het boze oog en bijgeloof

Discussion in 'De lounge' started by sleutelbloem, Oct 14, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Dit is wel heel extreem (niet verkeerd bedoeld). Ik ken ook wat marokkanen die dat doen, lijkt mij vermoeiend :oops:. Enige wat ik wel eens doe zijn wat koran verzen oplezen.

2. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

Sep 10, 2018
    940
    1,039
    93
    En ga jij daar dan in mee? (lijkt mij wel omdat je aangeeft dat er een soort wierook gebrand wordt wanneer je visite krijgt) Is niemand 'beledigd" omdat je op die manier een soort van wantrouwen laat zien?

Maar ik kan mij ook goed indenken dat wanneer je zelf hier niet in geloofd en een partner hebt die dat wel doet, dat je ook wel eens denkt van: pfff moet dat nou allemaal?

En ken je dan ook mensen die door het boze oog geraakt zijn?

Marchella likes this.
  3. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Ik vind dit super interessant. Geloof zelf echt nergens in. Snap ook niet zo goed dat veel (jonge) mensen dat vandaag de dag nog doen.
    Maar wel grappig om te lezen.

humptydumpty likes this.
  4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik weet niet anders en man natuurlijk ook, dus vermoeiend is het niet. Het zit zo bij ons in het systeem. Zelfde als 5x per dag bidden, het hoort gewoon bij het dagelijkse leven.

Vitamientjuh likes this.
  5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Niemand die zich beledigd voelt, Nederlanders weten niet de reden erachter en vinden het huis altijd lekker ruiken. En mensen uit hetzelfde land als man doen het zelf ook.
    Ik ga er inderdaad in mee, maar meer omdat ik vind dat mijn kinderen dit deel van man zijn geloof en cultuur moeten meekrijgen. Niet omdat ik er zozeer in geloof.

Ik ken zelf niemand die door het boze oog is geraakt, maar mijn schoonfamilie wel.

Vitamientjuh and 2littlemonkeys like this.
  6. Belle22

Belle22 Bekend lid

Jan 22, 2015
    653
    210
    43
    Female
    Ik geloof zeker wel in boze oog.
    Voorbeeld;
    Bij mij schoonfamilie is er iemand die nogal wat jaloers lijkt op onze kinderen, hij geeft nooit complimenten, 1 bijvoorbeeld toen onze zoon zichzelf had leren fietsen in 1 dag toen hij net 3 jaar was. Toen we dit vertelden zei hij alleen; zo dat heb ik nog nooit gehoord.

Toen onze dochter geboren was zei hij niets leuks over haar alleen; “ze is wel wat witjes he, volgens mij had “naam van hun dochter” wel wat meer kleur”. ..... o_O

1 x gaf hij een compliment en dat was over onze zoon hij zei; zo hij heeft wel mooie witte rechte tanden.
    2 dagen later viel ons zoontje met zn tanden op de stoep, resultaat: 2 tandjes naar achter en 1 is grijs gekleurd.

Kan toeval zijn maar dit was wel heel erg toevallig precies nadat hij voor eerst een compliment gaf..

7. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

Sep 10, 2018
    940
    1,039
    93
    Dank je wel voor je uitleg. Dat van dat Nederlanders dan denken dat het is om het huis lekker te laten ruiken had ik trouwens verwacht :roflmao: Wil je eens een verhaal vertellen hier van iemand die door het boze oog is geraakt?

8. Belle22

Belle22 Bekend lid

Jan 22, 2015
    653
    210
    43
    Female
    Dubbel

9. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

Sep 10, 2018
    940
    1,039
    93
    Maar is het dan iets waarvan je geloofd dat hij expres jouw zoon een boze oog heeft toegewenst? Of geloof je dan dat doordat hij een compliment gaf het is gebeurd doordat je niet mag verzoeken? Dus dat hij het niet expres doet, het niet wil, maar doordat hij het gezegd heeft, dat het gebeurd?

Wanneer ik iets zeg waarvan ik niet wil dat het gebeurd 'klop" ik af op hout. Ik ben bijv ook heel voorzichtig met uitspraken omdat ik niet wil verzoeken.

10. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Een aantal jaar terug was ik op familiebezoek in Italië. Toen iemand me vroeg waarom ik zo stil was gaf ik aan dat ik verschrikkelijk hoofdpijn had. Binnen 10 sec werd ik op een stoel gezet en omringd door 3 oude vrouwtjes. Tijd om te protesteren had ik niet want de een had al een kom met olie en zout vast, de andere hield mijn hoofd vast en de 3e begon eoa spreuk op te zeggen à la duivels ritueel terwijl ze me besprenkelde met het goedje. Hoofdpijn komt nl door iemand die je iets kwaads toewenst, aldus de dames. Dat ik een slechte nacht had en vervolgens drukke dag had er niets mee te maken. Heb ze ook maar in de waan gelaten dat mijn hoofdpijn dankzij 'de uitdrijving' overging en niet de paramolletjes die ik eerder had ingenomen.

Verder ben ik niet echt bijgelovig maar doe ik wel dingen uit gewoonte omdat ik nu eenmaal zo opgegroeid ben. Wanneer een zwarte kat voor mijn auto oversteekt bv dan geef ik het een 'bokkengroet' om het kwaad af te wenden. Wanneer ik een stoet voorbij zie rijden dan sla ik een kruis of als ik mijn pot met zout op de grond laat vallen dan raap ik het gauw op om het vervolgens 3 keer over mijn schouder te strooien. Ik heb nog meer van die gekken dingen maar doe het dus meer uit gewoonte.

sleutelbloem likes this.
  11. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

Apr 22, 2018
    1,751
    883
    113
    Het boze oog is zeker een feit bij ons in de islam

Wanneer jij iemand ziet die iets moois heeft of in het geval van de mooie rechte tanden dan zeg je Masha Allah (zoals allah het gewild heeft )
    Als iemand dat niet zegt kan je het boze oog krijgen dit kan zelfs zonder dat je het door hebt worden gedaan door een vader of moeder op zijn eigen kind

De oogjes blauw etc dat is voor ons niet toegestaan enige wat je er tegen kan doen is een stukje uit de quran reciteren ayat al kursi heet deze voor jou en je kinderen

En idd foto's plaatsen sturen naar vreemde kan je beter niet doen

Wat betreft het stukje voodoo is weer een hele andere richting dat is het doelbewust aanvallen ziek maken van mensen doormiddel van jaloezie en dan ga je naar een persoon die dat doet en kan je een foto kledingstuk of iets anders meenemen van die persoon

Die gene die voodoo doet die geeft dan op zijn beurt weer iets mee dat kan poeder zijn om in het eten te doen of juist quran teksten verstoppen ergens.

Voodoo is heel uitgebreid als je erop googled kom je eral veel over te weten

Nimue, Belle22, Vitamientjuh and 2 others like this.
  12. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,867
    5,139
    113
    Home
    dit is hetzelfde bij ons alleen geloof ik er zelf niet in
    mijn schoonmoeder wel
    die zegt altijd dat ik mijn zoontje maar binnen moet houden omdat mensen jaloers zijn ;)
    zo was er laatst een schoonzus die stikjaloer is e n maar bezig met hoe mooi hij is en dat zijn ogen echt prachtig waren ( terwijl ze toen hij geboren was nooit naar hem omkeek) dit een paar keer steeds op een andere manier geuit ook 2 dagen daarna had ie rode ogen en tranen en ontsteking

13. Belle22

Belle22 Bekend lid

Jan 22, 2015
    653
    210
    43
    Female

Ik weet het wel 99% zeker. Bij hun cultuur zeg je “mashallah” als je een compliment geeft om het boze oog tegen te gaan.
    Maar dat zei hij niet, ik zie zovaak een afgunst blik in zn ogen als het over onze kinderen gaat, dat ik daarom zo zeker weet dat dit geen toeval was

14. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

Sep 10, 2018
    940
    1,039
    93
    Dat bedoelde ik niet helemaal. Maar zoals ik het lees is het antwoord dus dat je denkt dat hij het dan expres doet.

Maar geloof je dan dat hij dat zelf kan sturen (dus als soort van tovenaar) of geloof je dat, doordat hij geen "mashallah" zegt het door iets boosaardigs laat doen? Dus doordat hij dat niet zegt, er een boosachtige "energie/geest/djinn" dit vervolgens zelfstandig doet?

15. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

Apr 22, 2018
    1,751
    883
    113
    Masha Allah Allahoema barik dit vind ik nog het fijnste als iemand dat zegt

Ook staren naar iemand die mooi is kan boze ogen geven vooral halfbloedjes zijn altijd knappe kinderen

16. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

Apr 22, 2018
    1,751
    883
    113
    Boze oog en djin zijn 2 verschillende dingen een boze oog geef je soms zonder dat je het door hebt zo lang jij allah niet prijst dus geen mashallah zegt kan jij een boze oog geven

Een djin heeft met voodoo te maken dat wil dus zeggen dat je bewust naar een person gaat die daar aan mee doet

Kipsate and sleutelbloem like this.
  17. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

Apr 22, 2018
    1,751
    883
    113

Wilde even citeren het woordje cultuur er niks mee te maken heeft maar het geloof de islam wel ;)

Cultuur is een gewoonte van een bepaalde stam en geloof iedereen kan moslim zijn en er naar handelen

18. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

Sep 10, 2018
    940
    1,039
    93
    klopt, wist ik eigenlijk ook wel. Maar ik stelde de vraag juist als zodanig om te weten te komen of je dan geloofd dat iemand dan bewust of onbewust het boze oog kan sturen naar iemand.

Zoals ik het lees doen mensen dat dus onbewust.

Maar wanneer iemand bewust geen 'mashallah" zegt dat je dan geloofd dat iemand het bewust op kan roepen.

19. Mybrand2018

Mybrand2018 Fanatiek lid

Apr 22, 2018
    1,751
    883
    113
    Je kan het zijn vergeten of bewust niet zeggen en er zijn ook ontketende mensen

Maar je kan ook bv naar jou kindje staren en denken wat heeft hij of zei toch een mooie bos haar of ogen. Dat kan ook een boze oog geven zonder dat je erbij nadenkt

20. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

Sep 10, 2018
    940
    1,039
    93
    Oh echt?

En wat zijn ontketende mensen?

Share This Page