@wendelaa, heftig verhaal zeg! Ik ben zo blij dat ze hier een kind en eczeem poli hebben! Ben niet eens bij de HA langs geweest maar direct naar die poli, daar hebben ze tenminste verstand van zaken. Hier draait de verpleegkundige de poli maar komt de dermatoloog ook even binnenvallen voor overleg. En ze werken nauw samen met het CB, dus het CB (omdat ze alle kindjes bloot zien) verwijzen direct door naar de poli als ze eczeem vermoeden. Ik denk dat dat al een heleboel ongemak scheelt voor kindjes hier uit de buurt, gelukkig.
Nou bereid je daar maar zeker op voor ja. Tim heeft net een kuur achter de rug vanwege een bronchitus
@wendelaa: wat een heftig verhaal zeg! mag ik vragen welk ziekenhuis in eindhoven dat was? Ik heb daar nl 22 jaar heel dicht bij gewoond, maar dan weet ik waar ik moet wezen als het hier nodig moest zijn Ik had in de lounge een topic geopend over terugvragen van zorgkosten aan de BD. Omdat ik dacht dat je voor KMA een vast bedrag kon afschrijven. misschien is er dat ook wel voor eczeem?? Wij gaan binnenkort een afspraak maken met een dietiste voor Lucas. Ben benieuwd hoe zij ons kan begeleiden bij het introduceren van voeding...
Wendelaa: jeetje wat een verhaal. Helaas klinkt jou verhaal me wel bekend in de oren. Mijn zoontje is nu 4 maanden, maar het begon ook een beetje rond de 4 weken. We zijn nu inmiddels een tijd verder en de ecxzeem wordt alleen maar erger. Ik hoop alleen dat ik niet zo'n lange weg te gaan heb als jou... Ben vanmorgen weer bij de dokter geweest. Zijn buikje zag er echt niet uit, en zijn hoofd is 1 dorre droge boel (erge Berg gemengd met ecxzeem). En het zit ondertussen bijna over zijn hele lichaam. Rode vlekken met bultjes en ontzettend droge huid. Het ziet eruit alsf hij overal enorm aan het vervellen is. Hij krabt er nu ook aan en er zitten allemaal korstjes op. Zo zielig. We smeerden al een tijdje met vette creme maar dat hielp niet veel. En achterop zijn hoofdje heeft hij zelfs een doorligplek doordat het open is gegaan van de ecxzeem. Nu 4 nieuwe zalfjes gehad! - Een nieuwe vette zalf (vaseline parafine, 4x per dag), - hormoonzalf(hydrocortison 10mg, 2x per dag), - lotion voor op zijn hoofd (Locoid scalp lotion 2x per dag_ - zalf met antibiotica voor op zijn doorligplek. (3x per dag) Pfoeh, dat wordt smeren de komende tijd. Ik weet nog even niet hoe ik dat moet gaan aanpakken. Weet iemand hoe het zit met de hormooncreme. De huisarts zei dat ik max 10 dagen mag smeren. Maar moet ik stoppen als de ecxzeem weg is of moet ik de 10 dagen afmaken. Dacht dat je zo kort mogelijk moest smeren (ik heb totaal geen ervaring hiermee....) En over 10 dagen weer terug naar de huisarts en dan is er ook een dermatoloog. Eindelijk serieus genomen! Mijn vriend was al 3x bij de huisarts geweest en kreeg telkens alleen maar te horen dat we vaker moesten smeren.
@manoontje: ik mocht de hydro 4 dagen wel smeren, 3 dagen niet...zodat de huid zich weer kon herstellen (die wordt er nl dunner van)
Ik ben trouwens wel al begonnen met een fruithapje. Heb een enorm hongerig kind en huisarts gaf aan dat het wel kon omdat het bij hem niet door de voeding komt. Hij heeft nu een paar daagjes banaan op en dit gaat wel goed. Het ecxzeem wordt gelukkig niet erger.
Had idd al eens ergens gelezen dat de huid er dunner van wordt. Moet eerlijk gezegd de bijsluiter nog lezen hoor, misschien staat het daar wel in. En anders bel ik de ha nog wel even voor de zekerheid. Ik hoop zo dat dit gaat werken!
Dit advies kreeg ik ook van de dermatoloog, maar van de zalfpoli dus te horen gekregen dat dit niet het beste advies is. Omdat je dan uiteindelijk veel meer aan het smeren bent. Ik smeer gewoon iedere dag 1x tot de plekken weg zijn. Ik kan echt iedereen aanraden om naar een speciale poli te gaan en niet te lang aanmodderen met adviezen van de huisarts. In eindhoven kun je zelfs zonder verwijzing terecht
Heftig verhaal. Vreselijk als je zolang moet aanmodderen. Hier ook bijna een jaar aangemodderd. Ik wist ook niet van de zalfpoli in Eindhoven. Gelukkig schreef onze dermatoloog wel de juiste zalven voor en met de juiste voeding voor kma en probioticakuur knapte de huid eindelijk volledig op. Maar toen hadden we wel al 10 maanden ellende achter de rug, iedere nacht uren lang met een krijsend kind van de jeuk. Hij kan nog best ver over zijn eczeem heen groeien hoor. Hier hebben beiden kids het van mij. Ik zat als baby zijnde helemaal onder en als kind zijnde ook veel eczeem. Nu heb ik zo'n 2 keer peer jaar een uitbarsting en wat vaker aan mijn handen.
Een tip voor schilfers / berg op het hoofdje: nertsolie. Dit ben ik nu bij mijn dochter aan het gebruiken en het is al heel wat minder na 2 dagen gebruik. Tevens groninger badlotion gekregen. Dit helpt goed tegen de droge huid. Je voelt ook daarn zo'n laagje op de huid zitten.
Even algemeen een hele goede link Eczeem bij kinderen - UMC Utrecht Hier kun je ook vinden hoe eczeem samenhangt met allergieen en zo, en met astma. Maar ook wat precies een onderhoudszalf (of creme) is, en welke klassen hormoonzalf er zijn. En er staan ook opbouw- en afbouwschema's voor hormoonzalf op. Ik kan er zo nijdig om worden als ik soms lees hoe HA's vaag doen en niet eens fatsoenlijk uitleg geven over eczeem, hoe je moet smeren, hoe lang je mag smeren etc.
Qua voeding zijn we gewoon begonnen met bijvoeden van R. Hij heeft al bruine bonen gehad, banaan en peer. Mijn moeder heeft ook voedselallergie maar dat krijg je door blootstelling aan bepaald voedsel, dus als R. het gaat krijgen komt het vanzelf wel. Misschien een beetje fatalistisch, maar ik geloof niet dat je er wat aan kunt doen door op een bepaalde manier voedsel te introduceren. Je moet gewoon heel goed je kindje in de gaten houden nadat je hem een nieuw voedingsmiddel hebt gegeven.
De poli zit in het Catharina Dit is een artikel toen hen net geopend was. La Roche-Posay sponsort Kindereczeem school Catharina ziekenhuis Eindhoven | BeautyJournaal
En niet alleen huisartsen, maar ook dermatologen in het zh! Ik zat vaak langer in de wachtkamer, als ik in de spreekkamer zat. Die man zat al klaar met een receptenboekje en keek niet eens naar de plekken
Je kunt er ook niks aan doen om een allergie tegen te houden. Het heeft meer te maken met de ontwikkeling van de darm. De darm functioneert als het ware als een filter en bij kindjes is dit nog niet goed ontwikkeld. Pas met een jaar zijn de darmpjes bijna volledig ontwikkeld. Met 4 maanden zijn ze dus nog minder ver ontwikkeld dan bijv 6 maanden. Zodoende het advies om te wachten met bijvoeding. Ik heb het heel erg gemerkt bij mijn zoontje. Hij is heel atopisch, eczeem, meerdere voedselallergieën en kat/hond. Voor zijn 1e jaar reageerde hij overgevoelig op bijna alle fruit. Na zijn 1e jaar ging dat pas goed. Sterk allergene dingen zoals sinasappel hoefde ik echt niet voor het 1e jaar te geven, bij 1 klein sokje sinasappelsap (verse) reageerde hij al. Dus ergens heeft zo'n introductieschema wel nut hoor.
Ik heb in de bijsluiter gelezen dat je tot 3 weken achter elkaar mag smeren. Dus ik smeer maar netjes tot de volgende afspraak (over 10 dagen). Tenzij het natuurlijk niet goed lijkt te gaan... Maar mag je zomaar binnen lopen bij die poli daar dan? Ik woon behoorlijk ver uit de buurt dus kan niet zomaar langs gaan. Klopt het trouwens dat het eczeem na het smeren van de hormoonzalf even wat roder wordt? Dat zag ik namelijk net bij mijn zoontje. Vindt trouwens ook dat er zoveel verschillende zalfjes zijn. Iedereen heeft weer ervaring met een andere en andere tips. Ik heb echt niks ervaring met eczeem dus zou echt niet weten wat nou goed is. Ik hou me voor nu maar bij de zalfjes van de huisarts.
Toevallig stuitte ik vanmiddag al op deze site tijdens het googlen naar info over eczeem. Inderdaad een zeer handige site. Dank je voor de info!
Ik heb ook een smeerschema gekregen voor andere zalf dan hydro maar het princiepe is het zelfde natuurlijk. Je smeert bij heftige plekken elke dag na een week ga je afbouwen om de dag en als dat goed gaat om de 2 dagen. De Ha zei hier 1 week smeren dan stoppen .. Je kan juist niet cold turkey stoppen is niet goed.
Je kunt ze gewoon bellen om een afspraak te maken. Ik kon toen binnen een paar dagen terecht, weet alleen niet meer of ik een verwijzing nodig had. Maar ja, die heb je zo gevraagd bij je h.a Hier worden de plekken idd ook even wat roder na het smeren, dat trekt snel weer weg.