Hee meiden, Mijn dochter is morgen 11 weken. Ik ben volledig overgestapt op kunstvoeding, ze krijgt sinds een week dus nog alleen maar kv. Nu vraag ik mij af of ik het zo goed doe. Ze komt nog (Exact! ) om de drie uur en vaak geef ik haar zo een 100 of 130 per keer (90/120 cc water met 3/4 schepjes) Nu is mijn vraag: krijgt ze niet teveel of juist te weinig voeding binnen? Ik denk dat ze nu zo'n 6 kilo weegt. Zouden jullie het anders aanpakken ?
Per 24 uur moet ze gemiddeld 150 cc klaargemaakte voeding per 24 uur en mag ze maximaal 180 cc klaargemaakte voeding per 24 uur. Dus je moet eigenlijk even weten wat ze nu weegt.
????? Bovenstaande volg ik niet helemaal Het rekensommetje is 150 cc per kilo per 24 uur. Dus bij zes kilo mag ze verdeeld over 24 uur 900 cc. Als ze ieder drie uur komt zit je op acht voedingen. Dus 900/8 = ongeveer 110-115
Mijn dochter is nu ruim 9 weken en krijgt 5x 150/5. Ze weegt 4510. Als ik jou was zou ik de flessen gaan verhogen. En beginnen met 150/5. Dan zit er misschien ook meer tijd tussen de flessen. Succes!
waarom? nou heb ik totaal geen verstand van kv, dus misschien mis ik iets, maar waarom zou je een kind dat zelf een prachtig ritme heeft ontwikkeld, minder voedingsmomenten aan willen smeren? Baby's willen van nature vaker kleinere hoeveelheden drinken dan "de maatschappij", de kv-industrie en het CB ons willen laten geloven, dus ik persoonlijk zou zeggen: volg je baby en geef lekker 8x 90/3 of 120/4.
+1 Helemaal omdat je het volgens het kv rekensommetje ook precies goed doet. Want 90 +3 is ongeveer 110. Keurig dus!
Dankjulliewel voor de reacties en de hulp! Vandaag heb ik het als volgt gedaan: 06:30 uur 100 cc water en 3 schepjes 09:30 uur 120 cc en 4 schepjes 12:30 uur 100 cc en 3 schepjes 15:30 uur 120 cc en 4 schepjes 18:30 uur 120 cc en 4 schepjes en dan waarschijnlijk 21:30 weer 120 cc en 4 schepjes Maar aan de ene kant vind ik wel dat jij gelijk hebt GFH en de andere kant heeft Fafa ook weer gelijk. Ik ga toch wel proberen om morgen wat meer te geven zoals GFH zegt.. om te kijken of ze er dan wat langer op teert omdat ze zo een klein maagje hebben en ze maar honger blijft hebben bij 90/3 (daarom doe ik al wat meer water).
Ik zie het nut trouwens niet in van extra verdunde melk geven? Ik zou gewoon het aantal voorgeschreven schepjes met bijbehorend water geven. Dus 90 + 3 of 120 + 4 of 150 +5. Anders krijgt ze inderdaad honger. Of teveel vocht binnen, maar te weinig voeding. Dus gewone hoeveelheden. En of je dan 8 kleinere flesjes geeft verdeeld over 24 uur of bijvoorbeeld 6 grotere, is aan jou en je kindje. Maar ik zou niet gaan verdunnen.
Volg je kindje. Fles leeg geen honger meer? Prima. Wel honger nog? Dan geef je wat meer. Meer geven om meer tijd tussen de flessen te laten....voor wie zou je dat moeten doen...niet voor baby in ieder geval want die vind het zo blijkbaar prima!Verdunnen lijkt me ook niet nodig. Volgens mij doe je het toch goed zo?
Ik zou inderdaad je kindje volgen. Kindjes geven goed aan hoeveel ze willen drinken. Wat je nu geeft is gewoon prima. Ik zou niet gaan verdunnen (eventueel alleen als ie last van obstipatie heeft). Wat je wel kan doen is, als alle flessen leeg gaan, eens een schepje en 30 ml water verhogen. Kijken wat er dan gebeurt. Kan dat er dan een fles afvalt. Kan ook dat je kindje het niet opdrinkt. Op die manier verschuiven ze vaak zelf hun aantal voedingen wel. Tenminste zo is het hier heel eenvoudig en vanzelf gegaan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen 8 voedingen per dag zou willen geven.. je hebt meer te doen. Het gaat er omdat je ongeveer 150-180 ml per kg lichaamsgewicht kunt geven. Om dan een idee te krijgen van hoeveel je in de fles kunt doen deel je het door het aantal voedingen wat je wilt geven. Wij gaven op die leeftijd 5 voedingen (geen nachtvoeding). 8:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 - 23:00 (ongeveer. En zoals je ziet max 4 uur) Met een nachtvoeding zou ik uitgaan van 5 volwaardige voedingen en 1 kleinere
Volg je kind gewoon. 8 voedingen is heel normaal, zeker voor een bv kind. Ze moet ook wennen aan kv, dat valt heel anders op de maag. Ik zou het nu even aankijken en geven wat ze wil, en je zal stilaan een ander ritme ontdekken waarin ze er meer tijd tussen zal laten.