Het grote afvaltopic

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Huismuisie, 14 jan 2025.

1. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    #721 juf1987, 1 feb 2025
    Laatst bewerkt: 1 feb 2025
    Edit

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat goed dat het zo goed gaat met jullie dochter. Loopt ze nog steeds in het ziekenhuis bij de diëtiste? Dat hielp toen heel goed toch?

Ah ik heb het topic nog even teruggelezen want echt vers in mn geheuge zat het niet meer. Mijn eerste twee reacties waren juist heel begripvol.

Je gaf toen zelf aan dat jullie vooral fastfood aten. Opwarmmaaltijden, frietjes, kant en klare lasagne en dat ook het broodbeleg allemaal niet ideaal was. Maar dat je dochter wel super sportief is.
    Nu ja, daar kwam mijn iets wat botte reactie op, die viel niet bij iedereen even goed.

Ik gun jou en je gezin een fijne gezonde toekomst. Maar zo te lezen gaat het hartstikke goed met je dochter haar gewicht. Hopelijk groeit ze ook over haar stresfactoren heen en komt het met haar bloeddruk ook wel goed ♥️

3. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Oh wat lief dat je nog reageert. Ik zag plots dat het vijgen na pasen was en had het alweer weggedaan. Ik besefte plots dat oude koeien uit de gracht halen niet nodig en helpend zou zijn.
    Niet voor u maar ook niet voor u of dit topic.

Sorry.

Maar overall had je ergens wel gelijk, als we nu foto's vergelijken zien we echt wel dat ze overgewicht had en dat meer bewegen (3x voetbal en 2x zwemmen in de week na school + weekend) en andere keuzes qua eten wel degelijk een positieve invloed gehad hebben.

Kortom wat mij betreft case echt closed en bedankt voor je warme reactie. (Ik weet nog steeds niet hoe ik een hartje maak)

We lopen nu bij een dietiste los van het ziekenhuis omdat ze geen obesitas meer heeft, is haar dossier daar afgesloten.
    We gaan nu als stok achter de deur prive naar dietiste en tweemaandelijks naar kinderarts. Af en toe weet je het wel maar heb je toch die stok achter de deur nodig, wij toch

LizMe, Huismuisie en Jaimio vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh nee hoor dat maakt helemaal niet uit.

Weetje wat het is. In dit soort situaties heb je zo weinig aan de ach het komt wel goed. En zoals je zelf zegt, het gaat nu veel beter met je dochter omdat jullie er echt werk van maken.
    Niet iedereen groeit op in eenzelfde milieu waarbij de ouders alles weten over voeding en gezonde patronen. En dat wordt van ouder op kind zo generaties lang doorgegeven.
    En dan is heel de voedingsindustrie ook niet je beste vriend. Super knap hoe jullie er mee omgaan.

Ik heb ook vriendinnen, als ik dan zeg. Damn mag wel wat kilo’s kwijt. Ah nee joh, je ziet er toch super goed uit. Nja wat heb ik daar aan. Als iedereen om me heen zegt dat het wel goed is.

Zelfs mijn vriend. Waar ik echt alles tegen zeg bleek deze gesprekken niet open met me te durven voeren. Nee want een vrouw mag je nooit wat zeggen over haar gewicht, dat is een onderwerp dat je kostte wat kost moet vermeiden :|

En ook ik ben gewoon geen perfect voorbeeld van hoe je gezond op gewicht blijft. Hier zit er ook gewoon 10 kilo teveel aan. Zo blijkt maar weer. Ik moet mijn zoon ook continu alles uit zn handen pakken. Want die gaat ook maar door als het aan hem ligt. :mad: Dus het is ook gewoon lastig.

juf1987 vindt dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    W.b kinderen en overgewicht.
    Ik was dus zo'n kind, en ben daardoor veel gepest wat eigenlijk nog steeds doorwerkt op hoe ik nu in het leven sta. Daarom wil ik koste wat het kost voorkomen dat mijn kinderen ook te dik worden. Zodat zij niet net als ik getraumatiseerd raken door pesterijen, en natuurlijk ook voor hun algemene gezondheid.

Bij mijn ouders waren er totaal geen grenzen/regels, dat besefte ik eigenlijk pas wanneer ik dan zag hoe het bij andere gezinnen ging. Als kind kwamen er bv kinderen bij mij spelen, niet omdat ze mij zo leuk vonden, maar omdat ze wisten dat ze chips en cola zouden krijgen, iets dat ze thuis alleen bij uitzondering of in het weekend kregen. Mijn moeder kookte wel bijna altijd vers (en ook nog eens vegetarisch), maar alles buiten de maaltijden was gewoon "vrij". En ook ontbijt was vaak niet erg gezond, chocoladepasta was mijn favoriet en dat mocht ik zo vaak als ik wilde op mijn boterham. En zo nog talloze andere voorbeelden van hoe ongezond het merendeel van het "voedsel" was dat we kregen.

Maar mij dan wel naar de diëtiste brengen, om vervolgens te horen wat allemaal niet mocht. Maar ja, als de rest vh gezin daar s****t aan heeft, dan werkt zo'n dieet voor een kind heel even en daarna niet meer. Eigenlijk heel misdadig, maar ik denk dat mijn ouders ook uit liefde handelden in het niet hebben van grenzen, ik neem ze dus ook niks kwalijk maar weet wel dat ik er zelf heel anders in sta met mijn eigen kinderen.

Uiteindelijk als tiener het overgewicht zo zat geworden dat ik een vreselijk crashdieet ben gaan volgen wat uiteindelijk tot anorexia leidde (ik woog op m'n lichts iets van 45 kg bij 1m68).
    Mijn oudste dochter wil nu ook een beetje afvallen, ze weegt niet teveel maar is meer voor het "mooie", dus gezien mijn eigen geschiedenis maakt me dat wel een beetje achterdochtig, wat ik overigens niet probeer te laten merken. Zolang het bij een paar kilo's blijft is er natuurlijk aan de hand, dus ik houd zeker een vinger aan de pols om zeker te weten dat het ook bij haar niet te obsessief wordt.

Huismuisie en juf1987 vinden dit leuk.
  6. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook lastig te zien op mijn werk (juf op basisschool).
    Er zijn gezinnen waar moeder, vader EN alle kinderen teveel wegen.
    Als ik dan zie wat ze in hun bakjes mee naar school krijgen en wat ze drinken (chocolademelk, Optimel, icetea, zelfs een keer cola - de beker spoot open).
    Dit gaat generatie op generatie.

Voorbeeld fruit en broodbakje:
    - stukjes appel (keurig!), maar ook een knijpfruitje en een bifiworst
    - 3 witte boterhammen belegd met pasta, chocoladehageltjes, enz. Daarbij ook weer een banaan, knijptoetje (danoontje achtig) EN een koekje/bifi/bakje stokjes met smeerkaas.

Het is EN EN EN. Overmatig.

Dan komen ze thuis na 2 uur en dan? Wat krijgen ze dan nog meer te eten.
    Zo jammer :( maar ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee moet.
    Er is al meerdere malen aangegeven, in een algemene schoolbrief, over tussendoortjes, gezond eten, wat wel en wat niet...

mamabri en Huismuisie vinden dit leuk.
  7. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Zo ben ik ooit een keer best boos geworden op de juf. Ik kreeg een berichtje dat onze dochter gezondere dingen mee moest krijgen…
    Ik heb daarop gereageerd dat zij altijd (en dat is ook echt altijd) bruin brood met kaas of worst meekrijgt en altijd fruit, soms een pakje toastjes erbij.
    De keren dat zij over de hele basisschool een pakje sultana of andere koekjes meekreeg was echt op 1 hand te tellen ( ongeveer 1 x per jaar)
    Mijn kinderen eten zelden zoet beleg en dat kregen ze al helemaal niet mee naar school.

drinken was altijd melk of ranja, maar ook nooit pakjes of zo, gewoon netjes in een beker.

bleek dat juf het bericht naar de verkeerde ouder had gestuurd :oops:

8. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Oepsie :o:

Ik weet niet zo goed waar de lijn ligt. Wat een kind eet hoort bij de opvoeding. Je geeft ook geen commentaar als er een kind/volwassene in de Mac zit te eten (hoop ik).
    Wanneer het op school is, onder (in mijn geval) mijn werktijd... dan wel?

Ik heb ook in de gehandicaptenzorg gewerkt, gewerkt met kinderen met een licht verstandelijke berperking die in een gezinshuis wonen.
    Daar nam ik dan de moederrol op, in de zin van dat ik bepaalde wat zij te eten kregen.
    Ze kregen ook een euro per week zakgeld, gelijk renden ze naar de Aldi om een zak snoep te kopen.

Ik vind het lastig hoor.

9. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Tuurlijk is dat lastig, aan de andere kant mopperden mijn kinderen dus ook wel “ dat andere kinderen elke dag chocolade (pasta) koek en zelfs snoep meekregen. Dus had ik daar soms thuis ook last van.

10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hoe sta jij tegenover bijvoorbeeld schoolmaaltijden?

Nederland is een van de weinige landen waar dat niet gebeurd. Terwijl blijk dat het voor de gezondheid van kinderen juist heel goed is als ze tussen de middag de tijd nemen om een vers voorbereide maaltijd met voldoende voedingsstoffen te eten.

Nu heb je natuurlijk nog best veel scholen waar kinderen tussen de middag even thuis komen. En daar wellicht wel iets anders krijgen dan een boterham met kaas of hagelslag.
    Dat is bij ons op school niet met een continue rooster.

In de klas van zoon koken ze op vrijdag altijd soep met groenten die de kinderen zelf meenemen. Maar dat is natuurlijk niet elke dag.

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oeps... Ja dan zou ik ook echt niet begrijpen waar het vandaan komt.

Oh zo heeft de juf van mijn zoon ooit zijn zeer mager aangelengde diksap weggegooid. Hij dronk gewoon niet op school tenzij het diksap was of als je naast hem gaat staan en zegt je moet nu drinken. Maar ja, daar had ze geen tijd voor. Diksap viel overigens binnen de gezonde schoolregels.
    Dus hij had en geen sap en dronk hij ook geen water.
    Verder kreeg/krijgt hij altijd gesneden groenten, fruit, zuurdesembrood met zelfgemaakte jam of notenmoes. Meer dan eens geef ik heb ook nasi, soep of iets van pasta mee. Dus naar mijn idee allemaal best gezond en voedzaam.

Ik snap dat er wel gemopperd wordt. Want kinderen vinden die snoepjes altijd lekker. Ik ben altijd over de zeik als zoon weer eens zn gezonde dingen ruilt tegen een paar dropjes. Grrrr...
    Gelukkig in die zin zijn ze daar wel streng op bij ons op school. Maar ja, als ouders het blijven doen kan je ook zo weinig.

mamabri vindt dit leuk.
  12. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Schoolmaaltijden, mits vers bereid, zou ik fantastisch vinden. Alleen wie gaat dat maken? Wie betaalt daarvoor?
    Ik werk in een 'achterstandsgebied' volgens bepaalde onderzoeken. De ouders zijn veelal laag geschoold (MBO 2) en hebben arbeidersbanen.
    Zij zouden dit niet kunnen financieren.

Als leerkracht zijnde heb je daar echt geen tijd voor. Ouders misschien?
    Bij mijn kinderen op school hebben ze schoolfruit, maar dit is ook al een 'gedoe' om hier ouders voor te krijgen elke dag.

Trakeren is ook weer zo'n dingetje. Dan ineens moet het wel gezond? Stukje komkommer of een fruitspiesje?
    Ik ben eerder van doe elke dag maar gezond en trakteer dan op wat lekkers/ongezond.

mamabri vindt dit leuk.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat rot dat je je jeugd zo hebt moeten beleven en dat je dat ook zo doorvoelde in je volwassen leeftijd.

Ik denk overigens als ik lees hoe jullie je eten kopen en maken op dit moment dat best wat mensen daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
    Voer je dan ook die gesprekken met je dochter waar jouw angst zit? en hoe je daar zelf vroeger problemen mee had? Lijkt me namelijk best moeilijk.

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja eigenlijk vind ik dat de overheid hier een budget voor vrij moet maken.

Als je kijkt in hoeveel landen dit gebeurd dat moet dit toch ook te bedenken zijn voor een van de rijkste landen van de wereld. Nu komt eten even snel snel tussendoor en wie het snelste klaar is met eten mag als eerste naar buiten.

Het is zo jammer dat Nederland zo slecht zorgt voor de toekomstige generatie. Terwijl gezonde voeding bewezen echt heel veel positieve invloed heeft op leren en ontwikkelen.

15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    #735 Neuzeke, 2 feb 2025
    Laatst bewerkt: 2 feb 2025
    Bij ons op school kan je kiezen voor warme maaltijden.
    Kleuters betalen 4,15 euro en lagere school 4,80euro per maaltijd (soep en hoofdgerecht)
    Word gemaakt door een schooltraiteur.
    Jaar abonnement op de dagen naar wens (te betalen per maand)

Bij onze oudste is het 6 euro voor een warme maaltijd en 4euro voor een broodje
    Broodjes worden geleverd en warme maaltijden ook via een schooltraiteur.
    Abonnement per maand oo de dagen die je wenst en broodjes via een online platform

Bij de middelste is het 65euro voor een 10 beurten kaar en 3,80 voor een broodje.
    Eigen keuken en per dag zelf te kiezen

De grote hoop brengt gewoon boterhammen mee.
    Tussen de 45 min en 1u15 pauze.
    Drankjes :
    Jongste enkel water zelf mee te brengen en tijdens de middag keuze uit 3 soorten bio sap , soep of water + waterfontein

Oudste is drank zelf mee te nemen en watertap gratis.

Middelste kan je frisdrank kopen tijdens de middag pauze en staat er een watertap.

Andere zaken zoals tosti en wordtebroodje word niet verkocht bij onze kinderen op school.

16. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Zo mee eens! Ik ben er nl van overtuigd dat in je jeugd gezonde voeding krijgen dit doorwerkt qua gezondheid ook als je oud bent.

ik zie dat terug bij familie, degenen de slechte voeding kregen mankeren van alles, degenen met goede voeding in hun jeugd zijn veel gezonder nog. Wil niet zeggen dat zij niet ziek kunnen worden, maar over het algemeen wel gezonder

Huismuisie vindt dit leuk.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Ja dat zou ik niet durven zeggen.
    Ik ben namelijk een wandelend mankementen en mijn ouders en zussen hebben nooit iets :roflmao: en het is niet dar ik andere zaken kreeg.

18. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Haha, nee snap ik. Maar ik ben er echt van overtuigd: ik heb een nichtje die veel jonger is dan ik. Haar ouders hadden weinig geld, zij mankeert echt van alles en lijkt minstens 15 jaar ouder dan dat ze is. Bij een nichtje en neef van mans kant hetzelfde verhaal.

terwijl mijn moeder en schoonvader altijd voldoende en gezond eten kregen, zelfs in oorlogstijd en zij gezonde 80 plusser zijn

en tuurlijk gaat bovenstaande niet voor iedereen op, maar het is ook niet voor niks dat mensen van het koningshuis allemaal veel ouder worden dan de gemiddelde Nederlander, voeding en goede gezondheidszorg doet dus zeker wat

Huismuisie vindt dit leuk.
  19. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Uitzonderingen zijn er helaas altijd. Maar er zijn wel genoeg onderzoeken die aantonen dat gezonde voeding van de ouders en jonge kinderen extreem veel uitwerking heeft op hoe een mens zijn volwassen leven doorkomt.

Zo is de ongelijkheid eigenlijk ook schrijnend. Kinderen uit achterstandwijken staan al 10-0 achter vanwege de slechtere voeding die ze krijgen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/31/in-1953-werd-suiker-weer-vrij-verkrijgbaar-britten-die-daarna-verwekt-werden-zijn-nu-minder-gezond-a4871366

https://www.vakbladvroeg.nl/baby-goede-voedingsstart-houdt-voorsprong/

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/gezond-eten-begint-op-school

citroenrasp en mamabri vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    #740 Neuzeke, 2 feb 2025
    Laatst bewerkt: 2 feb 2025
    Er stond er lachertje achter e dames.
    Ik weet zelf ook wel dat dit zo is :D.

Maar anderen durven wel eens vergeten dat er uitzondering zijn en als buitenstaander kan je vaak niet weten of er sprake is van pech of door keuzes te maken.
    En dan komt het veralgemenen.

Sado en Huismuisie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina