Het grote afvaltopic

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Huismuisie, Jan 14, 2025.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,358
    30,650
    113
    Female
    Klopt helemaal. Ieder heeft zijn eigen aanpak.
    En het is natuurlijk ook heel afhankelijk van wie het zegt en de manier waarop.

Soms is het gewoon ook heel fijn als iemand je wijst op een calorieënbommetje. Ook als je 't al weet. Of een beetje weet. Zeker met producten die als "gezond" worden verkocht kan het geen kwaad ze eens goed te vergelijken.

Zelf vind ik de aanbevelingen vanuit voedingscentrum heel waardevol. Staat het in de schijf van 5? Of niet? En indien nee, waarom niet?

Mijn methode is er ook een van vallen en opstaan. Met stress als grootste faal-factor. Momenteel in de fase "probeer overeind te krabbelen". Dat gaat uiteindelijk lukken hoor. Moet vooral de spanning zien los te laten. Teveel aan cortisol doet je stofwisseling geen goed.

Neuzeke and citroenrasp like this.
  2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    Hier zit alles op het moment best in rustig vaarwater (even afkloppen). Ik ben weer meer gaan eten en het voelt eigenlijk best bevrijdend nu ik die rigiditeit heb losgelaten :). Wat niet wil zeggen dat ik nergens meer op let hoor, zeker niet. Maar gewoon weer een keer een glaasje wijn, wat chips als ik daar zin in heb. Ik schrijf niks meer op maar grofweg weet ik meestal wel hoeveel ik eet. Mijn gewicht blijft al 2 weken met 200 gram erboven of eronder op de 55 kg en daar wil ik het ook houden.
    Met het mooie weer had ik een zomerse onesuit aangedaan en ik genoot van de reacties die dat gaf :D:oops:

3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,358
    30,650
    113
    Female
    Wat fijn dat op gewicht blijven lukt en goed voelt.
    En mooi ook dat het gezien wordt :)

Houd dat rustiger vaarwater nog maar een poosje.

Jaimio likes this.
  4. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,313
    113
    Wat goed en echt heel knap dat je gewicht stabiel blijft.

Jaimio likes this.
  5. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,313
    113
    Hier daalt m'n gewicht nog steeds heel langzaam. Gisteren was ik bij de kapper en ze begon er meteen over dat het haar opviel dat ik afgevallen was sinds de laatste keer dat ze me gezien had.
    De kleren die ik in de kerstvakantie gekocht had, zijn nu ook al te groot. Die -5,0 sindsdien is toch best een verschil blijkbaar. Ik zit nu ook op -13.5 sinds september. Kan me dat gewoon niet voorstellen. Maar ik zie de verandering ook steeds meer in de spiegel.

flipflop, Dubbelgeluk, Jaimio and 3 others like this.
  6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik was er gisteren weer helemaal klaar mee. Weer kilo's aangekomen laatste week. Weer op de 74. BMI van over de 27. Dus mn gewichtsapp eraf gegooid. Er weer opnieuw opgezet en beginnen met een schone lei. Ik ga ook echt niet meer dagelijks op de weegschaal staan, voortaan op vrijdag. Gisteren na het avondeten niks gesnaaid. De eerste dag zit erop!

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,358
    30,650
    113
    Female
    Succes net je herstart.
    Ik voel met je mee. Zo schijt als je dan ineens weer maanden terug op het lijntje zit.
    Maar opgeven is geen optie punt en el.
    Dus we gaan er gewoon weer voor.

Mijn lijntje van het afgelopen jaar. Vorig jaar aangekomen door ernstig tekort aan energie. Sinds september ervoor gegaan. In december even laten varen. En sinds januari weer bezig.
    Stomme is dat die laatste paar weken niet heel anders waren dan daarvoor. Dus waar ik eerst langzaam mee afviel kom ik nu razendsnel aan.
    Screenshot_20250405_134020_Connect.jpg
    Afgelopen nacht wel zeker 4 keer naar de wc geweest. Dus misschien toch deels vocht? Woensdag maar kijken of ik weer de goede kant op schommel. De stressfactor begint enigsinds af te nemen. Dat scheelt wel heel veel.

Oh. En ik merkte de laatste dagen dat ik enorm honger had in de ochtenduren. (En daardoor over-eten met de lunch) Dus ik ben weer gaan ontbijten.

Strategie nu is letten op extra eiwit. Proberen de suikers laag te houden. En overal groenten bij.

En er zijn weer aardbeien!! :D

Fanne and Liekje81 like this.
  8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Ik vind het ook pittig, het is zo ondankbaar, ik denk ook echt dat > 40 jaar niet mee werkt. Wel weer hardgelopen vandaag, gisteren ook, dus ik hoop dat de schade van de ongezonde producten die ik op heb mee valt.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, ik ben bijna 44 en merk wel echt dat het lastiger gaat inderdaad!

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,358
    30,650
    113
    Female
    49 en inderdaad. Leeftijd helpt echt niet.

11. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,313
    113
    Echt vervelend dat het afvallen bij een aantal niet zo lekker loopt. Vorig jaar had ik dat ook. Achteraf geen idee waarom dat niet ging. Ik ben toen nog naar de huisarts geweest, maar uit het bloedprikken kwam niets. Ze dacht dat het beter zou gaan als m'n jongste goed zou gaan slapen. Na de zomervakantie had ik minder stress en sliep m'n jongste door en inderdaad ging het toen opeens goed. Ik ben het wel compleet anders gaan aanpakken:

• Iedere dag minimaal 10.000 stappen (zijn er meestal meer dan 15.000
    • 3x per week crossfit
    • Intermittend fasting
    • Overal groentes bij
    • Veel eiwitten
    Ik probeer 2x per week te hardlopen, maar hoeft niet. Wil de drempel niet te hoog leggen, anders houd ik het niet vol. Verder heb ik een tijd calorieën getrackt en dat gaf me veel inzicht. Dat doe ik nu niet meer. Wel kijk ik af en toe of iets het me waard is om te eten.
    Verder focus ik me vooral op spieropbouw. Hoe meer spieren hoe meer verbranding je hebt in rust, dus hoe meer je kunt eten.

Jaimio and Liekje81 like this.
  12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat zijn een hoop stappen! Daar kom ik echt nooit aan met mn zittende werk 4 dagen in de week. Heb alleen een paar meter bij elke patient die ik binnen roep, haha. Avond heb ik dochter, en die ligt om 21 uur in bed. Dan ben ik blij als ik niks meer hoef. :roflmao: Ik loop wel rond de 30 km per week hard. :)

13. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    30 km hardlopen zijn ook een hoop stappen toch?
    Gemiddeld zit ik wel ruim boven de 10000 stappen per dag. Soms zit er een dag tussen dat ik er net onder zit maar er zitten ook dagen bij van 18000 stappen. Volgens mijn telefoon dan. In de winter is het wat minder.
    Spieropbouw is inderdaad ook een goede. Ik ga niet naar de sportschool maar doe thuis wel wat. Vooral buikspieren heb ik nu goede :)

Liekje81 likes this.
  14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,358
    30,650
    113
    Female
    Stress en slaaptekort zijn echt funest voor het afvallen.
    Leuk te lezen dat jij min of meer dezelfde methode hanteert als ik. Dwz voor ik weer omhoog schoot.

Zojuist oudste zoon opgehaald, dus vandaar nog zo laat op. Maar daar zit nu wel echt mijn focus. Genoeg slaap en ontspanning. Als die weer in orde zijn moet t snoepen er weer af. (Gaat nu even niet best) en begin ik weer met intermittent fasting.

Als beweging doe ik dagelijks 15 of meer verdiepingen en regelmatig wandelen of fietsen. En als mijn achillespees wil meewerken binnenkort ook weer hardlopen. En man heeft ons ingeschreven voor tennis. Dus binnenkort gaat we ook tennissen. Moet alleen nog een racket.

Liekje81 likes this.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Ja, daarom ben ik dus afgelopen maand ook helemaal niet afgevallen (zelfs aangekomen), ondanks dat het qua eten redelijk ging: slaaptekort...

16. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    Slaaptekort laat je meer eten/ snaaien toch? Je krijgt meer trek en je discipline wordt er minder van.

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    Heeft idd te maken met een reactie van de hersenen.
    Die geven dan het signaal af dat je honger hebt en dan ga je meer eten en snaaien.
    Als je wil afvallen heb je vaak niet veel nodig om niet af te vallen of om stabiel te blijven e.

Als je dat weet en een strak schema blijft aanhouden is er eigenlijk geen groot probleem.
    Maar dat aanhouden als je moe bent is niet altijd even simpel.
    Zeker als je normaal vrij goed slaapt kan 4uur als een ramp aanvoelen.

citroenrasp, Sado and Jaimio like this.
  18. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female

Ja ik herken dat wel.

19. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,313
    113
    Ik kom eigenlijk wel heel makkelijk aan die 15.000 stappen. Op werkdagen gaat het vaak wat lastiger (ben docent VO), dan loop ik wat in m'n lokaal op en neer. Na een werkdag heb ik er zo'n 5000, maar eenmaal thuis ren ik achter m'n kinderen aan en heb ik er zo met gemak 10.000. Tijdens het crossfitten zet ik zo ook nog een hoop stappen en anders wandel ik nog 's avonds een rondje met m'n jongste wanneer de oudste twee op bed leggen.
    Op niet-werkdagen zit ik vaak al rond de lunch aan de 10.000. Moet eerlijk bekennen dat ik nogal een ongedurig type ben. Ik zit overdag vrijwel nooit. Daarbij is mijn tactiek om zoveel mogelijk lopend te doen. Kost iets meer tijd, maar levert veel meer beweging op.
    Gisteren had ik er zelfs ruim 28.000

20. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,313
    113
    Uiteindelijk zal een calorietekort altijd moeten werken. Maar er waren voor de zomervakantie vorig jaar echt dagen bij dat ik echt niet meer dan 1200 calorieën at en geen gram afviel. Echt ontzettend frustrerend en als je dan ook niet goed slaapt en stress hebt om je oudste dan ga je na 5 dagen heel goed je best doen alles eten wat los en vast zit 'omdat toch niets helpt'. Ik heb in die periode bijv dagen geleefd op maaltijdshakes. Dat voor mij echt nooit meer. Voor datzelfde aantal calorieën kun je 3 boterhammen met gezond beleg eten. Ik ben zo dom dat ik dat soort dingen ooit geprobeerd heb.

Share This Page