Buik tussen borst en navel keihard

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Druif2008, 16 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif2008

Druif2008 Actief lid

16 aug 2008
    287
    1
    0
    Ik ben nu 10 weken zwanger en in verband met een spastische darm (had ik al voor de zwangerschap) die mijn darmen nu helemaal stil heeft gelegd zie ik er al aardig "opgeblazen" uit.
    Nu voel ik af en toe (sinds week 6) dat een soort spierpijn in mijn bovenbuik (dus boven de navel tot aan het middenrif). Ik voel het met name als ik me uit moet rekken door bijvoorbeeld iets te pakken van een hoge plank. Ik heb er niet zo'n aandacht aanbesteedt omdat het me verder niet stoort.
    Nu echter deed mijn vriend net zijn handen om dat gedeelte van mijn lichaam en schrok. Het was (en is het nog steeds) namelijk keihard.
    Het is nog veel te vroeg voor harde buiken (daarnaast voel je dat geloof ik ook meer in de onderbuik, want het kindje zit nog heel laag) maar wat denken jullie wat het dan is.
    Ik heb al gegoogled maar kan niet echt iets vinden. Het zal toch geen kwaad kunnen?

2. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ook ik heb veel last van zo'n harde buik bovenin gehad en denk dat het vooral m'n darmen zijn...ik ben nu 24 weken, het gaat allemaal heel goed en ook na een testje waar gekeken werd naar de baarmoedermond was alles ok en niets duidt erop dat het een vroeggeboorte wordt, dus denk dat het niet echt kwaad kan hoor! maar voor de zekerheid ff VK of arts bellen..

moet zeggen dat ik nu met zwangerschapsyoga begonnen ben en voelt al stukken beter!!een tip misschien??

3. Ik heb het momenteel ook nogal!
    Heb mijn vriend ook al wel 10 keer laten voelen hoe hard het nu weer aanvoelde. Vaak 's avonds, volgens mij ook nog zeker zo erg als ik veel gegeten heb.
    Het is al wel vanaf een week of 2 geleden.
    Ik heb verder normaal niet echt darmproblemen. Kan alleen niet zeggen dat ik met m'n vorige zwangerschap ook zo'n opgeblazen harde 'bovenbuik' had.

Ik denk zelf dat het toch met darmen te maken heeft, maar ik zal het dinsdag eens vragen, dan mag ik weer naar de VK.

4. Skyizthelimit

Skyizthelimit Bekend lid

11 okt 2006
    590
    0
    0
    Pedagogisch medewerker
    Teteringen
    Ik vermoed dat het je darmen en hormonen zijn die de buik zo opzetten en hard maken.
    Ik heb hetzelfde en al vanaf week 4. Bij mij was het de eerste paar weken heel erg maar dat kwam vooral door de IVFhormonen en de zwangerschapshormonen samen die mijn lijf op hol lieten slaan zeg maar.
    Het is iets verminderd maar heb een pens alsof ik al 6 maanden zwanger ben ofzo. En ook heel hoog al. Terwijl het babybuikje helemaal onderaan m'n schaambeen nog schattig klein is.
    Ik heb ook een spastische darm en heb al vanaf kindsaf darmproblemen en soms opgezette buiken. Het zal er bij horen, ik heb het al meerdere malen vermeld bij de gyn maar er werd nooit gezegd dat het iets serieus is.
    Maar als je het niet vertrouwt altijd zeggen tegen de gyn of vk!

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.817
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ook hier prikkelbare darmen. Ik was de eerste weken heel blij, want ineens werkte de hele handel zo regelmatig dat ik er de klok op gelijk kon zetten. Helaas is dat weer over en heb ik veel last van opgeblazen gevoel en onregelmatige (en keiharde) stoelgang.

Ik heb van de vk het advies gekregen helemaal niks meer te eten van 'wit meel'. Ik eet in de regel bruin brood, maar soms gaat een tosti van de bakker of een krentenbolletje er ook wel in. Helaas kan nu één witte boterham de hele handel 'platgooien'. Dit geldt niet alleen voor wit brood, maar ook 'witte koekjes' en gewone beschuit. Ook dingen die er hier met smaak ingaan.

Verder ben ik maar weer een tijdje Activia gaan gebruiken. Ik heb vaker periodes dat ik het gebruik, als ik een weekje slecht gegeten heb. Maar of het echt helpt? Zodra ik denk "Ik zal maar weer eens Activia gaan gebruiken." ben ik meestal ook al zover dat ik meer vezels eet en meer water drink. Geen idee of die yoghurt dus ook wat doet of dat het alleen te maken heeft met het gezonder eten en drinken.

Anyway:
    - geen wit brood, witte koekjes en beschuit
    - wel extra veel vezels (brinta doet het hier altijd goed, maar natuurlijk ook volkoren producten en groenten)
    - veel (water) drinken
    - de ochtend starten met een half glas lauw water. Laatst las ik dat iemand naast lauw water ook 2 kiwi's at. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook wel helpt.

6. Druif2008

Druif2008 Actief lid

16 aug 2008
    287
    1
    0
    Dank voor jullie reacties en tips.
    Ik maak me maar niet te veel zorgen want het zal idd mijn PDS wel zijn. Al voor mijn zwangerschap was mijn buik vaak opgeblazen maar ik heb net als bij skyizthelimit een "hoge buik" waardoor ik al een maand of 4 zwanger lijk. Daar waar de kleine echt zit, zie je nog niks.

Tupp wellicht kun je met je dokter of gynacoloog eens overleggen over "hulp". Die dingen die jij noemt ben ik sowieso al aan gebonden vanwege mijn PDS maar ik slikte altijd al Legendal (een hogere dosis van lactulose, wordt volledig vergoed door je zorgverzekering). Dit is sinds de zwangerschap niet meer voldoende dus nu slik ik er 's avonds Transipeg bij (ik was namelijk 16 dagen niet naar de wc geweest dus er moest wel een andere dosering komen ;)).
    Het is me verzekerd dat deze oploszakjes geen schade kunnen berokkenen aan de kleine.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.817
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bedankt voor de tip Druif! Ik heb een paar jaar geleden zakjes met oplos-spul gehad dat de huisarts had voorgeschreven. Ik weet niet of dat hetzelfde was, maar het zal er in ieder geval wel op lijken.
    Tegenwoordig kan ik het (los van de zwangerschap) wel redelijk onder controle houden door goed op mijn voeding te letten. Eén dagje zondigen kan wel een keer, maar meerdere dagen in één week slecht eten = pijn. Aan de ene kant vervelend. Aan de andere kant... zo word ik wel gedwongen (vrijwel altijd) gezond te eten en dat is natuurlijk niet alleen voor mijn darmen goed. Zolang het zo gaat, probeer ik het zonder medicijnen te doen.

Deel Deze Pagina