Het grote afvaltopic

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Huismuisie, 14 jan 2025.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Oh, op die manier. Ja, is even een verandering inderdaad. Ik merk dat caloriebeperkt toch wel weer vaker wordt gedaan dan kha tegenwoordig. Ik heb het nooit iets gevonden, en daar denk ik nog steeds zo over :oops:

Liekje81 vindt dit leuk.
  2. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.570
    113
    Je bent nu ook langere afstanden aan het hardlopen, dan zijn die koolhydraten ook heel belangrijk. Dus daar zou ik inderdaad niet teveel in gaan schrappen.

citroenrasp en Liekje81 vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.670
    113
    Vrouw
    Haha. Ja dat is idd heel anders denken.

Ik vond de eetmeter heel helpend daarbij. En dan vooral het stukje "hoeveel% van je calorieën komt uit de schijf van 5"
    Heel confronterend soms :|
    Maar als je dan de alternatieven voor je niet-schijf-producten opzoekt en langzaam dingen gaat vervangen kom je wel naar een gezonder patroon.

Liekje81 en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Woeps ik had me even verrekend op het avondeten dus ineens 30 gram teveel aan eiwit binnen. Gaat snel met kip.

nou ja we zullen morgen wel zien wat de schade is.

5. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Ik heb niet meer helder wie vroeg naar een app, maar ik heb de Food-app. Deze app is gratis en je kunt er ook makkelijk je maaltijden invoeren tijdens het koken en dan vanuit die maaltijden berekenen hoeveel je hebt gegeten. Ook zit er in scanfunctie bij. Als je de streepjescode scant, geeft hij vanzelf het aantal calorieën aan.

6. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Ik had een kleine dip na het verjaardagsfeestje van m'n jongste, maar vandaag weer back on track. 31 calorieën teveel gegeten vandaag vind ik acceptabel en heel goed getraind, dus blij mee. Nu weer volhouden.

7. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.866
    2.548
    113
    Ik doe ook graag mee :)
    Na de late miskraam veel verdriet dus ook gelijk weer meer eten.
    Ik ben erg klein, 1.56 en aanleg voor dik zijn en bekend met binge eating disorder. Al heel lang geen eetbuien meer maar de verslaving voor eten en emotionele eraan zeker nog wel.

Ik woog twee weken terug 87 kilo, veel te zwaar natuurlijk en nu al 2.5 eraf.

Wat ik nu doe en eindelijk goed lijkt te werken (als in dat het niet voelt als dieet) is kiezen waar ik zin in heb qua ontbijt en lunch en dit de hele week eten. Dit is in principe altijd gezond en gevarieerd, vaak nieuw recept wat ik graag wil testen en avondeten overleggen we met het gezin.
    Wat ik dan nog over heb qua calorieën maak ik een lekker snack bordje voor mezelf in de avond. Als ik dus meer calorieën bij avondeten heb heb ik minder in de avond en andersom. Ik hou me nu aan 1700 kcal.

Ik heb dus 3 maaltijden en 1 snack moment.
    Hierdoor voelt het niet alsof ik niks mag maar het is met mate en ik maak er een feestje van in de avond :)

juf1987, Mamafiets, Huismuisie en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    620
    679
    93
    Vrouw
    Wat dacht je van dagelijks wegen op hetzelfde moment (bijvoorbeeld opstaan of naar bed gaan). en elke week het gemiddelde nemen? Als je wekelijks weegt, kun je ook net die uitschieter meten (positief of negatief...).

Stel je woog 101 kilo en meet vanaf zaterdag een week lang 100,102,100,99,98,99,98, kom je op een gemiddelde van 99,4, en dus 1,6 kg verlies. Had je alleen op zondag gewogen, dacht je dat er een kilo bij zat. Had je alleen op woensdag gewogen, dacht je dat je 3 kg kwijt was en was je een week later misschien teleurgesteld omdat je "nog steeds" 98 kilogram woog.

Besef dat afvallen niet lineair is, er zijn zoveel dingen van invloed op dat een gemiddelde nemen of enkel langetermijn bekijken vaak beter is (zowel voor je motivatie als voor hoeveel je "echt" aan het afvallen bent ;))

Spoetnik, mamabri en Sado vinden dit leuk.
  9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee, ik word juist onrustig van dat fluctueren elke dag. Dus voor mij is elke dag niet goed.

Neuzeke vindt dit leuk.
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat knap zeg dat je het zo aanpakt. Kost dan veel energie he :(

LizMe vindt dit leuk.
  11. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Ik gebruik Yazio als app. Gebruik de app als richtlijn en ben niet teleurgesteld als er staat dat ik 100 kcal er boven zit omdat je toch nooit 1 op 1 in kan vullen. Ik vul bv ook mijn drinken/koffie of thee niet in. Maar nu ik mijn kcal ingesteld heb als op gewicht blijven val ik toch af. Wat niet hoeft maar mij hoor je niet klagen. De berekening is 2224 kcal, ik zit gemiddeld op 2200. Kennelijk heb ik gewoon meer voeding nodig. Op 2 jan woog ik 88 KG, vandaag 85.5 KG. Beide getallen zijn minder maar ik weeg mezelf al jaren op de pallet weegschaal op werk en daar zit dan ook mijn basis punt.

Vanmorgen de viral tiramisu chiazaad pudding.
    2 eetlepels (gok ik altijd een beetje) chiazaad
    2 eetlepels Dodoni griekse yoghurt (dat is echte, en geen griekse stijl)
    beetje honing, vanillie extract en een espresso, afgetopt met cacaopoeder

Ga er zo mijn lepel in zetten :)

12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het geeft wel een eerlijker beeld. Maar snap het ook wel als je liever eens per week weegt. Wel met het risico dat je denkt, shit heel de week voor niks.

Ik baalde vanmorgen. Ik houd duidelijk wat meer vocht vast. Moet ergens de komende dagen ongesteld worden. Dus erna zal het er wel weer afvliegen.
    Beetje dom, had net voor ik naar bed ging nog twee bekers water gedronken dus moest naar het toilet om half 5. En dat was voor de kat ook het moment om te denken yes… prrrt prrt miauw miauw. Dus ik kwam niet meer in slaap tot een uur of 6.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn ervaring is dat als ik eenmaal aan het afvallen ben, ik niet in een week aankom. Elke dag wegen heeft dan toch net zo weinig nut? Dan kan ik morgen miss 200 gram zwaarder zijn bv, is mijn ervaring. Juist dat maakt het dan frustrerend. Maar dat is mijn ervaring, hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn.

Huismuisie en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    620
    679
    93
    Vrouw
    Dat kan ook! Maar laat je vooral niet van de wijs brengen als het twee weken achter elkaar 'niks' doet, of elkaar een beetje tegenspreekt. Op zo'n korte termijn kan dat gewoon. Succes! :)

Dus precies waarom je het gemiddelde neemt, en niet een eenmalige meting (of die nou dagelijks of wekelijks is). Maar ieder zijn eigen manier inderdaad! Alleen niet blindstaren op één of twee metingen.
    Daar bovenop komt ook nog eens dat 200 gram niks is. Als je net wat meer vocht vasthoudt heb je dat zo al te pakken. Of denk aan een grote portie eten (met misschien maar alleen maar groenten? dus heel caloriearm). Alleen maar afvallen kán gewoon vrijwel niet. Je cyclus heeft daar bijvoorbeeld ook een grote invloed op ;)

15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.735
    113
    Vrouw
    Hier dezelfde ervaring
    .
    Als ik na 1 week nog op hetzelfde gewicht als dag 1 zit dan zou dan zou dat in mijn geval vooral betekenen dat ik toch niet 100% deed wat de bedoeling is in de afval fase.

Dus er moet na 1 week sowieso een - staan.

De dietiste zei ooit wel dat ik dagelijks moest wegen tijdens afval fase en eens in onderhoud kon ik overgaan naar regelmatig wegen maar ik doe vooral mijn eigen ding op weeg vlak :).

Mamafiets vindt dit leuk.
  16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja inderdaad, hier net zo.

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Als het 2 weken achter elkaar niks doet, is mijn intake te hoog geweest, of mijn beweging te weinig. Als ik eenmaal op gewicht ben, weeg ik me ook niet zo vaak. Maar mijn mening is dat je met overgewicht in 2 weken echt wel afvalt, anders doe je iets niet goed. En dat hoeft geen kilo's te zijn, maar in elk geval wat. Ik vind juist elke dag wegen blindstaren erop. Als dat voor je werkt, prima, maar ook online als ik het google zijn de meningen verdeeld. Dus ik doe wat voor mij werkt. Iemand anders moet doen wat voor hem/haar werkt.

Neuzeke vindt dit leuk.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.735
    113
    Vrouw
    Had er nog een stuk bijgezer dat de dietiste ooit ook wel sprak over dagelijks wegen tijdens afvallen maar ik vind dat niet nodig.
    Als je van plan bent om door te zetten en goed inzien war je eet, kan je prima wat dagen overslaan.

juf1987 en Liekje81 vinden dit leuk.
  19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.735
    113
    Vrouw
    Dit.
    Maar ook dat deeltje hoort bij afvallen.
    Inzicht hebben in wat je eet en inzicht hebben in wat je mag eten in de afval fase
    Gezond eten is namelijk niet voldoende als je wil afvallen.
    Dan moet je nog wat meer moeite doen
    Eens in onderhoud kan je daar weer verandering in brengen.

Liekje81 en Huismuisie vinden dit leuk.
  20. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    620
    679
    93
    Vrouw
    Ik snap je uitgangspunt! En als je je daar bewust van bent, én het voor je werkt om je doel te bereiken dan is het ook goed :)

Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina