Ervaringen met het gebruik van puffertjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Paarse80, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Vandaag heeft mijn zoontje 2 soorten puffertjes gekregen. Ventolin en Fluxotide (zoiets?). Mijn HA vertelde dat ik hem niet moet dwingen, maar spelenderwijs hiermee om moet gaan. Nou vandaag 4x gepuft, maar geen succes. Hij wilt het kapje, wat over zijn neus en mond gaat, opeten. Tja dan wordt het puffen wel lastig. Ik hoop dat hij het snel doorkirjgt, want dat hoesten is zo zielig.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ja dus gewoon onder dwang dan maar. Dat ging hier ook zo. Ze zeiden ook gewoon ermee laten spelen maar hoe dan ook, ze vinden het gewoon niet fijn die toeter op hun neus. Dus in de houtgreep en snel een pufje geven. Moet zeggen dat ze er wel snel aan wennen hoor.

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    pfff enorm lastig....hier werd dat ding meteen weg geduwd....

Maar op een gegeven moment kreeg ze door dat het hielp en ging het makkelijker...

over dat spelenderwijs...ik liet dat ding gewoon tussen haar speelgoed liggen en dan af en toe...deed ik net als een toeter over haar neusje enz.... Ik deed het zelf ook..en dan heel overdreven snuiven enz...lol alom dus...

Ook kreeg ze van mij een koekje of stukkie kaas als ze het iets langer als 2 tellen op haar gezichtje had gehad....hihi ik weet omkoperij..maar op een gegeven moment had ik dat niet meer nodig en was het goed zoo!! enz ook genoeg voor haar....(net een hondje........) whahahaha

Succes ermee! hoesten is idd heel zielig he.

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ghehehe dat was hier in het begin ook zo...want het hoesten was gewoon te erg om de puf niet te gebruiken..toen het wat beter ging ben ik dat spelenderwijs in gaan voeren enz...dat werkte dan wel omdat ze niet meer zo benauwd was....maar houtgreep...met zijn 2en soms!! :(

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Dus toch in de houdgreep... lastig hoor. Is geloof ik niet helemaal mijn stijl, maar ja soms is het natuurlijk nodig.

Mijn HA vertelde dat als ik het onder dwang zou doen er een angst ontwikkeld kan worden. Ik werk met getraumatiseerde jongeren, dus ben voorzichtig ;).

6. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi hoi,

Wij hebben ook een puffer voor onze kleine jongen. Hij was rond de 5 maanden toen we de puffer voor het eerst hadden gebruikt.
    In het begin moesten wij hem toch ook voorzichtig, maar stevig beet houden. Nu lijkt hij door te hebben dat het hem helpt, en blijft hij rustig liggen (tot hij het zat wordt ;).

Het punt is dat je inderdaad voorzichting moet zijn, maar tegelijkertijd moet je kindje toch de medicatie krijgen. Na afloop krijgt hij een flinke knuffel en dan is hij het ook weer zo vergeten. :)

7. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Hier gebruik ik voor mijn zoontje ook een pufje, salbomatol en fluxitode.
    Mijn zoontje vind het geweldig haha Ik maak er ook altijd een spelletje van en ga gekke bekken trekken en gek doen! ook tel ik hardop tot 10. Hier gelukkig nooit een strijd dus!

8. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Hier ook al ruim een jaar de puffer in huis. Eerst ook in de houdgreep, maar nu zit het gewoon in zn systeem. Liedje erbij zingen helpt ook.

9. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier kort een puf gebruikt ook rond de 7 mnd.
    Wij deden het in het begin met zijn 2en: één het gezichtje recht houden en de armpjes 'tegen houden'en de andere deed"'toet-toet'toeeoooet'het ding op haar neus.
    En dat vond ze best grappig!

Mijn advies: met zijn 2tjes doen!

10. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Hier bij beide kindjes pufjes moeten gebruiken. Bij de jongste maar kort, maar bij de oudste bijna twee jaar. In het begin was het net of we d'r echt wat aandeden. Zooooo zielig. Maar inderdaad ook met z'n tweeen gedaan wanneer mogelijk. Één hield de puf en d'r voorhoofd vast, de ander de armen en benen. Anders lukte het meest niet. Ik deed echt altijd hardop tot vijf tellen. Als ze 5 keer had ingeademd was het klaar. Dit wist ze op den duur ook en toen was het goed. Als ik niet telde pikte ze het nog steeds niet. Succes ermee! Het kan zooooveel verlichting brengen. Dat is dan wel weer heel fijn.

11. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij tellen ook hardop en echt een spel. Anders moet je vragen naar de airchamber (meen dat het zo heet) is veel fijner dan de babyhaler. Succes

12. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook met 5 maanden aan de pufjes: 2x Ventolin met 1 minuut er tussen en dan na 5 min. de Qvar. Nou, mooi dat dat onder dwang ging hoor :D. Wel met het zingen van "op een grote paddestoel": na afloop van het liedje was de puf ook klaar. En na een paar keer onder dwang, ging het zonder moeite en vond ze het helemaal prima.

Zelfde met de antibiotica. Dat hebben we de eerste keren ook onder dwang er in moeten proppen en nu stopt ze het spuitje zelf in haar mond.

Ook die kleintjes moeten soms iets wat ze niet leuk vinden, maar daar lopen ze echt niet meteen een trauma van op!

13. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Miepje welke qvar hebben jullie. Wij hebben nu de 100 ik vind dat zelf best heftig...

Bedoelde trouwens Aerochamber

Timme heeft nu al 6 maanden zo'n puf eerst ventolin, toen ventolin met flixotide 50 daarna 150 en nu dus met qvar100. Maar hij zet meestal zelf dat ding op zijn hoofd en praat er ook in etc. Komt vanzelf

14. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    hier ook redelijk onder dwang de 1e paar keer, daarna was er een tijd dat hij zelf mee wou helpen, dus helemaal super, nu hoeft hij ze alleen nog als hij verkouden is (zoals nu) en is het weer drama, dus dan toch weer onder wat dwang, want hij moet ze toch hebben, dan maar wat minder lang

15. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Wij hebben een echo microfoon, ons zoontje snapt al een tijdje dat als hij daarin 'praat' en een echo terugkomt.
    Nu gebruiken wij voor ventolin de aerochamber, en ik doe dan net alsof dit een microfoon is, praat zelf een paar keer in het kapje en laat hem dit dan ook doen. En dan stiekem een puf erbij. Na een paar keer ging dit goed:)

16. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    @zj84: we hadden Qvar50 (2 pufjes per dag), maar zelfs dat vond ik al best heftig, omdat er prednison in zit! Ik heb toen om een doorverwijzing naar de kinderarts gevraagd, omdat ik het gevoel had dat zij beter weten wat ze doen bij die kleintjes.

De kinderarts zei dat Qvar maar bij heel weinig kindjes onder de 1 het gewenste effect had en trok de conclusie dat het bij ons dochtertje bijna niks deed. Wij zijn er dus mee gestopt, maar hebben wel een flinke ab-kuur meegekregen van 10 dagen, omdat ze al maanden verkouden is en hoest. Dit werkt geweldig! Blijkbaar is het niet zozeer haar astmatische aanleg, maar chronisch verkouden.

Nu alleen nog Ventolin als het nodig is.

17. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Miepje wij hebben dit dus al gekregen via de kinderarts, maar wist niet dat daar prednison in zit. Weet niet of ik daar zo blij van word!

Moeten over twee weken terug naar onze eigen kinderarts ben benieuwd wat hij gaat zeggen...

18. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou in ieder geval vragen of hij verschil hoort ten opzichte van de vorige keer! Zo niet, dan zou ik wel kijken wat er gebeurt als je er mee stopt. We gaan namelijk (ooit :D) naar het betere weer toe, dus dan is de kans dat het beter gaat, ook groter.

En als ze wel hun werk doen, dan is niet benauwd nog altijd stukken beter, dus dan moet de Qvar maar.

19. clientje

clientje Actief lid

2 nov 2010
    124
    0
    0
    Mijn zoontje vind het leuk met de aerochamber. Als ik met dat ding aankom begint hij al te lachen.

20. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Vandaag ging het supergoed. Liedje erbij gezongen, daar werd hij stil van. Hij zat ook gewoon te kletsen in het kapje!

Deel Deze Pagina