Het energiebesparingstopic

Discussie in 'De lounge' gestart door Victoria30, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ja, zo simpel en toch zijn er mensen die dat dus niet doen. Snap dat niet. Zou me ook veel te lang duren zonder deksel eer het kookt, niet zoveel geduld.

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Schuldig. Ik doe dat echt nooit. Iets met te lui om een deksel te zoeken.

Ik denk dat wij aardig op weg zijn.Wij hebben zonnepannelen over ons hele dak met warmte terugwin instalatie, koken op inductie, warmtepomp voor het warme water, goed geisoleerd huis, led lampen.

De vaatwasser kan op ecco net als de wasmachine maar dat doen wij niet.

3. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

De verwarming staat eigenlijk nooit hoger dan 18/19 graden en 's avonds om 18:00 gaat hij uit.
    Deuren altijd dicht doen, lampen niet onnodig laten branden en wij gebruiken spaar of ledlampen.
    Koken met AMC pannen en deksel altijd op de pan, bij de AMC-pannen kan je het gas op gegeven moment uit doen en de pan heeft een soort van isolatie waardoor de warmte binnen blijft. Douchen niet elke dag en probeer op de tijd te letten, de kinderen wassen zich na de zwemles met shampoo en de rest was ik bij de wastafel.
    Wassen meestal op 30 graden en eco programma, uitgezonderd de handdoeken, sokken en het ondergoed wordt alles opgehangen.

4. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Ik kook als ik bv pasta of eitjes ga koken eerst het water in de waterkoker en dan pas op het gas.
    Electriciteit is goedkoper als gas!

5. yaro

yaro Niet meer actief

Leuk topic! Ga ik volgen.

Hier een zuinig, nieuw en goed geïsoleerd huis. Geen zonnepanelen maar wel zonnecollector. Wel een droger, maar wasmachine en vaatwasser altijd op de eco stand. Tenzij het echt een snel moet.
    Maar de wasmachine is redelijk oud, net als onze tv. Wij kunnen wel wat zuinigers gebruiken en daar zijn we dan ook naar op zoek.

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik ben ook schuldig. Niet echt bij stilgestaan eigenlijk! Wel kook ik het water voor met de waterkoker en gebruik ik de kleinst mogelijke pan.

Verder:
    - Vaatwasser altijd op eco. Vergiet en spullen die voor water zijn gebruikt poets ik direct schoon. Kan iets opnieuw gebruikt worden doen wij dat.
    - Ik was meestal op 30 graden.
    - Douchen/(baby)badderen doen wij nu vaak in duo's.
    - Koelkast gaan wij vervangen zodra wij ook daarvoor hebben gespaard. (deze is ruime 13 jaar oud).
    - Gasverbruik is laag door gunstige ligging van de woning. Koken doen wij met elektra.
    - De vrieskist losgekoppeld en die ga ik binnenkort verkopen.

7. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Whaha

8. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Leuk! Ik hou van besparen :). Wij hebben ook de boel laten isoleren: vloer, spouwmuur, dak. Ook hebben we HR++ glas laten plaatsen in het hele huis.

De verwarming gaat al vroeg lager, maar niet te laag. We hebben alleen vloerverwarming beneden. Als je die niet te laag zet, hoeft ie niet steeds giga op te warmen. Scheelt ook enorm. En met een beetje zon binnen slaat hij überhaupt niet eens aan. Boven hebben we wel radiators, maar die staan nooit aan.

In plaats van vloerverwarming in de badkamer, lopen de leidingen van de radiator in de vloer precies voor de wastafel langs, zodat het daar lekker warm is. Bewuste keuze.

En we hebben overal led-lampen.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #29 nelta, 24 apr 2017
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    Leuk topic; wij hebben 6 zonnepanelen en overwegen om er nog een aantal aan te schaffen.
    Ons huis is uit 2012, dus energie label a. Verder bijna alle verlichting Led. Apparatuur is max 4,5 jaar oud en heeft energielabel a of beter. Wasmachine en afwasmachine zet ik altijd op ecostand. Droger gebruik ik wel voor handdoeken, ondergoed, beddengoed en sokken.

Daarnaast hebben we sinds een jaar een Thermosmart, slimme thermostaat.

Ons verbruik zit nu op 1200m3 gas (tussenwoning van 165m2) en 1650 kWh (netto verbruik). Hier zitten trouwens nog wel 2 ebikes bij, waarvan bij de ene er 5 keer week de accu leeg is. (Maar daar besparen we weer veel benzine en filetijd mee)

10. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Dan toch maar een ritje naar de ikea ;)

11. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Ik heb een droger uit 2002 weet iemand hoe je uit kan rekenen of het veel scheelt als ik deze zou vervangen?

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Als je het redelijk nauwkeurig zou willen berekenen zou je een hoeveelheid draaien per jaar moeten bedenken en het verbruik per keer moeten opzoeken. Dan een droger kiezen die je zou willen hebben. Hiervoor dezelfde berekening maken. Sommige electra sites komen zelf met getallen op basis van een energie prijs per eenheid. Die zou je dan weer voor de eerste berekening kunnen gebruiken om het verbruik om te zetten naar euro's.

13. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw
    1.) Wij hebben alle gewone spotjes in de badkamer en keuken vervangen door led spotjes.

2.) Alle gewone spaar en halogeen lampen ook vervangen voor led lampen.

3.) Er echt op letten alle lampen achter je uit te doen. Als we niet in de ruimte zijn, gaat de lamp uit.

4.) Voordeurlamp is led en springt enkel aan bij beweging.

5.) Verwarming houden wij zo lang mogelijk laag. Wordt het wat frisser, dan pakken we eerst een vest en sloffen.

6.) Nieuwe CV ketel laten plaatsen in 2015. Super veel baat bij!

7.) Energiezuinige droger gekocht afgelopen januari. Oude ging kapot en we hebben gelijk een extra zuinige gekocht.

8.) Bewuster omgaan met douchen. Proberen het toch echt bij de basis te houden. Haren wassen, lichaam wassen en afspoelen. Langer genieten, dan ga ik in bad.

9.) Inductieplaat met koken. Scheelt enorm in kooktijd. Is zo heet en scheelt ook behalve geld enorm veel tijd met koken.

10.) Vaker dingen met de hand afwassen ipv de vaatwasser elke dag aan. Scheelt ook weer!

Deze dingen hebben wij afgelopen jaar gedaan. Krijgen bijna € 300,- terug. Ik vind het echt een hoop en betalen al jaren hetzelfde. Ben heel benieuwd hoe het ons dit jaar zal vergaan. Hebben het voorschot niet aangepast ivm de baby die komt en er dan toch meer water/gas verbruikt wordt, wasmachine zal vaker gebruikt worden en de verwarming weer meer :)

Hopelijk zit er een tip voor iemand bij :)

14. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw

@wuppie 01 Mij werd verteld dat een oude droger gemiddeld € 50,- per maand aan energiekosten kan zijn! Dit bij zeer regelmatig gebruik. Een nieuwe droger zit op € 20/25 euro.

15. Loreley

Loreley Actief lid

5 nov 2013
    423
    2
    18
    Leuk topic! Wij zijn heel actief met duurzaamheid bezig en dus ook met energiebesparing. Sinds een maand wonen we in een huis met energielabel A. We gaan nog een slimme thermostaat aansluiten (hebben we al wel liggen).
    Verder overal waterbespaarders tussen/op, kranen niet klakkeloos voluit aan, niet afwassen onder stromende kraan. Douchen met wekker inderdaad, als ik geen haren hoef te wassen zet ik hem op 3 minuten.
    Wasmachine op ecostand duurt hier 4 uur dus dat doe ik nooit. Wel was ik op zo laag mogelijke temperatuur en zo min mogelijk het korte programma want dat kost echt flink meer stroom. Droger gebruiken we alleen als het niet anders kan en zo veel mogelijk in het weekend. Ik denk dat we binnenkort de droger gaan vervangen want deze is echt al 10+ jaar oud. Iemand tip voor een nieuwe droger? :)
    We zijn heel fanatiek in afval scheiden en gebruiken wasbare luiers. Momenteel voor de oudste even wegwerp i.v.m. Zwangerschap en bekkenklachten, maar straks beide weer in wasbaar.
    En er liggen een aantal offertes voor zonnepanelen, waar mijn man mee bezig is. Hij gaat binnen korte tijd volledig elektrisch rijden en we hebben een elektrische bakfiets. En over een paar maanden gaan we de keuken vernieuwen en op inductie koken.

16. Saaaraaa

Saaaraaa Niet meer actief

Wij hebben in het najaar bijna alle lampen vervangen door led.
    We hebben een vaatwasser maar gebruiken deze praktisch nooit.
    Ik douche hooguit 5 minuten. Laat de douche niet stromen als ik me was of scheer bijvoorbeeld.
    Haal de stekkers van opladers en dergelijke uit stopcontact als het niet wordt gebruikt.
    De verwarming staat hier op 19,5. S avonds 20.
    Geen lampen aan in ruimtes waar we niet zijn.

17. Triangel

Ik heb net even naar de lampen gekeken. We hebben een doosje staan met allemaal lampen. Daar zaten gewoon ledlampen tussen maar ondertussen gloeilampen in de lampen zelf. Nou, alles vervangen wat kon, moet twee lampen in de woonkamer die veel aanstaan vervangen en de lamp in badkamer ook, maar ik moet ze nu eerst kopen.

Wat zal ik doen met die doos gloeilampen? Op de weggeefhoek?

18. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ja ik zou ze gewoon weg geven. Ze vergaan snel genoeg.

Ik ben ook even langs de lampen gegaan en heb er een plan voor gemaakt. Ik had nog geen enkele led lamp in huis. Deze ga ik zodra ze ermee kappen stuk voor stuk vervangen met led. De rij sfeerlampen szm vervangen met led spots die van kleur veranderen :) Waardoor de meest gebruikte lampen in ieder geval al led zijn. Even wat gezocht naar het verschil in kosten van de verschillende lampen. Wat een verschil tussen gloei en led zeg :O

19. Triangel

Ik vind die van Ikea echt heel erg meevallen qua prijs eigenlijk.

Ik vind die dimbare gevallen met twee van die stokjes in led variant wel erg prijzig. Die hebben we in de slaapkamer. En verder nog wel meer spotjes, maar niet dimbaar.

20. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Dat lijkt mij ook wel zo prettig dat de slaapkamer lichten dimbaar zijn. Als ze echt zo lang mee gaan als beweerd wordt is het misschien ook niet zo erg om wat meer uit te geven voor plezierig licht, ik vind led vaak erg scherp.

Ik ga tzt ook naar de Ikea. Eerst even wat zooi de deur uit om een potje te maken voor de led uitgaven. Het is wel heel leuk om de energierekening naar beneden te krijgen. Maar alles vervangen (waaronder de wasmachine) tikt toch behoorlijk aan.

Deel Deze Pagina