Zoeken naar een spel in de hooiberg: ik kwam laatst op fb een recept voor plukbrood tegen. Ik meende van Laura's Bakery, maar ik kan niets terugvinden. Het gaat niet om breekbrood, maar meer een brood waar je stukjes af kunt plukken, briocheachtig schat ik in. Het heette in ieder geval plukbrood. Heeft iemand deze post toevallig ook gezien en weet die iets meer dan ik onthouden heb? Ik wil het graag binnenkort maken.
Geen enkel probleem, ben daar altijd wel geduldig mee omdat ik het soms zelf ook vergeet Super bedankt, moet alweer een nieuwe bak glucose stroop hebben zag ik al. Zit niet zo heel veel meer in. Het boek zoek ik ook op.
Ik maakte gisteren cupcakes en decoreerde die vanochtend voor dochter haar traktatie op school. Qua bereiding super simpel, maar het zag er wel leuk uit en de kinderen vonden het lekker
De welbekende honingkoekjes. Ben wel helemaal brak maar mijn man is superblij dat ik ze heb gemaakt. Maakt het allemaal waard❤️
Dat is anders: allemaal bolletjes deeg. Maar ik kwam een lekker recept tegen op fb en vroeg me af of jullie dat bericht wellicht ook tegen waren gekomen en nog wisten over welk recept het ging. Ik weet nog dat het echt plukbrood heette. Je zag op de foto een afgesneden stukje, zodat je ook de binnenkant kon zien.
Nee, zo'n soort plukbrood was het niet, niet zo'n dambordpatroon. Ik heb nu wel iets gevonden op rutgerbakt.nl dat er denk ik op lijkt. Nu weet ik in ieder geval hoe het brood gemaakt wordt. Ik kan zelf wel gaan varieren.
Het moesten hamburger brioche broodjes worden…. T zijn meer brioche oopsies voor een eerste keer reken ik het goed
Ach als ze maar lekker smaken Maar brioche is toch een zoet brood? Daar zou ik zelf geen hamburger bij bedenken
Is een lekkere combinatie iets zoetig zijn ze maar dan in combo met vlees, augurk en gecarameliseerde ui, tomaat etc
O met pasen wil ik ook een brioche maken. 2 keer gemaakt: de eerste keer hartstikke gelukt, zo'n zacht brood. Tweede keer hartstikke mislukt: veel te droog. Wel goed de tijd voor nemen, want door het vet gaat het rijzen veel moeizamer.
Ik wil dat binnenkort ook eens gaan maken. Jongste zoon is dol op brioche. Ik heb helemaal geen ervaring met broodbakken, dus ben benieuwd of het zal lukken.
Er staat nu een marmer cake in de oven, waarbij ik een deel van de cacao vervangen heb door cappuccino poeder en er ook nog wat chocoladestukjes door heb gedaan. Ik ben wel benieuwd hoe dat uitpakt.
Echt geduld hebbe. Goed kenden totdat het deeg echt zijdezacht is en ook goed laten rijzen . De keer dat het lukte, had ik het brood overnacht in de koelkast laten rijzen.
Ik heb een perfect recept, oftewel nog nooit mislukt. Ik laat het deeg 2 dagen rijzen in de koelkast. Dan vlecht ik het in een vorm en laat ik nog een uur rijzen in een zeer licht verwarmde oven (40 graden). Dan 25 minuten bakken in de oven en klaar is het. Echt nog nooit droog geweest, en altijd zo heerlijk zacht en luchtig van structuur en heel licht zoet. De hoeveelheid boter geeft smaak, maar zonder het brood zwaar te maken. Mijn recept komt uit het kookboek ‘kleine hartige taartjes’
Oh die ziet er heerlijk uit. Ik had in een recept al gezien dat je het een nacht over in de koelkast moet laten rijzen. Maar 2 dagen is dus nog beter? Ik heb ook helemaal geen ervaring met brood bakken, dus ook het kneden is mij onbekend. Geen idee dus hoe een deeg moet aanvoelen als het goed gekneed is.
Briochedeeg is wel anders dan gewoon brooddeeg, door de grote hoeveelheid boter. Ik laat het altijd kneden door mijn keukenmachine. Want je moet het kneden tot het los begint te laten van de kom. Dat duurt wel even, maar is ook goed te zien wanneer het deeg klaar is. En nog een extra nachtje zou de smaak ten goede komen. Dus ik plan het altijd maar zo in. Eigenlijk is het brood niet eens zoveel werk, alleen wat wachttijd waardoor je het in moet plannen. Ik zal het recept wat ik gebruik toevoegen. Dat is in principe geschreven voor kleine broodjes. Maar ik maak er dus twee grotere broden van (in twee cakevormen, de 1 wat langer dan de ander) en dat gaat echt prima. Oh en ik gebruik zelden verse gist, aangezien ze die niet hier meer verkopen bij de appie. Dus ik gebruik dan 1 zakje gedroogde gist van 7 gram.