Het 'exotisch' recepten topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavan5bengels, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Sulu köfte

150 gram rundergehakt
    1/2 theeglaasje köftelik bulgur
    half bosje peterselie
    1 ui
    1 eetlepel tomatenpuree
    1 eetlepel peperpuree (evt.)
    voorgekookte kikkererwten (evt.)
    aardappels in blokjes (evt.)
    zout, peper, gedroogde munt, paprikapoeder

Peterselie fijnhakken en ui fijnsnijden. Gehakt kneden tot een samenhangend mengsel met peterselie, de helft van de ui, bulgur, zout, peper en paprikapoeder. Vorm hele kleine balletjes van het gehakt. Leg ze niet op elkaar want ze plakken erg aan elkaar. Fruit de andere helft van de ui aan in wat zonnebloemolie en voeg de tomatenpuree (en peperpuree) en munt toe, even meebakken. Doe kikkererwten (evt), aardappels (evt) en köfte in de pan en voeg voldoende water en zout toe. Laat aan de kook komen en gaar. Af en toe even controleren want door de bulgur neemt de köfte nog veel water op dus pas op dat het niet aanbrandt. Serveren met yoghurt en pilav.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Kısır (bulgursalade)

1 glas köftelik bulgur
    1 glas kokend water
    1 ui
    1 eetlepel tomatenpuree
    ½ eetlepel peperpuree (of tomatenpuree als je dit niet hebt)
    1 of 2 groene pepers
    4 bosuitjes
    een krop romainesla of ijsbergsla
    halve citroen
    1 eetlepel nar ekşisi (zure granaatappelsiroop, of vervangen door meer citroensap)
    platte peterselie
    zout, peper, munt, dille, paprikapoeder

Doe de bulgur in een ruime schaal en giet het water eroverheen. Dek de schaal af en laat het 10 – 15 minuten staan. Snipper de ui en fruit hem aan in ruim olijfolie. Voeg de puree toe en bak even mee. Voeg zout en peper toe en een klein beetje water zodat het een mooi mengsel wordt. Voeg toe aan de bulgur, roer goed door en dek weer af. Snij de groene peper, bosuitjes, wat slabladeren en peterselie fijn. Als de bulgur voldoende is afgekoeld, voeg dan citroensap, nar ekşisi, munt, dille, paprikapoeder en eventueel zout naar smaak toe en doe de peper, sla en peterselie erbij. Serveren met romainesla en augurken en zure uitjes.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    mijn dank!:)

4. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort

Weet je zeker dat het antilliaans is? Want mijn vriend kent het niet dat het voor in de soep gebruikt wordt. Wel hapjes met zwartoog bonen zoals Kala.

Heb je misschien het recept er van, ben wel benieuwd.

5. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    @mammietammie, wat fijn om te horen :D

Ik gebruik ipv een zak groente alleen tauge in de pindasoep en tomtom (balletjes van gekookte bakbanaan), moet je eens proberen is echt heerlijk!!!

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    @eylem, heb je dan ook een recept van pilav?? :)

7. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ja is een recept van mijn Antilliaanse ex schoonmoeder ;) ik weet alleen niet zeker hoe het heet, zij noemde het bonchi. Dit is het recept:

1 kilo varkensstaart
    1 kilo zoutvlees
    1 grote zak zwartoogbonen
    2 gesnipperde uien
    6 tenen geperste knoflook
    Suiker (veel, naar smaak)
    Kaneel

De bonen, staart en vlees dag van tevoren weken in water. Volgende dag water weggooien en in vers water de bonen koken tot ze zacht zijn, daarna vlees en staart erbij doen, knoflook en uien erbij en doorkoken. Als laatste veel suiker en wat kaneel en daarmee ook op smaak brengen.

8. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ohhh wat ergggg, zelfs mijn vriend krijgt tot zijn ergernis geen varkensstaart erin bij mij, brrrrrrrrrrr :p

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Maar natuurlijk :)

Sade pilav

1 waterglas rijst (gewone rijst dus geen snelkookrijst ofzo ;) )
    1 waterglas kokend water
    boter
    1 kippenbouillonblokje

Rijst in warm water met zout een kwartiertje laten weken. Afgieten en wassen in een zeef tot het water helder is. Stuk boter laten smelten in de pan, rijst toevoegen en even op laten warmen. Kokend water en bouillonblokje toevoegen. Koken tot al het water verdwenen is (er vallen gaten in de rijst), dan het vuur uitdoen. Met een stuk keukenpapier tussen de deksel minimaal nog een kwartier laten staan.

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Lekkere recepten weer allemaal!!

Ik ben ook benieuwd naar Marokkaanse recepten! En de Turkse recepten ga ik ook eens proberen!! :D

11. Mammietammie

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Dat lijkt me wel lekker ja! Hoe maak je die balletjes dan?
    Ik gebruikte eerst ook altijd alleen taugé maar vind het iets gevulder toch wat lekkerder en gezonder...vandaar dat ik ook nasi/bami groenten gebruik want daar zit taugé in en in soepgroenten niet ;)

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Oh ik dacht dat pilav met allerlei groente., perzik enzo was??? Of is dat een ander soort pilav?

13. Mammietammie

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Haha lekker joh!! Dat dacht ik eerst ook :$:( Brrr ... Maar vind het echt erg lekker :D En rundertong trouwens ook :) Als iemand daar een recept van heeft haha :p

14. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ja dat is zo, dan heb je gelijk je dagelijkse portie groenten erin :)

Tomtom:

Groene of rijpe bakbanan

Groene moet je ongeveer 35 minuten koken, rijpe ongeveer 20 minuten in water met een beetje zout. Beetje af laten koelen en met een vork fijnprakken. Balletjes ervan draaien met je handen en in de je kom leggen, daar de soep over scheppen.

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik heb dus idd een keer koeietong gegeten zonder dat ik t wist, vond t erg lekker! weet alleen niet of ik t gauw zelf zal maken, denk dat ik nu met die hormonen dan niet goed word hahahahahahaha

16. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Denk dat mijn vriend er niet zo van op de hoogte is ;) maar ik heb zelf het recept ook nooit zo gezien namelijk, want orgineel staat het met kidneybonen.

Maar sprak net mijn schoonmoeder en zij zegt dat het sopi di bonchi kora is, en die kun je dus idd maken met zwartoog bonen en kidneybonen. Heb ik zelf ook weer wat geleerd :)

Dit is mijn variant met de kidneybonen dus :D

Benodigdheden:
    1 pond rauwe kidneybonen, geweekt
    300 gram varkensstaart
    1 pond zoutvlees
    1 ui
    3 teentjes knoflook, geperst
    1 tomaat, in blokjes
    2 selderijstengels, in stukjes
    1 winterwortel, in stukjes
    suiker naar smaak
    kaneel naar smaak
    1 theelepel boter

Bereiding

Laat de kidneybonen minstens een nacht in vers water weken.

Snijd de varkensstaart en het zoutvlees in blokjes van 2 cm. Laat deze een nacht in vers water weken.
    Ververs volgende dag het water in een grote pan en kook op gemiddelde temperatuur tot de varkensstaart zacht en gaar is.
    Haal het vlees uit de pan en zet het apart. Wanneer het water te zout is, verwijder dan 1 kopje water uit de pan en voeg 1 kopje vers water toe. Herhaal dit proces tot de smaak goed is.

Voeg nu de bonen, de ui, de selderij, de tomaat, de wortel, de suiker, kaneel en de boter toe en kook op gemiddelde temperatuur tot de bonen gaar zijn.

17. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Is het ook, mijn moeder maakte dit vroeger altijd.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat is pilaf en volgens mij een of ander Nederlands recept, in ieder geval zeker niet Turks ;)

19. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    :D Dat zal het zijn idd, zie mijn moeder er echt niet voor aan om turks te koken. :p

20. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Hoi, ik koop dit altijd bij de toko en vind het heerlijk. Heb het wel eens zelf geprobeerd maar ik kan de verhoudingen niet vinden. Kun je ongeveer de hoeveelheden aangeven? Bijv een liter water, halve liter? En de azijn? Een scheutje of enkele deciliters?

Deel Deze Pagina