het boze oog en bijgeloof

Discussie in 'De lounge' gestart door sleutelbloem, 14 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    ja, maar goed. Ik heb dat Fatimahandje. Gewoon een hele mooie zilveren. Om dan te zeggen: ik draag hem niet...? Ik hecht er geen mystieke waarde aan, gewoon dat ik hem mooi vind en dat hij van mijn oma is geweest.

2. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Door dit topic heb ik vandaag mijn Marokkaanse vriendin (Moslima) gebelt en uitgelegt wat ik hier allemaal heb gelezen. Haar gevraagt of ze liever heeft dat ik voortaan als ik een compliment maak over haar, de kinderen of wat dan ook Masha Allah zeg, of dat ze liever heeft dat ik complimenten voor me houd? Maar ze vond beide niet nodig.

3. DastyQueen

Maar deze word als henna tattoo voor bruiloften wel gezet toch? of is dat dan met een andere reden?

4. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Henna kan op meerdere manieren gezet worden, maar net wat de trend is van dat moment haha. Het lijkt misschien wel wat op het patroon wat je ook vaak bij het fatima handje ziet maar het zijn wel 2 verschillende dingen. Overigens is de "henna-avond" ook wel cultuur gebonden.

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Wel lief dat je er rekening mee wil houden. Ik verwacht ook echt niet van mijn Nederlandse ongelovige familie dat ze daar rekening mee houden hoor. Maar ik verwacht dit wel van mijn andere moslims omdat zij beter horen te weten.

Lovely83 en DastyQueen vinden dit leuk.
  6. DastyQueen

Kleine moeite toch als dit haar rust geeft.

Louise11110, Kipsate en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  7. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Haha oo sorry dan had ik het verkeerd gelezen.

sleutelbloem vindt dit leuk.
  8. DastyQueen

Verklaart nu wel voor mij waarom er in 9 van de 10 reacties op fb onder de fotos van haar kindjes altijd masha Allah word geschreven;)

Vitamientjuh en Kipsate vinden dit leuk.
  9. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Als niemand het ze ooit geleerd had of niemand het ooit gedaan had dan deden zij het ook niet.

Als je iets doet omdat het veilig voelt dan zou je je dus niet veilig voelen als je het niet doet...

Iedereen moet doen wat hij wil maar ik zou het dan niet openbaar doen. Straks gaan je kinderen het na doen.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wat maakt dat uit als mijn kinderen het zouden na doen? Als ze vragen waarom ik dit doe zal ik eerlijk antwoord geven. Ik maak daar geen geheime over.

Nikki88 vindt dit leuk.
  11. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik ben wel spiritueel, maar totaal niet bijgelovig. Het verbaasd me ook echt hoeveel mensen in dit topic hier wel mee bezig zijn, dat had ik echt niet verwacht!

Ik heb trouwens gewoon een tweedehands spiegel in huis, waarin ik er altijd beter (slanker) uit zie dan dat ik daadwerkelijk ben. Met dank aan de vorige eigenaar? :p
    Had er nog nooit van gehoord dat het niet zou mogen, en hij was gratis dus ik zie dat eerder als geluk!

Heb ook een hele grote boeddha knuffel. Gewonnen op de kermis en vervolgens aangekleed :oops:
    Het is maar goed dat ik niet bijgelovig ben denk ik...

Brinta vindt dit leuk.
  12. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben wel spiritueel en niet gelovig (hang geen bepaalde religie aan). Maar ook totaal niet bijgelovig. Daar ben ik echt veel te nuchter voor. Aan de andere kant geloof ik dus wel in karma, het lot en niet in toeval. Dus lekker tegenstrijdig.

Ik zou trouwens ook nooit bijv een Boeddha beeld in huis zetten. Maar dat is dan meer omdat ik dat een beetje raar vind als je niet Boeddhistisch bent.

13. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    ik ben niet echt bijgelovig, maar zal een verjaardag voor de daadwerkelijke datum vieren.
    Op de één of andere manier voelt dat voor mij als ongeluk afroepen.

14. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Dat moet ook iedereen zelf weten.
    Maar denk dat kinderen (volwassenen ook) zich gewoon veilig moeten voelen omdat ze dit zijn. En niet nadat ze afgeklopt hebben, of een ander bijgelovig ritueel hoeven doen. En zich dus daarna pas veilig voelen.

Janna vindt dit leuk.
  15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik ben ook heel verbaasd over het aantal bijgelovigen hier op het forum.
    Ik ken niemand die bijgelovig is.

Ja een collega van me. En zij is ook meteen de minst nuchtere persoon die ik ken. Dat is dan weer het andere uiterste ;)

16. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik ook. Heb laatst nog met mijn stiefdochter geschiedenis zitten doen en we hadden het over de middeleeuwen en bijgeloof en vervolgens over de renaissance en verlichting. Maar toen had ik niet helemaal door dat bijgeloof nu nog steeds zoveel voorkomt, dacht echt dat dat iets van vroeger was. Zo heb ik het haar ook echt uitgelegd, oeps :p

In your eyes en Mop81 vinden dit leuk.
  17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als dat voor hun een nog veiliger gevoel zou geven dan zie ik het probleem er niet van in.

Het is net zoals geloven in een God, je gelooft het of niet en je leeft er naar of niet. Zo ook met bijgeloof, als mijn kinderen zich beter zullen voelen als ze eerst afkloppen dan moeten ze dat gewoon doen en vinden ze het onzin dan is dat ook prima.

Je doet het nu overkomen alsof het iets heeeeeel ergs is wat je je kinderen zou mee brengen. Ik geloof in bijgeloof en jij niet, prima maar doe het niet neerzetten alsof je gek bent als je hier wel in gelooft.

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Je denkt niemand te kennen die bijgelovig is maar niet iedereen hangt het aan de grote klok. Wie weet is de helft wel bijgelovig maar heb je er geen weet van.

Ik ben ook enorm nuchter maar ben daarnaast ook gewoon bijgelovig. Kan gemakkelijk bij elkaar hoor.

Nikki88 vindt dit leuk.
  19. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik ken genoeg mensen die dingen afkloppen. Ik doe dat nooit, maar heb er ook geen problemen mee. Ik vind het ook niet raar, ieder z'n ding.

20. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik ben wel gelovig (katholiek) maar niet echt bijgelovig.
    Ik weet wel dat meerdere mensen in mijn familie erg vertrouwen op Sint Antonius van Padua en zijn "gave" om verloren geraakte spullen terug te vinden.
    Ik zie mijn oma van 90 nog het hele huis op zijn kop zetten terwijl ze zei:

"Heilige Antonius, beste vrind, zorg dat ik mijn sleutels (sokken, schaar, boekenlegger, whatever...) weer vind."

Als ze het dan vond dan deed ze een bepaald gebedje.

Nu ben ik als adhd'er zo vaak spullen kwijt dat de heilige Antonius een dagtaak aan mij zou hebben. ben ik bang :oops:

Marchella, iMoeder en tupp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina