Absoluut onwenselijk dit. Ik vind het eigenlijk echt heel sneu dit. Geslacht zegt echt helemaal niks over wat voor kind je krijgt. Vrouwen die graag een dochter willen om naar balletles te gaan en mannen die met een zoon willen voetballen moeten dat droombeeld gewoon opzij leren zetten. Onvoorwaardelijke liefde, en niet 'zolang je bent zoals ik leuk vind'. Ik vind dat we echt heel ver weg moeten blijven van dit soort maakbaarheid.
Het lastige is dat tot redelijk kort geleden (en nu ook in meer religieuze kringen) exact dit het algemene oordeel was over de anticonceptie en kunstmatige bevruchtingen. Allemaal kunstmatige ingrepen tegen hetgeen het natuur (of de God) het heeft bepaald. Medische prenatale onderzoeken en selectieve abortussen waren de volgende stap in de 'maakbaarheid' van het reproductieproces. Dit proces zal gewoon verder doorontwikkelen. Genderselectie is nu nog relatief nieuw. Ik verwacht over een jaar of 20 hier meer geaccepteerd. Daarna komt de prenatale selectie van overige gewenste kenmerken van het kind.
Buiten religie om is onderdeel van het leven teleurstelling, in welke vorm dan ook. Dat dat nu steeds meer weggenomen wordt omdat we denken dat de mens invloed heeft op de natuur gaat buiten proporties. Buiten dat is het een hele logische stap. De mens ontwikkeld zich steeds meer, dat is uiteindelijk het hoogste streven hier op aarde. Evolutie. Mja ik denk dat het uiteindelijk leidt tot nog meer teleurstelling. Er bestaat namelijk geen perfectie zonder imperfectie.. maar nu wordik wel heel filosofisch.
Absoluut onwenselijk. Er zijn zoveel meer factoren die dan eerder van tevoren bepaald zouden moeten worden. En ook alleen maar om een kind een gelukkiger of gemakkelijker leven te geven, en niet omdat de ouders iets 'liever' wel of niet willen. Alleen in een situatie waarin een ernstige erfelijke ziekte oid met zekerheid of grote kans zou worden doorgegeven aan het ene geslacht, maar niet aan het andere geslacht. Dan vind ik het ethisch verantwoord. Maar ook alleen dan. Maar ik snap ook niet waarom mensen perse zo vroeg mogelijk het geslacht van hun kind willen weten en geld uitgeven aan allerlei pretecho's en bijna nog mensen willen aanklagen als het geslacht niet blijkt te kloppen. Hoe belangrijk is het zeg. Wacht gewoon tot 20 weken en wees vooral blij dat je een gezond kind verwacht.
Ik vind het ook wel zorgelijk dat kinderen zich zo steeds meer moeten aanpassen aan de wensen van de ouders. Voor de geboorte al. Terwijl een belangrijke onderdeel van het ouderschap juist ook is dat je je eigen behoeften (tijdelijk) leert parkeren om aan de behoeften van je kind te voldoen. En dan heb ik het niet over vruchtbaarheidsbehandelingen of een ernstige ziekte uitsluiten, maar een luxe'probleem' als geslacht.
Ik snap dat sowieso niet. Kijk ik kan me voorstellen dat als je 3jongens hebt en weer zwanger bent dat je dan ergens stiekem hoopt op een meisje. Maar dan nog.. ik heb nooit gehoopt op een bepaald geslacht en wist van te voren sowieso niet wat ik kreeg.
Je mag blij en dankbaar zijn als je een kindje mag krijgen.. vind het echt niet oké om zelf het geslacht te bepalen. Je kunt het proberen met seks, aantal dagen voor de eisprong een meisje, op dag van eisprong een jongen.. Maar wie wilt dit? Wie doet dit? Voorkeur kun je altijd hebben. Maar wees blij met wat je krijgt, of het nu een jongen is of meisje....
Kiezen tussen twee kwaden in sommige gevallen. Ik ken bijvoorbeeld een opa/collega die echt alleen maar aandacht heeft voor zijn kleindochter. Hij doet van alles met haar. Daarbij heeft hij ook nog 3 kleinzoons, daar doet hij heel weinig mee. Nee, die kleindochter is de langverwachte dochter die ze nooit gekregen hebben (maar wel 2 zoons, waar hij overigens een goede vader voor is geweest). Zo heeft een nicht van mij een ex die alleen maar leuke dingen doet met hun dochter, die 3 zoons die ze samen hebben, die ziet hij nauwelijks nog. Ook ken ik diverse mannen die als derde zoon door hun moeder in jurkjes werden gekleed, totdat daar eindelijk het langverwachte zusje was. Dus ik ben niet enthousiast over gender selectie, maar ik vraag me af of de wereld slechter was geweest in bovenstaande gevallen als de ouders (eerder) specifiek voor een dochter hadden kunnen kiezen.
Dit wilde ik ook typen. Wat maakt dat ze persé een jongen of meisje willen. Blijkbaar hebben ze daar een bepaald beeld bij. Dat ik het ethisch niet vind kunnen is 1 ding maar de verwachtingen naar zo'n kind zullen enorm zijn en dat vind ik het ergste. Je hebt immers zoveel moeite gedaan en geld betaald voor je juiste plaatje, dan moet hij/zij hier natuurlijk wel aan voldoen.
Lelijke bos bloemen Wauw Ik kan er eigenlijk alleen maar verdrietig van worden als IVF'er. IVF is een loodzwaar traject, wat vreselijk veel vraagt van je lichaam en geest. Vrouwen die dit ook hebben moeten doorstaan weten waar ik het over heb. Vind het pijnlijk om te lezen dat mensen dit ondergaan puur en alleen om het geslacht van hun dromen te krijgen. Bah. Diep en dieptriest. En wat doen ze met die kostbare embryootjes die niét het gewenste geslacht zijn? Worden die gewoon zonder pardon weggegooid puur om het feit dat er later een piemeltje aan groeit of wat? Dank god op je blote knieën dat je gewoon spontaan zwanger kan worden zonder alle poespas.
We zijn al mijlen ver in de beinvloeding van de natuur en de evolutie. Het is al lang niet meer zo dat alleen de sterkste genen zich kunnen voortplanten en dat enkel de sterksten de kindertijd overleven. Onze medische wetenschap heeft dit allang doorbroken. Toekomstige selecties door de mens zijn de volgende stap. Dat kan zelfs misschien de evolutie een stap terug zetten, wie weet.
Maar weet je wat ik zo achterlijk vind? Het is ook de norm om een jongen en een meid te krijgen lijkt wel. Elke keer als ik vertelde dat ik in verwachting was van mijn 2de zoon, kreeg ik reacties als 'ohhhh...' en 'ben je wel blij? Had je niet liever een meisje gehad? Etc. Joh. Al kreeg ik 10 zoons. PRIMA TOCH!!!!!
Ik denk dat din zo'n situatie mensen mensen meer gebat zijn bij professionele hulp dan bij genderselectie
Ik ben voor alle vormen van selectie als die het kind ten goede komen. Dus PGD of geslachtsselectie bij genderspecifieke aandoeningen, yes. Maar zodra het is uit “mode” of hoe je dat ook moet noemen ben ik hier volledig tegen. Zoals iemand eerder al zegt, de druk op zo’n kind is al voor de geboorte enorm. Als je kiest voor een meisje heb je ook verwachtingen van een meisje. Wat als zo’n meisje niet voldoet aan jou ideaalbeeld? Nee, echt helemaal fout...
Die hulp zullen ze alleen zoeken als ze van zichzelf vinden dat hun voorkeur een psychisch probleem is. In al mijn voorbeelden realiseren de betrokkenen zich dat niet. Daarmee ben ik beslist niet voor genderselectie. Ik wil alleen maar aangeven dat lang niet alle ouders uiteindelijk ook even blij zijn met het andere geslacht. En dat komt dan vooral bij het kind terecht.
Ik vind het walgelijk. Waarom kunnen wij mensen niet gewoon accepteren dat sommige dingen voor ons bepaald worden? Dat we ons ideaal/wens niet op voorhand kunnen verkrijgen. Allemachtig het gaat om een baby. Een levend wezen. Welk geslacht dan ook, zou het altijd welkom moeten zijn. En ja je mag best even teleurgesteld zijn als dit anders uitvalt dan wat je hoopt of had gedacht. Maar dat is het leven. Get over it. Er zijn tal van kinderen die te maken hebben met ernstige levensbedreigende ziektes. En wij gaan ons druk maken of we het geslacht kunnen kiezen van te voren. Bah!
Nope, kan er niks mee.... Het is en blijft de natuur. Ik vind het helemaal prima dat het ziekenhuis kan helpen in gevallen waar het niet of moeilijk gaat. Maar het geslacht kiezen vind ik echt een overbodige luxe! Totaal niet nodig.. (hier moeder van een dochter van 6 die enorm van is van Pokemon en het liefste bouwt met Lego etc + een zoon van bijna 8 met een verstandelijke beperking! O, en DOLgelukkig met beide!!)
Toch bijzonder om te lezen dat dit te ver gaat en tegen de natuur in. Maar mensen " helpen " die zelf niet zwanger kunnen worden wordt wel als ok gezien. Wat is het verschil? Ik ben wel benieuwd waarom het 1 niet etisch is en het andere wel. Dit staat trouwens los van wat ik ervan vind.
Het 1 is het genezen van een ziekte/stoornis/afwijking/mankement/hoejehetwilnoemen Het andere is het voor je eigen lol vooraf vastleggen van eigenschappen van een kind. Ik heb een beetje moeite de overeenkomst tussen deze 2 te zien.... een beetje als een bril krijgen vergelijken met je eigen oogkleur bepalen... buiten dat het beide met ogen te maken heeft, houden de overeenkomsten wel op...