Tips en ervaringen bv + werken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fafje, 1 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

Hallo dames,

Ik ben nogal een leek wat betreft alle in's en out's van bv geven en kolven etc...
    Ik wil graag bv geven straks...maar zal binnen 3 mnd weer gaan werken(werk achter de bar 6 uur 2x in de week+ sportles geven 2 uur op een avond)...hoe kan ik dat het beste aanpakken, hoe werkt dat met kolven?
    Wanneer kan ik mn kindje "leren" uit een flesje te drinken en hoe werkt het hele kolfsysteem....?
    Hoeveel kolf je eigenlijk per x?
    En hoe weet ik wat voor kolf ik met gebruiken en welke goed en geschikt voor mij is!?

Bedankt voor het lezen! en hopelijk voor jullie antwoorden :D
    liefs

2. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ook beginnen werken na 3,5 maand en geef ook nog uitsluitend bv.
    's morgens om half 8 geef ik hem nog zelf eten, dan eet hij gekolfde melk bij oma om half 11 en om half 2 geef ik hem terug eten waarna hij weer eet bij oma.
    Ik gebruik de avent borstkolf en die werkt voor mij prima. Wel wil ik je al zeggen om vanaf de geboorte al af te kolven zodat je steeds een voorraad in je vriezer zitten hebt voor het geval je produktie even terug loopt of voor als je ziekjes bent en medicijnen moet nemen. Hoeveel je kolft per keer is zeer afhankelijk.
    Wel had ik toen ik begon te werken een dipje, mijn produktie viel terug maar heb van de apotheek een middel gekregen voor die terug te stimuleren en ik moet zeggen dat dit prima werkt.
    Velen hier op het forum zeggen dat je pilletjes moet nemen tegen misselijkheid waarvan de bijwerking de produktie opwekt maar mijn apotheker raade mij dit toch af omdat het medicijnen blijven.
    Voor de rest is het een beetje zoeken hoeveel je per portie moet afkolven. Je kan invriezen in ijsblokjes zakjes zodat je zo gemakkelijk kan dosseren. Ik heb bv zakjes van topits en daar zit zo een 15ML per blokje in.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen hebt, moest je nog vragen hebben mag je ze altijd stellen.

Veel succes

3. fafje

fafje Niet meer actief

@lenka bedankt voor je antwoorden!

Hoeveel voedingen heeft een kindje van 3 mnd eigenlijk nog gemiddeld dan per dag(aangezien je het toch op verzoek doet? ) ...
    En moet ik dan al gelijk een kolf kopen vanaf de geboorte? hoe weet ik of die goed is??...hoor ook soms dat je eerst moet huren...
    Wanneer "kan" je eigenlijk kolven...ik bedoel je baby drinkt je toch leeg?? Of bedoel je dat ik mss per keer dat ik kolf maar 15 ml oid kan kolven en dat moet opsparen?
    En wanneer maak je de keuze om hanmatig te kolven of elektrisch?

Sorry wat een vragen heh ahhah...ben bang als ik straks in mn kraamweek alles aan de kraamverzorgster ga vragen, veel zal vergeten aangezien er dan al zoveel gebeurd...

bedankt liefs fafje

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zat met 3 maanden op 6 voedingen, maar nu weer op meer. Dat kan erg wisselen, want het aantal voedingen hangt ook samen met jouw produktie, en met hoe je kindje het wil. Sommige kindjes houden van vaak kleine beetjes, andere van een paar sloten per dag. Daarnaast kan je produktie wisselen, en het 'schema' van je kindje ook. Hier heb je niks aan he? Maar je vindt er vanzelf een weg in.

Qua kolven: ik werk 'normale' werktijden (8-18, 3 of 4 keer per week), ik kolf 2 keer per dag.

Mijn tip: probeer met 7 weken elke dag te oefenen met een flesje. Bij ons heeft het HEEL lang geduurd voor ze het snapte. Met 12 weken ging ik ook weer werken en lukte het nogsteeds niet/amper. Ik heb een tijdje live gevoed op het kdv. Maar met mijn werk kon dat makkelijk. Je zult er vanzelf achter komen hoeveel ze ongeveer uit een fles wil drinken. Renske drinkt bij mij echt een stuk meer dan uit een fles. Ik kom met veel meer melk thuis dan dat zij drinkt op het kdv en heb dus een mooie voorraad.

Niet iedereen kolft zo makkelijk, maar het is heel belangrijk (in mijn ogen) om echt een goede kolf te hebben. Je kan in eerste instantie een kolf huren om eens te kijken hoe het gaat. Maar het is aan te raden om een nieuwe kolf te kopen (het is niet hygienisch om er een over te nemen van iemand).

Ik denk dat elektrisch kolven ALTIJD beter zal gaan dan handmatig. Dus als je borsten niet zo gewillig zijn, koop dan een dubbelzijdige elektrische.

Dubbelzijdig is belangrijk omdat je met enkelzijdig kolven 1. langer bezig bent en 2. de kans hebt dat je maar 1 keer toeschiet. Dan kolft het bij de tweede borst dus wat lastiger en krijg je er ws. minder uit.

Als je langdurig bv wilt geven (een jaar ofzo) is het hebben van een goede kolf echt prettig. Ik heb heel makkelijke borsten, veel melk, en toch vind ik het kolven zo langzamerhand ook wel eens irritant worden op werkdagen. Ik zou dat echt niet met de hand willen doen of enkelzijdig!

5. fafje

fafje Niet meer actief

@evenstar, ontzettend bedankt ook voor jouw informatie..

Het rare is het klinkt allemaal zo technisch nog voor me haha...kheb nog geen idee hoe ik het me moet voorstellen...
    Hoe ik het nu zie:
    Kindje wordt geboren ( evne vanuit gaan dat de bv natuurlijk supergoed gaat GELIJK :D)...
    krijgt om de 3 uur een voeding...of mss korter...maar ik neem aan dat je dar wel ff mee bezig bent...wanneer is er dan tijd of melk (!?) om te kolven tussen die voedingen../?
    Of bedoel je dat ik na 7 weken eerst moet kolven en dat moet proberen te geven via een flesje?

Nou weet ik niet of het van belang is...maar ik heb niet echt onwijze tieten, dcupje...weet nie hoeveel groter ze gaan worden eventueel...maar wat die kolven betreft (elektrisch of handmatig)...ik ben van plan 6 mnd bv te geven...sowieso...hopelijk..
    Eventueel in combi met fv maar dan alleen nog gekolfde bv...en dan moet ik kijken of de productie nog goed verloopt, lees ook wel es dat het afloopt wanneer er alleen gekolfd wordt?

6. Bri

Bri Niet meer actief

Wat goed dat je al bezig bent je in te lezen en voorbereiden. Ik vond het bij de eerste ook allemaal nogal overweldigend, met dat kolven en fles-voeden....

Wat ik heb gedaan (en wat me goed is bevallen):
    eerst maar eens kijken of de voeding goed op gang komt, en of je het prettig vindt om te doen.
    dan kun je na een maand of zo eens gaan proberen om wat te kolven, dat deed ik in eerste instantie net na de voeding. De opbrengst is dan zeer gering, maar het helpt je om een beetje vertrouwd te raken met het apparaat.

Wil je echt een aardige opbrengst hebben, dan kun je ook 's morgens voor de eerste voeding kolven. Het is dan wel vrij waterig. Zodra je kind wat meer tijd tussen de voedingen laat, kun je ook eens tussen twee voedingen in kolven. Kost even wat tijd, maar is zo af en toe wel te doen.

Zodra je kindje écht goed aan de borst drinkt (meestal na zo'n week of 4-5-6), kun je gaan proberen of hij/zij ook uit een flesje wil drinken. Klein beetje in het flesje (als hij/zij niet wil drinken moet je de rest weggooien, da's ook zonde). Vaak gaat het beter als mama niet in de buurt is als het flesje wordt aangeboden - maar bij sommige kindjes maakt dat niet uit.
    En vervolgens zou je zo om de dag een klein flesje (afgekolfde) melk kunnen aanbieden, net voor de voeding. Als dat niet goed lukt, zijn er 1001 trucjes om het je kindje toch te leren, meestal lukt het uiteindelijk wel.

Ik heb 2 heel verschillende ervaringen: mijn zoontje weigerde ineens flesjes, terwijl hij er een paar weken heel goed uit gedronken had. Vervolgens heeft hij het met heel veel moeite en geduld van de kdv-medewerksters weer aangeleerd. Mijn dochter daarentegen drinkt net zo makkelijk uit een flesje als uit de borst, en zij dronk het ook gelijk zonder probleem als ik haar het flesje gaf. Ieder kind is anders.

Leg je zelf niet te veel druk op en probeer gewoon hoe het gaat. Loop je tegen problemen aan, dan kun je daar gericht hulp/advies bij zoeken. Op dit forum, en op borstvoeding.com zijn véél ervaringsdeskundigen te vinden!

enne.... de omvang van je borsten zegt niets over de hoeveelheid melk die eruit kan komen. (alleen als ze helemaal niet gegroeid zijn in de zw zou het wel eens kunnen dat je weinig melkklierweefsel hebt, maar dat is nogal zeldzaam). Persoonlijk vind ik een 'dcupje' zoals jij het noemt helemaal niet zo klein hoor! Er zijn zat vrouwen met een Acup die prima kunnen voeden.

7. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Nou, bij mij ging het meteen super, en ik werd ook goed begeleid op de kraamafdeling van het UMCG (waar ik beviel). Het is belangrijk dat je binnen een uur na de bevalling aan kan leggen, en dat je meteen op verzoek voedt.

Ik kolfde in die tijd 1x per dag mijn borsten leeg omdat ik erg hyperlacteerde, en dit was een manier om te 'resetten' volgens de lactatiekundigen die mij begeleidden. Je kan gewoon tussen voedingen door een keertje kolven, het gaat maar om 'oefenbeetjes', wij begonnen met 20 cc ofzo :D Dus... dat kan je met een handkolfje ook wel.

Enneh. Hier een voormalige cupje AA met een zee aan melk. Ik heb in de woorden van mijn huisarts 'zeer functionele borsten'. Veel klieren, weinig vet. Ik kan zonder problemen zo lang bv geven als ik wil, daar heeft mijn bescheiden cupmaat geen bal mee te maken! Heb wel een kleine C nu ;)

Waarom wil je na 6 maanden niet zelf voeden? Dat snap ik even niet: juist vanaf dan is er bijvoeding en zullen er op den duur voedingen wegvallen als jij aan het werk bent. Ik zou echt niet fulltime kolven als het niet nodig is, kolven is niet enorm leuk, en een kindje aan de borst is voor meer dan alleen voeding. Het is ook troost, een middel om je kindje lekker in te laten dutten 's avonds, intimiteit, binding.

Ik begon ook met 'minstens 6 maanden'. Nu denk ik 'ach, waarom niet minstens 1 jaar'. :D Je zal zien, als je goed begeleid wordt, en mogelijke problemen doorstaat (ieder heeft wel wat in het begin denk ik, ik had dus veel te veel melk en dat doet pijn en geeft veel rommel met het voeden omdat het er met een rotvaart uitspuit :), een ander heeft snel kloofjes, of een kindje dat niet goed aanhapt, etc).

Mijn advies: zorg dat je lactatiebegeleiding hebt! Bij mij zat dat in de kraamzorg, tot 6 weken na de bevalling, en werd volledig vergoed door mijn verzekeraar.

8. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    ik ben vanaf een week of 5 begonnen met kolven en meteen ook met mijn vriend iedere avond een flesje gekolfde melk laten geven. mijn zoon snapte het gelukkig meteen. ook hij drinkt alleen veel minder uit de fles dan uit de borst.

ik ben begonnen met een handkolf maar dat schoot voor geen meter op. je kunt dubbele elektrische borstkolven huren via internet met een optie op kopen. neem er een die met elastiek aan je borst blijft hangen dan heb je je handen vrij en dat scheelt lamme armen en je kunt ondertussen bellen of iets drinken.

ik kolf nu 1x per dag tussen een voeding in, liefst ergens begin van d dag want dan heb ik vollere borsten en komt er meer uit. daar haal ik zo'n 2 flesjes uit die ik invries in ijsblokjes zakjes.

9. fafje

fafje Niet meer actief

Allemaal onwijs bedankt voor de nuttige antwoorden

Kijk ik wil bv sowieso geven, dat staat vast en sowieso in de eerste weekjes/maandjes...of dat er nou 4 of 5 zijn ...zoiets...maar aangezien ik onregelmatige werktijden heb...doe horeca en geef sportlesjes....lijkt die op "op vraag" methode te veel gepuzzel..en idd lijkt me geen doen, om fulltime te kolven....maar mn man wilt ook graag af en toe flesjes geven...en ik hoor ook om me heen dat bv+fv wordt gegeven vanaf een bepaalde periode....

Ik dacht zo...eerste maand/anderhalf zelf fulltime zegmaar bv... ( en op jullie advies dus alvast voorraad beginnen te kolven)...vanaf dan langzaam probere overdag flesjes te geven en mss alleen 'nachts bv en 'savonds....of is dit geen reeel beeld?? In elk geval wel dat mn baby het flesje niet pas na 6 mnd snapt...en dan pas moet afbouwen...

Is dat eigenlijk te doen als je sport....straks krijg ik ontzettend last van stuwing oid??

10. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Het lijkt me een goed idee als je het boek 'Borstvoeding' van S. Kleintjes aanschaft, denk dat er veel van je vragen in beantwoord zullen worden. ;)

11. Bri

Bri Niet meer actief

Sporten en BV gaat prima samen hoor. Een goede sportbeha is dan wel nóg meer een must dan normaal gesproken. Ik heb in elk geval niet de ervaring dat het stuwing veroorzaakt. maar het is natuurlijk niet echt prettig om flink te sporten (high impact, of hardlopen) terwijl je borsten op spanning staan. Vóór het sporten dus even voeden of kolven en daarna kun je je weer uitleven. En zorg ervoor dat je dan genoeg blijft drinken!

Ik denk dat het erg snel is om bij anderhalve maand al overdag voedingen te gaan vervangen door KV. Hoe eerder je dat gaat doen, hoe meer moeite je lichaam zal hebben om überhaupt nog melk aan te maken.
    Zelf ben ik pas BV en KV gaan combineren toen m'n oudste 7 maanden was, maar het zou misschien al wel eerder kunnen hoor.

Ik denk dat het gepuzzel van voeden op verzoek (ook met onregelmatige werktijden) best mee zal vallen. maar dat zul je zelf moeten ondervinden, hoe ingewikkeld (of hoe simpel) het in jouw geval zal verlopen.

12. fafje

fafje Niet meer actief

Bedankt voor j antwoorden, mss onduidelijk van mij...maar bedoel dat baby pas na 3/4 mnd overgaat op kv...maar ik dacht het wennen aan een flesje...en om dde productie iets te vermidnerne...op mijn werk is er geen gelegenheid om te kolven...werk midden in de nacht achter de bar...2 dgn in de week...dan op verschillende avond ...verschillende uurtjes weg voor sportles...en dan nog een andere dag zit ik op kantoor....dus ik ben er bij zoveel verschillende tijden/voedingen niet/...vndaar mijn idee met " puzzelen"

13. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    je kan het puzzelen heel simpel oplossen door met een week of 5 met kolven te beginnen en een flinke voorraad bv in je vriezer op te bouwen. die kan je vriend dan gebruiken als jij er niet bent. als je wel thuis bent voed je live indien je kind honger heeft. zo niet dan kolf je een flesje om in de te vriezen. zo heb je altijd alles bij de hand dat je nodig kan hebben en gene last van harde borsten die onder spanning staan.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je zegt dat je ongeveer 6 uur achter de bar staat. Ik weet niet of je ver van je werk woont, maar wellicht is het genoeg om even te voeden/kolven voor vertrek en als je terugkomt weer voeden/kolven. Die 6 uur is denk ik wel te doen en neem eventueel voor de zekerheid een handkolf mee om zo nodig stuwing weg te kolven op de WC en zorg voor goede borstcompressen :D

Die verschillende tijden/voedingen wijst zich vanzelf wel. Ik werk 1 dag van 11-2030 + 2x 1u reistijd (ongeveer) en 1 dag van 830-1630 + reistijd. Ik kolf 1-2x per dag (ligt een beetje aan de hoeveelheid college's die ik moet geven, ik zit dus ook met verschillende lestijden). Dus eigenlijk 'doe ik maar wat' :D.

Ik zou dit soort dingen ook niet te veel van te voren uitpuzzelen omdat je helemaal niet weet hoe het gaat lopen:
    - sommige kindjes zijn heel rommelig met drinktijden anderen drinken juist vanzelf op de klok
    - sommige kindjes slapen vrij snel door en anderen (de mijne bijvoorbeeld) denken daar niet over
    - sommige vrouwen kolven zeeën van melk en anderen hebben veel meer moeite daarmee

etc.

Ik zou sowieso een dubbele elektrische kolf aanschaffen en eventueel daarbij een (tweedehands) handkolf. Zeker fijn om tijdens je werk kort stuwing weg te kolven.

Als je kindje goed aan de borst drinkt kun je met een week of 5 het eerste flesje laten geven. Ik zou vanaf het begin dat regelmatig blijven doen: bijvoorbeeld om de dag.

Ik heb in de kraamweek een paar keer mijn borsten helemaal leeggekolft vanwege erge stuwing en gigantische toeschietreflex. Was heel fijn want zo had ik dus al een paar flesjes in de vriezer staan. Daarna ook met enige regelmaat ongeveer een uur na de ochtendvoeding gekolft.

Verder is dat BV-boek echt een goede tip. En eventueel een goede BV-cursus van VBN of LLL.

15. fafje

fafje Niet meer actief

aha!! zo alles begint duidelijker te worden....bedankt @kimmm
    En dan vanaf dat ik begin met kolven laat ik baby steeds btj wenne aan de fles neem ik aan??....
    En hoeveel voorraad is handig dan? En welk flesje is het best, komt het dichtsbij een "borst"??? En moet ik dan zo'n sterallisator kopen? En welke ijsblokzakjes zyn dan goed?

16. fafje

fafje Niet meer actief

super bedankt! ja ik moet het gewoon echt aankijken hoe het allemaal loopt...want zoals sommige al zeiden tis niet fijn om zoveel te kolven elke dag....in elk geval bedankt voor j antwoorden!

17. Bri

Bri Niet meer actief

Baby laten wennen aan een flesje kan vanaf het moment dat hij/zij écht goed aan de borst drinkt. Meestal na ongeveer 5 weken, kan iets eerder of iets later zijn.

Hoeveelheid op voorraad... bij m'n eerste had ik echt een stuk of 8 bakjes van 180 cc in de vriezer (ik gebruik Avent Via bakjes). Bij de tweede heb ik er nooit meer dan 3 in de vriezer gehad en meestal zelfs maar 1. Hangt er vanaf hoe erg je het vindt als je tóch een keer KV moet geven omdat er te weinig afgekolfde BV is, en hoe het met het kolven gaat. Op zich zou ik zeggen dat een halve liter in totaal ruim voldoende moet zijn als voorraad, dan zit je nooit zonder.

Welk flesje: ik gebruik zelf Avent. Is niet specifiek bedoeld voor borstkindjes, maar mijn kinderen hebben er allebei redelijk tot zeer goed uit gedronken. Welke je ook probeert, niet te snel overstappen op iets anders. Ze moeten er even aan wennen, en van veel wisselen schijnen ze het helemaal niet meer te snappen. Er zijn ook speciale van Tommy Tippee (geloof ik), die lijken wat meer op een borst.

Sterilisator: moet niet, is wel makkelijk. Je kunt ook uitkoken in een pannetje met water, maar ik vond dat minder handig én er kwam steeds kalkaanslag op.

IJsblokzakjes: gewone zijn prima (koop je gewoon bij de supermarkt). Je kunt ook Avent Via bakjes gebruiken, maar dan kun je geen kleinere porties ontdooien (vergelijk het maar met groente wel/geen deelblokjes). Er zijn ook speciale BV-zakjes te koop (Medela, Lansinoh), maar persoonlijk zie ik daar niet zo veel meerwaarde in t.o.v. de ijsblokzakjes. Bovendien kun je ook met die zakjes geen deelporties ontdooien.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je uitkookt in een pan met water: scheutje natuurazijn erbij! Ik vind een pan juist veel handiger, omdat je daarin (grote soeppan hier ;)) veel kwijt kunt (voor ons is dat nu heel handig omdat we veel uitkoken ivm alles afkolven).

Ik ben nu aan het kolven trouwens, zonder elastiek ofzo, heb de pump in style advanced en klem 1 borstschelp tegen de tafel en heb zo 1 hand vrij :). Lijkt me wel lastig met kleine borsten (heb cup E/F), dan moet je wel erg ver voorover zitten denk ik.

Ik vries alles in in de flesjes die we gebruiken, wel zo makkelijk.

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik had een enkele kolf en vond dat op zich prima werken. Merkte wel dat tegen het eind mijn produktie terugliep en dat het veel tijd kostte. Dat is niet erg als je er de tijd voor kan nemen, maar dat kan niet iedereen, al was het maar omdat je soms zelf de rust niet hebt. Misschien dat ik voor een volgende een nieuwe dubbele kolf zou kopen, als je volledig bv geeft haal je de kosten er wel uit. Sowieso werk ik 32 uur en heb veel reistijd. Daardoor heb ik veel moeten kolven.
    Hoe het precies gaat is toch wat lastig te voorspellen. Je weet gewoon niet hoe je kind het doet. Ik kolfde eigenlijk altijd een volledige voeding. Als ik een keer wat minder kolfde kwam hij vaak wel wat eerder op het kdv, maar het was niet zo dat hij begon te huilen als zijn flesje leeg was. Ik heb altijd gewerkt met avent bekertjes omdat ik daar ook de kolf en flesjes van had. Ik vond het handig dat alles bij elkaar paste.
    Ik ben met 4 weken begonnen met wennen aan een flesje en met 6 weken begonnen met een voorraadje opbouwen in de diepvries. Ik deed zoveel mogelijk gewoon 1 voeding in 1 bakje, met soms een keer een halve voeding omdat dat handig achter de hand kan zijn.

Wat ik je echt zou afraden is om kv erbij te gebruiken. Je man kan altijd een flesje gekolfde melk geven en als je te vaak kv geeft kan je produktie achteruit lopen.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Doe je die natuurazijn gewoon bij de spullen die je aan het uitkoken bent of moet je daarna nog een keer apart doen?

Deel Deze Pagina