Het grote afvaltopic

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Huismuisie, 14 jan 2025.

1. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Weet je wat ik mij bedenk? Heeeeel vroeger had je van die afwasbare vellen die je in de koekenpan kon leggen, daar bakte je vlees en groenten op zonder vet. Ik ga eens zoeken of dat nog bestaat, want die waren best handig. En dat scheelt uiteraard ook weer

edit: ze bestaan nog! Kunt er alleen geen eieren mee bakken volgens de recensies, wel groenten en vlees

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier vriend dus ook van het snaaien. Dus ja, het is gewoon in huis. Dochter snoept weinig, ik ga het ook niet verbieden. Die heeft van zichzelf wel een rem erop gekukkig. Helemaal niks in huis gaat niet. Nou ja, dat wil vriend niet, haha. Ik moet zelf gewoon wat discipline tonen. :p

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar dat is dus praktisch onmogelijk. Want er zit continu een stemmetje in je hoofd. Bedoel, knap dat je het probeert hoor, maar vind het wel lullig voor jou. Je moet maar discipline tonen.
    Je vriend kan ook gewoon supportive zijn en die zooi ook niet willen eten.

Wij wonen niet in een huis. Maar anders was het er echt niet.

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar waarom zou je niet in gezonde vetten willen bakken? Ik moet zeggen dat ik altijd even het vlees afdep voor het op het bord gaat met wat keukenpapier.

citroenrasp vindt dit leuk.
  5. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Omdat je toch al snel teveel vet gebruikt. Ik tenminste wel. Als ik dan vet wil gebruiken, dan doe ik liever een scheut goede olijfolie door mijn pasta, salade of op mijn brood zoals @citroenrasp doet. Daarnaast gebruik ik ook al roomboter ipv margarine op mijn brood, niet veel, maar alles telt mee natuurlijk

Huismuisie vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Hier net zo. Vanmiddag nog wat zelfgemaakte mayonaise op m'n omelet gedaan, tja het bevat calorieën maar dan eet ik wel gewoon minder van andere dingen. Je zit er uiteindelijk ook langer van vol, waardoor je ook weer minder snel gaat snacken of overeet bij de komende maaltijd.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind dat zelf niet onmogelijk hoor. Allemaal smoesjes wat dat betreft. Ik kan wel klagen dat ik niet afval, maar dat is toch echt mijn eigen schuld. Hij heeft ook al veel boven op de slaapkamer, omdat hij nog even tv kijkt voor hij gaat slapen. Hij slaapt van 14 a 15 tot 21 a 22 wegens 's nachts werken. Dus daar kan ik al niet bij. Maar ja, er staat altijd nog wat.

Huismuisie en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Die heb ik ooit gehad, maar vond het drie keer niks. In een goede pan bakt t beter.

9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Hier net zo. De kinderen willen graag chips in het weekend en af en toe een koekje of snoepje. En dat mag. Mogen allebei aankomen ook.

Man is een grote snoepkont. Die mag beslist wel afvallen, maar heeft daar geen prioriteit voor nu.

10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Mijn moeder had die velletjes ooit, toen ze aan het EGA dieet deed. Ik vind ze niks.
    Vlees bak ik overigens vaak niet, maar gaat in de eenpansmaaltijden samen met groenten. Bv stoofgerechten en gestoomde pasta's.

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Dat wad in mijn EGA tijd idd :roflmao::roflmao::roflmao:

Wat een drama dat dieet zeg. Werkte best. Maar zoveel regels o_O

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Mijn man eet alles echt met mate. Is nog nooit dik geweest. Hij stopt met eten vóór hij vol zit en lekkers is ook af en toe. Ja dan kom je natuurlijk ook niet aan van olijfolie :D Overigens is hij van huis uit gewend om alleen maar 2 maaltijden te eten, eigenlijk wat tegenwoordig intermitting fasting wordt genoemd. Mijn schoonmoeder eet ook nog steeds zo.

Vind dat dus wel knap: vooral het met mate eten. Bij mij is het of te weinig (als ik, zoals nu, wil afvallen) of overeten, er zit niks tussen. Maar dat heeft weer te maken met mijn verleden qua eetstoornissen, ik weet gewoon niet meer wat "normaal" is en daar moet ik echt aan werken.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Nou, echt he: verplichte en aanbevolen groenten, 25 gram mayonnaise of boter per dag :roflmao: Heb het ook wel eens geprobeerd maar vond het geen succes.

14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dit inzicht er voor zal zorgen dar het wel zal lukken.
    Je zal op een bepaald ogenblik een evenwicht vinden.

Wij zijn met 5 en ik kan niet verwachten dat iedereen eet en leeft zoals ik omdat ik te dik ben.
    Je moet het uiteindelijk zelf doen.
    Zo had ik geen probleem met frietjes halen voor iedereen en er af te blijven en maakte ik gebak net zoals voorheen maar dan niet voor mijzelf.
    Mijn eetgedrag moest anders en niet dat van iedereen.

Liekje81, Sado en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Die ik had ( lichtbruine vierkanten toen) waren echt wel goed, vond ik tenminste. Maar dat is al 30 jaar geleden, weet niet of dit hetzelfde is. Wij konden daar volgens mij ook eieren op bakken, maar dat weet ik niet zeker meer

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja eens. Zo is zondag hier voor de andere 2 frietdag. Voor mij meestal iets anders, 1x per maand denk ik ook frietjes.

Neuzeke vindt dit leuk.
  17. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Ik doe tegenwoordig heel weinig in de pan en smeer het dan met een kwastje door de hele pan. Scheelt ontzettend veel. :)

mamabri vindt dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Ik vind dit een hele lastige. Want hoezo moeten 3 mensen zich aan mij aanpassen? Je leeft samen in een huis. Ieder past een beetje aan. Maar ik ga anderen niet alles verbieden, alleen omdat ik wil afvallen.
    En ik wil het mezelf ook niet altijd verbieden. Maar de momenten dat ik wil snoepen bepaal ik dan zelf. Dus als ik de ene keer zeg dat ze niks mogen kopen en twee dagen later zit ik met een stuk chocolade, dan snappen de mannen er helemaal niks meer van.

Maar ik vind het (in periodes) ook heel erg moeilijk. Momenteel gaat het echt goed. Maar ik het ook periodes gekend Dat ik echt elke avond met een knabbel of wat zoets op de bank zat.

En waar dat precies aan ligt kan ik je niet vertellen. Stress is een grote factor. Maar dat is er momenteel ook genoeg in mijn leven.
    Motivatie is ook een heel belangrijke. Ik ben op dit moment echt gemotiveerd om het te laten werken. En mijn zoon is ook heel supportend (is dat een woord?). Zo lief. Hij wil aankomen, ik afvallen. En daar praten we best veel over. Hoe we dat het best op een gezonde manier kunnen.

Zoe123 en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Ik had ronde. Maar met een beetje roerbakken lag de helft al onder dat ding. Of het ging schuiven.
    Ei liep er ook gewoon onder.

Ik bak meestal in olijfolie. Doe een beetje in de pan, en veeg dat uit met een keukenpapiertje. Wat er dan nog op je bord terecht komt is bijna verwaarloosbaar.

citroenrasp en mamabri vinden dit leuk.
  20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik schuif nu ook steeds meer naar twee maaltijden. Bevalt me super goed. Maar dan richting later op de avond eet ik niet zoveel meer. Wel een goed en stevig ontbijt. Met al die vetten en eiwitten kom ik wel even vooruit. In de namiddag krijg ik dan weer trek en dat is dan voldoende om me de rest van de avond nog en vol gevoel te geven.
    Snap wel dat dit fijn is.

Deel Deze Pagina