Het grote afvaltopic

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Huismuisie, Jan 14, 2025.

1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Overigens helpt voldoende buitenspelen ook echt in de ontwikkeling van kinderen. En volwassenen.

Maar hier ook hoor. Mijn oma had pech ze kreeg jong borstkanker begin jaren eind jaren 80. Ze is 8 jaar ziek geweest en helaas overleden. Maar mijn opa is bijna 90 geworden in goede gezondheid. Heeft altijd een moestuin gehad, fietste zoveel als dat hij kon en deed altijd een hazenslaapje in de middag :D Hij is alleen de laatste 2 jaar van zn leven wat krakkemikkig geweest met blaasproblemen. Maar voor de rest dus gezond oud geworden.
    En voor zo ver ik weet de meeste mensen aan zijn kant van de familie.
    Bij mijn vader ook. Alleen de kinderen die net voor de oorlog waren geboren die zijn er niet al te best vanaf gekomen maar de rest is allemaal oud geworden zonder al teveel mankementen.
    Geen sportieve mensen maar wel mensen die bewogen. Veel wandelen, veel in de natuur en gezonde zelfbereide voeding zonder pakjes en zakjes.
    Ook het deel van de familie wat in Amerika is neergestreken na de oorlog. Dat zijn gezonde gezinnen zonder overgewicht.

citroenrasp and mamabri like this.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Dankjewel ❤️
    Hoe ik nu in het leven sta qua voedsel kopen, bereiden etc en verspilling tegengaan is wel sterk beinvloed door hoe dat ging tijdens mijn jeugd. Dat laatste zal trouwens ook wel een trauma response zijn van beide ouders, maar er werd ontzettend veel eten weggegooid bij ons. Mijn vader zijn ouders waren gierig op het obsessieve af en bij mijn moeder thuis was er armoede, dus ik denk dat ze er daarom beide zo makkelijk in waren om te verspillen.
    Ik probeer er idd wel over te praten, maar op een luchtige manier. Wil haar niet het gevoel geven dat ik me zorgen maak, want op zich is er ook nog niks aan de hand. Ik zie (in ieder geval nog) geen obsessieve trekjes bij haar.

Huismuisie likes this.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,151
    23,235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik snap ook niet zo goed waarom de overheid niet ingrijpt qua voeding die in de winkels ligt. Ja, dat zal wel een hoop gezeik opleveren, want 'betutteling'. Tja, schijnbaar is die betutteling nodig. Dus een forse suikertax, vettax, groente en fruit juist bv zonder btw. Verbieden van ongezonde dingen op scholen enzo. Dat doort dingen.

Asil, mamabri, Neuzeke and 2 others like this.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Ik ben trouwens wel blij dat mijn kinderen niet op school eten.
    Mijn jongste eet het liefst thuis, de keren dat ze iets meenam naar school durfde/wilde ze niks eten. En als ze eten mee zouden moeten nemen wordt het toch iets ongezonders dan de warme maaltijden die ze thuis als lunch krijgen. Tussendoortjes worden wel meegenomen naar school, al doen mijn kinderen dat nagenoeg niet meer omdat ze vaak nog vol zitten van hun ontbijt. Grappig genoeg zijn het over het algemeen geen heel ongezonde dingen die worden meegenomen, ondanks dat scholen geen regels hanteren.

Schijnbaar deden ze wel ooit aan schoollunch hier, mijn twee oudste schoonzussen herinneren dat nog, maar daar zijn ze ergens in de jaren 80 ofzo mee gestopt. Het zou wel een uitkomst zijn voor de armere leerlingen, want vaak merk je niet aan ze dat ze arm zijn, behalve dan dat ze dus nooit iets meenemen qua tussendoortjes. Vaak wordt dat dan wel verholpen door een aardige juf of klasgenoot die het opmerkt. Maar dat gaat dan om tussendoortjes, je vraagt je dan af hoe dat verder thuis gaat qua maaltijden. Eigenlijk wil ik er niet eens teveel over nadenken, het maakt me verdrietig dat er anno 2025 nog honger bestaat :(

mamabri and Huismuisie like this.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Eens, behalve dan die vettax: gezonde vetten zijn juist zo belangrijk voor kinderen in de groei. Olijfolie bv is voor veel mensen al onbetaalbaar geworden, boter ook, waardoor de meeste kinderen toch maar margarine krijgen op brood krijgen, of er met van die extreem bewerkte vegetable oil wordt gebakken.

mamabri likes this.
  6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,151
    23,235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Met die vettax doel ik dan bv op friet, frikandellen en al die zooi uit de diepvriezer in de supermarkt. Niet gewoon olie en bakboter enzo.

Neuzeke and citroenrasp like this.
  7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,151
    23,235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De andere 2 gezinsleden gaan aan de friet, ik aan macaroni met komkommer en extra broccoli. :p

Huismuisie and citroenrasp like this.
  8. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Het wordt in de volksmond een beetje de vertax genoemd. Maar het gaat dan bijvoorbeeld om fastfood en alle dingen die je in de frietpan gooit.

Maar goed we weten allemaal hoe lang het geduurd heeft voor roken een heel klein beetje uitgebannen is uit kroegen en eetgelegenheden.

Wat ik me dus wel eens afvraag. Als we gewoon eens stoppen met al die pakjes, zakjes, snoepjes en het prefab eten wat dan het effect is op het milieu.
    En àlles produceren op een eerlijke manier. Dus dieren voldoende ruimte geven en gewassen zo min mogelijk bespuiten. Er zijn boeren die laten zien dat je prima het roer om kan gooien en dat hun grond daar vruchtbaarder van wordt. Weer voldoende water opneemt en vasthoudt…

Ik snap dat knorr en bertolli niet blij zullen zijn. Maar voor de algehele gezondheid is het wel beter.

mamabri, citroenrasp and Liekje81 like this.
  9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Eet smakelijk :thumup:

Liekje81 likes this.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Je ziet wel in de landen waar dit (grotendeels) het geval is, dat de voetafdruk per inwoner flink kleiner is. Natuurlijk zullen er ook andere factoren zijn (meer armoede dus minder vlees kopen en minder vliegreizen enz), maar het speelt waarschijnlijk wel mee.

Ik denk eerlijk gezegd dat de voedingsindustrie ons nogal lui houdt dmv al dat gemaksvoedsel. Hoe meer gemak, hoe groter de stap wordt om alles weer zelf te bereiden. Maar als ik dan zie dat full-time werkende mensen hier ook gewoon dagelijks koken, zonder pakjes en zakjes dan moet dat toch gewoon mogelijk zijn. En dan te bedenken dat de meeste mensen in Nederland maar 1x warm eten, terwijl er veel meer landen zijn waar 2x of zelfs 3x warm eten de norm is.

Huismuisie likes this.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Maar als je dieren de ruimte wil geven en goed wil behandelen, en eigenlijk alles het tegenovergestelde doet van hoe het in de bio-industrie gaat, dan zullen mensen bereid moeten zijn om 1) meer voor vlees te betalen (terwijl nu al wordt geklaagd dat het te duur is), en 2) meer plantaardig te eten.
    Ik vrees dat het nog lang gaat duren tot men naartoe bereid is.

Huismuisie and Neuzeke like this.
  12. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,866
    2,548
    113
    Ik vind dit dus andersom ook lastig want er zijn dus ook zat leraren die bijv een liga gezond vinden maar als je zelf gezonde muffins maakt mag het niet want het is niet gezond want het is in muffin vorm.
    Ik vind dus niet dat ze altijd op de hoogte zijn met wat gezond is.

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    We kunnen ook eens beginnen met de export op dieren in te dammen. Schijnbaar is 70% van het varkensvlees voor de export.

Maar goed als ik kijk wat ik nu met mijn budget koop aan biologische voeding. En dan mijn uitgaven vergelijk met sommige vriendinnen zitten zij zelfs nog veel hoger ondanks dat ze wel vaak van dat prefab kopen.

En als mensen niet voor 3 pp blijven eten scheelt dat ook best wel wat. :oops::|

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Ja dat klinkt herkenbaar. Maar bij ons mogen de kinderen het wel mee als de ouders vertellen dat de muffins gezond zijn. Liga mag hier dan weer niet.
    Noten repen wel. Maar dan niet die variante met toegevoegde suikers.

15. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

Jun 8, 2013
    4,365
    4,422
    113
    Female
    Dat snap ik, niet iedereen is het eens over wat gezond is en wat niet.
    Er is alleen al een discussie over een Bifi bijv.
    En wat wel en wat niet?
    Sultana of Liga idd, had vroeger de naam als "gezond tussendoortje".

Nouja, het zal wel een neverending discussie blijven. Ik vind het alleen vrij lastig om het te zien bij kinderen met overgewicht.

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,669
    18,737
    113
    Female
    Maar hoe dan?
    Is hun gezin groter, kopen ze meer rommel, kopen ze dan extreem veel.

17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Wij kopen alleen brood, noten, groenten, fruit, vlees, pasta, rijst, aardappelen, bonen en zuivel, thee en koffie.
    Het gebeurt echt niet wekelijks dat we iets vab snoep kopen. Oke we gingen wel elke week een taartje eten bij de hema. Dat was een beetje ons snoepmoment.

maar als je dan kijkt naar hoeveel geld frisdrank bijvoorbeeld kost. Dat tikt best wel aan.
    Ook al die pasta sauzen, slaatjes, koeken, broodjes. Maar misschien klopt het ook wel niet wat ze zeggen. Dat kan natuurlijk ook ;)

mamabri likes this.
  18. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

Jun 8, 2013
    4,365
    4,422
    113
    Female
    Ik denk steeds, waar is het topic nou??
    Is het verplaatst :rolleyes:

19. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,613
    113
    Female
    Maar weet je dan dat dit overgewicht komt door snoep en ongezond eten? Dat lees ik hier nu voornamelijk, maar veel kinderen hebben ook gewoon aanleg en komt het niet enkel door die koekjes.
    En wat denk je dan bij kinderen die geen overgewicht hebben? Is het dan niet lastig om te zien?
    Ik ben blij dat wij hier zelf mogen weten wat ze meekrijgen en ja, hier zijn dat koekjes.

20. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,048
    17,015
    113
    Ik zie het in mijn 3 kinderen al, enorme verschillen. Mijn zoon lijkt flink ondervoed, maar vreet als een dijker, niet normaal wat die naar binnen werkt ;) Mijn dochters eten aanzienlijk minder, maar wel van hetzelfde als hun broer en zijn gemiddeld gebouwd. Een goede balans van gezond en ongezond houden we aan, trouwens. Alles met mate.

Ik vind het een beetje flauw - en ook offtopic - om het nu steeds te hebben over wat “sommige ouders” voor “ongezonde troep en spul uit pakjes” aan hun kinderen geven.

Share This Page