Het grote afvaltopic

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Huismuisie, 14 jan 2025.

1. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    I know.

2. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.866
    2.548
    113
    owh nee? grappig na mijn idee hoor ik al mijn hele leven dat riedeltje van om de 2 uur eten en dus 3 hoofd en 3 snacks haha

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Ja dat dus haha. En ontbijt is belangrijkste maaltijd van de dag, dus heb ik nagenoeg mijn hele leven tegen heug en meug zitten ontbijten. Dat doe ik nu niet meer.

LizMe en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Ja ik las laatst dat je lichaam probeert je vet vast te houden als je afvalt zeg maar, dat je dan onbewust het seintje krijgt dat je weer meer moet eten. Dus zo raar is het ook weer niet denk ik. Wel heel frustrerend en vermoeiend.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Klopt. Je lichaam wil kennelijk terug naar je allerzwaarste gewicht :cry:

suus1983 vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Ja stompzinnig toch aangezien het niet goed voor je is. Mag wel een beetje evolutie aan te pas komen haha, leven niet meer in het jagen en verzamelen tijdperk.

citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Leuk om te lezen hoe iedereen het op een verschillende manier aanpakt. Ik vind het heel knap als je het op drie maaltijden en zonder tussendoortjes kunt volhouden. Ik leef echt naar mijn tussendoortjes toe.
    Het ontbijt schrap ik wel, simpelweg omdat me dat tijd en calorieën scheelt. Al zou ik het liefst m'n dag starten met een bak yoghurt met de chocoladegranola van Quaker. :rolleyes: Maar daar zitten echt ontzettend veel calorieën in.
    Mijn tussendoortjes 's middags gebruik ik om aan mijn eiwitten en vitaminen te komen, dus bestaat die idealiter uit een smoothie met daarin proteïneshake, groenten en fruit, daarbij een gekookt ei (voor mij onmisbaar om af te vallen) en nog een gewoon stuk fruit.
    Mijn tussendoortje 's avonds is een fitpiggy, voor de zoete trek.

Tot nu toe gaat het deze vakantie best goed om me (vr)eetlust binnen de perken te houden. Zaterdag hebben we een etentje en ik hou m'n hart vast, als ik een keer losga duurt het dagen voor ik weer in het gareel loop en ik wil zó graag in juni die 5 kilo eraf hebben. Maar het gaat ook zó moeizaam. Ik hoop maar dat inmiddels ook wat spieren toevoegd zijn aan m'n lichaamsgewicht, want ik merk bij het sporten wel dat ik sterker ben geworden. De spiegel vertelt me alleen dat er ook nog een buikje zit en dat heeft niets met spieren te maken.

Asil, citroenrasp en Jaimio vinden dit leuk.
  8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Dat ontbijt belangrijk zou zijn die ken ik wel. Mijn moeder roept dat nog steeds :roflmao:

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb ook tijdens 40 kilo eraf wel op zo'n punt gezeten. Maar ik merkte dat ik ongemerkt toch meer at dan nodig was, zat dus eigenlijk niet in het calorieën tekort. Hoe lichter je wordt, hoe minder calorieën je ook nodig hebt. Dus waar je eerst wel mee afviel werkt nu niet meer. Ik ben toen weer consequenter alles gaan afwegen, toch hoeveelheden ed wat naar beneden aangepast en juist meer volume voeding gaan eten en ja, toen ging de weegschaal langzaam weer naar beneden.

10. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Die mindset veranderen, onder ogen zien dat het echt een blijvende verandering moet zijn is niet makkelijk! Ik vind het wel verfrissend om verschillende mensen op insta te volgen die het juist heel erg hebben over die lange termijn, hoe houd je er plezier in. Hoe maak je kleine veranderingen waar je nog steeds blij mee bent. Je hoeft geen dieet te volgen, het is juist zo belangrijk om je eetpatroon blijvend aan te passen met producten die jij nog steeds hartstikke lekker vind.

Mamafiets vindt dit leuk.
  11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Op dit moment heb ik het tellen even los gelaten. Of dat goed is weet ik niet, maar ik wil proberen meer rust te vinden, waardoor de drang om even helemaal los te gaan hopelijk verminderd. Wat ik wel doe is dagelijks proberen gewone goede keuzes te maken, mn standaard gerechten waar ik van geniet en weet dat ze passen binnen gezond en binnen een calorie tekort eten.
    En momenten die anders verlopen probeer ik te neutraliseren, ok ik heb iets extra gegeten maar goed nu weer gewoon door, ipv helemaal los te gaan want Tsja vandaag is al verloren. En dat is een flinke uitdaging!
    Maar door even niet te tracken geeft het wel wat rust en is het iets minder confronterend, want door die confrontatie met registreren van teveel snoepen wordt ik juist meer getriggerd om los te gaan.
    Tis een hele puzzel naar zoeken wat werkt voor mij! Dus ik herken je struggles!

Asil, Mamafiets en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Bij mij komt het echt door terugvallen. :oops:Vooral dus door de hierboven omschreven situaties die dat triggeren.
    Als ik goed bezig ben qua eten, dan val ik over het algemeen wel gewoon af.

flipflop vindt dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    Ja hier ook. Ik weet wel wat ik eet etc en in goede periodes val ik dan ook echt wel af, maar ja op sommige momenten interesseert het me totaal niet meer en eet ik gewoon waar ik zin in heb, alles zodat ik de rest maar minder voel pff.

NiVa0230, flipflop en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.670
    113
    Vrouw
    Dat riep ik vroeger ook :roflmao::roflmao:
    En ik kon ook echt stevig ontbijten. Kwam anders echt niet op gang.

Tot ik vorig jaar if probeerde. Eerste week was een drama. Maar bouwde het rustig op. Ontbijt steeds iets langer uitstellen tot ik makkelijk tot de lunch kon wachten.

Eerst was ik ook zo slap als een vaatdoek in de ochtend. Niet vooruit te branden (want geen verse brandstof). Nu kan ik rustig een uur gaan sporten zonder eerst te eten. Geen heel heftige sport. T moet op vetverbranding kunnen. Maar het werkt dus wel.

Af en toe ontbijt ik wel. En dat is ook prima. Maar op dagen als vandaag mis ik er niks aan. Heb dab wel een sloot koffie en een halve pot thee op inmiddels :)

Jaimio vindt dit leuk.
  15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.670
    113
    Vrouw
    Die periodes heb ik ook.
    Niet dat het me niet meer interesseert. Maar dan heb ik gewoon even geen zin om er moeite in te steken.

flipflop en suus1983 vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Eigenlijk best grappig dat hoewel die claim nog steeds hardnekkig verspreid wordt, het ontbijt over het algemeen ook nog steeds de ongezondste maaltijd van de dag is.

17. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Pff dat is wat he! Die neiging om door te eten even minder te voelen!
    Ik merk de afgelopen jaren ook dat het een zoektocht is om wel ruimte te geven aan die gevoelens. Hoe kunnen de gevoelens er gewoon zijn, een plekje krijgen zonder door te slaan in eten.

NiVa0230 en suus1983 vinden dit leuk.
  18. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik heb dat met alcohol. Ik zou niet weten hoe ik minder kan voelen door te eten.

flipflop vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Volgens mij maakt je lichaam tijdens emotie-eten dopamine aan, waardoor je je even gelukkig voelt. Eigenlijk dus net zoals met alcohol. Al is een eetverslaving naar het schijnt een stuk lastiger omdat je eten sowieso nodig hebt en dus altijd mee geconfronteerd wordt :|

LizMe, flipflop, Jaimio en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    @Fanne, ik zie die fitpiggy steeds voorbij komen. Is het echt zo lekker als dat ze doen geloven? Mijn GP en daarmee tussendoortje is Killerbody proteine reep met smaak lemon cheesecake. Nog steeds niet goed maar het voelt als een Lion maar dan met een cheesecake smaak en die is zo gruwelijk lekker.

Deel Deze Pagina