaal zo'n 2 weken heel goed haar avondeten op. Ze is wel sinds een maandje overdag super gaan eten en is flink aangekomen! Eerst was ze dus alleen maar afgevallen, mede ook door 2 keer ziek zijn. Maar ze at ook niet veel. Maar ze eet inderdaad overdag goed, dus misschien heeft ze wel niet echt honger. Vaak zegt ze ook 'klaar!' (kaaaar) na het avondeten als ze niet meer wil. Met haar handje opzij omhoog, zo grappig!

Agatha, helemaal herkenbaar! Ik moet ook vaak heel erg lachen hoor als Eva eet (of niet eet eigenlijk :D). Vaak als ze niet meer wil stopt ze het eten tussen haar benen ;). Leuk als je haar uit de stoel tilt :). Ik kan er meestal ook wel erg om lachen, maar soms heb ik ook even het geduld niet en heb zoiets van, proef dan in ieder geval even!

10. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    @Snoopy: ik heb haar net zelf gemaakte eten gegeven, krijgt ze wel vaker. Maar ze mept het gewoon weg. Heb een potje gepakt en daar heeft ze ongeveer de helft van gehad, ze mepte het eerst weg maar ik heb haar handen vast gehouden. Na dit 2 x te hebben gedaan ging ze zonder protest eten. Het is niet veel maar ze heeft tenminste een half potje warm eten gehad. Met de pap gaat het s'morgens net zo zucht. Hopelijk is het een fase.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft vanavond boerenkool op, ze had er echt zin in! Meestal moet ze eerst even kijken wat het nou is, maar blijkbaar herkende ze het van de vorige keer (een paar weken terug), want ze begon meteen te eten. Worst wil ze nooit, maar nu legde ik het op haar blad neer en ze heeft gewoon wat stukjes op! Maar daar krijgt ze niet teveel van omdat het zo zout is. Maar ik wil wel dat ze het leert eten.
    Vandaag dus een geslaagde avondmaaltijd! :)

Balou, bij jou ging het dus wel redelijk vanavond, toch? Hier moet ik echt niet Eva's armen vasthouden, dan wordt ze helemaal hysterisch...

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre eet nog echt niet mee met de pot. Alles wat een (lekker) prutje is met room of tomaat = smerig. En dat eten we veel. Of heel pittig eten ..

Dus Mirre krijgt de groenten die wij eten met pasta/rijst/aardappel. En soms met wat extra groentjes erbij ... :oops: Vaak heeft 3-4 groenten waar ze uit kan kiezen :) ... En meestal wil ze 1 soort echt niet en 1 soort vreet ze als een bezetene. Welke groente dat is ... wisselt per dag :rolleyes:

Dus ik zou idd gewoon het eten geven wat jullie eten, met een eigen prakkie/stukjes apart. Mirre is trouwens op eens helemaal gek van Hollandse aardappelprakjes, bijvoorbeeld: tuinboon + bloemkool + aardappel + kaas + beetje boter en melk en dan grof prakken ... (daar sta je dan met je Rapley ideeën :)). Kan Eva dus ook goed zelf doen ;) (Mirre krijgt als toetje dan nog stukjes groente :D ...)

13. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ja ging redelijk. Normaal als ik haar handjes/armpjes vasthoud wordt ze ook helemaal hysterisch maar ik zat er ff doorheen, en ze begon gewoon te eten :D . Maar ben geen voorstander om het zo te doen hoor. Kijken wat morgen ons weer brengt.

14. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Dat was bij mij toen ook, toen ik aan het stoppen was. Dat ik niet veel meer had, ik moest op het laatst er zelfs een flesje achteraan geven. Maar blijkbaar is het wel zo dat het meer wordt. Dat het zich stabiliseerd en dat je in principe een hele tijd een voeding per dag kan geven.
    Kan me voorstellen dat je wens voor een 2e kindje een reden is om met de borstvoeding te stoppen. En je hebt haar immers ruim een jaar borstvoeding meegegeven. Ik vond het ook heel heftig hoor om te stoppen, heftiger dan zijn 1e verjaardag. Maar achteraf ben ik wel blij dat ik toen gestopt ben. Want en voor mij was het goed, maar mijn vriend heeft ook nog even het flesje geven knuffelen gehad en daar heeft hij super van genoten.
    Nu on-topic sorry. Het kan goed zijn dat ze als de borstvoeding wegvalt daar zelf een alternatief voor gaat zoeken. Dus misschien meer yoghurt oid. Ze is natuurlijk door de borstvoeding wel gewend om zelf aan te geven wat ze nodig heeft. Ik merk dat nu ook aan mijn zoontje als hij genoeg heeft heeft hij genoeg.
    Misschien dat je anders iets van soya of geitenmelk zou kunnen proberen. Ik weet het anders ook niet.

15. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    hoi,

hier een meisje wat wel heel goed melk drinkt en warme hap eet, maar geen brood wil eten, terwijl ze nu wel op een leeftijd komt (vindt ik tenminste) dat ze brood moet gaan eten.
    Ik ben bezig om de flessen melk terug te brengen maar ja als ze geen melk wil......... ik heb nu haar middagfles vervangen door pap, dit gaat erg goed, ik probeer altijd eerst een broodje, werkt dat niet dan krijgt ze pap.
    Maar snoopy net wat jij zegt ben een beetje bang dat ze denkt als ik het broodje maar weiger krijg ik wel wat lekkers.

Wij gaven tot nu toe ook vaak nog potjes warm eten, helft helft denk ik een aantal dagen vers gekookt en een aantal dagen potjes.
    Moet zeggen dat mevrouw altijd een hekel aan stukjes had, maar gisteren heeft ze voor het eerst macaroni gegeten eigenlijk gewoon als test, ze had al potje gegeten en toen wij aan het eten waren heb ik haar gewoon wat lepels gegeven en ze at ze allemaal op :confused: !
    Wel vindt ik het moeilijk te beoordelen of ze genoeg voeding binnen krijgt, ze geeft zelf wel aan wanneer ze niet meer wil, maar vaak als je dan even wacht en biedt haar weer een hap aan neemt ze het ook!

Verder eet ze goed fruit, wel had ik gehoord op het CB wanneer je geen fles/ borstvoeding meer geeft je extra vitamine D moet geven?

Jette

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    We zijn weer een week verder, was dit topic een beetje vergeten :oops:.

Salapio, ik zal eens een prakje proberen. Want als ze boerenkool lekker vindt zal ze een ander prakje misschien ook wel lekker vinden. Al is ze niet zo van de nieuwe dingen en moet ze erg wennen. Waarschijnlijk heb ik het dan voor die tijd al opgegeven ;).

Lotte, we gaan toch nog maar even door met de bv, mijn cyclus wordt steeds korter dus ik heb goede hoop dat we niet naar het ziekenhuis hoeven.
    Eva krijgt nu wel genoeg zuivel binnen trouwens, vandaag een bekertje drinkyoghurt op (150ml) en als toetje 150ml kwark met roosvicee. Alleen zei het cb laatst dat teveel kwark niet goed is voor de nieren geloof ik (teveel eiwit), maar goed, wat is teveel? Nog even navragen dus.
    Ik heb trouwens nog rijstemelk in huis, ik vind het niet te zuipen, maar Eva misschien wel ;). Moet binnenkort ook op.

Jette, ik zou inderdaad niet altijd maar pap aanbieden als ze geen brood wil. Ze moet het toch leren eten. Misschien een keer een ander soort brood proberen? Of lekker beleg?
    Wat betreft vitamine D, dat 'moet' je met bv altijd al geven, dus dat doe ik al ruim een jaar, als ik eraan denk ;). Bij flesvoeding is het volgens mij als je op minder dan 300ml zit.

Hier gaat het met eten eigenlijk hetzelfde en we blijven het ook gewoon zo doen. Ze krijgt van ons altijd wat om te proeven en op een gegeven moment zal ze het wel gaan eten toch? Nu krijgt ze dus de ene dag sperziebonen, de andere dag brocoli en als wij boerenkool eten, boerenkool. En ze is dol op aardappel. De aanhouder wint...

Deel Deze Pagina