Hallo dames, Weten jullie toevallig of er standaard op groep b streptokokken / GBS gecontroleerd word als je een blaasontsteking hebt tijdens de zwangerschap? Ik heb morgen een afspraak bij de verloskundige dus zal het ook vragen en moet de huisarts nog bellen voor de uitslag van de kweek (zit nu een week aan de antibiotica vanwege blaasontsteking), dus dan zal ik het ook navragen. Maar ben er benieuwd naar.
Bij mij werd er niet op getest. Ik heb kreeg wat klachten en heb toen moeten testen wat het was, en daar is uit gebleken dat ik dus groep b streptokokken heb... Maar ik weet niet of dat overal zo is?!
Als ze het op kweek zetten kijken ze welke bacterie verantwoordelijk is voor de blaasontsteking en daar kan dus groep b streptokokken uitkomen. Succes!
Wat is gbs dan? Ik heb ook blaasontsteking en een niersteen gehad van het weekend, maar mijn urine is niet op kweek gezet. Moet dit altijd dan?
daar word niet standaard op getest ook al vind ik dat wel belangrijk want je kunt de bacterie tijdens de bevalling aan je kindje meegeven en dat kan heel gevaarlijk zijn. Volgens de behandelende artsen van ons eerste meisje zijn 1 op de 3 vrouwen drager van deze bacterie.
Ja ik las inderdaad dat 1 op de 5 vrouwen drager is, en er zijn inderdaad complicaties voor de baby. Bepaalde dingen vergroten dus die complicaties, waaronder dus als je een blaasontsteking hebt gehad hierdoor. Daarom wil ik het graag weten. Mijn huisarts zet de urine wel op kweek omdat ze willen weten waar het door veroorzaakt word. Om te kijken of je wel de goede anti biotica hebt gehad. Sommige bacterien hebben een andere antibiotica nodig. Bij ons zijn ze met zwangeren daar heel voorzichtig mee. Ik had 2/3 weken geleden ook klachten en toen kwam er in eerste instantie niets uit maar hebben ze het wel doorgestuurd voor kweek. Maar daar kwam ook niets uit. Dit keer dus wel. Ook bloed in de urine en eiwitten e.d. Dus ben benieuwd wat er uit de kweek komt.
ik werd hier op getest omdat ik constant blaasontsteking had bij de derde zwangerschap hierdoor kreeg ik al weeen met 27 week toen hebben ze het getest omdat het kwaad kon bij te vroeg geborenen
Bij mij werd er ook niet op getest. Ze kwamen er pas achter toen mijn vliezen met 32 weken braken. En of t te vroeg breken van de vliezen door de streptokokken komt, konden ze niet met zekerheid zeggen maar was wel heel waarschijnlijk. Mn dochter werd uiteindelijk met 34 weken geboren. De bevalling ging uiteindelijk te snel om me aan een infuus met antibiotica te leggen, maar gelukkig had ik de dag voor de bevalling net mijn laatste pillen van een stevige kuur antibiotica gehad. Mijn dochter moest na de bevalling in de couveuse en ook 5 dagen aan een infuus met antiobiotica. Daarna zou pas blijken of zij er iets aan over gehouden had. Gelukkig niet dus! Maar was n zenuwslopende tijd. Bij mn schoonzus kwamen ze er pas na de bevalling achter dat ze draagster is en die bacterie is in dr bekken geslagen met als gevolg drie weken ziekenhuis opname en zich al die tijd ook niet tot nauwelijks kon bewegen. Ze had er ook een flinke nasleep van met herstellen. Ook als je niets vermoed of nergens last van hebt: laat je er alsjeblieft op testen als je zwanger bent!! Dat adviseerde ik een vriendin van mij destijds ook die destijds tegelijk met mij zwanger was. Zij had nergens last van, maar bleek ook draagster! Bij haar waren ze er op tijd bij en is alles goed gegaan.
Van de verloskundige moet mijn urine ook o kweek gezet worden na mijn kuur, hoop daar het goed is allemaal, zouden ze weten waarop ze moeten testen, of moet ik er echt bij zeggen dat het voor streptokokken is?
ik ben ook draagster. ze kwamen er pas achter na de bevalling. mijn zoontje is heel erg ziek geweest toen hij is geboren en heeft 6 dagen in de couveuse gelegen hij was 4200 gram. hij was echt een joekel op die afdeling haha. al met al een vreselijke periode, die gun je niemand. je bent bevallen van je eerste kindje en je ligt alleen op de kraamafdeling. ik krijg nu standaard een infuus met antibiotica als ik moet bevallen. en ons kindje word getest of de bacterien over gegaan zijn. dat doen ze vaak door wat oorsmeer we te halen en dat op kweek te zetten. blaasontsteking kan een teken zijn maar dat hoeft niet. ik heb bij de eerste 2 nog nooit een blaasontsteking gehad. pas nu bij de derde heb ik blaasontsteking gehad. en hoe!! god wat deed me dat zeer ik kon amper lopen!
Ik heb in het begin van de zwangerschap 3 keerachter elkaar een kuur van de huisarts meegekregen, geen van alle keren is er een kweek op gezet. Mijn vk zei toen dat als ik nog een keer een blaasonsteking zou krijgen ik moest vragen voor een kweek. Maars heb er verder geen last meer van gehad. Ben dus ook best wel bang voor zoiets....
Nou ik had ook wel een flinke blaasontsteking, met bloed en slijmverlies erbij. En hele avond pijnlijke harde buiken gehad enz. Verloskundige moest langskomen vanwege eiwitten. Enz. Kuur gekregen van een week. Kweek... helemaal NIETS uitgekomen. Ik snap er niets meer van. Geen bacterie niets. Ben gewoon bijna bang dat ze naar de uitslagen van de vorige kweek hebben gekeken. Heb dus ook maar niet meer nagevraagd van de streptokokken. Pas later baalde ik dat ik het niet gevraagd heb.
Weet je inmiddels of het streptokokken waren? Mijn urine wordt vandaag op kweek gezet, maar over een week krijg ik de uitslag pas... Gisteren heeft de huisarts zelf mn urine onderzocht en ik had sowieso blaasontsteking. Nu dus in elk geval aan een kuur bezig. Best gek... ik had gewoon een gevoel alsof er iets niet helemaal goed was. Voelde me bijna voor paal staan gisteren bij de HA omdat ik een plasje kwam laten controleren, terwijl ik eigenlijk nergens last van had. Ja, vaak plassen, maar wie niet als je 37 wk zwanger bent... en wat meer afscheiding, maar da's tijdens de zwangerschap ook heel normaal volgens mij. Af en toe een steek in m'n onderbuik, maar dat kan ook komen doordat het ingedaalde kindje het hoofdje draait ofzo, of bandenpijn, of weet ik veel... Alles voelt sowieso anders nu. Maar ben dus wel heel blij dat ik gegaan ben!
Ha dames, Ik heb net een berichtje geplaatst (vandaag een test gedaan: 1-2 weken zwanger...). Nu heb ik al een weekje last van m'n blaas en gisteren mn urine laten onderzoeken. Na een kweek, bleek idd blaasontsteking en nog wat bacterieen die ze niet konden duiden. Nu zijn mijn klachten (door veel drinken?) afgenomen, maar ik vraag me af of ik toch niet een kuurtje moet aanvragen. Kan het kwaad om even af te wachten? Fijne avond, Simone