'BabyBjörn misleidt en medici kijken toe'

Discussie in 'Verzorging' gestart door Basvanderveen, 6 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Basvanderveen

Basvanderveen Nieuw lid

6 apr 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Omdat er nogal wat discussies de ronde doen over het al dan niet ergonomisch zijn van dragers, heb ik een en ander uitgezocht. Mijn onderzoek heeft zich met name op de draagzakken van BabyBjörn gericht, maar in het artikel komen ook andere typen dragers aan de orde.

Ik kan me zo voorstellen dat dit voor de lezers van dit forum interessant kan zijn:

http://www.basvanderveen.nl/bascinaties/babybjorn-misleidt-en-medici-kijken-toe

Ook ben ik benieuwd of jullie bij de aanschaf van babyproducten weleens tegen gebrekkige of tegenstrijdige informatie aanlopen en hoe jullie hiermee omgaan.

Alvast bedankt voor de reacties!

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, informatie is er wel, als je maar zoekt. De informatie is in geen van de gevallen wetenschappelijk onderbouwd. Ook de makers van ergonomische dragers kunnen niet echt goed wetenschappelijk onderzoek laten zien waarin de beide soorten dragers met elkaar worden vergeleken. Want dat soort onderzoek is niet gedaan.

Dus volg ik mijn gezond verstand. Ik kijk naar een BB-achtige drager en naar een ergonomische drager. En dan denk ik, dat een ergonomische drager om te beginnen veel comfortabeler is voor de baby. Geen bengelbeentjes. En een natuurlijkere positie, zoals je een kindje ook kan dragen. (Als je een kind gewoon draagt, laat je de beentjes toch ook niet zo hangen?)

En als ik dan kijk naar de brede schouderbanden die je kunt maken met een draagdoek, dan weet ik ook wel dat dit voor de drager een stuk prettiger is dan die smalle bandjes.

Blijkbaar deelt niet iedereen mijn mening, want ik zie nog steeds vaker mensen met zo'n BB-achtige drager 'in het wild' dan mensen met een ergonomische drager. Ik weet niet of dat is omdat ze zich niet verdiept hebben in de verschillende soorten dragers en gewoon hetgeen hebben gekocht dat in de 'mainstream' winkels verkrijgbaar is.
    Misschien denken mensen dat BB beter / veiliger is dan een draagdoek, omdat BB wel in een 'gewone' winkel te krijgen is en een draagdoek niet.
    Of mensen hebben er moeite mee dat ze een ergonomische drager via internet moeten aanschaffen en dus niet zo makkelijk kunnen zien en uitproberen in een winkel.
    Of misschien hebben ze net als ik ook wel het één en ander gelezen, maar zijn ze tot een andere conclusie gekomen en vinden ze oprecht dat een BB beter is dan een ergonomische drager.

3. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Babybjorn zegt zelf op hun website dat een baby niet te lang achter elkaar in hun draagzakken mag worden gedragen. Ikzelf heb nooit de intentie gehad om mijn kind in de babytijd dagelijks langer dan 2 uur te dragen, ik had daarom geen problemen met een draagzak van hun.

Verder zie ik op hun website dat er een aantal interviews zijn met artsen uit anderen landen, terwijl jij je hoofdzakelijk focuste op een kinderziekenhuis in de VS. Heb je van die andere artsen ook een reactie gehad?

Ik vind dit onderzoek eigenlijk zwaar overtrokken. Er zijn zo veel producten waarvan de makers beweringen maken die niet waargemaakt kunnen worden, Babybjorn beweert niet net zo goed te zijn als een ergonomische drager, ze zeggen zelf dat een baby er niet te lang in mag worden gedragen.

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik heb vaker artikelen van je gelezen. Ik ben fervent draagster en ik zal ook nooit een bb gebruiken. Maar ik vind wel oprecht jouw schrijfstijl vrij bozig. En dat zou mij al afschrikken om mij er verder in te verdiepen. Ik vind echt dragen heerlijk en probeer het ook aan te raden bij andere moeders en vaders, maar dit met een meer positieve draai te doen zeg maar.

5. adi

adi Niet meer actief

eens. Ik heb bij voorbaat afkeer van 'onderzoekers' die hele subjectieve insteek hebben en stellige teksten schrijven. Dan weet je bij voorbaat dat het onderzoek puur de bevestiging is van eigen standpunt, en niet objectief is uitgevoerd.

Ps: er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar babydragers. Daarnaast hebben een bb en een draagdoek andere doelstellingen en zijn gemaakt voor verschillende doelen: 1 voor kort dragen van babys tussen 5 en 10 kilo (zoiets), draagdoek voor lang dragen van babys tussen 3 en ?? Kilo.

en die foto's die op internet circuleren en de slechtheid van een bb willen promoten spelen in op deze verschillen.

6. Bri

Bri Niet meer actief

#6 Bri, 7 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2013
    Ik vind het artikel niet prettig leesbaar (voornamelijk vanwege de redenen die bijvoorbeeld adi ook noemt: de vooringenomenheid druipt eraf), en het wordt mij ook niet duidelijk waarom je je nou juist op dit onderwerp gestort hebt. Wat is jouw belang hierbij, of wat is de aanleiding om je in babydragers te verdiepen? Zijn ergens publicaties verschenen dat de heupen van BB-gedragen baby's massaal afwijkingen vertonen en heb ik dat even gemist?

Ik zie dat BabyBjörn blijkbaar te weinig wetenschappelijke onderbouwing geeft voor de kwaliteit van haar producten, maar dat die onderbouwing voor andere babydragers ook ontbreekt. Dus wat moet je ermee als consument? De meeste deskundigen wagen zich er niet aan een oordeel te geven op basis van de welbekende tekeningetjes.

Mijn kinderen zijn inmiddels véél te groot om zo te dragen, maar toen zij kleiner waren heb ik naar tevredenheid gemaakt van de BB draagzak. Niet om uren met ze rond te lopen, maar voor even een boodschap of ander kort wandelingetje. Ideaal product voor dat doel!
    Maar ik deed het sowieso fout als ik het zo lees: mijn kinderen hebben in de buggy vooral van mij af gezeten en niet naar mij toe. Vonden ze veel interessanter om eens wat anders te zien!

En op je vraag of ik ook aanliep tegen gebrekkige of tegenstrijdige informatie over babyartikelen.... Ik had vooral last van de praatjes van verkopers en ander volk die op een haast misselijkmakende manier probeerden in te spelen op gevoelens die bij het ouderschap (of vooral het moederschap) horen, door te veronderstellen dat alleen hun product het beste is voor een baby, of het allerveiligst, zonder dit op deugdelijke manier te onderbouwen.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dit is je eerste en enige topic op dit forum? Tja...
    Verder sluit ik me bij Bri aan.

8. Saffron88

Saffron88 Actief lid

28 okt 2012
    313
    1
    0
    Regio Rotterdam
    Om te beginnen zou ik al je Engelse gedeeltes vertalen naar het Nederlands. Ik begrijp dat het Engelstalige mensen zijn waar je contact mee hebt gehad, maar als je het vertaalt (en er desnoods bij zet dat je dat hebt gedaan, eventueel met een verwijzing naar het origineel) dan is je tekst al een stuk beter leesbaar.

Mijn Engels is goed genoeg om het te begrijpen, maar dat geldt niet voor iedereen. Voor die mensen leest het behoorlijk vervelend.

En ik ben ook wel benieuwd naar je reden waarom je jezelf hier zo op stort en het hier plompverloren neerzet zonder verdere onderbouwing.

9. Basvanderveen

Basvanderveen Nieuw lid

6 apr 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, die reageren niet of zijn onbereikbaar. Staat ook in het stuk.

BabyBjörn beweert wel dat ze net zo goed zijn, want ze publiceren op hun website teksten waaruit zou blijken dat hun producten optimaal zijn. Staat ook in het stuk.

Wat bedoel je precies met 'bozig'?

Waaruit zou moeten blijken dat hier iets niet objectief is uitgevoerd dan?

Dat er empirisch onderzoek is gedaan beweer ik ook niet. Sterker nog: het ontbreken ervan benoem ik in het stuk.

Het hoe en waarom staat in de introductie beschreven.

Je achter je oren krabben als bedrijven allerlei medische claims doen?

Waarom ik het hier neerzet kun je in de openingspost lezen.

Bri, bedankt voor je antwoord op mijn vraag.

10. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ja, de draagzakken zijn optimaal voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn, en dat is niet de hele dag lang dragen. Zoals ik al eerder zei, en nog een ander lid, er is een verschil in het doel tussen deze draagzakken en de ergonomische draagzakken/draagdoeken.

Ik kopieer maar even het stukje in de FAQ sectie van de Babybjorn website:
    "Hoe lang achter elkaar kan ik mijn kind dragen in de draagzak?

Je kunt je kind in de draagzak ronddragen zolang als hij of zij daar tevreden is. Het is echter niet goed voor kleine kinderen om gedurende langere tijd in dezelfde positie te zitten zonder te bewegen. Daarom adviseren we altijd goed in de gaten te houden wat je kind nodig heeft en af te wisselen tussen de draagzak en bijvoorbeeld een babysitter, kinderwagen of reiswieg."

Dit zie ik nergens terugkomen in je artikel. Je gaat voorbij aan het duidelijke verschil tussen de voorgeschreven draagtijd die de producenten adviseren.

11. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Zucht.... komt hier net om de hoek kijken en meteen wordt er een product in de grond getrapt. Een beetje kritische instelling heb ik geen moeite mee maar dan weer wel van leden die hier alleen maar komen om te spuwen en verder niks te melden hebben.

Overigens : Ik ben niet pro Babybjorn, heb er alleen een wipstoeltje van met volle tevredenheid ;). Heb nooit geen draagzakken gebruikt.

Deel Deze Pagina