het boze oog en bijgeloof

Discussie in 'De lounge' gestart door sleutelbloem, 14 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik las je bericht en ik had vlak voor je laatste alinea al dezelfde gedachte... het is maar goed voor Sint Antonius dat ik niet katholiek ben dan. :roflmao: Die arme man zou nergens anders meer aan toe komen. :D

baby90, iMoeder, Lisanne1811 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Nou, ik ben ook katholiek en heb het gebedje onlangs aan mijn kinderen geleerd wanneer ze wat kwijt zijn en hoe gek het ook klinkt, binnen 10 min is hetgeen ze al dagen zoek zijn dan terecht.

Mijn dochter is haar tablet dágen lang kwijt geweest, we snapten er niets van. Alles nagezocht, en nog eens nagezocht, zélf bij opa thuis gekeken of ze hem daar had laten liggen en in de auto. Nergens te vinden. Wij hebben samen dus aan de H. Antonius gevraagd of we de tablet mochten vinden en daarna weer gaan zoeken op alle plekken waar we al geweest waren.

En geloof het of niet, hij lag gewoon op haar nachtkastje. Ernaast staat haar kledingkast, daar heb ik 's morgens ook nog kleding ingelegd en uiteraard hadden we daar als allereerste gezocht. Er stond alleen een beker en verder was hij leeg. En vraag me niet hoe die tablet er ineens lag, maar hij lag er...Terwijl we er dus bijna een week naar aan het zoeken zijn geweest, ik haar naar bed breng met een beker water op het nachtkastje naast haar bed.

Schiet mij maar lek hoor. Ik weet echt wel dat het niet kan, maar ik kan óók geen hele week over een tablet kijken die er gewoon ligt, dat geloof ik ook niet.

Hier vragen ze dus tegenwoordig zelf aan de H. Antonius of hij ze wil helpen zoeken.

Lumiere vindt dit leuk.
  3. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wow dat is inderdaad wel heel toevallig!

4. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Het zal ook wel toeval zijn, ik kan me nl ook niet indenken dat de H. Antonius haar slaapkamer is binnengewandeld met haar tablet onder zijn arm....

Maar verklaren kan ik het ook niet.

pietje1987 vindt dit leuk.
  5. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Haha rustig aan!
    Ik verklaar niemand voor gek ( lees maar na)
    En ik heb nergens gezegd dat het iets heeeel ergs is (lees maar na)

Ik geef alleen mijn mening. Ik zeg niet dat je een kind er kwaad mee doet. Maar ik denk ook niet goed.

En geloven in God moet ook iedereen zelf weten. Maar het is net als bijgeloof. Als je gelooft in God denk je dat er dingen niet goed gaan wanneer je niet gelooft of bepaalde rituelen enz niet doet. Er komt dus ook echt wel angst bij kijken. Dus logisch dat je je beter voelt na afkloppen, als je hier dus in gelooft.

Het forum is om meningen te delen he. Ik probeer niemand te overtuigen en heb niks lulligs gezegd, laat iedereen doen en denken wat ie wil. Je komt over alsof je je persoonlijk aangevallen voelt, is echt niet nodig :):thumup:

amdaa, Marchella en KleineLai vinden dit leuk.
  6. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Oh dat zou best kunnen hoor dat ik het toevallig bij hun nog nooit gemerkt heb.
    Ik zou ze ook heus niet uit gaan lachen als ze opeens gaan afkloppen oid maar zou wel verbaasd zijn.

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik ben zelf niet gelovig in die zin dat ik één bepaalde religie aanhang. Ben echter wel spiritueel, altijd al geweest en mijn eigen weg daarin zoekende nog steeds. Ik geloof absoluut in karma bijvoorbeeld.

Qua bijgeloof, niet echt alhoewel ze het hier in dit werelddeel wel zijn (geld in rode envelopjes, geen klokken en spiegels in huis, nooit een horloge of mes cadeau geven enz.) en ik sommige dingen wel leuk of interessant vind en gedeeltelijk overneem. Feng Shui bvb, ik vind daar wel iets inzitten. Vaak ‘voel’ ik mij zoveel beter in een bepaald gebouw, kantoor of huis en dat blijkt dan inderdaad volgens de Feng Shui leer gebouwd en/of ingericht te zijn. Ook waneer ik in een niet-Aziatisch land ben dus dat is wel opvallend dan voor mij.

Verder moet iedereen doen waar hij zich goed bij voelt, zolang je goed bent voor je medemens en het je dagelijkse functioneren niet beheerst lijkt mij dat geen probleem en zou ik niemand belachelijk hierom maken. :)

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Zo kwam het wel een beetje bij mij over ( alsof je mensen voor gek verklaard die dus wel afkloppen )

Als er iemand zegt dat ik dit niet in de buurt van mijn kinderen moet doen omdat ze het dan misschien ook gaan doen vind ik een rare opmerking. Komt bij mij over alsof ik iets heel fouts doe.

En ja het forum is om meningen te geven, daarom geef ik je ook die van mij.

9. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zei 'ik zou het niet in de buurt van mijn kinderen doen'
    Ik zeg niet dat jij het niet in de buurt van je kinderen moet doen.
    Klein maar belangrijk verschil. Zal nooit zeggen wat een ander wel of niet moet doen.
    Dat zou ik ook een rare opmerking vinden.

10. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Als ik in de spiegel op de badkamer kijk of alleen maar de badkamer oploop s’avonds na 22:00 moet ik altijd tegen de spiegel zeggen ik wil jullie niet zien ik wil jullie niet horen. Ik krijg er vaak een onbehaaglijk gevoel bij.

11. Pluk11

Pluk11 Actief lid

1 aug 2014
    206
    243
    43
    Heb niet alles doorgelezen dus mischien is het al voorbij gekomen.
    - blauwsel bij (pasgeboren) baby's op voorhoofje,achter de oortjes en onder de voetjes.
    -knoflook (in een zakje) onder het matrasje en in de kinderwagen.
    - niet in het donker over straat met kleine baby's. Als het wel moet dan het gezichtje bedekken.

Dit allemaal om kwade bedoelingen/energieën te vermijden.

Oh ja... en als je zwanger bent en ergens trek in hebt.... moet je het ook eten...anders krijgt je kind vlekjes.

Zijn niet mijn 'bijgeloven' maar van mn partner. En zolang het geen kwaad kan voor de kinderen vind ik het prima.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik klop altijd af, bij wijze van gewoonte. Mijn man, totaal niet gelovig en ook wars van bijgeloof, doet dit ook. Ik mag hem er alleen niet op wijzen :D

Verder heb ik niets met bijgeloof. Toen ik jonger was deed ik weleens dingen dwangmatig en probeerde ik ook dingen 'te sturen', maar daar ben ik gelukkig vanaf.

13. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Mijn grootmoeder geloofde er ook in en ik hield haar voor de gek. Ze liet nogal vaak naalden vallen op het vloerkleed en ik moest die dan zoeken voor iemand erop zou staan. Ik vond ze altijd heel snel maar deed alsof ik ze niet kon vinden en dan ging zij een gebedje doen voor Antonius. En jeetje dat hielp toch elke keer, ik vond de naald toch snel na dat gebedje. Ook met andere dingen die ze kwijt was. Vaak zag ik het haar verkeerd wegleggen maar ja ik kon het niet direct vinden.

Toen ik wat ouder werd heb ik het haar verteld en ik dacht dat ze me wel doorgehad zou hebben maar niet dus.

sleutelbloem vindt dit leuk.
  14. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik heb alleen de eerste drie pagina`s gelezen dus vergeef me als deze vraag al is gesteld; ik heb een Marrokkaanse vriendin die ik regelmatig complimenten geef over haar kinderen.
    Nu denk ik ‘wat doe ik haar aan’....hierna moet ze blijkbaar allerlei verzen uit de Koran oplezen.

Maar zo is het toch nauwelijks mogelijk een compliment te maken tegen een islamitisch persoon??

15. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    En waarschijnlijk valt onder het bijgeloof van jouw partner ook dat je, wanneer je na 00.00 uur je huis binnenstapt je met je rug naar binnenstapt, achteruitlopend dus. Zodat, wanneer er een geest/demon bij je voordeur staat, je deze niet recht aankijkt. Of niet?

16. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Nee hoor in helemaal niet erg. Ik ben zelf een Marokkaanse en ik heb er geen problemen mee als de kinderen complimenten krijgen. De moeder kan eventueel masha Allah zeggen. Het is niet zo dat ze uren gebeden gaat opzeggen haha. Je kunt het haar natuurlijk altijd vragen.

17. Pluk11

Pluk11 Actief lid

1 aug 2014
    206
    243
    43
    Nee die ken ik niet. Ik zie hem ook niet achteruit naar binnen lopen. Behalve als hij teveel biertjes op heeft

sleutelbloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina