Het grote afvaltopic

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Huismuisie, 14 jan 2025.

1. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.866
    2.548
    113
    Vastenperiode van de katholieke kerk is dat dan? ik heb sowieso weinig het idee dat hier nog aan gedaan wordt maar misschien is dat omdat ik weinig gelovige mensen heb in mijn sociale kring.

2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Leuke woordspeling ook :roflmao:

Mamafiets vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Wij hadden vroeger een christelijke buurman (orthodox denk ik, kwam uit Armenië) en die deed nog het oorspronkelijke christelijke vasten, daarbij mag je 1x per dag eten/drinken, en daarvan moest alles veganistisch zijn. Dus nog behoorlijk strenger dan het islamitische vasten. En dat dan 40 dagen lang...
    Heb overigens niet het idee dat er nog veel katholieken vasten, of merk je dat in Limburg wel? In ieder geval wel een goede reden om van de paaseitjes af te blijven :D

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Er zijn ook nog wel protestantse christenen die vasten straks als de 40-dagentijd begint. Maar dat is lang niet altijd door je geheel te onthouden van voeding. Men zoekt regelmatig zijn eigen persoonlijke verleiding en zet dat dan 40 dagen stop. Ik heb zelf wel eens 40 dagen zonder social media etc gedaan. Anderen doen 40 dagen zonder vlees of idd geheel veganistisch eten.

citroenrasp vindt dit leuk.
  5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier overigens vanmorgen weer 0,7kg erbij maar: hallo menstruatie dus we zien het volgende week wel weer. Merk dat mn instelling en motivatie ook een beetje versloft. Dit weekend laat ik het maar even en maandag weer positief beginnen.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Dat is voor mij dus de reden om me nooit te wegen tijdens/vlak voor m'n menstruatie :oops:Ik weet in m'n hoofd wel wat de reden is van gewichtstoename, maar het is gewoon niet erg motiverend.

7. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    @citroenrasp en anderen: goede vastenperiode gewenst. In onze omgeving zijn due de 40-dagenperiode gebruiken om geen alcohol te drinken.

Blij om te lezen dat meer mensen zichzelf niet helemaal herkennen op de foto. Ik schrik iedere keer weer, ook nu er toch 10 kilo af is. Ik baal er ook echt van. Ik vind mezelf niet alleen dik, maar ook gewoon oud geworden en ik begrijp ook wel dat niet echt getuigt van een goed zelfbeeld om zo naar je foto's te kijken.
    Maar aan de andere kant zijn die foto's wel een goede stimulans om verder te gaan met het afvallen, al lukt het niet zo goed. De cijfers stijgen ipv dalen. Begrijp ook niet zo goed hoe het komt, want ik doe echt wel m'n best.
    Komende week wordt het wel lastig, want dan is het voorjaarsvakantie. Ik moet proberen om extra veel te bewegen dan om snaaien te voorkomen.

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Dat is bij ons ook wel hoor, zelf probeer ik ook zo min mogelijk sociale media te gebruiken als ik vast, omdat ik het belangrijk vind om dan m'n tijd extra nuttig te besteden.
    'Zo min mogelijk' want ik zit nog wel op WhatsApp, dat is een beetje lastig te vermijden, maar is natuurlijk ook niet erg "scrollgevoelig".

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  9. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.866
    2.548
    113
    Stom is dat he dat je dat toch niet kan loslaten dan

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ik zeg toch ook dat ik het gewoon eet? Maar margarine is behoorlijk bewerkt. Heb verder geen zin in hele discussies daarover hoor, zeg alleen dat ik ze soms achterhaald vind. En ik ga niets checken, spreekt voor mij ook redelijk voor zich allemaal (heb 2 jaar voeding en diëtetiek gestudeerd, dus weet wel het een en ander van voeding af). Wij eten sowieso eigenlijk geen pakjes en zakjes, op 1 maaltijd na, dus dan weet ik wel wat erin zit.

Het dikgedrukte stukje lijkt mij persoonlijk een beetje bijzonder. Calorie is calorie, dus of jij nu 1000 calorieën gezond of 1000 calorieën ongezond binnenkrijgt, je zou dan evenveel moeten afvallen (gezondsheidskwestie laten we dan even achterwege). Voor gewichtsverlies of toename zijn calorieën gelijk. Dan zou je eerder denken dat je de waardes van sommige producten onderschat/overschat.

Beugelbekie en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ja ik heb dat ook altijd, maar week erna gaat het juist vaak sneller eraf. Ik weeg nog wel elke week, maar kijk gewoon aan het einde van de maand wat ik gemiddeld ben afgevallen.

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    De 40 dagen tussen carnaval en Pasen. Er zijn nog maar weinig mensen die daar echt serieus aan meedoen. Doen wij zelf ook niet.
    Er zijn wel altijd liefdadigheidacties vanuit de kerk.

LizMe vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Zo streng heb ik het nooit gehoord. Geen vlees en geen snoep , frisdrank, alcohol of tussendoortjes.
    Vis, ei en zuivel mag wel. Maar gewoon sobere maaltijden.
    Best gezond dus eigenlijk.

Nee. Er zijn echt nog maar weinig mensen die het doen hier. Wijzelf ook niet. Of misschien doen mensen het wel, maar merk je daar verder niks aan omdat ze wel gewoon eten en drinken. Alleen wat beperkter/soberder. Aan de buitenkant zie je natuurlijk niet of iemand aan de lijn doet of religieus bezig is.

Van de paaseitjes afblijven probeer ik zeker wel. Maar met een andere reden :)

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Kan zijn.
    Het is mijn ervaring. Niks meer of minder.
    Wellicht dat ik met ongezond per ongeluk meer eet, doordat het minder goed verzadigd. Of dat ik in mijn gezonde periodes strenger ben met de weegschaal en invullen. Kan ook.

Of "een calorie is een calorie " klopt ook niet 100%. Wanneer je meer moeite moet doen om de calorie vrij te maken, dan kost het verteren van het voedsel ook energie. Bijvoorbeeld de lange-keyen-koolhydraten moeten eerst in stukjes gehakt, voor het bruikbaar is sls brandstof. Terwijl suiker direct opgenomen en gebruikt kan worden.

wat de waarheid ook is. Feit is dat ik met de gezonde keuzes makkelijker afval. Wat dan wel weer heel logisch klinkt :roflmao:

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Voor afvallen zijn calorieën gelijk. Voor de rest natuurlijk niet. Kan heel goed zijn dat je wanneer je voedzaam eet je beter lijkt af te vallen. Als je immers geen honger hebt, is het veel makkelijker vol te houden en eet jij een gevarieerde maaltijd met vet, koolhydraten en voldoende eiwit kun je daar langer op teren dan zeg 2 donuts, ook al is het qua calorieën gelijk. Dus ja klinkt zeker logisch.

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Of door het gezondere eten voel je je meer energiek, waardoor je automatisch ook meer gaat doen. Dus de inname verschilt niet, maar het verbruik wel.

citroenrasp en suus1983 vinden dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ook een heel logische optie denk ik.

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Klopt, zou ik eigenlijk wel gewoon moeten doen om de confrontatie aan te gaan met mijn (eet)problemen maar ja, voorlopig blijf ik toch liever in m'n comfortzone.
    Maargoed, ik ben al van ver gekomen dus dat ik me überhaupt weer durf te wegen is eigenlijk al heel wat.

LizMe en Mamafiets vinden dit leuk.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Snap ik. Ik vind het ook heel knap hoever je bent gekomen. En hoe je nu met eten en lijnen omgaat.

Naar mezelf kijkend. Ik heb geen eetprobleem. Maar als ik mijn postst door de jaren heen teruglees, dan denk ik soms dat je d'r best een diagnose aan zou kunnen hangen o_O
    Nouja. T wordt natuurlijk ook wel wat uitvergroot, omdat jullie ook mijn frustratie-uitlaatklep zijn. (Waarvoor dank :D)

En zo struggelen we door.
    Net een minimarsje gegeten die naast de fruitschaal lag (waarom lag dat ding daar überhaupt o_O).

Kan maar beter eten gaan koken. Zie dat t al later is dan ik dacht.

Wordt op de huid gebakken zalm met rösti en spinazie en een salade ernaast.
    (Rösti, een voorbeeld van bewerkt product wat in de categorie minder gezond valt. Zal dr rustig aan mee doen. Luie huisvrouw heeft geen zin in aardappels schillen :roflmao:)

20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    #1120 citroenrasp, 1 mrt 2025
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2025
    @Fanne dankjewel! (En de rest natuurlijk ook)

Ik denk dat er een groot grijs gebied is tussen "eetstoornis" en "geen eetproblemen hebben". Emotie-eten bijvoorbeeld: het is geen eetstoornis maar iemand die veel emotie-eet heeft nou niet bepaald een heel gezonde/gebalanceerde relatie met voeding.

NiVa0230, Mamafiets en Neuzeke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina