Na half jaar al solliciteren voor een nieuwe baan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Juffie123, 28 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie123

Juffie123 Actief lid

16 nov 2018
    185
    174
    43
    Vrouw
    Hoi allen,

Ik hoop dat deze vraag in 'de lounge' op de juiste plek is.

Bij mijn vorige werkgever heb ik een kleine twee jaar gewerkt. Ik werk als juf in het basisonderwijs.
    Een fantastische baan! Het koste mij energie, maar kreeg er ook veel voor terug (leuke collega's, leuke kinderen, ik stond achter de werkwijze van de school etc.)
    Nu ben ik gaan samenwonen met mijn vriend, waardoor de afstand te groot werd (+- een uur rijden).
    Ik kon een andere baan in de buurt krijgen die, op papier, gelijk stond aan mijn huidige baan toen.

Ik ben dus begin dit jaar geswitcht.

Nu merk ik alleen dat ik totaal mijn draai niet kan vinden! Zowel de gezelligheid mist, er wordt niet als een team gewerkt ik sta niet achter de werkwijze van de school. Ik ga met tegenzin naar mijn werk.

Nu ben ik vorige week even langs geweest op mijn oude school. Ze vroegen of ik terug wilde komen. Dit heb ik serieus overwogen, maar de reisafstand is gewoon niet ideaal. Als ik nu terug zou gaan, zou ik er voorlopig ook moeten blijven.

Ik heb mijzelf dus voorgenomen om het nog een nieuw schooljaar aan te kijken op deze school. Mocht het niet beter gaan, dan kan ik verder solliciteren.
    Ik wil dan graag een tijdje invallen in deze, voor mij, nieuwe stad, zodat ik eerst sfeer kan proeven op verschillende scholen. Dan kan ik eventueel dat jaar daarna weer solliciteren bij een van die scholen, maar dan weet ik dan wel waar ik terecht kom.

Nu het dilemma... Wat betreft het team zie ik nog wel dingen verbeteren het aankomende jaar, maar er zijn zoveel aspecten die ik niet leuk vind. Dit heeft ook te maken met de werkwijze en methodes ed. Dit zal niet veranderen.
    Ik zie er nu al tegenop om nog een dik jaar te blijven. Het liefst zou ik na de zomer al ergens anders beginnen.
    Echter zou mijn huidige werkgever erg teleurgesteld zijn. Vooral omdat ik zo kort ben gebleven en twee collega's ook al ontslag hebben genomen.

Wat zouden jullie doen?

2. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Gezien je bericht zou ik zeker stoppen op die school en verder kijken! Ik heb zelf in dezelfde situatie gezeten en heb mijn ontslag ingediend voordat ik wat nieuws had... Zeker in het onderwijs moet het niet moeilijk zijn om wat te vinden. Waar woon je nu? Succes met de keuze

3. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Voor jezelf kiezen, dat kan niemand anders voor je doen.
    Doe wat jou gelukkig maakt, en niet een ander ‘pleasen’

4. Juffie123

Juffie123 Actief lid

16 nov 2018
    185
    174
    43
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie!
    Het is inderdaad niet moeilijk om wat te vinden. Daar zit ik ook niet over in. Ik woon nu in Groningen, maar ook daar is er lerarentekort.
    Ik voel mij alleen wel wat vervelend naar mijn huidige collega's toe wanneer ik binnen zo'n korte termijn als ontslag zou nemen en ik hun opzadel met het zoeken naar (weer) een nieuwe collega.

5. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs en ben ook binnen een paar maanden van werkplek veranderd. Het werd me niet door iedereen in dank afgenomen, maar het heeft me geleerd dat dit totaal niet relevant is. Werken op een plek waar je het niet naar je zin hebt, is veel zwaarder dan 1 keer het (mogelijke) commentaar van anderen ondergaan.

puzzelstukje, Jo79 en Juffie123 vinden dit leuk.
  6. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik zou sowieso niet blijven omdat je baas teleurgesteld zou zijn.
    Als jouw ideale lesmethoden niet matchen met hun methoden dan zal dit niet zo maar veranderen.

Als je niet gelukkig bent met je baan moet je switchen.

Juffie123 vindt dit leuk.
  7. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.888
    9.664
    113
    Vrouw
    Het is jouw carrière, dus vooral voor jezelf kiezen! Een ander kan jou ook maar zo aan de kant zetten. Je hoort met plezier naar je werk te gaan en achter de methoden te staan.

8. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Dat zou voor mij geen reden zijn om te blijven. Ik heb 2 jaar geleden ook maar 6 maanden op een school gewerkt en ben toen ook geswitcht. Er zal toch een reden zijn dat er steeds mensen vertrekken...

9. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    #9 Maslov, 28 apr 2019
    Laatst bewerkt: 28 apr 2019
    Ik begrijp dat mensen zeggen: gewoon doen, het is jóuw carrière, maar aan de andere kant vind ik het ook wel erg makkelijk. Je zadelt inderdaad een school en je collega's op met weer een onvervulde vacature. En dat is je goed recht, absoluut. Je mag uiteraard gewoon kiezen om weg te gaan, maar netjes vind ik het niet.

Heb je met je werkgever (of je collega's) gesproken over je twijfels? Heb je aangegeven dat er dingen zijn die je niet bevallen, zodat men je tegemoet kan komen? Ik denk dat je dat eerst moet doen voordat je weer naar de volgende werkplek hopt. Als werknemer wil je ook liever dat men aangeeft wat er niet goed gaat voordat je zomaar ontslagen wordt, ik denk dat je als werknemer ook wel wat openheid van zaken mag geven zodat er gewerkt kan worden aan verbetering, of dat het in ieder geval niet als een klap bij heldere hemel komt. Misschien kun je in overleg blijven totdat er een ander gevonden is voor jouw plek, zodat ze in ieder geval niet weer een leraar tekort komen, want daarmee benadeel je ook de leerlingen.

Dingen worden niet vanzelf ineens 'leuk'. Nu heb je er een half jaar gewerkt, heb je het dan echt een kans gegeven? Wat betreft de methodes: heb je jezelf daar niet over geïnformeerd toen je er ging solliciteren?

Syane en Juffie123 vinden dit leuk.
  10. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik zou dit schooljaar hier afmaken en ondertussen voor iets nieuws kijken voor volgend schooljaar. Werk je bij een vereniging/stichting? Dan zou je nog interne mobiliteit aan kunnen vragen. Verlies je niet je contract maar kan wel wel ‘rondneuzen’.

En anders gewoon inschrijven om in te vallen!

puzzelstukje en Juffie123 vinden dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Heb je van te voren geen onderzoek gedaan naar de denkwijze en richting van de school?
    Blijven omdat je baas anders teleurgesteld zou zijn is natuurlijk een slechte reden, maar kun je eerst niet eens goed in gesprek gaan? Kijken wat jij kunt veranderen/met goede ideeën komen.

Syane en Juffie123 vinden dit leuk.
  12. Juffie123

Juffie123 Actief lid

16 nov 2018
    185
    174
    43
    Vrouw
    Ik snap jouw standpunt goed hoor. Dat is ook de reden waarom ik het hier heb gepost.
    Heb ik het echt een kans gegeven? Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet.
    Wat betreft de methodes: bepaalde dingen werden uiteraard wel besproken, maar de manier van werken in bepaalde dingen kan niet echt uitgelegd worden in een gesprek. Of het kan wel uitgelegd worden, maar achteraf kom je erachter dat het totaal niet bij je past.

Ik ga er deze week nog eens met mensen over praten. Mocht ik de beslissing nemen toch nu al weg te gaan, dan blijf ik uiteraard tot eind dit schooljaar.

13. Juffie123

Juffie123 Actief lid

16 nov 2018
    185
    174
    43
    Vrouw
    Zie reactie hierboven.
    En in gesprek gaan is ook nog een optie inderdaad. Heb al wel dingen aangekaart, maar ben nog wel voorzichtig om mijn twijfels volledig op tafel te gooien.

14. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Dat snap ik wel. Je weet ook niet altijd hoe iets gaat, ook al informeer je jezelf vooraf nog zo goed.

Ik zou het inderdaad wel van tevoren aangeven. Wie weet kan je werkgever nog wel iets doen om het meer naar je zin te maken. Zo niet dan niet, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Succes! Het zijn geen makkelijke gesprekken waarin je moet aangeven dat iets niet bevalt.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    soms werkt het gewoon niet. Hier op school ging een juf óók nog 4 maanden weg. Hoewel ze vól enthousiasme in ons onderwijs stapte, bleek het tóch niet bij haar te passen. Soms blijken dingen gewoon heel anders te voelen dan je bij voorbij dacht... en juist dan moet je uitkijken dat je niet te lang blijft doorworstelen. En dus kiezen voor jezelf. Nu kun je netjes aan het eind van het school jaar weg gaan. Als je doorworsteld en straks instort en halverwege het jaar weggaat of ziek uitvalt, lijkt me dat vervelender.

16. Juffie123

Juffie123 Actief lid

16 nov 2018
    185
    174
    43
    Vrouw
    Helemaal mee eens.
    Dat is ook de reden dat ik er nu goed over na denk. Wanneer ik het nog wel wil proberen, wil ik wel een volledig schooljaar draaien. Of inderdaad nu aangeven dat het voor volgend jaar niet gaat werken.

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Waarom niet? Als het toch niet bevalt zou ik zeker verder kijken.
    Zo ben ik zelf ook na 8 maanden ergens anders gaan werken, nooit een moment spijt van gehad.

puzzelstukje en Juffie123 vinden dit leuk.
  18. Nijn18

Nijn18 Bekend lid

14 sep 2015
    517
    469
    63
    Vrouw
    Ik ben zelf ook alweer op zoek naar een andere baan terwijl ik pas net bij mijn huidige baan ben begonnen. Hiervoor heb ik ook maar een halfjaartje bij een bedrijf gewerkt. Ik baal er enorm van, maar het lukt me gek genoeg niet meer om een baan te vinden waar ik echt op mn plek ben.
    Ik ga daarom zelf een hele andere richting op nu en evt een opleiding.
    Oké misschien hele andere situatie, maar ik herken je gevoel van schuldig voelen zeker wel. Dat heb ik ook, maar toch kies ik voor mezelf.
    Ik wens je veel succes en doe wat voor jou goed voelt!

19. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Ik ken het. Heb het zelfs al een paar keer gehad. Ik voel al snel of ik ergens wel/niet op mn plek zit. Als ik met buikpijn naar mn werk ga dan zoek ik iets anders. Ik snap heel goed dat je je schuldig voelt, dat gevoel herken ik heel sterk, maar het is jouw leven en met tegenzin naar je werk gaan is echt heel rot en gaat je op een gegeven moment opbreken. Het is maar werk. Je hebt wel het voordeel dat je in een branche werkt waar veel vraag is en dat je iets gevonden hebt wat je leuk vindt. Ik ben daar nog steeds naar op zoek (zucht...) succes met je keuze!

20. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Nou, soms is gewoon al heel snel duidelijk dat je ergens niet op je plek bent. Als de oorzaak dan niet 1 of 2 dingen zijn die je gemakkelijk kunt oplossen, maar multi-factorieel. Tja, dan zou ik voor mezelf kiezen en weggaan.
    Ik snap ‘t standpunt hierboven vanuit de school bekeken ook hoor. Maar dat het teamwerken én de methode aangepast worden zodat het jou wel past, is niet realistisch. Al zou de school wel willen, kost dat veel tijd en komt daar veel meer bij kijken.

Ik vind het super netjes dat je dit schooljaar afmaakt. Je had ook nu of vorige maand al kunnen gaan.
    Voor een nieuw schooljaar zou ik sowieso niet kiezen uit beleefdheid maar alleen als je écht vertrouwen hebt dat het genoeg verandert voor jouzelf om je er gelukkig bij te voelen. Een jaar is lang en (nog) een overspannen juf of uberhaupt een juf die niet goed in haar vel zit, zitten ze vast ook niet op te wachten.
    Geen enkele reden om niet voor jezelf te kiezen.

puzzelstukje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina