# Het Exceem Topic #

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Cos, 12 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat ze mij verteld hebben is dat hydrocortison de lichtste variant hormoonzalf is die ze voorschrijven. Mijn zoontje heeft al een klasse hoger gekregen terwijl ik het allemaal niet zo heel erg vind, dus ik zou gewoon die hydrocortison gebruiken hoor.

2. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    10 Mg is de dosis ook voor kinderen het is het lichtste wat er is.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben hormoonzalf met fucidin (dacht ik), is iets sterkere dan hydrocortison..

Helaas ook weer aan het smeren ermee, knieholtes weer superrood en jeuk..

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij mijn ventje werkt de hormooncreme super! Na 2 dagen smeren is bijna alles weg. En die Vaseline-carbomeercreme is ook lekker, zijn velletje is helemaal zacht en soepel. Zijn jeuk is ook bijna weg.

Helaas is het wel zo dat we hem nu nog minder in bad doen, daar reageert hij super sterk op, en wassen hem dus voornamelijk met het washandje. Hij is niet vies hoor, maar ik vind zo'n lekker gebadderde baby altijd zo fijn en zacht :)

En ik heb een aantal kleertjes weggemikt. Alles wat niet katoen is, en wat maar iets te strak om zijn halsje aansluit (want daar heeft hij ook een gevoelige plek)

5. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hier vandaag weer een veel beter slapend ventje...het is niet meer zo warm op zijn kamertje. Poeh ik merk nu dat dit echt heel veel scheelt!

Dan ben ik een beetje huiverig voor de zomermaanden :(

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    @heppie: ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken en nog niet vanuit m ijn zoontje, maar als je een paar dingen in acht neemt vallen de zomermaanden wel mee. Zorg dat je het kamertje zo koel mogelijk houdt. Dus overdag de gordijnen dicht, pas de ramen open wanneer het afkoelt of gaat waaien. Doe een katoenen lakentje over. Zorg voor dunne katoenen kleding in bed. Zweten zorgt voor de ergste plekken, dus niet bloot in bed leggen maar zorgen dat het zweet geabsorbeerd wordt door de kleding en een lakentje.

En wat je ook doet overdag, zorgen dat er geen warmte gaat broeien. Dus losvallenden katoenen kleding, niet in afgesloten plekken leggen maar zorgen dat er een briesje langs kan, en als hij het heel erg warm krijgt met een nat washandje afnemen (hoeft niet ijskoud te zijn, maar nat helpt altijd al). Ik ga soms wel even onder een koude douche staan zodat de bultjes en jeuk even wegtrekken.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Herkenbaar Juul. Hier is het ook het ergst als ze in bad is geweest. Dat doe ik nu nog maar 1 (hooguit 2) keer in de week.
    Verder idd met de washand...
    Hier idd ook eczeen in de hals, maar niet in bv de knieholtes of ellebogen. Dat vind ik dan weer vreemd...
    Ben begonnen met de hydrocortison. Ben benieuwd of het werkt...

8. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    lastig is dat de zon hier de hele dag op zijn kamer staat. We hebben al een zonwerend rolgordijn en gewone gordijnen die ook zonwerend zijn.
    Verder ligt hij in een romper in een dun katoenen slaapzakje onder een katoenen laken met deken.

vandaag beduidend beter geslapen! Kan toeval zijn?

9. jessi

jessi Fanatiek lid

15 mrt 2011
    2.304
    13
    38
    Vrouw
    thuis mama
    Tiel
    even een kort vraagje hoe weet je of het eczeem is of dat het gewoon een droog huidje is?

10. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Verrek, een eczeemtopic, die had ik 2.5 jaar geleden moeten hebben;)
    Heb nog niet alles gelezen, maar wil even ons verhaal uit de doeken doen.

Tim was amper een week oud, toen die schrale wangen kreeg. Hij is van oktober, verwarming stond aan, dus ik zocht er niks achter. Dacht droge huid en smeerde vrolijk met Bepanthen. Hielp niet echt.....rond de 4 weken kreeg hij berg....met de 6 weken leek de berg op zn voorhoofd te zitten.
    Toevallig moest ik met hem naar de h.a en die constateerde dus eczeem in zn gezicht. Kreeg vaseline mee.
    Hielp niet...........week na week zag ik het erger worden. Weer naar de h.a, kreeg hydro mee. En doorverwijzing naar de dermatoloog.
    Daar naar toe gegaan, kind zag er inmiddels vreselijk uit. Was 3 mnd oud en zaten compleet onder de grote rode en droge plekken. Ook van hun het advies, om de dag smeren met hydro en 2x per dag met vaseline. Na 3 mnd moest ik weer terug, was niet echt verbeterd. Kreeg Vaseline lannete mee en hydro op vettere basis. 3 mnd later weer terug komen. Nog steeds niet echt verbeterd. Doorgaan met smeren en krappakjes gebruiken.
    Let wel de dermatoloog heeft nooit naar zn huid gekeken en binnen 10min stond ik weer buiten

Enfin, bijna een jaar verder, totaal wanhopig. Kind wat zich tot bloedens toe openkrabde. Alles had ik geprobeerd, anders wasmiddel, voedsel etcetc. Stond in overweging om de hond weg te doen. Totdat ik erachter kwam dat in Eindhoven een speciale zalfpoli zit. Die opgebeld en 3 dagen later kon ik komen.
    Wat een zaligheid! Ik werd gehoord....een uur binnen gezeten met 2 hele lieve verpleegkundige. En liep naar buien met recepten voor 3 andere zalven en een smeerschema.
    En het hielp! Ik zag het verbeteren.
    Heb ook zoveel tips van hun gehad.....en hun haalde een hoop stress weg bij me. Ze zeiden ook; tuurlijk kan het verergerd worden door invloeden van buitenaf, maar eczeem heeft hij en houd hij. Je kunt t heel goed onder controle krijgen en houden, maar het blijft in hem zitten. Ik kon toen voor mezelf het loslaten om maar constant naar iets te zoeken waar hij het van had.

Tim is inmiddels 2,5 jaar, eczeem heeft hij nog steeds. Met name op zn benen en armen. Dagelijks smeren we met crematologol. Voor zijn gezicht hebben we hdrocortisone en voor de plekken op zijn lijf Emulvate. Dit smeren we iedere dag 1x totdat de plekken weg zijn en dan alleen nog de crema.
    Als hij erge plekken heeft, dan smeer ik hem voor het badderen in met crema en nadat ik hem deppend gedroogd heb, nog een dikke laag erop.

Vooral voor de zomer vind ik de krabpakjes ideaal, die zijn niet warm maar beschermen wel zijn benen. Eerdaags weer even een recept vragen voor 4 pakjes

11. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Hier helaas ook een eczeem kindje. Begon met een maand of 4 met twee plekken op zijn armen en nu zit hij helemaal onder. Hij wordt gek van de jeuk. Hydrocortisone helpt niet, morgen een sterkere variant ophalen bij de apotheek. Hoop dat het iets helpt.

Wat ik me nou afvraag, is er bij jullie kindjes onderzocht of er wellicht een allergie voor een bepaald voedingsmiddel is?

12. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Nee, daar is nooit naar gekeken. Het eerste jaar kreeg hij overigens geen melkproducten, omdat hij door het Rota virus lactose intolerant is geweest.

13. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Daar zijn we nu zelf naar aan het zoeken, n.a.v. introdctie bijvoeding. Hidde heeft tot exact 4 mand. HA melk gehad, en nog was KA niet tevreden over zijn eczeem. Hij is toen accuut op Allergy Care gezet, en toen wisten we genoeg wat betreft de melk :p. nu dus stapje voor stapje uitvissen wat hij wel en niet kan hebben, aangezien KMA nogal samenhangt met voedselovergevoeligheid.

Is daar vanuit het ziekenhuis wel goed op te testen eigenlijk? Lijkt me dat je dan zoooooooooooooooooooooooooooo ontzettend veel stofjes moet testen, is toch bijna niet te doen? Maar misschien heb ik het wel mis. Maar goed, langzaamaan kunnen we ons lijstje met bijvoeding uitbreiden, dingen waar hij op reageert laten we even weg (maand ofzo) en proberen dan nog eens...

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Allergie kunnen ze testen dmv van bloed. Uit 1 buisje bloed kan je al veel allergieën testen.

15. Kabouter Klus

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ah, oke, weer wat geleerd:D Maar vraag me af, waar beginnen ze dan met zoeken?

16. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Er kan een bloedtest gedaan worden .. Maar voedsel is vaak beter te onderscheiden door te proveceren.

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Er zijn speciale testen en binnen die test staat vast welke allergieën ze testen. Mijn zoontje heeft hem nog niet zo lang geleden gehad. Naast voedingsmiddelen is hij ook getest op oa pollen, huisstofmijt, dieren.

18. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Dat klopt en onder de 4j is dat het meest betrouwbaar. Maar zo'n bloedtest kan wel handig zijn om de zwaarte van de allergie te bepalen. Zo heeft mijn zoontje eens heftig op cashew gereageerd. Nu zijn noten en pinda getest. Cashew kwam er zwaar uit, maar notenmix en pinda niet zo heel zwaar. Wel handig om te weten, we hadden anders een epi pen gekregen.

19. Kabouter Klus

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wat we nu thuis dus aan het doen zijn, zeg maar, met bijvoeding...

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ze beginnen meestal met een bloedtest omdat dat niet belastend is. Hebben ze bij mij ook gedaan, en op basis daarvan kon ik dan verder gaan met provocatie testen om exact te zien waar ik allergisch voor was. Dat zijn best linke testen, waarbij je bloot wordt gesteld aan de stof waar je allergisch voor bent, en die reacties kunnen heel heftig zijn. Ik heb het nooit gedaan omdat ik zelf door schade en schande heb geleerd waar ik allergisch voor ben, en dan weet te vermijden. Ik heb me dus alleen op hoofdgroepen laten testen in het bloed.

Voor kleine kindjes heeft een bloedtest wat mij betreft de voorkeur want niet belastend. Ik heb R. nog niet laten testen want ik merk nu al wel waar hij op reageert. En eczeem, als het atopisch is, hoeft niet van een allergische reactie te komen. Bij kleine kindjes is het afweersysteem nog niet zo goed ingeregeld dat ze om niets eczeem kunnen krijgen, en het wordt verergerd door de dingen als warmte, water etc. Daarom groeien veel kinderen er overheen, dan wordt hun afweersysteem iets meer ge-finetuned. Je blijft dan altijd wel gevoelig voor eczeem, maar krigt het niet meer zomaar en niet meer in zulke grote hoeveelheden.

Dus atopisch eczeem bij babies hoeft geen direct aanwijsbare oorzaak te hebben. Bereid je er alleen op voor dat je kindje later ook last kan gaan krijgen van astma, bronchitis, hooikoorts, voedingsallergie (dus idd wel oppassen met introductie van voedsel), en eigenlijk alle vormen van allergie.

Deel Deze Pagina