Bijna 5 maanden hoe vaak een flesje per dag?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Goldduke, Feb 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Goldduke

Goldduke Bekend lid

Jan 29, 2011
    873
    2
    18
    Hoi,

Mijn dochter is bijna 5 maanden en ik ben de borstvoeding aan het afbouwen. Ze krijgt alleen nog maar flesjes sinds een kleine 3 weken, ik kolf.
    Ze drinkt nu een mix van kunstvoeding en mamamelk.
    En langzaam aan stapt ze helemaal over op kunstvoeding, ik doe de overgang zo rustig mogelijk.

Het was een heel gedoe om haar aan de fles te krijgen en tot mijn vreugde is het met hulp gelukt.

Nu lees ik her en der en verneem ik uit mijn directe omgeving dat baby's jonger dan mijn dochter slechts 4 flesjes per dag drinken en dat dit vaak ook geadviseerd wordt door een consultatiebureau.

Waarom wordt dit geadviseerd? Is dit een gemiddelde? Is dit beter voor de baby?

Ik vraag dit omdat mijn kleine meid 6/7 flesjes per dag drinkt, dit is ongeveer haar schema:

06:00 160ml
    09:30 110ml
    11:30 120ml
    14:30 110ml
    17:30 110ml
    20.00 160ml
    21:30 50ml

05:30 160ml
    09:30 150ml
    12:00 100ml
    14:30 80ml
    16:30 80ml
    18:45 120ml
    21:30 120ml

Het wisselt iedere dag, maar gemiddeld drinkt ze 800ml per dag.
    Net zoals de borstvoeding krijgt ze ook de flesjes op verzoek. Ze groeit overigens prima.

Ik weet dat niets 'moet' en veel kan, echter vraag ik me toch af of dit goed is, de hoeveelheid flesjes dan.
    Ik kan me niet voorstellen dat ze 200ml of meer per keer binnen kan krijgen ..... Haar maagje trekt dat niet geloof ik.

Kortom, waarom worden 4 flesjes per dag geadviseerd en doe ik het wel goed met 6/7 flesjes per dag?
    Hapjes enzo doe ik trouwens niet, zodra ze zelfstandig kan zitten zal ik het rustig gaan introduceren.

Sorry voor de lange post :D

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    De hoeveelheid en het aantal flesjes verschilt per kindje. De een drinkt wat meer per keer en daardoor minder vaak op een dag. De ander drinkt wat vaker op een dag een kleinere hoeveelheid. Het gaat dan meer om de totale hoeveelheid voeding die je kindje per 24 uur krijgt. Van flesvoeding mag je 1 liter klaargemaakt per 24 uur geven, totaal 30 schepjes. Deze hoeveelheid kun je verdelen over het aantal voedingen dat je kindje per 24 uur krijgt. Is dit nog 6 of 7 keer is dit geen probleem. 800 ml per 24 uur is prima. Het belangrijkste is dat je dochter tevreden is en goed groeit.
    Groetjes Angelique

3. Goldduke

Goldduke Bekend lid

Jan 29, 2011
    873
    2
    18
    Dank voor je antwoord.

Voor antwoord op mijn vraag waarom 4 flesjes per dag geadviseerd worden richt ik me wel tot het consultatiebureau ;)

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Goed dat je het cb nog even vraagt. Sorry dat het nog niet duidelijk is. Het is niet zo dat je op deze leeftijd maar 4 flesjes mag geven. 5 flessen (of 6/7) tot 6 maanden is prima. Kindjes met borstvoeding krijgen vaak wat meer voedingen per 24 uur.
    Vanaf 6 maanden is het advies om gemiddeld 4 voedingen per 24 uur te geven. Maar met borstvoeding is meer uiteraard ook prima.
    Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Het gaat dus meer om de totale hoeveelheid voeding die je kindje krijgt per 24 uur dan het aantal voedingen. Ieder kindje is uniek!
    Groetjes Angelique

Share This Page