het boze oog en bijgeloof

Discussie in 'De lounge' gestart door sleutelbloem, 14 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik snap het niet. Of sarcastisch? Zoals @suus1983 zegt

2. Betsy

Betsy Niet meer actief

Volgens mij schrijf ik gewoon heel duidelijk, inclusief leestekens, in het Nederlands.
    Ik begrijp niet wat je daar niet aan snapt?

3. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Fatima is de dochter van onze profeet Mohammed. Het handje dragen zou voor bescherming zorgen tegen het boze oog. Maar dat is dus bijgeloof en verboden in de islam. Niet het dragen ervan maar wel het geloven dat dat je beschermt.

Vitamientjuh, DastyQueen en sleutelbloem vinden dit leuk.
  4. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Scheelt dat ik daar niet in geloof ;) Ik draag hem eigenlijk nooit, terwijl hij heel erg mooi is, van zilver en helemaal in filigraan (opengewerkt dus). Denk dat ik hem toch eens opduikel uit mijn sieradenkistje. Mijn oma droeg hem wel veel.

Kipsate vindt dit leuk.
  5. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja dat geloof ik wel, maar ik heb er dus nog nooit iemand over gehoord.

6. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Waarschijnlijk dat haar moeder boos keek/ boer gelaatsuitdrukking had en dus 2 Boze ogen.

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Interessant onderwerp :)
    Leuk om iets te leren van andere culturen/geloven :)

@Niveah lees t bericht van @Betsy nu eens zonder te denken aan t symbolische ;) maar neem t eens letterlijk zoals t er staat. Hoe kijk jij als je kind iets doet wat niet mag? ;)
    (Sorry als ik hierbij verkeerde heb getagd!)

Ik had wel gehoord van het boze oog, maar ik had me nog nooit verdiept erin wat t dan precies inhoudt. Interessant wel om hier te lezen :).
    Het lijkt me in elk geval vreselijk vermoeiend als je je daar heel actief mee bezig houdt of moet houden.
    Dat voorbeeld van een huilerige baby zou ik dan eerder zelf ook als logisch gevolg vinden van overprikkeling, en de onrust die de ouders voelen omtrent dat boze oog gebeuren. Baby’s zijn zo gevoelig en pikken alles piekfijn op wat wij voelen, al is t onbewust. Maar ik geloof dan ook niet in het boze oog, net zo min als echt in het concept van karma.

Afkloppen, ja dat doe ik wel. Niet omdat ik nou echt 100% geloof dat dat helpt, maar nou ja goed je weet maar nooit ;) baat t niet dan schaad t in elk geval ook niet denk ik dan maar.
    Hoe vaak ik niet al heb gezegd ‘hé t is droog’ als t al de hele dag regent, en t vervolgens weer net zo hard gaat regenen ;) kan natuurlijk toeval zijn, maar toch zeg ik dat ds maar niet meer haha.

Omtrent spiegels. T is dat ze enigszins noodzakelijk zijn wil je een beetje leuk en acceptabel voor de dag komen. Anders had ik ze denk ik helemaal niet gehad.
    In de slaapkamer komen ze er sowieso nooit meer in. Ik probeer t niet meer.
    Ik word helemaal gek ‘s nachts.
    Ik hallucineer sowieso heel erg, maar stop daar een spiegel bij en het verviervoudigt nog even....krijg er ook gewoon dan ‘s nachts zo’n naar gevoel bij.
    Dus in die zin dat t een “poort” zou zijn, ja die dan weer wel. Had echter nog nooit gehoord over de 2e hands spiegels, maar ik heb dit ervaren bij een nieuwe spiegel, en jaren later bij een 2e hands spiegel.

Niet onder ladders doorlopen en zwarte katten ontwijken doe ik niet. Ben juist dol op donkere/zwarte katten :) geloof ook niet dat t nr 13 ongeluk brengt, maar ik kan wel begrijpen dat er hotels zijn zonder 13e kamer of verdieping en vliegtuigen zonder rij/stoel 13 etc. Mijn ervaringen tot nu toe: vrijdag de 13e is een geweldige dag voor mij haha

Ik hoop dat er nog vele berichten zullen volgen, wellicht met uiteenlopende bijgeloven. Leuk om te lezen en over te leren.

Oh ja @Mybrand2018, dan leg ik diezelfde vraag nu terug bij jou. Heb jij nooit verder nagedacht over het ontstaan van de wereld en mensheid buiten wat je religie je voorschrijft?

Dan nog een leuke aanvulling voor wie willen ;) ik ben momenteel een boekenserie aan het lezen waarin o.a. Het ontstaan van de mensheid voor komt. Dit boek is eigenlijk een heel verhaal waarin zo’n beetje alle mythes/legenden en oude godheden als zijnde waargebeurd worden neergezet en ook alsof die figuren nog steeds bestaan (in schaduwrijken). Ontzettend leuk, en natuurlijk fictie. Maar t past goed bij mijn opvatting dat ik denk dat in elke mythe/legende een kern van waarheid zit. Zij t symbolisch en niet zo letterlijk als verteld. Dit boek speelt daar leuk op in en trekt m heel ver ;)
    Het is van de schrijver Michael Scott en t is ‘de geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel’

iMoeder, Niveah en amdaa vinden dit leuk.
  8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zal ook de laatste zijn die het raar zal noemen, vind het gewoon apart dat men er nog nooit over gehoord heeft. Zover ik weet is het namelijk in heel veel culturen bekend en bij iedere cultuur weer op hun eigen manier.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het is ook niet zozeer dat het enkel bij 2e hands spiegels gebeurd, het gaat er meer om dat je nooit weet waar de spiegel vandaan komt. Uiteraard is dat met een nieuwe spiegel ook alleen heb je met een 2e hands gewoon meer kans dat er mee gerommeld is.

10. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik reken het goed :thumup:

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben totaal niet bijgelovig. Ook niet echt gelovig, trouwens. Het enige (bij-)geloof dat ik heb, is dat ik wel respecteer dat ik een christelijke achtergrond heb. Ook al ben ik niet actief / belijdend Christen, ik zal nooit zomaar een ritueel uit een andere religie overnemen. Uitgezonderd de 'heidense' rituelen die in het Christendom zijn opgenomen, zoals de kerstboom en paaseieren.

Maar je zult dus in mijn huis bijvoorbeeld nooit een boeddhabeeld o.i.d vinden. Ik zal ook niet als souvenir een blauw oogje meenemen uit een land waarin dit wel gebruikelijk is. Of salie branden om geesten te verdrijven. Ook al ben ik niet echt gelovig, rieken dat soort dingen voor mij toch te veel naar afgoderij. En daar wil ik me ver van houden.

Voor zover je dat in de hand kunt hebben, stuur ik mijn eigen leven. En dat is uiteindelijk maar een klein beetje natuurlijk. En al wat je niet in de hand hebt is toeval of misschien is het God. Maar het heeft naar mijn mening niks te maken met het boze oog, zwarte katten, vrijdag de 13e. spiegels, vergeten af te kloppen of bepaalde woorden niet zeggen.

Spoetnik vindt dit leuk.
  12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Mensen kloppen omdat ze zich daar veilig bij voelen.

Dat jij het bangmakerij vind wilt niet meteen zeggen dat dit ook bangmakerij is. Laat de mensen geloven wat ze willen geloven en maak het niet belachelijk

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Boze oog zelf wordt beschreven in de islam, maar niet al die concrete gebeurtenissen en angsten die mensen zelf aan het boze oog toeschrijven.

Die zijn zeker vooral cultuurgebonden, en meestal streekgebonden. Het zijn verhalen die van generatie op generatie overgedragen worden, en meestal over zaken waar men geen oorzaak voor kon bedenken. Zoals in jouw geval een overprikkelende baby na veel prikkels.
    En DUS is de oorzaak het boze oog.

Zet 100 moslims uit verschillende culturen/streken naast elkaar en je zult 1.000 verschillende waarheden over het boze oog horen.
    Daarmee zijn die individuele angsten niet veel anders dan de angst dat een zwarte kat het kwade oproept.

tuc, Lisanne1811, Umm85 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

@BabyFG heerlijke boeken:):thumup:

Super interessant onderwerp! Ik heb zelf een oogje, heel lang geleden gekregen van mijn opa en oma, en ook een handje van Fatima, gekregen van peettante. Maar tot op nu wist ik niet precies hoe of wat:) en hoewel ik niet gelovig of bijgelovig ben, geloof ik wel dat ze een soort bescherming door geven, omdat ze van mensen komen waar ik van hou

BabyFG vindt dit leuk.
  15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Die van de steen der wijzen? :)

Janna vindt dit leuk.
  16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het is ook standaard dat baby's die mee waren naar een bruiloft ziek of huilerig waren nadien en dus getroffen zijn door het boze oog.

Dat je daar vaak met honderden mensen op elkaar in een warme ruimte zit en de bacillen in de ruimte vliegen en het vaak gewoon erg druk is voor een baby skipt men dan maar even.

Als ik nadien dat boze oog verhaal dan in dat geval in twijfel trek word ik nog net niet gezien als afvallige:D.

sleutelbloem, Vitamientjuh, Nikki88 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Nooit gedacht dat nog zoveel mensen bijgeloof serieus nemen. En die handelingen of dingen zeggen: ik zou dr doodmoe van worden. Ook als mijn man dat zou geloven. Ik denk dat ik dan ooit met hem samen zou zijn. Ik hoef geen mes onder het matras van mn baby of zwart poeder op hun hoofden. Nee ik zou dat echt niet oke vinden.

18. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik heb niks met bijgeloof en geloof dus ook niet in zulk soort verhaaltjes. Als je niet dit dan gebeurd er dat. Er is soms helemaal geen verklaring waarom iets gebeurd, soms is het gewoon toeval.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik geloof dan ook weer dat toeval niet bestaat :oops:

Vitamientjuh, Kipsate en cactusje vinden dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je moet er inderdaad niet aan denken. Zo hoorde ik eens iemand vertellen dat wanneer het kwade oog naar je heeft gekeken of zoiets dat dan alle fouten die je maakt niet door jezelf komt maar door het kwade oog??
    Lekker makkelijk. Wat ben ik dan toch wel met met mijn Hollandse nuchterheid.

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina