Ik hoop dat iemand ervaringen kan delen of advies heeft. Vriend en ik hebben allebei een hele grote familie en daarnaast hebben we nog veel vrienden en goede collegae. We waren van plan om gewoon kraamvisite te doen. Nu gingen we gisteren tellen hoeveek mensen we op visite verwachten en we komen uit op minimaal 125!!!! We zijn ons doodgeschrokken. Ik heb geen zin om een half jaar lang constant in de avonduren en weekenden rekening te houden met visite. Op een gegeven moment wil ik toch ook met vriend en baby alleen zijn. En de eerste twee weken zullen al vooral vol zitten met ouders, oma's, broers, zussen, beste vrienden. Een zaaltje huren vind ik te duur. Ik kan hier in de buurt ook alleen maar zaaltjes vinden waar je dan ook de drank en hapjes bij moet kopen (en je op 10 euro de man komt). Bovendien vind ik het dan wel een heeeeel groot feest. Nu zitten we te denken om het in 3x te doen (3x een zondagmiddag van 14.00 tot 17.00): 1x voor mijn familie, 1x voor familie van vriend en 1x voor collegae en vrienden. En wanneer mensen dan op het ene feest niet kunnen, dan kunnen ze aansluiten op een ander feest. Kunnen ze dan ook niet, dan is dat jammer. We doen alleen maar de oma's, ouders, broers, zussen en beste vrienden dubbelop (dus ook "normale" kraamvisite). Als we het in 3x doen kan het gewoon bij ons thuis (we hebben een vrij grote woonkamer en grote tuin met partytent dan). Wat denken jullie? Is 3x vieren de beste optie? Wat zal vermoeiender zijn: 3x groter feest of een lange periode kraamvisite? Zijn er dingen waar ik aan moet denken? Alvast bedankt!!!
tja scheelt misschien hoe je erin staat. Ik vond kraamvisite heerlijk. We zorgden dat er genoeg avonden tussen zaten waarop we niks hadden en 90% is met een uurtje weer weg. Dus om 8 uur de avond weer voor onszelf. Ik persoonlijk zou niet aan een kraamfeest moeten denken en zeker geen 3 keer haha. Maar ik denk dus dat het heel persoonlijk is. Mijn ervaring is ook dat veel mensen (die wat verder weg staan) toch wat langer wachten en dan is het toch ook niet per se kraamvisite, maar gewoon visite
Onze ervaring is dat het heel erg meevalt hoeveel mensen echt moeite doen om op kraamvisite te komen. Wij hadden ook behoorlijke getallen verwacht, maar uiteindelijk waren we bijna teleurgesteld over de weinig mensen die uiteindelijk op kraamvisite zijn geweest. Wellicht als we er een feestje van hadden gemaakt dat er meer mensen waren geweest, maar nu viel het ons echt heel erg tegen.
Bij onze eerste de verwachting dat niet iedereen zou komen ( 100 kaarten ongeveer verstuurd ) maar helaas/ gelukkig... fijn.. ze kwamen wel... en de kraamvisite heeft 6 maanden ( minstens ) geduurd. In 't begin vaak 3x per week visite... en dan clusterden we al... en later toch zeker 1x in de week visite... vond het pittig.. maar een kraamfeest vinden we zelf helemaal niks. Te onpersoonlijk... hier dus nog even goed bedenken over het hoe/ wat... zeker nu het voor ons de tweede wordt.
Wij hadden er ook veel verwacht. En eerlijk het viel vies tegen! Nog niet eens van de helf een kaartje terug. En de meeste ooms en tantes van mijn kant hebben dr nog niet eens gezien! Bij mans kant ook alleen maar omdat daar al de nodige verjaardagen geweest zijn.
Wij hebben zeker 125 mensen op bezoek gehad, verspreid over ong. 50 bezoeken in de periode oktober t/m januari. Niet erg handig als je ondertussen ook weer aan het werk moet. Bovendien is ook niet alle bezoek even leuk vond ik. Ook dat kost best veel volgens mij, maar omdat dat over een langere periode is merk je dat niet zo. Wel werd ik gek van die boodschappen elke keer. Denk dat een feest ook voor de visite net zo leuk is. Naaste vrienden en familie komen ook zo nog wel een keer om echt bij te kunnen kletsen. Nu we al een dochter hebben en ik het liefst medio september weer rustig wil gaan werken, doen wij een feest bij mijn ouders. Zij hebben een hele grote tuin. Iedereen die niet kan, kan evt later komen maar op t kaartje staat wel duidelijk dat die dag de borrel is. Lijkt me heerlijk, 1 keer druk, een keer twee kids uit t ritme en daarna weer lekker met zijn viertjes. Mensen zoals collegas, buurt en familie weten er nu al van. Regel wel een springkussen voor de kids en wat lekkere hapjes bij een cateraar. Zou het in jouw geval zeker in drie keer doen. Goed idee bij minder ruimte. Of je moet idd een familielid of vriend vinden die het leuk vindt als je t daar doet.
Ja, dat zal ook schelen. Door die grote familie is er binnen 2 maanden na de bevalling ook al wel ergens een verjaardag. Dus dan zien mensen de baby ook al en wie weet komen ze dan niet meer. Maar ik ben toch bang dat we echt veel mensen op visite gaan krijgen. In de berekening waar we uitkomen op 125 mensen zijn we al heel positief geweest (en er vanuit gegaan dat er heeeeel veel mensen niet de moeite nemen om te komen). Ik zie zo tegen de kraamvisite op. Ik twijfel echt over hoe ik het moet gaan doen.
@mary: daar zit ik inderdaad ook mee. Ik ben van rust en regelmaat. En elke keer bezoek, niet weg kunnen omdat je daar rekening mee moet houden, elke keer onrust voor de baby (of dat echt zo is weet ik niet, maar in de familie zitten ook veel drukke mensen), iedereen die vast wil houden....pfff. Bij zo'n kraamfeest mag gewoon niemand vasthouden, want daarvoor zijn er veel te veel mensen (en is het ook logisch). Wanneer ik kraamvisite doe verwachten mensen toch vast te mogen houden en dat zie ik niet bij iedereen zitten (maar ik kan ook heel moeilijk hard zijn). En er komt redelijk wat visite van verder weg, dus die wil ik dan ook niet na een klein uurtje eruit gooien.
Dat is ook mijn reden geweest. Dat vasthouden, kind weer wakker, darmkrampjes en bezoek die precies weet wat je dan moet doen. Niet fijn! Echt leuk is t ook niet voor jezelf om na de zoveelste slapeloze nacht weer boodschappen te moeten doen, opruimen, optutten etc.. De een gaat na een uurtje weg, de ander (vooral als ze pas na een paar maanden komen) blijft de hele avond. Soms leuk, soms irritant. Op t kraamfeest leg ik haar gewoon in de wagen. Als ze wakker is of voeding nodig heeft ga ik er vanuit dat de opas en omas met haar gaan pronken en zij ipv alle bezoek haar vasthouden.
@mary: inderdaad ja!! En ik ben super eigenwijs en wil alles zelf doen en zelf oplossen en ik word nu al moe van al het ongevraagde advies en alle bevallingsverhalen van anderen (en bij kraamvisite willen ze weten hoe je bevalling was om vervolgens te vertellen hoe die van hun was). Laat staan als mensen straks op visite komen. Misschien ben ik een te moeillijk persoon, haha.
Als je er tegen opziet, niet doen. Doe het dan lekker in 3 keer. Wij hebben niet eens veel visite gehad, maar wel verspreid over lange periode. Op het laatst heb je daar echt geen zin meer in. Wij wilde ook geen visite 's avonds. Daar was ik veel te moe voor en onze dochter was 's avonds ook erg gevoelig voor onrust. Doe wat je gevoel je ingeeft. De mensen zullen het heus wel begrijpen.
ik zou t liefst het in 1x doen.. inderdaad 1x kind uit ritme ipv tig avonden of 3x..tja zou ook kunnen..maar liefst 1x. Kan je niet minder mensen uitnodigen?
@mamachantal: de grootste groep (55 mensen) is de familie van mijn vriend en dat is een hele hechte surinaamse familie. Een deel uitnodigen en een deel niet geeft oorlog, . Van mijn familie verwacht ik al minder bezoek (ongeveer 30), ook omdat er veel verder weg wonen. De rest zijn vrienden, collegae en overig. Voor 1 keer vind ik het echt teveel mensen. Tenzij we een zaaltje huren, maar dat kost weer zoveel. En eigenlijk vind ik dat zonde (aangezien in voor dat geld zat leuke dingen voor de kleine man zou kunnen kopen). Als ik het 3x doe, dan is de keer met mijn familie het rustigste (zijn gewoon ook bijna allemaal rustige mensen). De andere 2x zal druk zijn. Het feest met de familie van vriend zou ik eerst doen, aangezien dat de drukste is (en dan hebben we dat gehad) en daar de meeste van in de buurt wonen (en hoe langer ik wacht, hoe meer kans dat er spontaan bezoek voor de deur staat). Eigenlijk vind ik kraamfeesten ook wat onpersoonlijk en we waren het ook niet van plan. Maar ik zie niet in hoe we het anders moeten regelen. Ik wil eigenlijk ook nog in de weekenden leuke dingen met vriend en baby doen en weer een normaal leventje leiden . Mensen zullen het wel minder leuk vinden denk ik (geen baby vasthouden, aandacht delen met nog 50 anderen....). Maar het is een afweging die we moeten maken: 3x drukte en wat minder persoonlijk of waarschijnlijk bijna een half jaar lang bezoekjes in de avonden en weekenden (aangezien bijna iedereen werkt).
Pfffff ik begin er niet aan bij de eerste maanden lang visite gehad. Vond het op een gegeven moment echt verschrikkelijk. En die beschuiten met muisjes ! Juk niemand kan dat eten zonder te knoeien ahahhaah Alleen Zeer naaste en de rest heeft pech !
als ik je verhaal zo hoor zou ik zeggen: kraamfeest! daarna zie je je meest close vrienden toch wel weer privé en kan je bijkletsen en je verhaal doen. desnoods maak je er een 'american party' van. dus dat iedereen iets lekkers meeneemt. zal bij de fam van je man geen probleem zijn!
Ik zou ook in 3 x doen... En dan opa/ oma's inzetten voor de catering en zelf met mijn kleine gaan zitten ! De echte mensen die close zijn kun je altijd nog op n avond uitnodigen, voor t persoonlijke contact toch?
wij hadden dit probleem ook, zeer veel kraambezoek. We hebben er ook erg over nagedacht, vooral omdat familie bij ons ook nog eens ver woont. Wij zijn lid van de carnavalsvereniging. Wat veel bezoek is. Wij hebben toen alleen een feestje gegeven voor deze groep, in een keer in ons huis ruim 50 man en nog kids. En dit scheelde enorm! Dus misschien kraamfeest voor bepaalde groep en de rest kraambezoek?
Ik zou het zeker in drie keer doen! Kraamviste is leuk...af en toe. Maar zeker niet als je continue mensen over de vloer hebt en mensen die nog afspraken willen maken etc. Vind het heel goed opgelost door drie middagen te organiseren. Iedereen een leuke dag, iedereen de kleine gezien en jij lekker de rest van de tijd genieten van je gezinnetje!