Het is absoluut niet zo dat ik de hele dag met het boze oog bezig ben hoor, juist het tegenovergestelde. Dat wij masha’Allah zeggen na een compliment is automatisme en voelt voor mij niet als een grote opgave. Ik zeg het gewoon omdat ik dat ook zo gewend ben. Net als dat ik bismillah zeg voor bepaalde handelingen. Voelt totaal niet als enige moeite, het is net als “eetsmakelijk” zeggen.
Nooit van gehoord. Of misschien wel van gehoord maar ik dwaal snel af in gedachten als iemand over iets praat wat niet bestaat.
Precies dit dus. Sommige denken echt dat je er 24/7 mee bezig bent maar dat is niet zo. Veel dingen zijn gewoon automatisch en gewoon normaal, het hoort er gewoon bij. Ik vind je voorbeeld over het zeggen van " eet smakelijk" ook erg goed, het is inderdaad net zo gewoon als het " gedag" zeggen als je iemand ziet of " eet smakelijk" wensen voor het eten.
Ik ben wel benieuwd naar het idee achter wel zo’n oog of handje mogen dragen, maar er niet in mogen geloven. In mijn beleving is dat een beetje gek. Als dat wordt gezien als bijgeloof en verboden is, dan zou je je daar toch verre van moeten houden? Ikzelf ben bijvoorbeeld Christen en zou nooit een Boeddhabeeld in huis willen hebben, ook al schrijf ik daar verder niks goddelijks aan toe. Dat zou in mijn ogen echt verkeerd zijn.
Even kort gezegd. In de islam is het zo dat Allah (god) bescherming biedt en geen hangertje, mes of beeldje oid. Dat is dan eigenlijk afgoderij.
Dat van een mes onder een kussen heb ik ook nog nooit gehoord. Is toch hartstikke gevaarlijk? Als een kind dat mes nou een keer pakt? Of als je tijdens het dromen je hand onder je kussen doet en je je eraan snijd?
Eens.. Ik zie vooral in Turkije een vrij algemeen gebruik om blauwe ogen te dragen/in huis neer te zetten. En ook van alles op een baby te dragen "ter bescherming' (rood?). Terwijl er officieel 'niemand' ingelooft.
Mijn schoonmoeder is erg bijgelovig en vindt dat de kinderwagen al voor de geboorte in huis hebben ongeluk brengt. Ik kon niet wachten na al die jaren om eindelijk mijn droomwagen te kopen en die staat nu al heel fijn thuis
nee, niet onder het kussen Onder het matras, waarschijnlijk in doeken of zoiets. En volgens mij wordt het bij hele kleine baby's gedaan.