Het gaat tussen eten en slapen...

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door spruitjes, 1 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Het begint hier echt een ding te worden.
    Na het avondeten hebben we een gat van 20 minuten op te vullen voordat de jongste klaargemaakt word voor bed.
    Het liefst wil ik wat rust zodat de dames in alle vrede in slaap vallen.
    Maar.... tegenwoordig is het blijkbaar het ultieme moment om te gaan stoeien. En dus kwijken, en dus steeds wilder, en dus niet stoppen als de ander au zegt, en dus slaan en schoppen, en dus flinke ruzie. En een overspannen hond want man man wat maken meisjes herrie.
    Een lekker muziekje aan werkt niet want dan is het al vlug hakken hier...
    Een verhaaltje lezen werkt heel leuk tot het boek uit is. En dan vallen ze elkaar weer aan.
    Tv staat al aan tijdens het koken. En dat is al zo nodig ! Ik wil die niet weer aan hebben.

Hoe pakken jullie dit tijdstip aan ?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.650
    27.301
    113
    Vrouw
    Als t te erg is en de jongste huilt alleen en de oudste is chagrijnig, gaan ze in bad. Ja voor het eten. Hun humeur klaart er altijd van op. Dan maar in pyjama aan tafel.

Of we gooien ze beide achter een tablet als ze klaar zijn met de dag.

3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Hier soms even een ontspan momentje met de tablet en daarna douchen. Soms wil hij nog spelen, of hij moet nog wat opruimen of we doen een spelletje.

Kun je ze niet na het eten laten douchen en daarna nog iets rustigs doen? Een spelletje of boekje lezen?

4. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje mag tijdens het koken zijn telefoon/tablet.
    Meestal wilt hij meehelpen met koken, maar soms ontspant hij lekker met zijn telefoon en kijk hij YouTube Kids.

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Sowieso beiden iets anders laten doen als ze niet normaal kunnen doen als ze samen zijn…

na het eten de ene douchen en daarna de andere
    De ene even in de kamer spelen en de andere bij jullie

de ene aan de kleine tafel tekenen en de andere aan de grote tafel oid

6. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier ook stoeien. Zucht. het beste helpt als ik een rustige activiteit aanbied zoals een spelletje, klei, kleuren, voorlezen. Niet altijd puf voor zal ik eerlijk zeggen. Maar het helpt

7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Kleien, kleuren zijn ontspannende activiteiten. Wij doen altijd spelletjes na het eten. Mijn man ruimt af en ik doe met de kinderen aan tafel een spelletje (of andersom), mijn man sluit na het afruimen aan. We maken ook regelmatig een korte wandeling voor het slapen gaan.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier gaan ze vaak even op de trampoline. Ff uitrazen, de laatste energie eruit voor ze naar boven gaan.
    En als t echt drama is, gaan ze gewoon eerder onder de douche. Dan lezen we daarna wat langer een boekje.

9. MissXray

MissXray Niet meer actief

Heerlijk moment voor een avondklusje. Even op de step naar de glasbak bijvoorbeeld. Allemaal frisse neus, douchen en naar bed.

In de zomer zou ik zeggen lekker de tuin in op de trampoline.

10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hier maken ze zich klaar voor bed na het eten. Dan leest L nog even beneden terwijl ik lees met Z. Zo zijn ze uit elkaar :thumup:

11. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.714
    7.194
    113
    Vrouw
    Hier is het na het eten wel tijd voor tv aan, en ervoor dus in principe niet. Maar er zijn nog wel eens uitzonderingen.

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Later eten. Dat vind ik zo fijn, dat de jongste 2 meteen na het eten naar bed kunnen. Maar ze gaan nu beiden vaak pas half 8, en 7 uur eten vinden ze hier echt te laat. Het komt heel soms voor en dan weet ik weer hoe fijn ik dat vind.
    Soms gaat man met allevier stoeien na het eten, dan houdt hij het zelf in de hand hor druk ze worden, dat werkt ook wel. Of ik zet er 2 samen onder de douche of in bad (altijd de jongste samen met een broer of zus)
    Of ik zorg dat ik met 1 Of 2 een spelletje doe en dat de anderen iets anders doen, dan zijn ze even uit elkaar.

13. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.869
    5.142
    113
    Home
    Op de tablet als ik kook
    Of ik zet de meiden samen in bad
    Vandaag waren ze buiten aan het skeeleren tot het eten klaar was

14. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Voorlezen tot het bedtijd is ;) En daarna de vaat wegwerken.
    Of de ene ouder doet de vaat, de ander leest voor. Zo gaat het bij ons.

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Je oudste wordt 7. Tijd om mee te gaan helpen afruimen. Dan zijn ze "uit elkaar". Te vroeg om naar bed te gaan klinkt mij als een luxeprobleem :oops: de jongste is ook al 3,5, stuur die naar haar kamer om zichzelf te gaan omkleden, dat kost waarschijnlijk ook al wat langer dan wanneer jij het zou doen.

16. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.063
    4.317
    113
    Als ik vrij ben, kook ik alvast terwijl de kinderen 's middags slapen. Dan kunnen we lekker lang naar buiten 's middags en hoef ik alleen nog het eten op te warmen en evt de pasta of rijst te koken. Op een werkdag zet ik ze thuis even achter een filmpje met wat te drinken. Na het eten gaan ze direct in bad en daarna naar bed (niet iedere dag in bad trouwens). Nu de jongste wat later gaat, was eerst half 7 en nu 7 uur, eten we ook wat later.
    Ik eet meerdere keren per week alleen met m'n jongens en dan geef ik hen na het eten een toetje, terwijl ik alvast afruim.
    Als ik de jongste naar bed breng, moet m'n oudste gewoon even op de wc zitten met een boekje. Meestal is dat voor hem gelijk het moment om tot rust te komen. Daarna maak ik hem klaar voor de nacht.
    Geen idee of jij er iets aan hebt, maar hier werkt dit fijn.
    Mijn kinderen zijn 2 en 3 en het is echt soms zoeken naar wat werkt, want ze kunnen zó druk zijn.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Hier half militair regime:

Of je houd je rustig en gaat x/y/z doen en mag tot tijdstip x beneden blijven, of je gaat nu naar bed.

Dochter kiest dan toch maar voor de eerste optie. Ligt uiteindelijk vaak ff met een dekentje te kroelen met dr vader of leest een verhaaltje voor aan dr broertje (eigen versie van t verhaal) terwijl ik de boel afruim.

Soms kiest ze vrijwillig voor dr bed, ze kan klokkijken en weet dat ze vroeger gaat maar dan is ze moe en wil graag slapen.

spruitjes vindt dit leuk.
  18. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Is zo'n geval heb ik de keuze uit 2 opties;
    - ook half militair regime zoals hierboven. - uit elkaar halen. Een kind in bad doen.

Als ze zo op elkaar ingaan is dat voor mij het signaal dat hun emmertjes meer Dan vol zijn.
    Dan zijn ze moe, het ene kind wordt drukker, de andere rustiger. Dat botst hier weleens.

En ik zou Dan zelf letten in het vervolg op evt signalen eerder waaraan je merkt dat de emmertjes vollopen, om wat eerder in te kunnen grijpen.
    Lukt mij ook niet altijd hoor maar eerder ingrijpen geeft hier wel rustigere avonden:)

19. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Hier staat meestal de tv aan na het eten.
    Ze mogen als we gaan koken op de tablet/laptop een spelletje doen.

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier meestal de ervaring dat ze juist na het avondeten weer even wat gaan doen. Wij eten dus juist vaak op tijd, uiterlijk 17.30 zitten we aan tafel en na die tijd gaan ze gewoon nog even lekker spelen. Jongste heeft daar wel wat meer moeite mee, maar ook de oudste vind het gezellig om wat samen te doen, dus na het opruimen doen we vaak ook nog wel wat met elkaar. Of we verdelen het, 1 van ons met de oudste, de ander met de jongste. Jongste van 4 gaat om 19.00 naar boven en naar bed, als ze moet douchen om 18.45 en de oudste volgt dan daarna. Hij mag dan tot 19.45 nog even lezen.

Deel Deze Pagina