Wat een drama is het hier de afgelopen tijd met naar bed gaan 's avonds.. de laatste weken is mijn zoontje van 2 jaar en 3 mnd om 21.30 nog wakker. Hij komt steeds zijn bed uit met een 'smoes' meestal dat hij op het potje moet plassen of dat hij gepoept heeft (wat dan een scheetje was ipv poep) Eerst dacht ik dat het aan zijn peuterbed lag, dat hij daar niet in wil. Maar ook bij mij in bed (hij begint meestal in zijn eigen bed en komt snachts naar mij toe) daar heb ik hem nu maar meteen in gelegd omdat ik vind dat ie moet slapen, daar klimt hij nu ook uit met dezelfde regelmaat en smoezen. Ik heb zijn middagslaapje al sinds ca. 2 weken ingekort van 2 uur naar 1 uur, maar hij is nu nog wakker. Ik vermoed dat hij gewoon niet moe genoeg is. Een paar dagen geleden heb ik zijn middagslaapje overgeslagen, omdat hij had uitgeslapen tot 9 uur en zelf ook zei dat hij niet wilde slapen na de lunch. Die avond was hij MOE. Hij werd tijdens het wassen ontzettend boos en kreeg een enorme driftbui, wat ik niet gewend ben van hem. Daarna zat hij tegen me aan en viel zowat direct in een hele diepe slaap. Ik weet dus ook niet of het een goed idee is om zijn midsagslaapje helemaal af te schaffen. Hij is meestal ook echt nog moe na de lunch en slaapt dan snel in. Maar dit is ook niks zo... Wat denken jullie?
Wat lastig he! Je probeert wat, en soms werkt het.. - Als hij zn middagslaapje overslaat, dan in de avond eerder naar bed? Op tijd eten, en slapen? - als hij smiddags wel slaapt, Misschien begin van de avond iets actiefs doen? Bij ons werkt een rondje lopen, naar de speeltuin of in bad om moe te worden / goed te slapen (zoonlief zit rustig 1-1.5uur in bad, hij vindt het heerlijk) Succes!
Hier moet meneer ook nog een slokje water, nog een liedje, nog een plasje doen, nog een verhaaltje, nog even dag zeggen naar buiten. Maar meestal kletst hij dan nog een paar minuten als ik niet reageer en slaapt dan. Als ik blijf reageren blijft hij wakker, dus als ik zeker weet dat hij niets heeft en hij niet huilt reageer ik niet meer.
Hier hielp het, het stoppen met overdag slapen. Maar mijn jongste was toen nog geen twee. Hij sliep s'avonds pas tegen half elf. Nu waren we erg veel gedoe met slapen wel gewend met hem, maar toen ik hem langere tijd niet meer liet slapen overdag ging het stukken beter. Nu is hij ruim drie en heeft nog steeds niet zo veel slaap nodig. Hij gaat om 7 uur naar bed, maar slaapt vaak tussen half 8 en 8 uur. Hij is uiterlijk kwart voor 7 weer klaarwakker, maar ook regelmatig al voor zessen. Kan bijna niet meer geloven dat dochter op die leeftijd nog minimaal 2 uur sliep overdag en snachts minimaal het klokje rond.
Hier was het laat in slaap komen ook een teken dat het middagslaapje over was, dat was zo rond haar 2de verjaardag. Wat ik in het begin wel deed is om en om, als ze wel een middagslaapje had gehad viel ze pas laat in slaap, waardoor ze de dag erna later wakker werd. Op die dagen sloegen we dan het middagslaapje over, waarna ze 's avonds vroeg in bed lag en dus ook weer vroeg wakker was en die dag dan dus wel een middagslaapje. Het is even zoeken naar een goed ritme en heeft ff tijd nodig om een hele dag vol te houden zonder slaap, maar die avonden met een kind wat maar niet in slaap wilde komen was ik ook snel zat.
Hier hetzelfde probleem op dit moment, ook 2jr en 3 maanden. Wij kijken nu per dag of ze wel of niet naar bed wil in de middag. Beetje het zelfde als hoe Babbel1983 het doet. Ene dag wel andere dag niet. Vanmiddag had ze een uurtje geslapen en ze heeft tot half 10 gerommeld en kwam steeds uit bed voor onzin dingen.
Bedankt voor jullie reacties! Toch maar eens een paar dagen proberen dan. Hier werk ik op woensdag, donderdag en vrijdag en gaat mijn zoontje naar de opvang en staan we vroeg op. Laat naar bed en vroeg op is het dan dus, 3 dagen achter elkaar. Op de dagen dat ik thuis ben slaapt hij uit tot 7, 8 uur en soms 9 uur. Ik heb gelezen dat het belangrijk is het middagslaapje er zo lang mogelijk in te laten, omdat kinderen hiermee hun indrukken van de ochtend kunnen verwerken. Maar als ik jullie reacties zo lees is 2 jaar en 3 maanden niet eens zo'n hele gekke leeftijd om het slaapje eraf te halen
Dat is ook wel een goeie Alleen is het bad op dit moment een groot drama, net als de douche. Eerder ging hij ook lekker in bad en was daarna lekker soezig en sliep snel in. Maar helaas gaat dat nu niet Iets actiefs doen ga ik proberen!
Lastig he, dochter schreeuwt de hele boel in de avond bij elkaar als ze naar bed moet. Op bed schreeuwt ze daarna ook alsof ze vermoord word. Kom ik binnen vraagt ze heel lief boekje lezen?? Totaal niks aan de hand dus. Middag slaap ook al verkort naar 1.5 uur, zonder kan ze echt niet. Ik heb de oplossing nog niet maar het is wel herkenbaar. Ze gaat tussen 19.30 en 20.00 naar bed maar zou gerust nog een paar uur kunnen opzitten zonder echt moe te zijn. Maar wij vinden het ook wel welletjes en ze moet ook vaak vroeg op dus het is gewoon bedtijd.
@Deedee91 poeh dat lijkt me helemaal lastig als ze zo hard schreeuwt. Tussen 19.30 en 20.00 vind ik ook een prima bedtijd, aan de late kant zelfs, tot voor kort ging mijn zoontje om 18.30 naar bed en sliep dan snel. En nu.. 20.00 naar bed lijkt voor hem idd ook nog te vroeg Vandaag sliep hij om 21.05, dat vond ik al heel wat
Heel herkenbaar ts. Onze zoons schelen een maand en ook hij is aan het rommelen met slapen tussen de middag. Tot voor kort sliep hij nog heerlijk twee uurtjes en hij heeft het eigenlijk nog steeds nodig. Oké, een uur is ook goed, maar zeker niet minder. Jammergenoeg denkt zoontje hier anders over en ik vrees dat het slaapje hier dan ook echt over begint te raken. 's avonds slaapt hij zeker niet vóór 21 uur. Zonder middagslaapje gaat dit beter, dan Kan ik hem om 19 uur al in bed leggen. Helaas kan ik 's middags evengoed geen kant op met hem, zodra ik hem in de auto zet gaat hij slapen! Niet heel handig om 16 uur 's middags! Ook dit vertelt mij dat hij het slaapje gewoon nog nodig heeft. Vooralsnog leg ik hem elke dag in bed tussen de middag. Soms gaat hij slapen, meestal niet. Ik denk dan maar: slaapt hij niet dan rust hij wel.
Rond die leeftijd had ik dat ook met mijn zoon. Op aanraden van het kinderdagverblijf heb ik toen toch doorgezet. Hij wordt binnenkort drie en hij slaapt nu pas alleen nog im de dag. Dus 2 vd vier KDV dagen. Op de weekenddagen probeer ik autorites eond zijn slaaptijd te plannen, zodat hij dan in slaap valt. Dit doe ik al wel wat langer, omdat hij s' middags huis niet meer naar bed wilde.