Besnijdenis op de Filipijnen... ik kan er echt niet bij

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door LeentjeWolkje, 12 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LeentjeWolkje

    LeentjeWolkje Actief lid

    22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    #1 LeentjeWolkje, 12 jul 2021
    Laatst bewerkt: 12 jul 2021
    Ik kwam deze foto tegen op een nieuwssite.

    Op de Filipijnen is het zogenaamde "besnijdenisseizoen" weer bezig.Twaalfjarige jongens worden dan in grote groepen besneden. Gewoon buiten, op een tafel, en zonder verdoving. Ze worden gewoon vastgehouden aan hun armen.

    Mijn moederhart breekt als ik dit zie... waarom blijven deze praktijken stand houden?

    Edit: foto weggehaald omdat er blijkbaar mensen niet tegen kunnen...
     
  2. Lievertjelief

    24 jul 2020
    95
    151
    33
    Vrouw
    Het probleem met dit soort praktijken is dat we er naar kijken met Westerse ogen.

    Wij zien hulpeloze 12-jarige jongetjes die zonder pijnstilling een besnijdenis moeten ondergaan.

    Maar zij zien dat zo niet. Voor hen is het een "eer". En uit medisch standpunt zelfs noodzakelijk.

    Toevallig weet ik er wat vanaf omdat een familielid van mij daar heeft gewerkt als verpleegster. Besnijdenis wordt er niet gedaan uit religieuze overtuiging maar als overgangsrite naar de volwassenheid. Toen ik er een opmerking over maakte dat dat toch niet meer van deze tijd was, kreeg ik als antwoord dat ze daar vanuit medisch oogpunt volledig achter stond. De hygiëne is er vaak slecht, op vele plekken is er geen stromend water, de gezondheidsvoorzieningen zijn bijna onbestaande. Meer dan de helft van de jongens heeft er terugkerende ontstekingen aan de voorhuid of kan de voorhuid gewoon niet verwijderen omwille van verklevingen. Zonder besnijdenis zouden ze er eigenlijk dus gewoon slechter aan toe zijn vrees ik...
     
    vrouwvan, Huismuisie, HappyRabbits en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.249
    113
    Waarom post je dit met foto in de Lounge?!

    jeetje zeg!
     
    Philou, Zuul, Paardenbloem en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Vreselijk.....:cry::|
     
  5. joylikesyou

    26 dec 2020
    14
    4
    3
    Vrouw
    Ja, het is vreselijk, ik vind het ook heel erg. Maar in sommige landen is het niet alleen een overgangsritueel or religieuze gebeurtenis, maar ook echt nodig.

    Een aantal jaren geleden zag ik een documentaire over besnijdenissen op tv en daar lieten ze zien hoe het er ergens in Centraal Afrika aan toeging. Die kerels waren toen een jaar of 17 denk ik, en er was een eerste "checkup" station vóór de eigenlijke besnijdenis. Meer dan de helft van die jongens had er fimosis, waarbij de voorhuid niet ver genoeg naar achter ging. Die werd in dat eerste station gewoon "gefikst" door de boel hard naar achter te trekken. :eek: Barbaarse toestanden maar zonder die besnijdenis zouden er dus heel veel jongens gewoon standaard problemen krijgen omwille van de gebrekkige hygiëne.

    Dat het in goed ontwikkelde landen wordt gedaan, dat vind ik een heel ander verhaal.
     
    Beausecret en Lies1611 vinden dit leuk.
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    En die jongens hebben zelf een keuze hierin? Ik vind dit onmenselijk en mishandeling zonder verdoving. Bah.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Mooi gezegd..
     
  8. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Maar waarom zo laat in hun leven? De meeste religies doen het eerder en dat is medisch gezien heel logisch. Dan heb je er ook veel minder last van.
    Ik vind het niet vreemd om dit in gebieden met gebrekkige hygiëne mogelijkheden te doen, als je heel eerlijk bent komt daar de religieuze geboden ook vandaan, maar ik vind het onlogisch om het op latere leeftijd te doen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.991
    18.696
    113
    Dit dacht ik dus ook. De enige situaties waarbij ik hoorde over besnijdenis op een latere leeftijd, was er iets medisch aan de hand of vanwege bekering tot een religie waarbij besnijdenis belangrijk is. En áltijd onder verdoving.
    Dat dit op zo'n leeftijd op de Filippijnen gebeurt had ik ook echt geen idee van, eerlijk gezegd.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik lees in de reactie van @Lievertjelief dat het niets met religie te maken heeft, maar met de overgang van kind naar volwassenheid. Dan doe je een besnijdenis niet al met twee jaar.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Maar ik vind het een vreemde rite van kind naar volwassenheid. Die zijn er natuurlijk wel meer en regelmatig nog veel schadelijker, maar ik vind het heel onlogisch om zoiets zo laat te doen, het te verpakken in overgangsrite terwijl er ook vooral medische/hygiëne zaken aan te grondslag liggen.
     
    suus1983 en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Maar dan is het argument dus niet langer hygiëne.
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Nee dat klopt. Wellicht dat het ritueel zwaarder weegt dan de hygiëne?
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Dat is ook zo, maar wie zijn wij om de rituelen uit dat land te bekritiseren. Kijk hoe wij op ons achterste benen staan als het gaat om zwarte Piet. De bemoeienis uit het buitenland wordt hier ook niet echt gewaardeerd. Is het allemaal goed, nee dat niet persee, maar een land moet er zelf aan toe zijn om te veranderen en dat niet opgelegd krijgen.
     
    GossipGirlxoxo, Beausecret, Sophy en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Philou

    Philou Fanatiek lid

    20 apr 2019
    1.762
    5.440
    113
    Ben ik de enige die zich afvraagt wat maakt dat jij altijd zulk soort topics opent:oops:?
     
    Paardenbloem, HappyRabbits, Mammaaa en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Lijkt mij meer een topic voor nieuws…
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.991
    18.696
    113
    Dit... Wij Nederlanders zijn vaak snel in het bekritiseren van buitenlandse gebruiken, terwijl we eigenlijk geen kritiek van buitenaf willen. Dat vind ik heel krom. Andere tradities worden ook vaak vanuit westerse visies bekeken, en vice versa, wat niet per se bijdraagt aan wederzijds begrip. In westerse landen staat het individu voorop bijvoorbeeld, en dat staat haaks op de traditie, waarden en normen in heel veel andere landen. Mijn schoonmoeder was dan ook heel verbaasd toen ze over bejaardentehuizen in Nederland hoorde. Haar zus is pas na een ziekbed van 3 jaar gestorven, terwijl ze 24 uur per dag werd verzorgd door familie. Veel Nederlanders zouden weer niet begrijpen dat je je baan opgeeft om voor je moeder te zorgen. Dit was slechts een voorbeeld maar wat ik ermee wil zeggen is dat het door je eigen culturele achtergrond soms moeilijk kan zijn om buitenlandse tradities echt te begrijpen.
     
  18. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Nou inderdaad. Heeft ook nogal een fascinatie voor bloot, menstruatie en seks. In het extreme zeg maar.
     
    Philou en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. Taartjes

    Taartjes Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.136
    412
    83
    Maar echt! Dacht dat ik de enige was die dit nogal opvallend vond. Echt élk onderwerp of reactie van haar gaat hierover.
     
    Philou, Paardenbloem, Mammaaa en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Klopt hoor, ook in Nederland zijn er vreemde riten of gewoontes waar we aan vast houden, helemaal waar. Ik zal de laatste zijn die in dit geval met opgeheven vingertje de locatie zal bestormen om dit te stoppen, maar dit soort dingen intrigeert me ook wel.
     
    Lynx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina