Nee, voor de overheid werken wij niet. We krijgen geen loon maar een vergoeding. Alles wat we verdienen gaat zuiver in onze zak! Wat op zich wel super is. Maar we hebben dan wel geen vakantiegeld ofzo. We krijgen wel een uitkering bij ziekte enzo. Van dat bedrag zorgen wij ook wel voor het eten van de kindjes.
Oei. Dan is t volgens mij beter geregeld in jullie land. Hier krijgen we geen ziekte uitkering ofzo. En moeten we dus ook nog belasting afdragen.
Ja, inderdaad. Als we ziek zijn of zwanger krijgen we via de 'ziekenbond' een uitkering. Ze zijn nu wel bezig om ons inkomen belastbaar te maken maar dan hebben we in de plaats wel een gewoon vast loon en alle voordelen zoals een ander beroep. Het is dubbel. Nu sta ik onder mijn man voor de belastingen waardoor hij meer verdiend omdat ik zogezegd niet werk, ik heb toch een mooi inkomen en een ziekte uitkering. Maar aan de andere kant, als ik verlof neem heb ik geen inkomen, zijn er kindjes ziek heb ik ook minder inkomen, .... Het heeft beiden zijn voor en nadelen. Voor jullie is het dan meer een bijverdienst qua inkomen of betaalt't wel goed?
Ik verdien 4.63 bruto per uur per kind. dus als ik 4 dagen in de week 8 uur per dag een kindje heb dan is dat 8x4=32 uur. en dan 32x4.63=148.16 euro. en dan gaat er nog zon 1/3 belasting vanaf. dus dan is het 148.16:3=49.38. Die 49.38 is dan voor de belasting en als je die dan x2 doet dan heb je je netto inkomen. 49.38x2=98.77 euro. Dus dan verdien je 98.77 euro per week.
ja dat wat hierboven staat is voor 4 dagen opvang van 1 kindje. dus als ik 2 kindjes 4 dagen opvang (van 8 uurtjes per dag) dan is dat het dubbele.
dat klopt dan wel idd alleen vang ik op het moment niet 5 dagen in de week 2 kindjes op. was maar een voorbeeld haha. verder valt het me dus op dat je als je ziek bent in België je dus wel ziektekosten krijgt. dat is hier dus niet.
Als ik het zo lees is het in Belgie beter geregeld dan hier. Wel interessant om te lezen hoe het in Belgie zit. Ik vind wel dat sommige hier hele dure gob`s hebben! Pfff wat een bedragen zag ik net. Jammer dat ze zo niet verder kunt lezen dan deze pagina, want nu moet ik het uit mijn hoofd doen. Zitten jullie alle dagen trouwens vol? Bij mij is de donderdag altijd erg rustig, ben nu aan het wachten op een kindje dat om 13:00 uur komt. Verder zijn alleen mijn eigen kinderen er. En ik heb op alle dagen een plekje omdat dochter bijna naar school gaat en zij dus bso-er wordt. Moet dus straks alle dagen naar school met alle kids! Doen jullie ook aan halen/brengen of niet?
Ja, als je een doktersbewijsje hebt krijg je een uitkering. Bij zelfgekozen verlofdagen krijg je niets... Ik heb hier nu 6 (met Tycho erbij) kindjes bij mij!!!
Ik krijg binnenkort 1 kindje die ik 2x per week naar de psz moet brengen. Maar die is op nog geen 100 meter afstand. Ik ben op dit moment nog aan het opstarten. Heb voorheen bij een gezin thuis gewerkt en nu ga ik kindjes opvangen bij mij thuis. Heb al enkele gesprekken gehad en er komt op de woensdag vanaf januari een meisje de hele dag en per 1 november 5 dagen in de week een meisje.
die ziektekosten is idd goed geregeld in belgie. Maar als je van die 18 euro per dag uitgaat, denk ik dat wij meer overhouden. Ik werk maar parttime als go, dus maar 2 dagen per week. Tijdelijk even 3 dagen. Ik heb nu een meisje van 3 dat binnenkort komt op maandag, dinsdag en donderdag. Daarna ga ik terug naar 2 dagen.
En Tycho is ook nog geen 4? Wij morgen er maar 5 onder de 4 hebben en 6 als je er een bso-er bij hebt. Miniemouse: ik heb dat ook eerst gedaan bij het gezin. Ik had 2 gezinnen voor 5 dagen toen. Dochter nam ik ook mee, maar toen ik zwanger was van zoon ben ik hier begonnen. Bijna 2 jaar dus.
bianca: leuk om te lezen hoe het allemaal in Belgie in zijn werk gaat! Wel fijn dat er een goede mogelijkheid is om betaald te krijgen wanneer je ziek bent.
Het was de bedoeling dat ik biij het gezin zou blijven werken. Zijn afspraken gemaakt omtrend lynn en sem maar helaas hebben ze zich er niet aan gehouden en ben ik een maand na mijn verlof per sms niet meer welkom geheten. Ben er goed ziek van geweest!
Dat is ook niet een bepaald nette manier van iemand afzeggen!! Yolanthe: er worden inderdaad soms erg hoge bem kosten gevraagd door gob. Terwijl dat echt niet nodig is!! En vaak heeft de go dan ook nog een laag uurloon!
Nee vond ik ook niet. Gewoon per sms kreeg ik eind augustus te lezen van (ff letterlijk wat erin stond): je bent bij deze niet meer welkom hier. Pppfff. Heb toen kei overstuur het gob gebeld. En die kozen dus de kant van de vraagouders omdat hun dus bem kosten betalen!! En bedankt! Daar heb je dan 2 jaar bij gewerkt. Alles voor de kinderen gedaan. Logeren bij ons als t moest, ik bij hun logeren (was toen 29 weken zwanger lag ik nog op een matrasje) en allemaal dingen meer om maar te hulp te kunnen zijn. Ben veel te goed voor ze geweest! Had veel en veel zakelijker moeten zijn. Maarja dat is achteraf.