Het 'exotisch' recepten topic.

Discussion in 'De lounge' started by mamavan5bengels, Aug 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ikan boemboe bali

Benogigdheden;

2 makrelen, kan gerookt zijn of vers. Voor de snelle versie is gerookt geschikt.
    1 a 2 uien
    2 a 3 teentjes knoflook
    5 kemirinootjes
    Gember vers 2 cm
    Stengel sereh
    4 salamblaadjes ( laurier soort)
    Ketjap manis
    maggiblokje
    4 eetlepels sambal oelek
    1 eetlepel tamarinde
    1 a 2 theelepels trassi
    3 theelepels kunyit
    water
    olie

Voor verse makreel heb je ook nodig:

pandanblad of aluminiumfolie
    Voor pandanblad heb je speciale houten prikkers nodig om het vast te zetten.

Ik neem vaak verse makreel, en dan is het een kwestie van alle kruiden een kuidenpasta te maken. Dat doe je als volgt;

Uien en geperste knoflook fruiten in olie, dan de sambal en fijngemalen kemirienootjes er bij doen en even goed blijven bakken en roeren. Dan blus je het af met ketjap en wat water, ongeveer 2 kopjes water is voldoende.

Vervolgens doe je de overige kruiden erbij, de tamarinde, sereh, loas, maggiblokje, salamblaadjes trassi en kunyit en laat dit zo even zo'n 20 minuten sudderen. De saus moet ingedikt zijn als het klaar, indien dit nog niet gebeurt is, laat je het langer sudderen. En zo nodig water toevoegen als het te droog wordt.

Als het klaar is laat je de kruidenpasta afkoelen. En maak je ondertussen goed de makrelen schoon, door ze te wassen en daarna in te wrijven met zout en citroensap.

Verwarm de oven alvast op 200 graden, want daar gaat de vis zometeen in.

Pak dan het pandanblad of de aluminiumfolie en leg de vis hier op. Smeer dan de vis goed in met de kruidenpasta (ook aan de binnenkant) Mag best een dikke laag zijn.

Wikkel dan in het blad of folie de vis en zet deze vast met prikkers. Uiteraard hoeft dat met de folie natuurlijk niet.

En laat de vis ongeveer een uur in de oven garen, in de kruidenpasta.

Neem je gerookte makreel, dan maak je die helemaal schoon, en smeer je deze ook met de kruidenpasta. Zo kun je het gelijk eten als de kruidenpasta klaar is.

Dit eet je met rijst en een groentegerecht.

2. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Je maakt hem bijna precies zoals mij, ik laat alleen de aardappelen weg. Mijn schoonzus maakt hem wel weer met aardappel, en sm weer zonder. Had laatst de salade van mijnn schoonzus geproefd, en dat was ook wel lekker. Dus next time gaat er ook aardappel bij. :D

3. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Nog nooit gemaakt, thanx voor het delen, lijkt mij ook erg lekker.

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Ik maak het idd ook wel eens zonder aardappel (en bietjes) en dan op een toastje.

5. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    @ mamadeluxe, je plaatste hier gister het spitskool recept. Ik heb weleens bakkeljauw met spitskool gegeten bij een surinamer, alleen weet de naam van het gerecht niet. Weet jij die toevallig? En heb je daar een recept van?

6. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

Sep 15, 2008
    2,803
    70
    48
    Female
    Vandaag ga ik de Surinaamse bami proberen met het kip gerecht uit de oven.
    Was net trouwens in de C1000 en bij de toko en daar vertelden ze dat de trassi van faja lobi niet meer te verkrijgen is.
    Blijkt niet meer gemaakt te worden?
    Ik heb nu maar een andere trassi meegenomen

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Vreemd? Ik heb het eergister nog gewoon bij de AH gekocht, schap stond gewoon nog vol.

8. Nenanena

Nenanena Actief lid

Jun 5, 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik was juist ook blij dat het gewoon bij de AH te verkrijgen was :) moet alleen straks nog opzoek naar Kouseband bij de Jumbo hier maar eens proberen. In ons dorpje kennen we dat natuurlijk niet :) hahahaha

Morgen ga ik het maken, maar vanavond natuurlijk in de marinade zetten. waarom moeten we de kip eigenlijk wassen met water en azijn? En vind het zo'n uitdaging zonder hoeveelheden hahaha alles op de gok.

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    @mamavan5bengels, ik weet het niet, vaak hebben zulke gerechten ook geen echte naam omdat je eigenlijk eindeloos kan varieren en iedereen hun eigen manier heeft van bepaalde gerechten klaarmaken. Zoals bij de gebakken spitskool, volgens sommige "hoort" dat met garnalen, ik heb het zo niet geleerd.
    Ook onze Tonijnsalade, sommige doenhet met of zonder aardappel dus, sommige noemen het bietjessalade en sommige roze salade.
    Kan je niet gewoon de bakkeljauw ontzouten en bij de spitskool bakken?
    Ik maak ook vaak dingen die ik ergens heb gegeten na op gevoel. Volgensmij doen de meeste mensen dat.

@nenanena, dat is met de meeste soulfood zo, koken met je soul (gevoel), succes!!

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Oh wacht...was het een gerecht met rijst (erdoor)? Ik ken nl wel een soort nasi achtig gerecht Bakkeljauw Moksi Alesi, dat is met rijst, cocosmelk enz, daar wordt vaak spitskool in gedaan.

11. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Heerlijk idd! En als je geen zin hebt in aardappels en bietjes, kan je het ook met macaroni maken.

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    oh echt? Nog nooit geprobeerd, zal het onthouden!!

Ik vind het fijne aan dit recept dat mijn kids never nooit op een andere manier bietjes zullen eten en tonijn zijn ze ook niet zo gek op. En toch zijn de dolllll op deze salade, door de kleur misschien?

13. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,675
    1,433
    113
    Hier toevallig iemand een lekker recept met sugarsnaps, zag ze vandaag in de winkel en daxht klinkt lekker haha, nu nog een passend recept ;)

14. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ow raar, ik heb vorige week nog gehaald, maar dan bij de jumbo.

15. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja dat dacht ik al, ik ga jouw recept van de spitskool doen, maar dan met bakkeljauw er doorheen.

@ nenanena, ja in de meeste culturen wordt vlees gewassen, omdat wij het dan schoner vinden. Zo weten we zeker dat alle viezigheid weg is.

16. mamavan5bengels

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Nee het was geen Moksi Alesi, dat gerecht ken ik wel. Het was echt alleen bakje met spitskool en bakkeljauw er doorheen.

17. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Heb een recept van mijn zus gekregen. Binnenkort maken. Als het smaakt zoals bij de Turk, zal ik hem delen.

18. Nenanena

Nenanena Actief lid

Jun 5, 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb de kip dus ook maar gewassen :) kan me ook voorstellen dat het door de azijn malser wordt, zuur breekt misschien enzymen af. Wie weet. Marinade en kip staat, zuurgoed ook. Hmm ben nu al trots, en dat met soul gemaakt! Goh kook normaal altijd simpel of met pakjes dus dit is heul uitgebreid voor mij.

19. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    verzinsel kip vandaag :

kipfilet
    paprikapoeder
    kaneel
    knoflookpoeder
    djintan
    peper
    zout

bakken, klein scheutje kokend water of wat af te sudderen en niet uit te drogen..daarna afmaken met btj ketjap manis, nou heeeerlijk hihi ik deed maar wat

20. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    echt alles klinkt heerlijk hier!

Share This Page