Mijn jongste dochter is op 4 juni geboren. Begin juli besloot ik om in augustus toch nog even een paar weekjes naar Nederland op vakantie te willen met mijn meiden. Omdat ik met het vliegtuig ga, moet ik een id-kaart aanvragen voor de jongste. Nu weet ik dat dat tot een maand kan duren, dus ik zsm naar de fotograaf, alle papieren bij elkaar gezocht en naar het gemeentehuis, dat was op maandag 8 juli. "Ja sorry maar de aanvraagformulieren zijn op, kom een andere keer maar terug". Dat is dan al raar natuurlijk. Gelukkig werd ik die middag gebeld dat de papieren binnen waren. Dus op 9 juli alles aangevraagd, nog even nagevraagd hoe lang het duurt, voordat ik de vlucht reserveer. "3, uiterlijk 4 weken. Niet langer hoor. Wanneer vertrekt u? 14 augustus? Ohh dan is het ruim op tijd hoor mevrouw! Geen enkel probleem u kunt gerust reserveren". Ruim 3 weken verder afgelopen donderdag, nog geen nieuws, en ik besluit te bellen. "Nee mevrouw anders was u wel gebeld hoor". Inmiddels begin ik het lichtelijk benauwd te krijgen. Maar goed, dat weet de mevrouw van de gemeente natuurlijk niet, dus ik besluit even langs te gaan en het uit te leggen. Ik krijg als welkom een "ik zei toch al dat hij er nog niet is?" inclusief geirriteerde blik. Ik vroeg me af of er andere opties zijn? Vraag ik lief. "Nee we kunnen niets doen. Wanneer heeft u de aanvraag gedaan? 9 juli.. oei.. ja dat is wel aan de late kant". Ik leg nog uit dat het volgens haarzelf ruim op tijd was en absoluut geen problemen zou opleveren. "Tja maar het is nu zomer.. dan duurt het allemaal wat langer". Komt ze nu mee. Ik vraag door om zeker te weten dat er echt geen andere opties zijn? "Als u hem volgende week nog niet heeft kunnen we een verklaring schrijven, misschien dat het geaccepteerd wordt" Dus ik laat me wegsturen. Later ga ik op onderzoek op internet en lees dat het laten maken van een paspoort veel minder tijd in beslag neemt. Ik heb het erover met vriendlief en die zegt "Wacht nou maar af je hebt heel volgende week nog, die kaart is er vast wel op tijd". Dus ik doe niets. Vandaag maandag, de hele ochtend geen telefoontje. Vriendlief zegt wacht nog even tot morgen, maar ik heb het op mijn heupen en ik besluit om 13u toch langs te gaan. Het meisje van de vorige keer herkent me en ik leg uit dat het nu wel erg dichtbij komt en er echt iets moet gebeuren. "Tja we kunnen niets". Dit keer vraag ik door, of een paspoort een mogelijkheid is. "Ja dat kunt u doen, want een paspoort duurt maar een week maar dan moet het wel vandaag. En voor 15u want dan sluiten we. Dus ik als een gek fiscale postzegels kopen en alle papieren thuis ophalen. Ik kom terug en ze regelt de aanvraag voor me. Ondertussen zegt ze "Ik had dit vorige keer al moeten doen.. maar ik heb er niet aan gedacht.." Sjongejonge had dat een maand geleden gezegd. Voor ik vertrek vraag ik nog eens na hoe lang dit duurt. "Normaal gesproken een week, dus volgende week maandag of dinsdag" zegt ze. Echt op de valreep. "Maar het kan zijn dat je pech hebt". Ik krijg bij vertrek ook nog de verklaring mee. Nou goed, ze hebben nu in ieder geval iets gedaan, al is het misschien te laat. Terug op de wachtbank dus..
Ik neem aan dat je al wat langer daar woont. Nog nooit eerder meegemaakt? We zijn hier voortaan op voorbereid en vragen alles weken van te voren aan ... maar je krijgt er een punt hoofd van dat wel! Hoop dat het op tijd is bij je.
Ja ik woon er nu 3 jaar en bij mijn oudste duurde het ongeveer 3 weken. Dus ik ben bewust 5 weken van tevoren gegaan. Maar het moet dus nog langer van tevoren.. Dat is toch belachelijk.
Ik ben niet anders gewend Jij kan in elk geval nog een kaart aanvragen. Wij moeten naar Parijs toe straks.:x
Ja dat is waar ook. Dan mag ik nog van geluk spreken dat mn meiden gewoon frans zijn, als wij dat moesten doen zijn we 2 dagen onderweg met boot en auto, want vliegtuig mag dan natuurlijk niet.
Ja belachelijk maar goed we willen zelf in France wonen dus moeten we het maar nemen zoals het is. Maar je zal zien dat het net op tijd daar is! En inderdaad binnenkort (of is dat nu al) mag je voor je eigen paspoort naar Paris. Gelukkig hier om de hoek maar voor jou een hele onderneming! Ze hebben op de ambassade ook al gewaarschuwd voor het vernieuwen van je rijbewijs. Dat schijnt dus niet meer via de ambassade te kunnen maar je krijgt automatisch een franse punten ding!!
Ik heb gelukkig nog ruim een week de tijd, maar spannend is het wel. Ze hebben nu toch ook de schipholbalie? Mijn paspoort verloopt eind 2014, dus moet me daar binnenkort maar eens in gaan verdiepen. Qua rijbewijs dacht ik dat je sowieso geen NL rijbewijs meer krijgt als je er niet meer woonachtig bent? Gelukkig heb ik nog een paar jaar erop staan, puntenrijbewijs is ook 3x niks.
Heel irritant inderdaad. Ik heb meer dan een jaar op mijn carte vitale moeten wachten. Ik hoop dat het allemaal nog op tijd rond komt. Allemaal stress waar je niet op zit te wachten. Mijn paspoort loopt begin volgend jaar af, dat wordt dus inderdaad een tripje Parijs... In mijn tijd in Engeland kon je trouwens ook alleen bij de ambassade een paspoort halen, dus dat is niet helemaal de schuld van de Fransen. Het was voor mij alleen wel een stuk makkelijker aangezien ik in Londen werkte toen... En inderdaad: je mag geen NL rijbewijs meer vernieuwen. Mijn rijbewijs liep af vlak voor ik naar Fr. verhuisde. Ik heb 14 jaar in de UK gewoond met een NL rijbewijs, en nu woon ik in FR en heb ik een UK rijbewijs... Volg je hem nog?
Word ik net gebeld door de gemeente, de id kaart is binnen! Mevrouw van de gemeente vond t wel ironisch maar die 17 euro voor dat paspoort kan me echt gestolen worden. Ben allang blij dat ik gewoon mijn vliegtuig kan nemen straks. En dat paspoort is toch wel handig, die id kaart is tegenwoordig maar 6 maanden geldig voor baby's, paspoort gewoon 10 jaar geloof ik.
Ik ben blij dat mijn schoonzus er werkt, dan is het meestal "snel" geregeld, maar die zit nu in de ZW vanwege haar zwangerschap. Daardoor wacht ik nu al 2 maanden op de zorgverzekering voor de jongste. En deze week moet ik haar vaccins gaan kopen..
Fijn dat het geregeld is. Ik moet zeggen dat op de Nederlandse ambassade in Berlijn alles heel snel geregeld is. Ik kreeg onze nieuwe paspoorten binnn 6 dagen thuisgestuurd terwijl er een wachttijd van 6 weken was gegeven. Hier in Duitsland worden dat soort dingen trouwens lokaal ook erg goed geregeld. Lijkt me heel erg, die Franse bureaucratie.
Super dat je het hebt. En ja Frankrijk het heeft veel voordelen maar ook veel nadelen ... we nemen het land maar zoals het is ... voor mij voornamelijk veel rust en ruimte Succes en geniet van je trip!