rauw vlees eten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door judtje, 22 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. judtje

    judtje Lid

    17 nov 2005
    39
    0
    0
    kassamedewerkster in supermarkt
    Lemmer
    Van het weekend heb ik carpacio (hoe schrijf je dat eigenlijk) gekocht.
    Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit dus eigenlijk gewoon rauw vlees is.
    Nadat ik het dus op had kwam ineens het besef dat ik dat dus eigenlijk niet mag hebben!

    maar mijn vraag is dus wat kan het voor kwaad? wat is de reden dat je dat niet mag hebben tijdens je zwangerchap,wat is het gevaar?
     
  2. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Je kunt tijdens de zwangerschap beter geen rauw vlees eten. Niet alleen vanwege het risico op besmetting met listeria maar ook vanwege het risico op besmetting met de toxoplasmose parasiet. Een besmetting met toxoplasmose kan ernstige gevolgen hebben voor je baby. Dit geldt vooral tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. De toxoplasmose parasiet komt voor op rauw vlees, maar ook op rauwe groente en in ontlasting van katten. Het zit niet in de ontlasting van andere huisdieren.

    Hou je aan de volgende regels om besmetting te voorkomen:
    - Eet vlees alleen als het goed doorbakken of gestoofd is.
    - Eet geen rosbief, filet Americain, tartaar of carpaccio.
    - Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees, bacon en worstsoorten zijn bewerkt. Die kun je dus wel gewoon eten.
    - Laat de kattenbak door iemand anders verschonen. Is dat niet mogelijk, gebruik dan handschoenen en was deze voordat je ze uittrekt (of gebruik wegwerphandschoenen).
    - Gebruik ook handschoenen tijdens het tuinieren en was daarna je handen.
     
  3. judtje

    judtje Lid

    17 nov 2005
    39
    0
    0
    kassamedewerkster in supermarkt
    Lemmer
    Oke dus ik had het gewoon nooit mogen hebben.

    Weet iemand dan misschien ook wat de verschijnselen zijn als je besmet bent met die toxoplasmose?

    En wij hebben dus ook 2 katten,waarvan er een heel af en toe dunne ontlasting heeft.
    Vorige week had deze poes dus in de woonkamer gep**pt.
    Vriend was aan het werk en het stonk dus vreselijk,ik heb het toen maar opgeruimd (kon het toch moeilijk laten liggen de hele dag).
     
  4. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Toxoplasmose is een infectieziekte, die wordt veroorzaakt door een parasiet met de naam toxoplasma gondii. Het is een microscopisch klein diertje dat slechts uit één cel bestaat. Als het je infecteert, lijd je aan een toxoplasma infectie, die ook wel toxoplasmose wordt genoemd.



    Gevaarlijk voor zwangeren en baby's
    Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking loopt tijdens zijn leven een toxoplasma-infectie op. In de meeste gevallen merk je erg weinig van deze ziekte, die voor het overgrote deel van de mensen dan ook vrij onschadelijk is. Je hebt er weinig last van, je houdt er geen blijvende schade aan over en het gaat vaak vanzelf weer over.


    Toch is het belangrijk dat er aandacht aan de ziekte wordt besteedt. Toxoplasmose is namelijk voor één specifieke bevolkingsgroep wel erg gevaarlijk. Deze groep bestaat uit alle zwangere vrouwen en hun ongeboren babys. Vooral als je zwanger bent of als je zwanger wilt worden, is het dus erg belangrijk dat je weet wat toxoplasmose is en hoe je het kunt voorkomen.

    Wanneer krijg je het?
    Toxoplasmose wordt meestal van dieren op mensen overgebracht. Varkens, schapen en koeien kunnen door de parasiet zijn besmet zonder dat dit duidelijk is te zien. De parasieten bevinden zich in het vlees van deze dieren. Wanneer je vlees van besmette dieren eet dat nog rauw is of onvoldoende gekookt, kun je door de parasiet worden besmet.

    Je kunt de ziekte ook oplopen als je in aanraking komt met de ontlasting van katten. Het is bekend dat vooral in de ontlasting van nog jonge katten relatief veel eitjes van de parasiet aanwezig zijn. Deze eitjes doen er enkele dagen over om te rijpen. Wanneer de kattenbak elke dag wordt verschoond, is er dus weinig kans dat je op deze manier de ziekte oploopt. Vergeet echter niet dat je ook in de tuin, op straat etc. in aanraking kunt komen met ontlasting van katten.

    Wat zijn de symptomen?
    Wanneer je bent geïnfecteerd door de parasiet, zul je bijna geen of alleen vage klachten hebben. De klachten die door de meeste patiënten worden genoemd, zijn:


    vermoeidheid
    langdurige lusteloosheid
    opgezwollen klieren
    lichte koorts
    huiduitslag
    Er zijn dus geen duidelijke symptomen te noemen die direct wijzen op toxoplasmose. Wanneer je meerdere van de bovenstaande klachten in combinatie hebt, is het echter verstandig om je door je huisarts te laten controleren op een mogelijke infectie.

    Hoe lang duurt het?
    Normaal gesproken duurt de ziekte enkele weken tot maanden. Omdat de klachten zo vaag zijn, merk je tijdens deze periode niet veel van de ziekte. Het kan zelfs zijn dat je helemaal niet merkt dat je de ziekte hebt opgelopen. Ben je eenmaal besmet geraakt, dan ben je de rest van je leven immuun voor de parasiet.

    Wat zijn de gevolgen?
    Zelf heb je weinig tot bijna geen last wanneer je een toxoplasma infectie hebt opgelopen. Gevaarlijk is deze ziekte dan ook pas echt wanneer je zwanger bent. Wanneer je tijdens je zwangerschap wordt geïnfecteerd door de parasiet, bestaat er 40 % kans dat ook je kindje besmet raakt.


    Hierdoor kan je baby afwijkingen krijgen aan zijn zenuwstelsel of zijn oogjes. Als je baby vanwege de ziekte met deze afwijkingen wordt geboren, spreken de artsen van een congenitale of ook wel aangeboren toxoplasmose.

    Hoe ernstig de afwijkingen zijn die je baby kunt krijgen, hangt af van het tijdstip in de zwangerschap waarop je de ziekte krijgt. Later in de zwangerschap, dus wanneer je baby zich al ver heeft ontwikkeld, zullen de afwijkingen minder ernstig zijn dan wanneer je al aan het begin van de zwangerschap besmet raakt.


    Als je de infectie al vroeg in de zwangerschap oploopt, kan dit zelfs leiden tot een miskraam. Wanneer je het later krijgt, kan het zijn dat de besmetting van je baby bij zijn geboorte niet eens zichtbaar is. Wel kan je kindje dan op latere leeftijd oogklachten ontwikkelen die veroorzaakt worden door de besmetting voor zijn geboorte.

    Hoe kun je de ziekte voorkomen?
    Vooral als je zwanger bent, is het erg belangrijk dat je probeert te voorkomen dat je besmet raakt door de parasiet die toxoplasmose veroorzaakt. Dit kun je doen door de volgende adviezen nauwkeurig op te volgen:

    Eet tijdens je zwangerschap geen rauw of halfrauw vlees, zoals filet american of tartaar. Bak of kook al het overige vlees goed. Goed gebraden of gestoofd vlees is niet gevaarlijk voor je, al het 'rode' vlees wel.
    Was de groenten die je eet grondig om alle eventuele parasieten en eitjes te verwijderen.
    Draag handschoenen wanneer je in de tuin werkt of planten verpot.
    Kom niet aan de kattenbak. Deze kun je tijdens je zwangerschap het beste door een ander laten verschonen.
    Als je deze adviezen opvolgt, is de kans dat je toxoplasmose krijgt tot een minimum beperkt.

    Waaruit bestaat de behandeling?
    Je krijgt alleen medicijnen tegen toxoplasmose als je de ziekte oploopt wanneer je zwanger bent. Dit omdat de ziekte alleen dan echt gevaarlijk is. Als je tijdens je zwangerschap al immuun bent voor toxoplasmose (wanneer je het al een keer eerder hebt gehad) zijn medicijnen helemaal niet nodig. Helaas weet je in de meeste gevallen niet of je al immuun bent. omdat je zo weinig van de ziekte merkt.


    Alleen als je een bloedonderzoek laat doen, kun je te weten komen of je immuun bent of niet. Voorlopig gaat men er in de medische wereld vanuit dat het niet nodig is om zon bloedonderzoek te laten doen. In het overgrote deel van de gevallen is het voldoende dat je de adviezen opvolgt die aangeven hoe je de ziekte kunt voorkomen. Het is helaas niet mogelijk om door vaccinatie ervoor te zorgen dat je immuun voor de ziekte wordt.

    Er bestaan ook methoden om je baby te behandelen, wanneer je denkt dat hij tijdens de zwangerschap besmet is geraakt. Welke behandeling je kindje zal krijgen, hangt af van de ernst van de besmetting en van de specifieke afwijking(en) die hij hierdoor heeft gekregen. Daarbij is het ook belangrijk hoe snel na de bevalling de infectie wordt ontdekt.

    Waar kun je verdere informatie vinden?
    Als je nog vragen hebt over toxoplasmose, kun je het beste je huisarts raadplegen. Ook op de afdeling Algemene Gezondheidszorg van je regionale GGD is vaak meer informatie over de ziekte te krijgen.
     
  5. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Sorry voor het lange verhaal!
     
  6. judtje

    judtje Lid

    17 nov 2005
    39
    0
    0
    kassamedewerkster in supermarkt
    Lemmer
    Dank je voor je uitgebreide andwoord.

    Wel eng hoor als je dat zo leest allemaal,maar ik ga er maar vanuit dat het allemaal wel wat meevalt.
    Anders heb ik er geen lekker gevoel bij....
     
  7. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Je moet je voorstellen dat sommige mensen ook niet eens weten dat ze zwanger zijn en dit dan ook eten. Die kindjes komen ook goed ter wereld.
     
  8. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ja dat is ook zo ;)

    Vind het af en toe wel afzien hoor dat je niet alles meer mag eten. Ben gek op ossenworst maar dat mag dus niet meer. Was een paar weken terug langs de slager gegaan met de vraag of gerookte ossenworst wel mocht, maar ze rade het me toch heel erg af om het te eten. Nou dan niet..... maar ook filet, en sommige kazen en zo, en biefstuk en en en ,.... :rolleyes: moet me zelf niet zo gek maken hahahaha. Ik heb er zo lang over gedaan om zwanger te worden dat die 9 maanden niet alles eten er ook nog wel bij kunnen ;) :D
     
  9. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Ik vind het ook moeilijk hoor om sommige hapjes te laten staan zoals filet of een lekker broodje tartaar.

    Mij is ooit verteld dat als je dit wel eet met veel (heel veel) uitjes dr op dat dat dan weer de kans op die listeria? zou verminderen.
    Ik twijfel toch hoor... Wacht wel even tot mei :)
    En als het even kan nog even wat langer :)
     
  10. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    ik heb het de laatste tijd vooral met biefstuk, ik eet het niet...maar als ik eraan denk dan loopt het water me in de mond.....mmmm.....eventjes nog..
    ;)
     
  11. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    soms denk ik wel eens hoe moeten die mensen dan in landen die dit allemaal wel eten rauw vlees en bep kazen en zo
    die krijgen toch ook gezonde kindjes
    oke je hoeft het niet op te zoeken
    dus wees gewoon voorzichtig en zeker met katten
    doe gewoon handschoenen aan want 1 wondje is genoeg om besmet te raken

    gr debbie
     

Deel Deze Pagina