Ja mijn vriend is er ook verzot op! Je kan ook een half kopje maismeel toevoegen bij de meel en bakpoeder. Was ik nog vergeten erbij te vermelden, maar hoeft niet perse hoor.
Zal een eenvoudig indonesisch receptje neerzetten: hete spekjes uit de oven met salade. Voor de spekjes: Speklappen, in dunne reepjes gesneden Paar uien Ong. 4 teentjes knoflook Citroensap Peper Zout Ketjap (rood-witte fles vd ah, de zoete dus) Rawit naar smaak (ik doe meestal 3 of 4). Je kan ook gewone rode lomboks gebruiken Spekjes in een ovenschaal doen. Peper en zout erover. Uien en knoflook en rawit in de keukenmachine heel fijn hakken. Dit mengsen door de spekjes mengen. Citroensap erover sprenkelen, niet teveel, iest minder dan een halve citroen. Dan flink ketjap erdoor, mag goed donker zijn. Dan in de oven, 180 a 200 graden tot het uiteindelijk krokant begint te worden. (Op het einde gaat het hard dus opletten! Voor de salade: Hollandse sla Bosje radijzen Komkommer Kort gekookte boontjes 1 tl kentjour Suiker naar smaak, 3 a 4 tl Klein stukje trassi 1 kleine ui Paar stuks rawit Klein zakje klapper Hollandse sla wassen en in stukjes scheuren, radijzen in plakjes erdoor. Koude boontjes erdoor. Komkommer ook in plakjes. In de keukenmachine de kentjour, suiker, trassi, rawit en ui heel fijn maken (helemaal glad) en dit door de sla mengen. Ook een klein zakje klapper door de salade mengen. Dat was m
Het valt me op dat de meeste recepten niet zo veel groente bevatten. hebben jullie ook exotische recepten met veeeeeel groenten erin?
nasi djawa ( indisch, heet) rijst garnalen en/of kip filet paprika uien knoflook ketjap manis ( kaki tiga, witte mini jerrycan achtig, met gele etiket) bouillonblokje trassi ei tjabe rawit ( die hele kleine rode pepertjes) olie in de pan, ui fruiten, trassi, tjabe rawit en knoflook aanbakken, kipfiletblokjes garen en of garnalen, paprika als laatst meebakken ( is het lekkerst als dat wat knapperig blijft, dus snijd in grove stukken).. rijst erbij, omscheppen omscheppen, open kuil maken in de nasi, eitje klutsen en bakken, wanneer gaar is de rijst door scheppen...bouillonblokjes naar smaak erover heen kruimelen ( steeds proeven) Klein btj ketjap om af te maken, maak de nasi niet te bruin, het hoort wat rood...maar natuurlijk mag het naar smaak dus je kan het ook zoeter maken en kiezen om de rode pepertjes niet te gebruiken..(steeds proeven) dit met zilver uitjes en komkommer, zalig!
hete snijboontjes snijbonen tomaat ui knoflook ketoembar djintan djahe ketjap manis olie, uitje fijngesneden in fruit, boontjes erbij, knoflook persen, kruiden met djahe djintan en ketoembar, afmaken met btj ketjap, tomaatje ontvellen en in blokjes erbij, btj laten laten sudderen.. lekke rmet witte pandanrijst en bij kip
@oogjes, je bedoelt met veel verschillende groenten? Wij eten iedere dag een flinke hoeveelheid groenten erbij hoor. @miis, lekker hoor, ga ik eens proberen!!
eet je die dan "naturel" of doe je er ook iets leuks mee, qua kruiden enzo? En heb je misschien ook lekkere "aparte" groente gerechten (bittere groenten misschien)?
@oogjes Meestal erbij zoals mamavan5bengels ook doet, kousenband, salade, spitskool, gebakken boontjes....wat versta jij onder bittere groenten? Witlof en spruitjes dat kennen wij hier niet
Heeft iemand een goed recept voor Kip Madras? Die uit het pakje van een bekend merk vind ik niet zo lekker.
Antilliaanse (arubaanse) Kippensoep Een lekker gevulde maaltijdsoep, ook erg goed bij griep/verkoudheid! Kippenvleugels (doormidden gehakt) Ui gesnipperd Soepgroente Aardappelen en/of zoete aardappel (bataat) Bakbanaan (2) in dikke plakken Maiskolven vers of uit blik (toko) n 3-4 stukken gesneden Kippenbouillontablet of zakjes kippensoep (toko) Als je de tabletten gebruikt, ook vermicelli erbij doen Gele madam jeanet peper De gewenste hoeveelheid soep aanmaken met de zakjes of bouillontabletten. De gewassen kip, bakbanaan en blokken aardappel erbij wanneer het kookt. Na 10 minuten de ui, soepgroente, maiskolven en vermicelli toevoegen. Na 5 minuten de peper in zijn geheel mee laten koken, dus niet open snijden! Het is voor de aroma. Nog zo'n 10 minuten koken. Ik hou van pittig dus gooi de peper nog in mijn kom en laat die een klein beetje open knappen door er met een lepel op te drukken, direct eruit halen daarna! Evt met funchi eten.
Ik weet niet welke recepten jij bedoelt? Maar de bami was met kouseband, en soep van geitenvlees zit ook groente in, en verder had ik geloof ik nog een recept tumis van kouseband hier neergezet. En stoba van kip, ook met groente Maar veel recepten zoals bami, nasi, etc moet je zelf apart de groente bijmaken, en dat zijn vaak groente recepten apart.
Porchop ku sous di anasa Schouderkarbonades met saus van ananas Benodigdheden: 4 karbonades zout naar smaak 1 theelepel paprikapoeder 3 eetlepels boter 2 eetlepels meel witte/zwarte peper 1/2 theelepel gemberpoeder 2 eetlepels bruine basterdsuiker 100ml sinaasappelsap 1 blik ananasstukjes (400ml) plus sap 1/2 eetlepel sambal 1 sinaasappel Bereiding: Wrijf de karbonades in met zout en paprikapoeder. Smelt de boter in een koekenpan en schroei de karbonades dicht aan alle kanten. Haal de karbonades uit de pan en leg even apart op een bord Roer de meel, zout, de peper, gember en suiker in de overgebleven boter en roer totdat het glad is. Voeg sinaasappelsap en ananassap toe. Breng aan de kook, terwijl je constant roert. Voeg de sambal en de karbonades toe en laat 20 minuten zachtjes koken. Snijd de sinaasappel met schil en al in plakjes en leg bovenop de karbonades. Doe de deksel op de pan en laat nog eens ongeveer 15 minuten koken. Als het vlees klaar is, kun je de ananasstukjes erover verdelen. Dit met rijst eten.
Salada di tuna (tonijnsalade) Aardappelen (750 gram ong.) Pot rode bieten (die van de lidl werkt het beste) Potje doperwen Blikje mais Ui fijngesnipperd Zout Peper Mayonaise 2 blikken tonijn De aardappelen koken en laten afkoelen. De bieten erbij doen met de ui, zout en peper (evt 1 maggiblokje) en flink prakken met pureestamper. De doperwten, mais, blikken uitgelekte tonijn en een paar flinke lepels mayonaise er goed door roeren. Lekker bij bbq als bijgerecht of een feestje (wel mooi opmaken dan op een schaal)
Frankrijk, frans gerecht Garnalen Rijst Kruidenboter Peterselie Knoflook Stokbrood of ciabatta Rijst koken met wat zout, afgieten en verse peterselie erdoor. Even laten staan. Kruidenboter laten smelten. Garnalen bakken met knoflook. Rijsttoren maken op je bord Kruidenbotet eromheen gieten Garnalen op de rijst Ciabatta erbij om te dippen in de overgebleven boter
Een Taugé groentegerecht uit Indonesie, recept gekregen van ex sm. Soort van sajoer gerecht. Voor een grote pan heb je nodig: 4 speklappen paprikamix dus groen,geel,rood 1 prei 2 uien 2 a 3 teentjes knoflook 1 blok tahoe (liefst van de toko die is lekkerder) 400 gram taugé 4 eetlepels sambal oelek zout en peper naar smaak aromat op smaak brengen maggiblokje Verse laos van 2 cm 4 salamblaadjes (vergelijkbaar met laurier) water olie Snijd de speklappen in stukjes van 2 cm ongeveer. Dan in een braadpan olie heet laten worden en hierin uien fruiten en de geperste knoflook. Doe dan de gesneden speklappen er bij en de sambal, peper en zout en roer dit even goed door op hoog vuur. Daarna even laten koken op klein vuur. Ondertussen de paprika's in stukjes snijden en de prei in ringen snijden. Voeg deze daarna toe aan de speklappen en giet er wat kokend water bij, zodat de helft van de groente en het vlees onder water staat. Voeg de salamblaadjes, maggiblokje en de laos toe en laat dit zo gaar worden. De tahoe in blokjes snijden en deze frituren in zonnebloemolie, laagje olie in de pan is voldoende. Daarna tahoe blokjes laten uitlekken op keukenrolpapier. Dan doe je de tauge bij de groente en vlees en schep dit even goed om. En laat alles nog zo'n 5 minuten koken, want tauge moet beetgaar zijn. En als laatst schep je de tahoe er doorheen. En kun je het geheel als het nodig is, nog op smaak brengen met aromat. Dit eet je met rijst en eventueel met een vis gerecht. Ik maak er zelf ikan boemboe bali bij (vis klaargemaakt in een kruidenpasta) Ik neem dan altijd makreel, is erg lekker. Het recept volgt zo.
Gebakken spitskool Hele spitskool in hele fijne reepjes gesneden grote ui gesnipperd Knoflook Massala (ong 1 eetl) 1 eetlepel tomatenpuree Zout In een koekenpan op hoog vuur in olie de ui en knoflook fruiten. De massala ook even mee bakken met de tomatenpuree al roerend, 20 seconden. Klein betje water erbij doen. De spitskool erbij doen en laten slinken, als het heel droog is een scheutje water toevoegen en een minuutje of 5 max bakken, het moet lekker knapperig blijven. Zout naar smaak. Met rijst en kip eten of ipv kousenband bij de roti.
Heb nu al zin in je makreelgerecht!! Nog nooit zelfgemaakt iets met makreel maar wil dat dolgraag proberen zonder een afkeer van te krijgen.