Revalidatie na breuk voet

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Somita, 23 apr 2025 om 10:37.

1. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.464
    833
    113
    Na 6 weken onbelast gips vanwege meerdere breukjes in het achterste middenvoetsbeentje naviculare waarvan 1 bot stukje aan een pees vastzat, ben ik nu bijna 4 weken uit het gips.

Ik denk dat ik te snel wil waarschijnlijk, maar nu 4 weken verder kan ik sinds een paar dagen redelijk in huis zonder krukken lopen, maar wel mank, kan mijn voet niet afwikkelen.

Kan ik max een uurtje met krukken lopen zonder pijn te hebben.
    Ik werk weer 2x 3 uurtjes maar na 3 uur werken waarin ik medicatie deel en wat met de bewoners doe kan ik mijn voet een stuk minder belasten dan normaal.
    Dit zakt eenmaal thuis wel snel weer af en kan ik met krukken weer bijna volledig belasten.

Afgelopen dagen wat meer gaan opbouwen, meer zonder krukken in huis, meer met 1 kruk, maar sinds gisteren is mijn voet en vooral enkel en voorvoet een stuk stijver (dit is niet op de plek van de breuk) en de plek van de breuk en voorvoet pijnlijk.

Daarbij is mijn hele voet nog steeds wat dik en heb ik onder mijn voet bij de peesplaat 2 knobbels zitten die gevoelig zijn.

Wil ik echt te snel en is het heel normaal dat ruim 9 weken na de breuk waarvan 3.5 week nu zonder gips zo beperkt ben en langere afstanden nog niet zonder krukken kan lopen?

Mijn werk had verwacht dat ik begin mei wel weer 20 uur zou kunnen werken maar de bedrijfsarts, fysio nog niet en zoals ik er nu naar kijk denk ik inderdaad niet dat ik al weer 3x een avonddienst werk van 7 uurtjes.

2. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Ik had al eerder gereageerd maar paar jaar terug heb ik op 31 januari mijn voet gebroken en enkelbanden gescheurd. In de meivakantie (begin mei) kon ik voor t eerst weer auto rijden. Ben toen ook even de stad in geweest om beetje te winkelen. Dat was ongeveer 1,5 uur lopen in totaal en aan het einde daarvan liep ik mega scheef van de pijn en belasting. Dat was dus na week of 13. In zomervakantie deden we een doolhof waar we soort verdwaalden en toen was het ook teveel na meerdere uren lopen, dit was meer dan half jaar na gebroken voet.
    Ik heb zittend beroep en heb tot meivakantie vanuit huis gewerkt dus weet niet hoe het is met een beroep waar je fysiek aanwezig moet zijn en moet lopen, maar mijn ervaring is dat 12 weken te snel is om weer alles te kunnen.
    Het is nu dik 3 jaar geleden dacht ik en ik kan nog steeds niet pijnvrij in kleermakerszit zitten. Voet en enkel blijft wat strammig.

sterkte

3. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    In je vorige topic is volgens mij al benoemd dat het echt een tijdje kan duren voor je volledig belastbaar bent. Erg vervelend natuurlijk voor je, maar ik kijk er niet van op dat je nog niet volledig alles kan doen. Het was ook geen simpele breuk dacht ik me te herinneren

4. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.269
    5.870
    113
    Vrouw
    Wat geven je arts en/of fysio hierover aan? Zijn deze klachten normaal? Heb je oefeningen die je moet doen, etc.?

Ik ben medio maart geopereerd aan mijn schouder en kreeg te horen dat het herstel zeker 4-6 maanden kan duren.

Wat ik wil zeggen, herstel heeft echt tijd nodig.

5. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.464
    833
    113
    Fysio geef het de tijd.
    Arts gaf aan dat ik met 3 weken wel weer aan het werk kon zijn en weer redelijk zou kunnen lopen.
    Wel dat het tot 18 weken kon duren voor het echt helemaal goed zou zijn.

Maar ik ging er dus vanuit dat ik nu wel zonder krukken de deur uit kon gaan en kon autorijden.
    Vorige vakantie hebben we thuis doorgebracht en deze vakantie lijkt dat helaas weer te gebeuren.

Ben gewoon te ongeduldig denk ik en het viel vies tegen dat het weer zi stijf is.

Vrijdag weer fysio en ja ik heb oefeningen.

6. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Ik gok dat de fysio er een betere kijk op heeft dan de arts, die revalideert immers de ptn en ziet beter hoe het herstel verloopt. Een arts ziet iemand vaak niet meer nadat bijv het gips er af is.

Deel Deze Pagina