Het 'exotisch' recepten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavan5bengels, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ur welcome babe! :D
     
  2. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Er zijn ook zoveel oliesoorten idd, maar gewoon de goedkoopste zonnebloemolie is goed genoeg :D

    Ben benieuwd wat je man van je nieuwe kookkunsten gaat vinden. :p
     
  3. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.316
    914
    113
    Over het algemeen vind hij alles wel lekker wat ik klaar maak dus dat scheelt ;).
     
  4. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Ik heb het gemaakt! Wel zonder zuurgoed en helaas de kip dus niet een nacht laten marineren.. Maar evengoed was het super lekker!! Ga het volgende keer wel helemaal volgens recept doen! (Kip nachtje laten staan en zuurgoed erbij!)


    Bedankt!! :)
     
  5. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ziet er lekker uit! :p
     
  6. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Antilliaanse pastei

    Ik maak het deeg als volgt;

    12 koppen patentbloem
    3 koppen bakpoeder
    3 eieren
    zout
    suiker
    2 kopjes water
    50 gram margarine

    Benodigdheden voor de vulling:

    500 gram vlees of vis dat kan zijn kip, gehakt of vis. Maar met kaas worden ze ook gemaakt.

    Ikzelf gebruik meestal tonijn uit blik (waterbasis) of kip. Met kaas doe ik zonder de kruiden en ingrediënten. Dat maak ik als er deeg over is minipasteitjes van, en dan alleen met kaasvulling. Lekker voor de kids ook.

    Verder doe ik er in;

    2 Uien
    2 a 3 teentjes Knoflook
    1 a 2 theelepels trassi van faja lobi
    peper en aromat
    2 tomaten
    Half zakje rozijnen
    2 paprika's kleur moet je zelf weten
    Piccalilly zo'n 5 a 6 eetlepels
    Sambal naar smaak als je wil
    En als je van kappertjes houdt, kun je deze er ook in doen, ikzelf hou er niet van, dus ik laat ze weg.

    Bereiding vulling:

    Olie in de pan verhitten en fruit hierin de ui, en geperste knoflook. Doe daarna de fijngesneden tomaat en paprika erbij en roer even goed om. Dan de overige ingrediënten toevoegen, goed doorroeren en laat dit even zo'n 10 a 15 minuten sudderen. Laat daarna de vulling volledig afkoelen voordat je het gaat gebruiken voor het maken van de pastei.

    Bereiding deeg:

    Laat de boter eerst zacht worden voordat je deze bij alle ingrediënten doet. Alles goed mengen en kneden tot een mooie bal deeg.

    Laat daarna het deeg zo'n 20 a 30 minuten rusten in een kom en strooi er daarna nog wat bloem over heen.

    Pak dan alles spullen zoals een deegroller en pasteivorm ( ik gebruik zelf een kant en klare pasteivorm) Maar je kan zelf ook nadat je alles hebt uitgerold, rondjes snijden van zo'n 10 cm doorsnee of kleiner kan ook. En dan de randjes kartelen met een vork. Maar ik zelf vind een pasteivorm makkelijker en sneller.

    Dan ga je van het deeg allemaal bolletjes maken, niet te klein, niet te groot, en rol deze dan mooi uit, niet te dik en niet te dun.

    Pak dan de pasteivorm en leg hierop het deeg, doe er dan een eetlepel vulling in en smeer de randjes met je vinger met wat water, zodat het deeg beter dicht blijft. En klap dan de pasteivorm dicht en druk alles even goed aan. Maak de vorm weer open, en haal de pastei er voorzichtig uit. Verwijder het deeg wat overgebleven is aan de zijkanten van de vorm, en doe dit terug in een kom bij het andere deeg, want dit deeg kun je weer hergebruiken voor pasteitjes te maken. En zo maak je alle pasteitjes.

    Als laatste ga je de pastei frituren in een grote hoeveelheid zonnebloemolie, zo'n 1,5 fles zonnebloemolie heb je nodig. En frituur de pastei tot ze lichtbruin zijn. Wel continue de pastei blijven keren, zodat ze aan beide kanten mooi bruin worden.

    Ik haal uit dit recept zeker wel 80 pasteitjes.
     
  7. Kyra73

    Kyra73 Niet meer actief

    Wat een lekkere recepten zie ik voorbij komen.

    Ik heb alleen een vraagje: Trassi, waar kan ik dat door vervangen wat vegetarisch is? Ik eet namelijk vegetarisch en vervang de kip dan gewoon door wokblokjes o.i.d., maar trassi dat zou ik even niet weten.
     
  8. Soit

    Soit Niet meer actief

    Laatst trassi bij de ah gekocht, zo vies. Smaak komt totaal niet in de buurt. Ik gebruik het met indonesich koken en het is dan ook echt een onmisbarebsmaak... Ik,koop ze dus bij de toko in blokken...
     
  9. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    De trassi kan vervangen worden door taotjo. Dat is een japanse pasta op basis van sojabonen en tarwebloem.
     
  10. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Trassi van faja lobi is pasta achtig, veel makkelijker te gebruiken als die blokken. De blokken is idd typisch indonesisch.
     
  11. Soit

    Soit Niet meer actief

    Ah ik wist niet dat die blokken enkel in indonesie gebruikt werden... Maar die jij beschrijft is toch niet van de ah of wel?
     
  12. Kyra73

    Kyra73 Niet meer actief

    Dank je. Ik ga volgende week eens lekker experimenteren. Heerlijk :)
     
  13. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja je kunt ze gewoon kopen bij de supermarkt idd.

    De blokken wordt waarschijnlijk wel door meer culturen gebruikt, maar vaak door idd indo's. Antillianen en Surinamers gebruiken vaak op pasta basis.

    Deze is het;

    fajalobi-trassietrafasie.jpg
     
  14. Soit

    Soit Niet meer actief

    Oh ja toch zie het potje nog in de frigo staan. Mss persoonlijke smaak ;).
    Vindde blokken veel sterker en beter van smaak, kreeg met dat potje de gerechten gewoon niet zoals ze hoorden...
    Maar de toko zit wat ver vandaar :D
     
  15. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja ik gebruikte eerst ook altijd de blokken idd. Smaak kan daar best wel wat sterker van zijn, al merk ikzelf het verschil niet zo. Weet niet hoeveel je gebruikt normaal?

    Maar met de blokken trassi gaat het ook prima hoor, daar niet van.
     
  16. Beaujuulais

    Beaujuulais Fanatiek lid

    15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Wat een geweldige recepten!
    Ik zal van de week eens wat uitproberen
    Dank al vast! :)
     
  17. Soit

    Soit Niet meer actief

    Hoeveel ik gebruik verschilt een beetje per gerecht, maar met dat potje was de helft daarvan nog niet genoeg voor mijn gevoel. Gewoon heel andere smaak. Kook jij meestal surinaams? Jij had toch laatst het originele roti recept hier gepost of niet? Die moet ik nog steeds eens opzoeken ;).

    Ben je zelf in suriname geboren of niet?
     
  18. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja het is ook per smaak verschillend idd, net zoals sambal, ik houd erg van pittig terwijl andere maar heel weinig met sambal koken.

    Maar ik kook Antilliaans, Surinaams en Indonesisch hahah :D

    Ik ben zelf Nederlands :) Maar mijn oudste kids zijn half indo, en jongste is van mijn huidige partner, zij is half Antilliaans.

    Ik kook vanaf mijn 17e indo food en naarmate ik langer kookte ben ik Surinaams en Antilliaans gaan koken, vandaar dus.

    Had idd hier laatst het roti recept gepost, is orgineel met een tintje van mijzelf.
     
  19. Soit

    Soit Niet meer actief

    Leuk zeg al die culturen, hier ook allemaal halve indo's :D (sv in indonesie geboren)
     
  20. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Jazeker:) nou als je zelf nog lekkere recepten hebt, zou zeggen plant ze hier neer. ;)
     

Deel Deze Pagina