Het geboorteplan

Discussion in 'Zwangerschap' started by WishfulDreaming, Apr 22, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

Jun 24, 2007
    1,643
    51
    48
    Female
    België
    strak plan!
    Anders volg ik jou plan ook gewoon op :)

2. Bubbles

Bubbles Actief lid

Oct 26, 2007
    259
    0
    0
    mijn vk zegt beter van niet. Met zo'n heel plan in je hoofd heb je eerder een gevoel van falen als het anders loopt en haar ervaring is dat het meestal anders loopt.... ik ben het daar mee eens

3. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    De een laat een bevalling op zich af komen en een ander wil zich er tot in de puntjes op voorbereiden.

Een bevallingsplan kan daar bij helpen. Tijdens een bevalling kan het natuurlijk heel anders lopen dan je verwachtte, maar er zijn ook dingen die je vantevoren alvast kunt bedenken. Als je dan een soort lijst hebt waar stapsgewijs op staat hoe je bepaalde zaken voor ogen hebt, kan dat een houvast zijn.

Het voorbeeld wat hier ook gelinkt staat is in mijn ogen een heel eisen-pakket, maar betreffende mama heeft al het nodige voor de kiezen gehad en wil nu niks aan het toeval overlaten. En dat is een eigen keuze die gerespecteerd moet worden.

Ik heb zelf nooit zo'n lijstje gehad, maar dat is ook omdat ik me thuis voelde in het ziekenhuis waar ik beval. Met Leo heb ik een soort van intake gehad over mijn wensen en mogelijkheden en dan werd daar rekening mee gehouden. Ook nu verwacht ik weer eenzelfde soort intake (en ook nu vraag ik of ze de buik niet wat strakker willen hechten, ca 500 cm2 strakker ;) )

Groetjes van Kiki

4. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

Jun 24, 2007
    1,643
    51
    48
    Female
    België
    Dit is wat ik allemaal neergeschreven heb.

Opmerkingen of suggesties altijd welkom! ;)

Voor de bevalling
    - Geen blaassonde plaatsen. Enkel wanneer hier echt noodzaak voor is.
    - Indien mogelijk: een lavement.

Tijdens de bevalling
    - Epidurale verdoving vanaf het moment dat het mogelijk is. Ompraten of uitstellen heeft geen zin.
    - Enkel inknippen wanneer hier noodzaak voor is.

Onmiddellijk na de geboorte
    - Vlak na de geboorte wordt de baby op mijn buik gelegd.
    - Partner mag de navelstreng doorknippen
    - Graag onmiddellijk na de geboorte enkel de zorgen toedienen aan de baby die echt noodzakelijk zijn.
    - Het bloed van de navelstreng mag gedoneerd worden aan de Leuvense Navelstrengbloedbank.
    - Partner mag aanwezig zijn bij de eerste onderzoeken en het aankleden van de baby

Na de bevalling
    - Baby wordt na de bevalling aangelegd voor borstvoeding.
    - Wanneer borstvoeding in eerste instantie niet lukt, een uurtje later opnieuw proberen en eventueel afkolven, niet bijvoeden!
    - Wanneer de epidurale verdoving uitgewerkt is, zelf een douche nemen.
    - Baby blijft continue bij mij op de kamer.

In geval van een keizersnede
    - Graag mijn man aanwezig bij de keizersnede en geboorte van de baby
    - Bij een volledige narcose wil ik uitdrukkelijk mijn man en baby in mijn aanwezigheid wanneer ik weer wakker wordt..

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Lijkt me een mooi houvast, ik hoop voor je dat het je goed bevalt!

succes,
    groetjes van kiki

6. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    poe hee je kan er maar op komen ......van sommige dingen weet ik het bestaan niet eens ....

7. mama33

mama33 Actief lid

Sep 11, 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    ik vind het klink klare onzin. Heb het toen bij babyboom gezien en vond het erg overdreven. Moest er zelfs een beetje om lachen. Ik hoop dat ik niemand hiermee kwets maar zo'n plan past totaal niet bij mij. Is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Als je voor de eerste keer bevalt hoe weet je dan dingen? Het loopt zoals het loopt. Ik zou bij de eerste niet weten wat ik zou moeten schrijven. Over doorknippen van de navelstreng en aanleggen, ja, maar dat kan je toch ook zeggen. Vind ik niet zo dramatisch om dat vast te leggen. En of je wel of geen pijnstilling wilt. Je weet dan nog niet eens hoe weeen voelen. Kan wel heel erg meevallen of tegenvallen dat je zelf al heel anders erover gaat denken als je midden in je weeen zit.

Ach, ben er denk ik te nuchter over maar weet wel hoe minder je je van te voren "druk" maakt hoe makkelijker alles verloopt. Laat het over je heen komen. Het gaat toch anders dan dat je je voorstelt.

Voor de meiden die wel zo'n plan maken. Ben benieuwd hoeveel er van terecht is gekomen? En dan bedoel ik de echt belangrijke dingen. Over pijnstilling bijvoorbeeld. Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

8. mama33

mama33 Actief lid

Sep 11, 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    Dit kan niet. Indien volledige narcose dan zal baby in couveuse liggen en dat is niet bij je op de kamer

Bovenstaande is niet om flauw te doen hoor maar om aan te geven dat sommige dingen gewoon niet kunnen. Dit is precies wat ik bedoel met dat je sommige dingen gewoon niet weet of als ze anders lopen je dingen die je hebt opgeschreven gewoon niet kunnen. Een aantal dingen heb je ook gewoon geen zeggenschap over. Bijvoorbeeld over dat inknippen. Dat doen ze echt niet zomaar hoor. Hoef je niet op te schrijven lijkt me.
    Ik zou je plan goed doorspreken met je gyn. en dan misschien sommige dingen wat aanpassen.

9. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

Jun 24, 2007
    685
    0
    0
    helemaal niet voorbereid op geen enkele manier en heb echt een droombevalling gehad zo wil ik er bij wijze van spreken nog wel 10 krijgen. Op zo'n moment komt het er toch niet van denk ik.

10. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik denk dat ik het gewoon maar ga doen zonder er over na te denken .......lijkt me een goed plan ....het enigste wat ik duidelijk wil hebben is dat ik geen infuus krijg ....(weet iemand of dat kan ?) het is al zeker dat ik in het zh ga bevallen maar zodra er een infuus naald in mijn hand wordt gepropt voel ik me echt niet fijn en ga vaak ook van mijn graatje ......en ik zou het fijn vinden als ze inscheuren proberen te voorkomen ...maar het lijkt mij dat ze daar wel op letten ....

oh ja en ik wil liever geen ruggenrpik ....als ik het niet zelf kan doen en ik moet een keizersnede mogen ze me onder zeil brengen ........nadeel is alleen dat ik dan wel een infuus moet ..... ;)

voor de rest maakt het me niks uit .....we gaan er gewoon voor

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    het geboorte plan wat ik hier lees is toc gewwon de hele standaard proceduren in ieder ziekenhuis.
    Waarom dat allemaal nog eens op papier zetten?

Share This Page